Абсурдна поправка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Абсурдна поправка

 "Ние сме наясно, че със съществуването на въпросния текст се защитават държавни интереси, но той противоречи на европейската практика", заяви зам.-министърът на икономиката Анна Янева

Абсурдна поправка

Вместо да решат един проблем, депутатите отмениха целия следприватизационен контрол

Калина Горанова
6959 прочитания

 "Ние сме наясно, че със съществуването на въпросния текст се защитават държавни интереси, но той противоречи на европейската практика", заяви зам.-министърът на икономиката Анна Янева

© АСЕН ТОНЕВ


Българското законотворчество достигна нов абсурден връх - заради заплаха за санкция от Брюксел управляващите се заеха да променят закона за приватизация, но го правят нескопосано, ако не и вредно. Вместо да решат петгодишен проблем, те на практика отмениха целият следприватизационен контрол над купувачите. По никакъв начин не уредиха и десетките заварени случаи. И това с простото обяснение, че сега бързаме, за да замажем временно очите на Брюксел. А след няколко месеца текстът може да бъде прередактиран.

Какво и защо приеха депутатите

Държавата в лицето на Агенцията за приватизация няма да може да налага ипотеки, запори и други възбрани върху имуществото на приватизирани дружества, както и върху имуществото на купувача. Отпадането на този текст от Закона за приватизация и следприватизационен контрол беше гласувано на второ четене във водещата Комисия по икономическа политика в парламента, след като получи одобрението и на правителството на текста, предложен от Министерството на икономиката.

Промяната е в резултат на наказателна процедура от Европейската комисия, на която държавата трябва да реагира бързо. Според Брюксел това е ограничителен текст, който нарушава правата на инвеститорите. България вече е на една крачка от съдебна процедура, като санкциите след решение на съда могат да бъдат еднократна от 793 хил. евро плюс надчисления за всеки ден от съдебното решение до премахването на нарушението, което за България може да бъде от 10 до 60 хил. евро. дневно, обясни в парламента зам.-министърът на икономиката Анна Янева.

Несправедливо минало

Всъщност проблемът е само в част от отпадналия параграф 8. Няма нищо нередно държавата да предприема действия срещу неизрядните купувачи, които са се ангажирали с нещо в договор. Незаконната част е, че пет години вече текстът разрешаваше агенцията да прави ипотеки, запори и възбрани на активи на самите приватизирани дружества. Тъй като потърпевши могат да бъдат компании, които нямат нищо общо с приватизационната сделка и са закупили имуществото законно години по-късно или са дребни акционери, които не могат да влияят на управленските решения, но в даден момент се оказват с блокирани дялове или имущество.

"Ние сме наясно, че със съществуването на въпросния текст се защитават държавни интереси, но той противоречи на европейската практика", заяви Янева. Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Емил Караниколов беше още по-краен, като заяви, че "въпросният текст е бил опит за саниране на пропуски при сключването на договори от държавата".

Параграфът на раздора беше приет през март 2007 г. въпреки че критики срещу него имаше и тогава. Тогавашния директор на Агенцията за следприватизационен контрол (по-късно тя се вля в АП) Атанаска Бозова аргументира промяната с по-надеждното обезпечение при работническо-мениджърските дружества (РМД). Законът позволява запориране на имущество на купувача, който не си изпълнява ангажиментите, но РМД обикновено нямат друго имущество освен активите, които са приватизирали. Макар че точно това е била първоначалната идея, в хода на обсъждането тя е била значително разширена и обхвана всички сделки, сключени по отменения през 2002 г. закон за приватизация. Години след подписване на приватизационните договори същият текст се оказа причина да продължават запорите за отдавна приключени сделки, а всеки купувач на имущество, което някога е било държавно, се оказва в риск да не може да се разпорежда с него.

Отмяната на спорния параграф обаче няма да има задно действие и така ще остане дълъг списък с ипотеки, направени до момента, обясни Янева и допълни, че се надява от Брюксел да не обърнат внимание.

Заварен хаос

Така пред заплахата от санкция проформа изискванията на ЕК ще се удовлетворят, но дори и тази работа ще е наполовина, тъй като има заварено положение с редица ипотеки върху активи на бивши държавни дружества. От Агенцията за приватизация не успяха да предоставят справка колко продажби на такива имоти са в ход. Законът не урежда какво се случва с тези случаи, което е законодателен пропуск и може да създаде различна практика.

Признатият проблем на държавата е, че тя все още не е измислила механизъм, с който да противодейства на недобросъвестните купувачи, които често по думите на изпълнителния директор на Агенцията за приватизация Емил Караниколов са кухи дружества. Но тук едва ли има какво да се направи. Ако договорите в миналото са били подписани изцяло в полза на някои купувачи, не може сега с незаконни текстове да се поправят стари грешки. Затова действия могат да се предприемат само по бъдещи приватизационни сделки.

"До края на годината промяната в закона няма да повлияе на работата на агенцията, тъй като има направени ипотеки и приватизационният контрол е обезпечен" коментира Караниколов. Впоследствие обаче нямаме адекватна мярка за санкциониране на дружествата, тъй като те често се създават специално за целите на приватизацията и често нямат активи, обясни Караниколов.

Следприватизационна анархия

А сега управляващите създават законова каша, която се уговарят да решат след около шест месеца, когато хем да се види реакцията на Брюксел, хем ще се мисли по-съвършен вариант на сега приетата поправка.

Българското законотворчество достигна нов абсурден връх - заради заплаха за санкция от Брюксел управляващите се заеха да променят закона за приватизация, но го правят нескопосано, ако не и вредно. Вместо да решат петгодишен проблем, те на практика отмениха целият следприватизационен контрол над купувачите. По никакъв начин не уредиха и десетките заварени случаи. И това с простото обяснение, че сега бързаме, за да замажем временно очите на Брюксел. А след няколко месеца текстът може да бъде прередактиран.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    Поредното законодателно безумие. Да се отмени следприватизационния контрол, без да бъдат регламентирани клаузи в самите приватиз. договори, е, меко казано, с корупционен привкус. Очаквам бързо-бързо да бъдат приватизирани малкото останали печеливши държ. дружества или части от тях - за възползване от ситуацията на опр. хора.

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Просто изпълняват поръчка и всичко е планирано.

  • 3
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Е, нали това е целта на БСП-ДПС-Атака! Да се попокраде пак изобилно до новото спиране на плащанията по програмите на ЕС...

  • 4
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    Планът "Орешарски" в действие - време е за изпълнение на договорките с "наши" хора!
    ОСТАВКА ВЕДНАГА!

  • 5
    dicon avatar :-|
    Димитър Димитров

    Всеки ден доказват безупречно и упорито, че се напълно НЕКАДЪРНИ. Оставката е единственото спасение за всички.

  • 6
    blackfrogg avatar :-?
    blackfrogg

    На червените законодатели им се работи за родината, а хората им пречат. Какъв стоицизъм, каква героична борба за това кой да служи най-добре на народа, бреееей че идеалисти. Трябва да ги канонизираме.

  • 7
    apollo avatar :-|
    apollo

    Следващият елемент от организирания хаос,по точно организираното крадене. А най перфидното е че намесват ЕС.

  • 8
    was.inc avatar :-|
    was.inc

    "А сега управляващите създават законова каша, която се уговарят да решат след около шест месеца, когато хем да се види реакцията на Брюксел, хем ще се мисли по-съвършен вариант на сега приетата поправка."

    А през тези 6 месеца, вече подготвилите се свързани фирми ще вземат мерки да оберат каквото е останало от българската индустрия. Ама чугунените глави пред НДК трудно могат да проумеят как тънко ги цака и какъв дебел ще им (ни) вкара т.нар План Орешарски... Имам чувството, че е в ход ускорена процедура по ограбване на държавата - първо намалиха очакванията за събираемостта, вкл. митници и акцизи, което означава че държавата по-малко ще се старае да си взема дължимото от големите играчи в сферата горива, алкохол, цигари, както и при контрабандите; след това решиха да си осигурят т.нар буфери в бюджета, т.е. трудноотчетни финансови потоци, които вероятно ще отидат в свързани фирми; сега и тази законова вратичка (порта)...

  • 9
    vascoo avatar :-|
    Vassco

    То през последните 5 години кой знае какво не е приватизирано. А и вече са важни парите, които дават купувачите, а не обещани инвестиции, брой работници и пр. Това е по-правилно, отколкото кухи обещания.

  • 10
    bladezone avatar :-P
    bladezone

    ...Из
    "Наръчник по некадърност - том 103-ти", 2013 г, издание на НС, съставител БСП в съавторство с бАтака, ДПС и мълчаливото съдействие на ГЕББ, по поръчка на ДС


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK