Снимка за спомен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Снимка за спомен

Снимка за спомен

Функционалният анализ на прокуратурата показа емпирично част от проблемите на държавното обвинение

6631 прочитания

© Надежда Чипева


Когато ВСС изслушваше Сотир Цацаров за избор на главен прокурор, той заяви, че една от първите му задачи ще бъде да изпълни препоръката на ЕК и да анализира държавното обвинение. "Пълна снимка на действителното състояние на българската прокуратура, от кадровото й осигуряване до последния действащ договор, система за финансово управление и контрол и извършен одит", така Сотир Цацаров се опита да представи идеята си и заяви, че докладът, изготвен от независими експерти, ще е готов през април. След незначително забавяне документът беше качен на страницата на държавното обвинение миналата седмица.

Обширният (заедно с приложенията над 1000 страници) доклад доказа емпирично структурните и организационните проблеми на държавното обвинение, за които и неправителственият сектор, и ЕК алармират от години.

Изводите

Първият извод на доклада е, че първоинстанционните прокуратури из страната силно се различават, а в същото време статистиката, която обвинението води, не отчита тези разлики. Резултатът от това е, че прокурорите са изключително неравномерно натоварени. Според доклада това можем да се реши чрез промяна на съдебните райони. Общото заключение е, че в България има достатъчно прокурори, но те не се използват ефективно. Необходими са и законодателни промени.

Както и специализация на прокурорите във всички звена на държавното обвинение. Едно от предложенията е да се въведат "минимални задължителни стандарти за годишно обучение на всеки прокурор и следовател, съобразени със спецификата на дейността и работата, която изпълняват".

Според анализа на държавното обвинение нарояването на вътрешни актове, които регулират дейността,  затрудняват дейността й (указания и заповеди на главния прокурор, инструкции и т.н.). Предложението е те да бъдат прегледани и анализирани, а ненужните – премахнати.

Анализът на дисциплинарната практика на ВСС и ВАС ще помогне за "усъвършенстване на критериите и механизмите за установяване на дисциплинарни нарушения и на процедурите за налагане на дисциплинарни наказания".

Друг проблем, свързан с бюджетирането, е неравномерното разпределение на ресурсите. Ако средният годишен разход за един прокурор е 77 хил. лв., в някои прокуратури този разход е значително по-голям. Така например в РП - Гълъбово, издръжката е 172 хил. лв., в Трън - 163 хил. лв., Девин – 140 хил. лв. Най-изгодните на държавата са районните прокурори в Девня и София - 53 хил. лв.

От приложенията в доклада става ясно, че прокуратурата, която изпитва затруднения да плаща обезщетенията на граждани, обект на незаконно разследване, има доста "луксозни" разходи. Така например само за заплати на обслужващия персонал в трите почивни станции на държавното обвинение на година се дават близо 1 млн. лв.

Анализът отчита необходимост от преструктуриране на ВКП – нещо, което самият Цацаров многократно е подчертавал. Според доклада реформата трябва да стане през два стълба - "специализация и ефективно обезпечаване на функциите, възложени по закон на ВКП".

На бланка на прокуратурата

"Анализът документира и обосновава поредица от важни констатации", коментира Христо Иванов от БИПИ и изброява - наличието на политически натиск, който ефективно въздейства върху работата по казуси, свързани със злоупотреба с власт, пилеенето на ресурси – човешки и материални, лошите условия на труд на прокурорите, липсата на ефективна отговорност за качеството на работата по конкретни дела, хаотичното състояние на вътрешнонормативната база, което изпразва от съдържание идеята за независимост на прокурора и ясна отчетност и прави възможни устни указания и административен натиск, липсата на ефективна специализация, която да отразява приоритетите в работата на обвинението и да насочва адекватен ресурс за работата по тях.

Според него всички тези констатации са "отдавна известни в обществото и са предмет на всеки следващ доклад на ЕК. Важното е, че сега ги виждаме заявени "на бланка" на прокуратурата. За това трябва да бъдат поздравени експертите и особено прокурорите, работили по този документ".

Борбата с корупцията – нула, нула, нула

Паралелно с функционалния анализ на прокуратурата беше качен и доклад за делата за корупция, който също потвърди отдавна известни факти – държавното обвинение има проблем с политическия и медийния натиск при разследването на корупционни престъпления срещу лица, които заемат висши държавни постове. Друг извод е, че делата се водят кампанийно и след като разследваният падне от власт. Ето защо след парламентарни избори има значително увеличаване на сигналите за злоупотреби. "Делата срещу лица, заемащи висши държавни длъжности, засягат влиятелни обществени личности и срещат противодействие чрез политически и медиен натиск – законодателни инициативи за реформа на съдебната система, медийни кампании, сезиране на ВСС и съдебния инспекторат. Тези дела са изпитание за способностите и независимостта на правозащитната система като цяло и на магистратите и разследващите органи, работещи по тях", се казва в доклада, който също е изготвен от външни експерти.

Според данните, изнесени в доклада, общият брой на делата за последните шест години е 418 хил., по тях са били осъдени 97 хил. души. Тези данни се разминават значително със статистиката на специализираното звено за борба с корупцията към Софийската градска прокуратура (която разследва магистрати и лица с имунитет), ръководено от зам. градския прокурор Роман Василев. То съществува от 2012 г., но до този момент е внесло само три дела в съда.

Решението – трудно

"Анализът трябва да бъде само начало на един разговор за състоянието на обвинението. Той не отразява в достатъчна степен гледната точка и оценката на редовите прокурори, а без нея реална реформа е невъзможна. Но и такъв, какъвто е, сумата от неговите констатации очертава състоянието на разпад на прокурорската институция", коментира Христо Иванов и допълни, че планът, който Цацаров ще предложи, трябва да отрича "тази мрачна картина и да изхожда от нея". Според него "ще бъдат необходими сериозни структурни и законодателни реформи, преоценка на множество политики, включително кадровата, по регулирате на натовареността, конкретните взаимоотношения с полицията".

Мария Йорданова отбелязва, че реформата не може да е дело само на прокуратурата, нито само на главния прокурор: "Радикалната реформа на съдебната власт и в частност на прокуратурата обаче е въпрос на политически решения за конституционни и законодателни промени, за създаване на гаранции срещу политически натиск и други нерегламентирани зависимости, както и срещу изкушенията на неограничените правомощия на главния прокурор."

Когато ВСС изслушваше Сотир Цацаров за избор на главен прокурор, той заяви, че една от първите му задачи ще бъде да изпълни препоръката на ЕК и да анализира държавното обвинение. "Пълна снимка на действителното състояние на българската прокуратура, от кадровото й осигуряване до последния действащ договор, система за финансово управление и контрол и извършен одит", така Сотир Цацаров се опита да представи идеята си и заяви, че докладът, изготвен от независими експерти, ще е готов през април. След незначително забавяне документът беше качен на страницата на държавното обвинение миналата седмица.

Обширният (заедно с приложенията над 1000 страници) доклад доказа емпирично структурните и организационните проблеми на държавното обвинение, за които и неправителственият сектор, и ЕК алармират от години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    peterman avatar :-|
    Смърт на peterman! - Да живее "Икономедия"!

    "Друг извод е, че делата се водят кампанийно и след като разследваният падне от власт. "

    Прокуратурата е туморът на съдебната система, който трябва да бъде безпощадно изрязан. Вместо да бъде коректив на изпълнителната власт, тя се превръща в орган за политическа репресия и изнудване. "Главният прокурор осъществява надзор за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори." (чл.126, ал.2 КРБ). Следователно, той няма право да кадрува в прокуратурата, въпреки текстовете на ЗСВ в обратния смисъл. С действията си Цацаров и подчинените му прокурори доказаха, че четат закона както дяволът - евангелието. Вместо да се грижат за точното и ЕДНАКВО приложение на закона спрямо всички, прокурорите се задълбочават в обслужване на олигархични интереси в самата съдебна власт и в слугинаж на управляващите, които държат в подчинение с предупреждението "Днес властник, а утре - затворник". Навсякъде в страната прокурорите са местни феодали с неограничена власт. Като се видят разходите на бюджета за поддръжка на прокуратурата (в статията горе) ни излиза доста скъпо удоволствие да си ги имаме, нали?

  • 2
    mi4o avatar :-|
    mi4o

    Във всяка нормална държава прокуратурата е скъпа система за издръжка.

    Въпросът е в това дали си връща парите като възстановява на обществото загубите от престъпленията, които разкрива и санкционира чрез наказания.
    В България едно е сигурно - Прокуратурата, освен собствената си издръжка, товари обществото със собствената си корупция, поръчкови разследвания, политически машинации, а често пъти и некомпетенстност.

    Има много честни и съвестни прокурори в цялата страна, само че лошото е когато колегията ги подтиска и мачка, за да влязат в общия тон на останалите.

    Струва ми се, че един силен и решителен гл. прокурор, заедно с мотивиран екип може да изрине тези авгиеви обори.

    Другия начин е да я караме по старому, само дето това не е на добро.

    Хубавите неща стават бавно и..... трудно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK