Само два кандидата поискаха да доставят нови автобуси на метан за "Столичен автотранспорт", стана ясно след крайния срок за подаването на оферти. Той изтече в понеделник, а ден по-късно в столичното предприятие като кандидати бяха обявени германската MAN Truck&Bus и китайският производител Zhen Gzhon Jotong Bus. И двата продължават в надпреварата, очаква се скоро да бъдат обявени и предложените цени. От общинското дружество не уточниха точно кога ще стане, като посочиха, че предстои комисията по избора да заседава.
Протакане на сроковете
Поръчката беше обявена още през февруари, но заради обжалване сроковете по нея бяха удължени. Отделно преди това имаше още три удължавания на сроковете и така проектът за покупка на 126 нови автобуса се проточва повече от година. Прогнозната стойност на обществената поръчка е 81.1 млн. лв. без ДДС, като парите са осигурени от оперативна програма "Околна среда 2007-2013". Според параметрите на търга най-голяма тежест има предложената цена – 60 точки, по-малко е влиянието на разходите за гориво, мощността, гаранционните срокове.
Тъй като сроковете за разглеждане на подадените оферти вероятно ще са около месец, след това ще има 14 дни за обжалване, най-вероятно договорът за доставка ще бъде подписан чак през есента или края на годината. Според условията до шест месеца след подписването му трябва да бъдат доставени първите 20 превозни средства, а до още 6 месеца да пристигнат останалите 106 автобуса. Доставчикът ще има задължение да осигури оборудването за поддръжката им, както и да обучи поне 6 шофьори и 20 механици за работа с тях.
Изискването към кандидатите е да имат минимален оборот от доставка на подобни автобуси от поне 70 млн. лв. без ДДС за последните три завършени финансови години. По такива поръчки фирмите трябва да са доставяли поне 100 превозни средства. Освен това те трябва да докажат, че са осигурили оторизиран сервиз в София за ремонт и обслужването им.
Кандидатите
Двата участника са сред най-големите производители на автобуси в света - Zhengzhou Yutong Group произвежда и строителна техника, автомобилни части и инвестира в имоти. Според сайта й оборотът на групата за миналата година е 30.3 млрд. юана (4.93 млрд. долара), със 17% ръст спрямо 2011 г. Капацитетът й на производство е 285 автобуса на ден, като през миналата година е доставила общо 51 688 броя по-малки и по-големи обществени превозни средства. Отскоро компанията навлиза и на европейския пазар, от миналата година стъпва в САЩ, а голяма част от износа й отива за Саудитска Арабия, Хонконг, Русия, Иран, Венецуела и др. Германската MAN Truck&Bus е най-голямата компания на MAN Group, която е сред най-големите и стари производители на транспортни средства в света, с годишни приходи от близо 15.8 млрд. евро.
Европейски пари за градски транспорт
Поръчката за новите автобуси е част от по-голяма програма на Столичната община за модернизация на градския транспорт. За нея по оперативна програма "Околна среда" са отпуснати общо 292 млн. лв., като 80% от парите са европейски, а 20% са от държавния бюджет. За тези пари вече бяха обявени поръчки за 10 нови влакчета за метрото и 20 трамвая, по които вече са избрани изпълнители. Доставчик на трамваите е полската фирма Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S, а за метрото спечели руската "Метровагонмаш", единственият участник в търга. Очаква се с новите автобуси средната възраст на движещите се коли по линиите на градския транспорт да намалее до 5.7 години, а от поддръжка да се спестяват около 3.3 млн. лв. годишно.
Само два кандидата поискаха да доставят нови автобуси на метан за "Столичен автотранспорт", стана ясно след крайния срок за подаването на оферти. Той изтече в понеделник, а ден по-късно в столичното предприятие като кандидати бяха обявени германската MAN Truck&Bus и китайският производител Zhen Gzhon Jotong Bus. И двата продължават в надпреварата, очаква се скоро да бъдат обявени и предложените цени. От общинското дружество не уточниха точно кога ще стане, като посочиха, че предстои комисията по избора да заседава.
8 коментара
Би било добре София да се развива с екологично чист транспорт (Метро, Трамвай, Тролей). За съжаление, винаги ще има екоизнудвачи, който ще спират екологичния транспорт, под предтекст, че са Еко!
Публикувано през m.capital.bg
дайте поръчката на китайците - с няколк опроцента по-ниска цена, но за сметка на това със сигурност горят повече, резервните части ще са във вечен недостиг, а поддръжката - добро пожелание. Дайте ги на китайците и не забравяйте да си приберете пликовете с правилната сума. Иначе МАН какво...супер , само дето едва ли ще ви облажат пръстите
До коментар [#1] от "Offshore Banking":
Е, че тези автобуси са точно еко - на метан. Спрямо дизеловите, пък били те и най-новите са възможно най-чистия вариант - без сажди и възможно най-малко въглероден диоксид, пък и по-евтино горивото. Не може целия град да се опаше с тролеи, трамваи и метро - за тях все пак е нужна доста скъпа инфраструктура, която не е рентабилна да се изгражда навсякъде, така че няма как без автобуси. Само ми е чудно защо не са се включили чехите отново и Ивеко, които имат със сигурност такива автобуси.
До коментар [#2] от "Ab.Inferis":
Ако изискванията са коректни и договорите добре изпипани не виждам проблем,не трябва да свързваш Китай винаги с ниско качество,а що се отнася до подкупите немците от Сименс също са специалисти в тази област.А и пропускаш една подробност същата тази фирма обяви,че обмисля да отвори завод за производство на автобуси в България.
До коментар [#4] от "purple_rain":
обмислянето не е намерение. просто прах в очите. Нали не вярваме на "предизборни" обещания ;) А и фирмата . както в самата статия пише, е с потенциал 285 автобуса НА ДЕН. За миналата година е доставила 52.000 превозни средства. Раздели цифрата 52.000 на 365 и ще видиш, че производството е далеч далеч далеч под потенциала. А никой не е луд при недостатъчно запълнен капацитет да строи нов завод в страна, която обявява поръчка за 185 автобуса. Общо. Просто предизборен трик, не бива да се връзваме. И не казвам , че китайското качество е непременно лошо (все пак например всички Айфони се произвеждат в Китай), но ако сравняваме немско качество и китайско..няма база за такова сравнение. Нали?
Тия женг менг не съм ги чувал. Иначе още има 40годишни автобуси ман които пъплят из дълбоката провинция. Само че според мен китайците ще надделеят ;)
Европейски пари за китайски автобуси и руски вагони...
Ега ти боклуците в Булгаристан!
Някои разискват за качеството на китайските автобуси - не се говори за амтобуси, произведени в Китай, а за китайски марки. Както и какви ли са били условията за търга за метровагони, че само един се е явил, и то пак руски?
Е какво като са китайски - едно време на Чавдари се возехме и вървяха, тези със сигурност няма да са по-лоши.
Китайски автобуси има много по междуградските линии, не са вече само Неоплани и Мерцедеси. Щом ги купуват частните фирми и са на сметка, защо и общинската да не купи.