С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
40 16 юли 2013, 17:26, 9727 прочитания

Ремонт за 500 млн. лв.

Бюджетът се актуализира, но промените са малки и оставят вратички за повече непрозрачни разходи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


160 млн. лв. са за разплащане с бизнеса - задължения на МВР, министерствата на отбраната и правосъдието
За трети път от началото на кризата българско правителство иска актуализация на бюджета. За първи път обаче тя се прави повече заради нови управленски намерения, а не заради извънредни обстоятелства като неизпълнение на приходите или наличие на големи извънредни разходи.

Затова и промените, заложени в проекта на актуализация, не са големи. За сметка на това управляващите си оставят вратички да правят разходи по свое усмотрение и без санкцията на парламента. А това отново поставя въпроса за прозрачното и ефективно изразходване на публичните средства. Накратко - очакванията за по-малко приходи са се стопили до под 300 млн. лв., разходите се увеличават с 200 млн. лв., а таванът на новоемитирания дълг се увеличава до 1 млрд. лв. Дефицитът пораства с 493 млн. лв. до 1.6 млрд. лв., или 2% от БВП.


"Натрупаните хронични проблеми като влошената бизнес среда, липсата на доверие между икономическите агенти и държавата, отсъствието на последователна политика са предизвикани в много голяма степен от фокусирането върху нисък дефицит, несъобразен нито с външната среда в условията на глобална криза, нито с ниските нива на икономически растеж", се казва в мотивите на проекта за актуализация.

В съпътстващ анализ на Министерството на финансите се посочва, че през 2010 г., 2011 г. и 2012 г. правителството на ГЕРБ е приемало проциклични бюджети и салдото е спомагало за задълбочаване на икономическите проблеми вместо за преодоляването им и да съдейства за възстановяването. Друг е въпросът доколко сега готвеният ремонт на бюджета ще постигне някакъв ефект.

Мненията на анализаторите също са разделени. Според едни правителството, доминирано от социалисти, иска да раздуе разходите и забравя за следваната досега бюджетна дисциплина. Други са на мнение, че актуализацията е допустима от законова гледна точка (виж мненията).



Недостигащите приходи

Новата прогноза на финансовото министерство включва неизпълнение на данъчните приходи с 555 млн. лв. (виж графиката). От финансовото ведомство поясняват, че първоначалните оценки на приходните агенции са били за близо 980 млн. лв. неизпълнение, но в резултат на предприетите спешни мерки тази сума се е свила.

В същото време се очаква преизпълнение при приходите от дивидент и други неданъчни приходи в размер на около 262 млн. лв. Така общо липсващите постъпления се оказват едва 293 млн. лв. Това е по-малко от процент от общия бюджет, който е 31.8 млрд. лв. 

В проекта за актуализация не са отразени нито преместването на ГДБОП от МВР към ДАНС, нито пък разделянето на регионалното министерство на две нови. Липсва обявеното от премиера орязване на разходите на ведомствата с 5% от 1 юли. Така не става ясно и за какво точно ще се изразходват спестените по този начин средства. 

Повече разходи

В разходната част има само една промяна и тя предвижда увеличение на резерва за непредвидени и неотложни разходи до 249.9 млн. лв. вместо сегашните 50 млн. лв. Това е бюджетният буфер, който всяко правителство си залага и му позволява да разпределя определени средства, без да е нужна санкцията на парламента. Заделяйки средствата в резерва, вместо да ги впишат в политиките на отделните министерства обаче, управляващите могат да ги похарчат, както преценят. Към този момент намерението е със 160 млн. лв. да се платят просрочени дългове на ведомства (справка към март показва, че те са 107 млн. лв.).

От финансовото ведомство посочват, че те са натрупани основно в системите на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Министерството на правосъдието. Предвидени са също и допълнителни средства за инвестиции в Министерството на здравеопазването и за земеделските производители. Други 40 млн. лв. ще са за интеграция на хората с увреждания. Увеличава се и квотата за ваучери за храна с 40 млн. лв. и за тази година тя нараства до 200 млн. лв. От мотивите към проекта на актуализация обаче не става ясно защо допълнителните разходи са в резерва.

"Другият вариант беше да се влезе в обсъждане на разходните тавани на всяко едно министерство, а отваряйки тази врата, рискувахме да загубим много време, както и да се отвори дискусия защо и други ведомства да не получат допълнително финансиране. Затова решихме да заложим средствата в резерва за непредвидени разходи. Няма да променим предназначението на средствата и те да отидат за други плащания", заяви финансовият министър Чобанов.

Той призна, че сумата на просрочията на министерствата е само 107 млн. лв., но за такива плащания се предвиждат 160 млн., защото в някои министерства има разходи, за които не е имало предварително осигурено финансиране. Като пример той даде вътрешното министерство, където Цветан Цветанов е подписал заповед за екипировка на полицаите, която вече е доставена, но за нея не са предвидени пари в сегашния закон за бюджета.

Най-голям дял от правителствените просрочия пък се дължат на Военномедицинска академия заради медицински услуги, осигурявани на лица, които не са военнослужещи. Такива са спешната помощ, рехабилитационни грижи и др. За тях не е било предвидено финансиране.

Съмнения за непрозрачност

Бившият зам.-министър на финансите Владислав Горанов разкритикува управляващите, че не са увеличили разходните тавани на отделните министерства, а вписват харчовете чрез резерва. Той обаче призна необходимостта всяко правителство да разполага с такъв резерв и заяви, че не би упрекнал управляващите, че си раздуват средствата, които могат да харчат свободно.

Според Любомир Дацов, бивш зам.-министър на финансите при НДСВ и при тройната коалиция, преразпределението на разходи до 400 млн. лв. от правителството без санкция на парламента е нормална практика и всеки кабинет се нуждае от гъвкавост в такива размери.

Критично обаче се изказа Калоян Стайков от Института за пазарна икономика. Според него по този начин се губи отчетността и средствата могат да бъдат изразходени и за друго.

Как ще се финансира

Правителството планира да увеличи тавана за новоемитиран дълг в рамките на годината от сегашните 2 млрд. лв. на 3 млрд. лв. Държавата обаче няма да промени заложения таван за максимално допустим държавен дълг и той ще остане на 14.6 млрд. лв., колкото беше и в края на миналата година, преди да се платят глобалните облигации, емитирани от Милен Велчев.

Правителството допуска да излезе с нова емисия на международните пазари до 1 млрд. лв., вместо да разчита само на вътрешния. Според представител на финансовото министерство така ще се диверсифицират източниците на финансиране. Най-малкото държавата няма да изтегля ликвидност от българските банки, която те могат да използват за кредитиране на частния сектор. Все пак не се отхвърля и възможността държавата да набави нужните й средства и на вътрешния пазар чрез по-голямо количество ДЦК, като крайното решение ще зависи от това къде може да се постигне
по-добра цена.

Финансовият министър Петър Чобанов пък коментира, че промените, касаещи дълга, целят да осигурят гъвкавост на правителството и че не е сигурно дали новият таван за новоемитиран дълг ще се използва.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Адвокатурата се разбунтува срещу главния прокурор, Lafka затвори Уикенд новини: Адвокатурата се разбунтува срещу главния прокурор, Lafka затвори

И още: Южна Корея и Италия са изправени пред епидемия, Бърни Сандърс продължава да печели

23 фев 2020, 2565 прочитания

Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона 18 Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона

Според публикация на El Periódico испанските власти проучват има ли данни за пране на пари и свързано ли е с българския премиер

21 фев 2020, 7157 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Опит за по-прозрачни обществени поръчки

Вицепремиерът Даниела Бобева представи проект за законови промени, без да е ясно с кого са били обсъдени

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10