Магистрала "Струма" тръгва към Благоевград до дни
Ограничението на скоростта в отсечката между Долна Диканя и Дупница около месец ще остане 120 км/час
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Строителството на новата отсечка от магистрала "Струма" - между Дупница и Благоевград, може да започне до дни, съобщи министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Тя обясни, че е готова още тази седмица да подпише разрешението за строеж, но изчаква обнародването на промените в Закона за устройство на територията (ЗУТ). Те регламентират разпределянето на правомощия между нея и министъра на инвестиционното проектиране Иван Данов. Текстовете бяха приети от парламента миналата седмица, но още не са публикувани в "Държавен вестник".
Нови 14
Министърът присъства при откриването на нови 14 километра от магистралата към ГКПП Кулата. Те са между Долна Диканя и Дупница и са част от Лот 1 на "Струма". Участъкът трябва да бъде готов през септември, но се пуска предсрочно, за да се облекчи движението към гръцката граница. Изпълнител е консорциум "Струма – 1", в който влизат "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" и италианската Impresa. Обединение между същите компании спечели и строителството на продължението на "Струма" към Благоевград.
За момента завършената отсечка от магистралата до Дупница остава без разрешение за ползване и скоростта на движение по нея ще е ограничена на 120 км/час. Причината е, че все още не са завършени последните 2.8 км от нея, които трябва да направят връзката между първия и втория лот от "Струма". Очаква се това да стане до края на август, след което новият участък ще може да се ползва като магистрала.
Председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров обаче уточни, че и тогава последните 2.8 км. от няма да се ползват от водачите, тъй като се намират след пътен възел Дупница-Север и за момента "свършват в една гора". След издаването на разрешение за строеж от там ще продължи строителството на "Струма" към Благоевград.
Без разрешение за ползване остава и т.нар. нулев лот от "Струма" - от пътен възел Даскалово до Долна Диканя. Въпреки че бе пуснат за движение още в началото на 2007 г. и е с габарити на магистрала, и до момента той не може да се ползва като такава, тъй като не е въведен в експлоатация. Допустимата скорост по него години наред бе 90 км/час, но с откриването на отсечката от Долна Диканя до Дупница бе вдигната на 120 км/час.
Причината за голямото забавяне е разминаване между данните за трасето на пътя по кадастралните карти и по тези на поземлените комисии.
"Това е проблем, чието решаване е въпрос на съгласуване между много институции. Става въпрос за това, че в кадастъра са нанасяни земеделски земи по средата на пътя, а в много от случаите пътят по тези карти е на 20 метра от съществуващия", обясни Лазар Лазаров.
Ако не се изправи грешката, за да бъде узаконен пътя, трябва буквално да бъде отчужден наново. А това няма как да се случи, обясни той.
До края на годината и след това
Заради неточности в кадастралните карти има проблеми и при строителството на последната отсечка от "Струма" - Лот 4 от Сандански до ГКПП Кулата. Отсечката се строи от гръцката компания Aktor, но работата по нея се бави заради газопровод, който според кадастралните карти минава на друго място.
Според Лазар Лазаров това няма да забави пускането на отсечката в експлоатация, което трябва да стане през пролетта на 2014 г. До края на тази година ще бъде завършено 3-километровото трасе от магистралата между Марино поле и ГКПП Кулата.
По думите на Лазаров вече е проучена и археологията по отсечката Дупница-Благоевград, чието строителство се очаква скоро да започне. "Открити са обектите, които трябва да се изпълняват и в момента текат преговори с археологическия музей в Кюстендил. Засега нямаме никакви опасения от забавяне по тази причина", посочи той.
Договорът за изпълнение на 37-километровата отсечка до Благоевград бе подписан още в края на февруари от министъра на регионалното развитие в правителството на ГЕРБ Лиляна Павлова. Строителството трябваше да започне през пролетта, но това така и не се случи. През последните месеци ситуацията допълнително се усложни, тъй като след разделянето на Министерството на регионалното развитие и благоустройството не бе ясно кой от новите министри има правомощия да разпише разрешението за строеж.

39 коментара
Очаквам от "Капитал" съдържателен текст за забавеното строителството и перспективите на магистрала "Марица", написан обаче не в неточния и спекулативен маниер на статии като "Най-скъпата магистрала":
a/2012/12/10/1965476_nai-skupata_magistrala/
10 дек 2012, 19:35,
Най-скъпата магистрала
Отсечката от "Струма" е рекордьор по цени за последните три години
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgari
Прочее, да ни е честита откритата за движение днес част от "най-скъпата магистрала"!
Какви чудно има, щом ГБС е замесен?
Магистрали трябва да се строят!
Болни, гладни и недоволни ще има винаги!
Важното е какво оставя съответното правителство след себе си!
Думите отлитат, построеното остава!
П. п. Защо ли основната новина от деня 23 юли 2013 г. по темата отсъства от заглавието и е смушена вътре в текста?
"Министърът присъства при откриването на нови 14 километра от магистралата към ГКПП Кулата. Те са между Долна Диканя и Дупница и са част от Лот 1 на "Струма"."
Уви, това са типичните за "Икономедиа" и лично Радостина Маркова похвати в отразяването на инфраструктурната тема през последните година-две. Рекордът в анти-журналистиката беше поставен през миналото лято, когато нито едно заглавие на "Дневник" не съобщи в права реч, че на въпросната дата е бил открит магистрален лот на "Тракия" с дължина от над 30 км!
Значи за Струма няма нужда от акт 16, за да се пусне, но за Тракия беше невъзможно...Или просто сега министърката си е в България, а не в чужбина...Наглеци.
тая магистрала е доста подвижна явно, щом ще тръгва нанякъде си ;) Журналистите няма ли да научат българския език??
До коментар [#5] от "Софиянец":
Не, просто типичните БСП и ДПС.
"Допустимата скорост по него години наред бе 90 км/час, но с откриването на отсечката от Долна Диканя до Дупница бе вдигната на 120 км/час."
Полицията много старателно следи за спазването на това ограничение, което се дължи на технически причини. Де да беше толкова старателна, когато пияни таксиджии шофират из София.
Ако стана премиер първото нещо, което ще забраня е малоумното откриване на всеки метър асфалт, прозорец или чешмичка в България. Даже ще направя закон, че за пътища по-малко от 100 км е забранено да се режат лентички и да се чакат всякакви дебили да се изсипят да се снимат там.
До коментар [#9] от "nicks":
Изумителни несериозности пишете.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.