Каква реформа е нужна в МВР
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Каква реформа е нужна в МВР

<strong>"Инструктаж"</strong> - картина на Валентин Витанов от 80-те години на 20 век, пазена в колекцията на музея на МВР. В системата на министерството са се променили много по-малко неща, отколкото има нужда.<br />

Каква реформа е нужна в МВР

Контролът върху полицията не се осъществява чрез кадрови промени

11282 прочитания

<strong>"Инструктаж"</strong> - картина на Валентин Витанов от 80-те години на 20 век, пазена в колекцията на музея на МВР. В системата на министерството са се променили много по-малко неща, отколкото има нужда.<br />

© Валентин Витанов


МВР е една империя от неефикасно управлявано имущество и хора: близо 53 000 служители, хиляди сгради, каквито се сетите превозни, плавателни, и летателни средства (освен самолет), собствена болница и здравни клиники, почивни бази, стадиони и стрелбища, обучителни и образователни центрове, телекомуникационни мрежи, научни институти, няколко фирми и производствени цехове, куриерска служба, духов оркестър, музей, коне, кучета, фризьорки, хранително-производствени отдели и ресторанти и (буквално) какво ли още не. Ако държавата спре да работи, "системата" на МВР може сама да продължи да съществува.

Поради това въпросът "Каква реформа е необходима в МВР" има множество отговори и всяко правителство идва с идеи за поправки на един или друг елемент от пъзела. Никога обаче тези реформи не са били предшествани от цялостен анализ на системата. Идеята да се отделят някои "нетипични" функции (регистрации на автомобили или издаване на документи) има смисъл дотолкова, доколкото цялата тази империя ще стане по-управляема, ако се прави от няколко министерски екипа или от местната власт, а не в едно-единствено министерство. Иначе в Европа стандарт за "типични дейности" за МВР няма.

Затова стесняваме въпроса, до това, което най-вече вълнува обществото, протестиращите и ЕС – "Каква реформа е нужна, за да може ефективно да се борят корупцията, престъпността и олигарсите". Цялостен отговор за последните 23 години не дойде нито от управляващите, нито от гражданското общество, нито от Европейската комисия. Експертизата за реформата на МВР остана затворена вътре в системата. Дебатът се върти от и около хора, които са обремени в мисленето си от наследството на Държавна сигурност и които познават слабо устройството на системите в развитите демокрации.

През всичките тези години Европейската комисия и западните ни партньори не можаха да ни наложат матрица за реформа в сектора за вътрешна сигурност. По-точно не се наложиха принципите, върху които почива демократичният контрол върху полицията и службите за сигурност. Универсална матрица няма. В ЕС всеки си е избрал някакъв модел. Принципи обаче има. Те могат да бъдат сведени до два основни -  политическа независимост на полицията и службите и ефективен контрол върху тях. Изглеждат като да си противоречат, но това е само на пръв поглед. Липсата именно на тези принципи прави каквито и да било  структурни реорганизации (каквито са и последните прехвърляния на СДОТО и ГДБОП) безсмислени, а понякога и вредни или опасни.

Преди 1989 г. Народната милиция и Държавна сигурност имаха задача да поддържат комунистическия режим. Основният принцип на контрола върху тях бе те бъдат част от управленската машина на БКП. Те бяха механизъм за социален и икономически контрол. Те бяха палката, ухото, а често и мозъкът на режима. Тяхната основна задача бе да поддържат режима.

Проблемът е, че принципът управляващи и полиция да са "едно неразделно цяло" и полицията да работи в полза на политическото оцеляване на тези, които са на власт, се промени много малко през последните 23 години. МВР/ДАНС продължиха да се ръководят основно от политически поръчки – в партиен, а често и частен интерес. Дори когато една мащабна операция срещу престъпна мрежа е за "общото благо", рядко се пропуска извличането на политически (медиен) дивидент. Това свръхполитизиране става възможно чрез съсредоточаване на изключителна власт в ръцете на министъра на вътрешните работи и липсата на достатъчна оперативна независимост на полицията.

Държавата и в частност министърът на вътрешните работи контролира полицията основно чрез една-единствена политика – кадровата. На всеки четири години в по-голямата част от системата се поставят верни на министъра хора. Тези чистки са придружени с "кървене на системата", при което десетки опитни кадри напускат. Представете си какво би се случило в една голяма корпорация, ако на всеки няколко години уволняваха топ 250 мениджъри (колкото е приблизителният брой полицейски шефове – областни директори, шефове на РУП, и т.н., които са сменяни). Лекотата, с която полицейските началници могат да бъдат премахвани, води до основния проблем – никой от тях не смее да разследва сериозни престъпници, корупция или олигарси, без да има "разрешение" на политическото ръководство. Опитните полицаи няма нужда да търсят политическа санкция. Те просто знаят кой с кого е вързан и кой може да бъде "пипан". Политиците също са внимателни, защото зависят от една голяма мрежа от местни и национални олигарси, които контролират народни представители, медии или магистрати. Много бързо даден министър може да бъде сготвен, ако реши да действа по-радикално или да изисква "нулева толерантност" (освен за "битовата престъпност – там интереси рядко се засягат).

В развитите демокрации политическо влияние върху полицията и службите също има, но са измислени и редица механизми, които хем дават известна доза на независимост на полицията, хем има достатъчно лостове нейната дейност да бъде контролирана. Политическото ръководство е дистанцирано от професионално-полицейското. Министърът определя политики и осъществява контрол, а не ръководи разследвания и много рядко коментира такива. Контролът върху полицията не се осъществява чрез кадрови промени, а чрез задаване на политиките и посоките на работа; чрез анализ на престъпността и дейността на полицията; чрез политически независими инспекторати, агенции или комисии, контролиращи изпълнението на приоритети; чрез модерни системи за управление на човешките ресурси, които не позволяват произволно отстраняване на полицейски шефове; чрез цялостна система за противодействие на корупцията в полицията.

В България и в МВР липсват всичките тези инструменти за контрол. За да се изградят, реалистично са необходими повече от един четиригодишен мандат. Ако има добре (финансово) мотивирани и обучени хора, може да стане и по-бързо. В България няма как да се случи по-бързо – нито пари има, нито кадри. По-лошото е, че такава дългосрочна реформа изисква партиите да се разберат поне за общите й приници, което никога не е ставало. Реформите в стил "напред - назад", на които е подлагано МВР през последните 20 години, без да се търси какъвто и да е политически консенсус, са против обществения интерес.Те създават трусове и работата на системата спира. Печелят най-вече престъпниците.

Авторът е бивш зам.-министър на вътрешните работи (март - май 2013) и старши експерт в Центъра за изследване на демокрацията

МВР е една империя от неефикасно управлявано имущество и хора: близо 53 000 служители, хиляди сгради, каквито се сетите превозни, плавателни, и летателни средства (освен самолет), собствена болница и здравни клиники, почивни бази, стадиони и стрелбища, обучителни и образователни центрове, телекомуникационни мрежи, научни институти, няколко фирми и производствени цехове, куриерска служба, духов оркестър, музей, коне, кучета, фризьорки, хранително-производствени отдели и ресторанти и (буквално) какво ли още не. Ако държавата спре да работи, "системата" на МВР може сама да продължи да съществува.

Поради това въпросът "Каква реформа е необходима в МВР" има множество отговори и всяко правителство идва с идеи за поправки на един или друг елемент от пъзела. Никога обаче тези реформи не са били предшествани от цялостен анализ на системата. Идеята да се отделят някои "нетипични" функции (регистрации на автомобили или издаване на документи) има смисъл дотолкова, доколкото цялата тази империя ще стане по-управляема, ако се прави от няколко министерски екипа или от местната власт, а не в едно-единствено министерство. Иначе в Европа стандарт за "типични дейности" за МВР няма.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • ПАВЛА

    МВР е държава в държавата и ние го хрантутим с данъците си!

  • 2
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    "Държавата и в частност министърът на вътрешните работи контролира полицията основно чрез една-единствена политика – кадровата. На всеки четири години в по-голямата част от системата се поставят верни на министъра хора. Тези чистки са придружени с "кървене на системата", при което десетки опитни кадри напускат. Представете си какво би се случило в една голяма корпорация, ако на всеки няколко години уволняваха топ 250 мениджъри (колкото е приблизителният брой полицейски шефове – областни директори, шефове на РУП, и т.н., които са сменяни). Лекотата, с която полицейските началници могат да бъдат премахвани, води до основния проблем – никой от тях не смее да разследва сериозни престъпници, корупция или олигарси, без да има "разрешение" на политическото ръководство. Опитните полицаи няма нужда да търсят политическа санкция. Те просто знаят кой с кого е вързан и кой може да бъде "пипан". Политиците също са внимателни, защото зависят от една голяма мрежа от местни и национални олигарси, които контролират народни представители, медии или магистрати. Много бързо даден министър може да бъде сготвен, ако реши да действа по-радикално или да изисква "нулева толерантност" (освен за "битовата престъпност – там интереси рядко се засягат)."

  • 3
    rumen_urumov avatar :-|
    Румен Йорданов

    Ще гласувам за тази партия,която премахне привилегиите на полицаите,при социализма имаше привилегии,сега пак,нали срещу тях се борихме.Искахме да има справедливост.

  • 4
    bluewater avatar :-|
    BlueWater

    Сравнително добър анализ на родната милиция, която само смени името на полиция.

    За съжаление политиците в България не работят за интересите на държавата, а за интересите на партията си и запазване на избирателите си.

  • 5
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    По-малко имущество. По-малко, по-добре платени и по-ефективни служители. Повече и по-добра техническа поддръжка. Повече конкуренция за отсяване на по-добрите.
    Не е сложно. Но трябва мисъл, желание и политическа воля.

  • 6
    kam27 avatar :-|
    kam27

    Попитай полицай за мнение за работата си.попитай катаджиятя .пожарникаря .тези жени зад гишетата на паспортна .виж хора ли са .преди да съдиш....

  • 7
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец

    В държавата България ,на глава на населението има най-много прокурори и служители на МВР от целото Земно кълбе.поредната глупост ловджийте да вардят селата.ама в селата са останали два трима ловджии които се водят ловната дружинка-останалото са бизнесмени от околността.абе новият министър на мвр май не е излизъл от софия за да говори подобни глурости.може би е ловувал в бившите държавни ловни стопанства.

  • 8
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Идеята е повече от ясна: в системата на общестеният ред и вътрешната сигурност на мястото на мегаструктурата МВР трябва да бъдат разположени функционално структурирани и годни за граждански контрол автономни структури.

    а наследникът - Министерство на Обществения Ред трябва да съдържа в себе си единствено Полиция (криминална и охранителна, с контрол на оръжията) и Жандармерия.

    Всичко останало трябва да бъде изведено и наново структурирано. Регистрацията на МПС - общините (ето и още едно перо за местните бюджети), документите - Агенция за гражданско състояние, която да събере на едно място: регистрите за българско гражданство (раждане, смърт, натурализация, отказване), документите удостоверяващи това и съставянето на избирателните списъци. Едни хора - една отговорност.

    ДАНС събра в себе си каквото трябва за да се бори с организираната престъпност и контра шпионажа. Остава да се намерят хората, които да задвижат машината.

    ДАТО. Там трябва да бъдат вкарани и техническите възможностти на ДАНС за подслушване за да няма изключение.

    Агенцията за разузнаване. И цивилно, и военно. ДНа едно място. Нямаме излишни милиони за дублаж.

    Агенцията за управление на кризите. Унифицирала и направила единен организъм сегашната Пожарна, Гражданска защита, Бърза помощ и телефон 112. Това което гледаме като парамедици по хитовите сериали е именно това. Само за вметка: сега плащаме за кол центровете )телефонните централи) на 112, 160, 166, 150. Явно сме много богати след като издържаме 4 номера за едно нещо: ПОМОЩ!

    И Агенция за митнически и граничен контрол. Както е в Германия, Великобритания и който се сетим европейски пример и който би ни спестил прехвърлянето на картофа "контрабанда". Че вече алергия получавам от тъпите лафове - ние ги хващаме, те ги пускат. Митниците реват, че нямат дознателски и полицейски функции. А сегашната Гранична - че не и е работа да гони стоки. Така на едно място - като има теч, знаем кой е бъркал в кацата.

  • 9
    jelezen avatar :-|
    jelezen

    "Лекотата, с която полицейските началници могат да бъдат премахвани", бих казал и за лекотата, с която се назначават лесно и 250 топмениджъри, посочени малко по-горе в текста. Затова има и детски учителки, начело на РПУта.
    След всичко написано за "държавата" МВР все още ли униформения полицай ви вади очите и ви е най-виновен?

  • 10
    tanas avatar :-?
    Танас

    Най - напред лустрация а след това яка чистка както това направиха дори и Румънците още през 2011 година :
    ==========
    Румъния започва мащабна чистка и реформа на вътрешното си министерство. 10 000 полицаи ще бъдат уволнени заради липса на подготовка и професионализъм. Това съобщи вътрешният министър Траян Игас.

    Съкращенията ще бъдат извършени до началото на октомври. Според румънския министър на вътрешните работи през последните години 20 000 служители на министерството, главно полицаи, са били назначени с връзки. В същото време много от работещите в министерството нямат необходимото образование за постовете, които заемат.

    http://bnt.bg/bg/news/view/57965/chistka_v_rumynskoto_mvr


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK