Магистрала на много правителства
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала на много правителства

Последната отсечка от "Тракия"

Магистрала на много правителства

След 40 години строителство България вече си има първата завършена - "Тракия"

Радостина Маркова
12062 прочитания

Последната отсечка от "Тракия"

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


За 40 години строителство поне пет-шест правителства са рязали ленти на части от магистрала "Тракия". Последната от тях – между Зимница и Карнобат, бе открита от президента Росен Плевнелиев и министъра на регионалното развитие в кабинета на Пламен Орешарски - Десислава Терзиева.

С това 360-километровата магистрала между София и Бургас е окончателно завършена и въведена в експлоатация. И на практика е първата изцяло готова, ако не броим "Люлин".

В ход е обаче строежът на други - "Марица", "Срума", "Хемус", София - Калотина, ключови скоростни пътища, тунела под Шипка... Подобно на "Тракия" и те са планирани или започнати преди години, а реализацията им е въпрос на приемственост между различни правителства.

Краят на епохата

Въпреки че днес откриваме само 34 километра път, това е краят на цяла епоха. Така обобщи строителството на "Тракия" председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров. Отсечката до Карнобат е финалният етап от строежа на последните 115 километра след Стара Загора (виж графиката). Той започна през 2010 г. при правителството на ГЕРБ, когато министър на регионалното развитие бе именно Росен Плевнелиев. Преди това опит за дострояване на магистралата чрез концесия направи правителството на Симеон Сакскобургготски. Завършването й обаче се случи с пари от Кохезионния фонд на ЕС и от бюджета. Стойността на целия участък между Стара Загора и Карнобат е общо 699 млн. лв., като 80% от финансирането бе с европейски пари.

Това даде повод на Росен Плевнелиев да напомни кой "плаща 80% от сметката за инфраструктура" в страната и да призове на Европейския съюз да се гледа като на партньор, а не като колонизатор. Думите му бяха реакция на коментарите от страна на управляващото мнозинство, че обръщението на посланиците на Франция и Германия, които преди седмица излязоха с призив България да се откаже от олигархичния модел на управление, е намеса във вътрешните работи на страната.

Разединени

Очаквано откриването на "Тракия" не мина и без политически страсти. Поканените на церемонията бяха посрещнати от плакати "Оставка" и "София, ние сме с вас", издигнати на един от надлезите на пътя, а в полето стояха хора с надписи "Благодаря ти, Бойко". На церемонията обаче не бяха както премиерът Пламен Орешарски, така и предшественикът му Бойко Борисов, през чийто премиерски мандат бе възложено строителството на последните участъци от "Тракия".

От сегашния кабинет освен Десислава Терзиева дойде министърът на транспорта Данаил Папазов. Също депутатите от БСП Димчо Михалевски и Атанас Мерджанов. От поканените бивши министри на регионалното развитие събитието уважи само Евгений Бакърджиев, а Лиляна Павлова предварително заяви, че няма да присъства. Отзоваха се обаче бивши председатели на пътната агенция, сред които Божидар Йотов, Сергей Михалев, Иван Атанасов...

Въпреки това Росен Плевнелиев определи магистралите като проекти, които "са важни, смислени и по които обществото има пълен консенсус", на фона на безпрецедентната по думите му липса на политически диалог в страната. За пореден път очерта и картата на предстоящото пътно строителство до 2020 г. Тя включва завършване на магистрала "Марица" към средата на 2014 г., а в по-далечен план – на "Струма" и "Хемус".

За "Хемус" Росен Плевнелиев подчерта, че тя има стратегическо значение на Северна България и тази част от страната до момента е била пренебрегвана, но това ще се промени през новия програмен период. Сред останалите приоритетни проекти до 2020 г. той посочи скоростния път Видин - Ботевград и тунела под Шипка.

Планът на президента обаче бе разкритикуван от председателя на парламентарната комисия за регионално развитие Димчо Михалевски (БСП), който го определи като прекалено оптимистичен. "Аз мисля като Плевнелиев, но съм малко по-голям реалист за това, което може да се случи. Политиците не трябва да подхранват нереализируеми желания", заяви той.

Според него реалистичният план за целия автомагистрален пръстен на България е до 2025 – 2030 г., а за 7-те скоростни пътя – дори до 2040 г. Държавата няма достатъчен ресурс, нито средствата от ЕС ще са достатъчни за реализацията на тези проекти до 2020 г., обясни депутатът.

Поглед към "Марица"

Броени дни след завършването на "Тракия" погледите вече са насочени към "Марица". Изпълнител на отсечки и от двете магистрали – Лот IV от "Тракия" (Ямбол-Карнобат) и Лот 2 от "Марица" (Димитровград-Харманли) са обединения от фирми с водещ партньор "ПСТ холдинг". Работата по магистралата към турската граница обаче бе спряна от есента на миналата година заради липсата на средства и техническо обезпечение. Според директора на "ПСТ холдинг" Иван Иванов от месец отново се работи по "Марица", като успоредно с това се преговаря за финансиране с Първа инвестиционна банка и тече разплащане с подизпълнителите.

Председателят на пътната агенция Лазар Лазаров също потвърди, че техниката на "ПСТ холдинг" е преместена на "Марица". В пътната агенция е внесено и искане за форсмажор, тъй като срокът за завършване на отсечката изтича през август тази година, а строителните работи са изпълнени наполовина. Лазаров обаче бе категоричен, че договорът за "Марица" не допуска анексиране и ако изпълнителят на втория лот "Марица Хайуей" има допълнителни финансови претенции, ще трябва да мине през съда. Очакванията са "Марица" да бъде завършена през юни-юли 2014 г. Подновена е и работата по първия лот на магистралата (Оризово-Димитровград), който бе спрян заради археология. Изпълнител там е италианската "Чи Ем Чи ди Равена", но реалните строители са български компании. "ПСТ холдинг" довършва и работата по останалите отсечки от "Марица" - частта около ГКПП "Капитан Ондреево" с финансиране от Световната банка, и довършването на асфалтирането на 9 километра с пари от бюджета.

 

Вече за ремонт

Успоредно с откриването на последната отсечка от "Тракия" все по-належащ става ремонтът на стари участъци от магистралата. Става въпрос за отсечки с обща дължина около 65 км. - 5 километра след изхода за от София, участък между 30-ти и 90-ти километър от магистралата и друг след 110-ти километър около Пловдив, които са в окаяно състояние. Преасфалтирането им ще струва около 70 млн. лв. и може да започне още в началото на 2014 г.

"За целта обаче парламентът трябва да гласува удължаване на 5-годишното заемно споразумение с Европейската инвестиционна банка, с пари от което ще се финансират отсечките", посочи председателят на пътната агенция Лазар Лазаров. Очаква се това да стане идният месец. Лазаров припомни, че миналата година имаше предложение ремонтът на "Тракия" да се финансира с пари от бюджета, но Народното събрание отхвърли искането на пътната агенция. До края на годината се очаква да започне ремонтът на опасните виадукти по магистралите "Тракия" и "Хемус". До края на месеца е срокът за завършване на Лот 1 на "Струма" (Долна Диканя – Дупница).

 
Министрите Десислава Терзиева и Данаил Папазов единствени от кабинета уважиха церемонията за "Тракия". На трибуната заедно с Росен Плевнелиев
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Рязането на лентата
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Росен Плевнелиев и Иван Иванов, директор на водещия изпълнител на строителството на Лот IV от "Тракия" - "ПСТ Холдинг"
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Протестите продължават
Фотограф: Мария Съботинова
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Преглед на оригинала

За 40 години строителство поне пет-шест правителства са рязали ленти на части от магистрала "Тракия". Последната от тях – между Зимница и Карнобат, бе открита от президента Росен Плевнелиев и министъра на регионалното развитие в кабинета на Пламен Орешарски - Десислава Терзиева.

С това 360-километровата магистрала между София и Бургас е окончателно завършена и въведена в експлоатация. И на практика е първата изцяло готова, ако не броим "Люлин".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

63 коментара
  • 1
    alien_s avatar :-?
    Jessika

    Да ни е честита първата напълно завършена магистрала! (и дано не е последната...)

  • 2
    comandante avatar :-P

    "Стойността на целия участък между Стара Загора и Карнобат е общо 699 млн. лв."
    ______________________________
    Сн.6 Е култова !
    Този лот излезе доста скъп при положение ,че е построен върху земя като тепсия !
    Няма мостове , няма тунели , няма планини за местене!!!

  • 3
    kwiksilver avatar :-P
    kwiksilver

    Германците ако чуят такава новина сигурно си мислят "Добре де, 360 км се строят за 3 месеца, ами другите 39 години и 9 месеца какво се прави?" :-)

    До #2, според статия в медиапуул от днес, най-скъпите магистрали се строят в Испания - почти половин милион евро на кв.км. (287000 евро в Гврмания). Нашата май излиза по-скъпа и от испанските, след като това не е цена на кв.км., а? Или аз нещо не ги смятам добре....

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    "След 40 години строителство България вече си има първата завършена - "Тракия" "

    >>> Благодарение на кого се завърши? Пита се за конкретна личност, която сложи точката. Не се приемат отговори от типа "благодарение на златните ръце на българската работническа класа и на усилията на всички правителства след 9.9.1944 г.

    :-)

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#3:"kwiksilver"] "Добре де, 360 км се строят за 3 месеца...

    най-скъпите магистрали се строят в Испания - почти половин милион евро на кв.км. (287000 евро в Гврмания). .[/quote]


    Хем не можеш да смяташ, хем и бъкел разбираш, а май ти липсва и онова нещо, което се нарича "общ човешки разум" :-)

  • 6
    the8 avatar :-|
    The 8

    Нещо за тунела "ШИПКА" или за северната магистралка "Хемус" ме вълнува да видим дали ще се направи ... Че " Тракия" е първото подобие на магистрала, вече е ясно....


  • 7
    python123 avatar :-|
    python123

    Да ни е честита. Хайде след още 40 г. и Хемус.

  • 8
    ajsaider avatar :-?
    ajsaider

    [quote#4:"cinik"]Благодарени на кого се завърши? Пита се за конкретна личност, която сложи точката.[/quote]
    ..искаш да кажем добра дума за министър Десислава Терзиева!???
    ОК!..
    Евалла прическа! .. би трябвало да и кажем!
    Ама аз защо си мисля за Тодор Живков .. ако преди 40 години не беше казал "нека имаме магистрали" ... сега какво ли щяхме да откриваме??!

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#7] от "python123":

    Ами малко работа ли е? Само да вземеш разделянето и обособяването на новото министерство, което да даде зелен семафор - само това ще иска поне 2 години....

  • 10
    python123 avatar :-|
    python123

    До коментар [#9] от "cinik":

    Виж аз пътувам често по Хемус, имам голям проблем - там където се съединява асфалта много клопа - цялата кола се тресе. Не знам какво учат пътестроителите в университетите но ни трябва ноухау как да го премахнем този ефект дано да се научат до това време.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK