Правителството прехвърля 20 млн. евро от пътища към жп проекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството прехвърля 20 млн. евро от пътища към жп проекти

Правителството прехвърля 20 млн. евро от пътища към жп проекти

Рокадата трябва да реши частично проблема с недостигащите 48 млн. евро за проектиране

3823 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Близо 20 млн. евро ще прехвърли правителството от пътища към подготовка на жп проекти, съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет. Оттам уточниха, че средствата са част от неангажирания ресурс по приоритетна ос 2 (за пътна инфраструктура) на оперативна програма "Транспорт". Те ще бъдат пренасочени към ос 1 на програмата, по която се подготвят и финансират жп проекти.

От единия джоб

Рокадата трябва да реши частично проблема с недостигащите 48 млн. евро, необходими за подготовка на железопътни проекти, които да бъдат изпълнявани през новия програмен период 2014 - 2020 г. Преди седмица министърът на транспорта Данаил Папазов посочи, че става въпрос за модернизацията на жп участъците Видин – Медковец, София – Септември, София – Драгоман, София – Перник – Радомир, както и за развитието на жп възлите София, Пловдив и Бургас. Той се позова на писмо на Европейската комисия от края на 2012 г. с настояване да се наблегне на подготовката на железопътни проекти, тъй като върху тях ще е акцентът през новия програмен период. Пренасочените средства за тази цел ще бъдат усвоени от Национална компания "Железопътна инфраструктура", която е бенефициент по програма "Транспорт".

Извън това остава проблемът с недостига на 84 млн. евро за финансиране на вече договорени жп проекти по програма "Транспорт". Сред тях са модернизация на участъка Първомай – Свиленград и Септември – Пловдив. Най-вероятно липсващите пари ще бъдат осигурени с кредит от Европейската инвестиционна банка.

Не от сега

За момента обаче правителственото решение не дава отговор откъде са неангажираните 20 млн. евро за строителство на пътища, след като още в края на май от Агенция "Пътна инфраструктура" обявиха, че бюджетът по тази ос на програма "Транспорт" е изчерпан. Това беше и причината за пренасочване на един от големите и готови за изпълнение проекти – Северната скоростна тангента на София, за финансиране по програма "Регионално развитие".

Според източници от пътната агенция пренасочените към железопътния сектор средствата вероятно са спестени от бюджетите за непредвидени разходи, каквито се залагат при подготовката на апликационните форми на големите инфраструктурни проекти.  

Това не е първият случай, в който се пренасочват пари от пътища за последните месеци. През пролетта служебният кабинет на Марин Райков гласува от бюджетите за магистралите "Хемус" и "Марица" да бъдат извадени 20 млн. лв. за социални плащания. Тогава обаче министърът на регионалното развитие Екатерина Захариева обясни, че тези средства са за дейности, които няма как да бъдат изпълнени в рамките на годината.

Близо 20 млн. евро ще прехвърли правителството от пътища към подготовка на жп проекти, съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет. Оттам уточниха, че средствата са част от неангажирания ресурс по приоритетна ос 2 (за пътна инфраструктура) на оперативна програма "Транспорт". Те ще бъдат пренасочени към ос 1 на програмата, по която се подготвят и финансират жп проекти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Браво. То за пътищата няма време да ги усвоят. Чак се съмнявах, че някой има мозък.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    освен проекти за НКЖИ няма ли да помислят и за БДЖ, да купят нови влакове, а не да ни возят на антики!
    Защото ще се окаже, че ще имаме релси, по които може да се движат влакове с до 160 или 200 км/час, а няма да имаме влакове, които да се движат с тази скорост!

  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#1] от "Offshore Banking": Не се трогвай за минусите, те идват от 'работническо-селските' лафаджии тук :-) Те са 'писатели', не читатели.

  • 4
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    До коментар [#2] от "naffoo": Това е по-лесната част. СИМЕН и ШКОДА бързо ще отреагират на търг, но подготовка на проектите за ж.п. инфраструктурата отнемат доста повечко време :-)

    Иначе си прав,че едното следва другото.

  • 5
    issunboshi avatar :-|
    xflood

    Звучи добре, само да не се окаже, че сипваме в скъсания джоб..

  • 6
    mvv avatar :-(
    mvv

    "48 млн. евро, необходими за подготовка на железопътни проекти" - а бе да не сте объркали числата? Множко милиони ми се струват само за проектиране!

  • 7
    orfo avatar :-|
    orfo

    затвориха им голямата хранилка тракия и сега трябва да се прехвърлят пари към по удобните хранилки като БДЖ тя и без тва гълта милиони никои няма да забележи как ще изчезнат някой други много ми е интересно дали ще уповестят тия 20млн. на колко и кои компании ще се раздадат и за кава работа ще им ги предоставят :)

  • 8
    izabell avatar :-|
    izabell

    [quote#3:"kardinalat"] 'работническо-селските' лафаджии тук :-) Те са 'писатели', не читатели.
    [/quote]
    Да разбирам,благодарете, че реколтата от жито тази година щяла да бъде добра иначе товарните вагони няма какво да превозват.А пътническия жп транспорт какво главно превозва?-май работници.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK