Въпрос за един милиард
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въпрос за един милиард

Дебатът по актуализацията се случи в момент, когато обществото е особено чувствително към всяко действие на кабинета.

Въпрос за един милиард

Къде свършват фактите и започват манипулациите за актуализацията на бюджета

Вера Денизова
15965 прочитания

Дебатът по актуализацията се случи в момент, когато обществото е особено чувствително към всяко действие на кабинета.

© Надежда Чипева


Въпреки негативния обществен отзвук управляващото мнозинство прие окончателно актуализацията на бюджета за тази година. Дебатът около промяната се нажежи като жълтите павета пред парламента по време на протести. В него има от всичко - от спекулации, през разумни аргументи до куп въпроси без отговор. Всички сюжети около приемането на актуализацията показват и колко трудно ще работи правителството при толкова ниско доверие към него и управляващото мнозинство. 

Какво се променя в бюджет 2013 след актуализацията

Накратко – приходите се понижават с почти 210 млн. лв., разходната част се увеличава с почти 290 млн. лв., като така дефицитът нараства с точно 493 млн. лв. до 1.6 млрд. лв., или 2% от БВП. Увеличава се и таванът за новоемитиран дълг в рамките на годината от сегашните 2 млрд. лв. на 3 млрд. лв. По този начин правителството си осигурява възможността да излезе с нова емисия на международните или на вътрешния пазар до 1 млрд. лв. Заложеният таван за максимално допустим държавен дълг остава непроменен – 14.6 млрд. лв.

Какви са официалните мотиви за промяната

Първата е, че се очаква неизпълнение приходите. "Планирано е едно нарастване на данъчните приходи през 2013 г. спрямо 2012 г. с 8.5%, което поне до момента не намира никакво основание. Това се дължи и на влошаващата се макроикономическа ситуация, недобрите оценки за макроикономиката, заложени в бюджета. Служебното правителство през март ревизира прогнозата за икономическото развитие, с което свали реалния растеж от 1.9% на 1%", обясни финансовият министър Петър Чобанов.

Другият мотив за ремонта на бюджета, който изтъкват управляващите, е, че така държавата ще разплати просрочените задължения към бизнеса. Третият – да се осигурят средства за някои поети финансови ангажименти от предишното правителство, които не били бюджетирани. Четвъртият – да се осигурят буфери в бюджета и да се попълни фискалният резерв, за да не пада под минимума от 4.5 млрд. лв.

Чобанов обяви и че е налице нова фискална политика, при която бюджетното салдо не е самоцел, а инструмент, с който икономиката да не се потиска допълнително. "Рестрикциите по отношение на разходите, арбитражното рязане на разходите на отделни системи, водят до това, че затрудняват икономическия растеж. Това се крие зад понятието процикличност", обясни министърът.

Има ли опасност да се съберат по-малко приходи от планираните

Краткият и директен отговор е да. Друг е въпросът в какъв размер е очакваното неизпълнение и защо, след като Пламен Орешарски в качеството си на депутат от БСП в предишния парламент при дебатите по бюджета твърдеше, че те са подценени с милиард (който може да дойде по линия на борба с контрабандата и ДДС измамите), сега вече като премиер застъпва точно обратната теза.

Прогнозата на финансовото министерство включва неизпълнение на данъчните приходи с 555 млн. лв. От ведомството поясняват, че първоначалните оценки на приходните агенции са били за близо 980 млн. лв. неизпълнение, но в резултат на предприети спешни мерки тази сума се е свила. В същото време се залага преизпълнение при неданъчните приходи в размер на около 262 млн. лв. Така общо липсващите постъпления се оказват едва 293 млн. лв. Това е по-малко от процент от общия бюджет, който е 31.8 млрд. лв.

По-късно се оказа, че прогнозата за преизпълнение на неданъчните приходи се увеличава с още 85 млн. лв. и те се очакват от продажба на емисии за парникови газове. Парите по това перо обаче ще се дадат на Националната електрическа компания с цел да се компенсира зелената енергия в крайните сметки за ток.

Моментна снимка на изпълнението на бюджета показва, че към полугодието той е на дефицит от 7.6 млн. лв. (обикновено по-големите разходи се правят във втората половина на годината). Спрямо миналата година обаче приходите от данъци изостават – събрани са 46.8% от плана при 48.9% за същия период на 2012 г. Друг е въпросът защо не се предприемат мерки с цел да се подобри работата на приходните агенции и оттам - събираемостта. Например повече от месец Агенция "Митници" стои без директор и негови заместници. В момента изпълняващ длъжността е Борислав Борисов, който бе единственият заместник на Ваньо Танов в последните години и в момента е без екип. По тази причинаведомството работи по инерция, твърдят служители на митниците. Според хора от властта политическата криза се отразява и на мотивацията за работа на другата приходна администрация – НАП, и ако не се вземат мерки за стабилизиране на ситуацията, говоренето за неизпълнение на приходите може да се окаже нещо като самосбъдващо се пророчество за управляващите.

За какво ще се похарчат допълнителните разходи?

Финансовият министър Петър Чобанов обясни, че с допълнителните разходи ще се платят просрочия на държавата за 160 млн. лв., а други 40 млн. лв. ще са за социални мерки и по-точно за хората с увреждания. Той обясни, че 30 млн. лв. ще се предоставят на Военномедицинска академия, още 25 млн. лв. ще се поделят между военното и транспортното министерство за пренастройване на комуникационни системи в нов честотен спектър, а за финансиране на тютюнопроизводителите отиват 11 млн. лв. Те били обещани от служебното правителство.

С 6 млн. лв. ще се ремонтират болнични заведения из страната. Дотук сметката е за 72 млн. лв. Останалите разходи до 160 млн. лв. засега остават неясни.

Има и още една особеност – всички допълнителни разходи не са разнесени по бюджетите на съответните министерства, а са в резерва за непредвидени и неотложни разходи. Това е, образно казано, буфер, който се залага във всеки бюджет и позволява на правителството да разпределя средствата в него, без да е нужна санкцията на парламента. По този начин се губи отчетността и тези пари могат да бъдат изразходени и за други дейности. Така единствена гаранция за прозрачност ще е думата на финансовия министър, който обеща в месечния бюлетин за изпълнението на бюджета да има данни и за изразходването на средствата от резерва.

Извън липсата на прозрачност изливането на допълнителни държавни средства има и още един проблем – то се прави, без насреща да има каквато и да било  оценка за тяхната ефективност. Тоест оказва се, че това са поредните управляващи, които са готови да увеличат дефицита и дори да теглят нов дълг, за да финансират своя реформаторски мързел.

Защо се увеличава лимитът за дълга с 1 млрд. лв.

Правителството планира да увеличи тавана за новоемитиран дълг в рамките на годината от сегашните 2 млрд. лв. на 3 млрд. лв. Държавата допуска да излезе с нова емисия до 1 млрд. лв. на международните пазари, но не е изключено да набере средствата и от вътрешния чрез по-голямо количество ДЦК.

Защо е нужен този нов дълг? Към 1 август нивото на фискалния резерв е около 5.5 млрд. лв., ако се съди по данните за правителствения депозит в БНБ. След като се изплатят земеделските ДЦК, резервът ще гравитира около законовия минимум,   т.е. ще е под 5 млрд. лв. В същото време се планира дефицит от 1.6 млрд. лв. в края на годината. За да го финансира, държавата трябва да попълни резерва, а това става, като изтегли нов дълг. Проблемът е, че до момента тя е изразходвала около 1.5 млрд. лв. от лимита, който има за новоемитиран дълг. От тях 800 млн. лв. са извънредната емисия ДЦК за земеделски субсидии, които пласира правителството на ГЕРБ. Операцията е неутрална за фискалния резерв (изтеглените в началото на годината 800 млн. лв. под формата на ДЦК след това бяха възстановени от Брюксел), но се включва в сметката за това колко е новоемитираният дълг в рамките на годината. 

Ако се направи статична сметка, дори и да не се актуализира бюджетът, лимитът за новоемитиран дълг трябва да се увеличи с поне 300 млн. лв. Така ще се изпълни законовото изискване в края на годината във фискалния резерв да има поне 4.5 млрд. лв. Заради увеличаването на дефицита с 500 млн. лв. обаче необходимостта от допълнителен заем нараства до 800 млн. лв. Останалите 200 млн. лв. до 1 млрд. лв. ще са вид ликвиден буфер и ще са във фискалния резерв. Така управляващите се надяват да постигнат по-голям комфорт през 2014 г. - обикновено първите месеци на годината са слаби откъм постъпления и са на дефицит. Друг е въпросът, че върху тези пари ще се дължат лихви.

Цялата тази сметка може и да се промени, ако се окаже, че дефицитът е по-нисък заради повече от очакваните приходи или пък се направят по-малко от планираните разходи.

Може ли и без актуализация на бюджета

Към този момент – да. Дори и да има някакво неизпълнение на приходите, то няма да е голямо и при желание може да се компенсира със свиване на някои разходи. Според източник, близък до финансовото ведомство, има няколко буфера, заложени още при изработването на бюджет 2013 г. Единият от тях е по линия на разходите за лихви – според източника те са надценени с около 200 млн. лв. Допълнителен резерв има и при парите за национално съфинансиране на европроектите.

Липсата на яснота за какво точно се правят новите разходи също поставя под съмнение една голяма част от тях. В допълнение преди няколко седмици премиерът Пламен Орешарски обяви, че са орязани разходите на ведомствата с 5% от 1 юли. Такова решение обаче не е гласувано от Министерския съвет. Дори и да е влязло в сила, никой не обясни за какво отиват спестените по този начин средства.

Защо има такъв голям обществен отпор срещу промяната

На първо място, заради начина, по който самите управляващи обясниха нуждата от актуализацията на бюджета. След гръмкото изявление на премиера Орешарски за липсващи "между един и два милиарда" се оказа, че реално очакваното неизпълнение на приходите е малко под 300 млн. лв. Подобно говорене може и да минава за пред по-необразована публика, но за хората, които знаят бекграунда на премиера – бивш финансов министър и доцент по финанси, подобно свободно боравене с числата, е, меко казано, озадачаващо.

Премиерът си позволи манипулативни изказвания още няколко пъти. В отчет за свършеното от кабинета за първия месец Орешарски обяви, че към края на юни невъзстановеният ДДС възлиза на рекордните 776 млн. лв. и "надхвърля три пъти обичайното равнище от предишните години, което е около 250 млн. лв". Няколко дни по-рано обаче финансовото министерство беше обявило, че към същата дата невъзстановеният ДДС е 315 млн. лв. Оказа се, че разминаването се дължи на спекулативното включване в сметките на данък, който не е забавен, а текущо деклариран за възстановяване, сроковете за който още не са изтекли.

"За първите 6 месеца на 2013 г. данъчните приходи достигат 46.5% от разчетените. За сравнение – 2010 г., най-лошата в управлението на предното правителство, числото е 44.6%. Да се твърди, че изпълнението е перфектно, не го разбирам. То е много близо до катастрофата от 2010 г.", обяви премиерът. Той обаче удобно пропусна, че през 2010 г. дефицитът за полугодието беше 1.5 млрд. лв., а сега е 7.6 млн. лв.

Имаше и още грешни внушения от страна на управляващите - че новият дълг от 1 млрд. лв. е нужен, за да се платят извънредните ДЦК, които пласира ГЕРБ за земеделските субсидии. Тези пари обаче просто бяха осигурени авансово и няколко месеца по-късно бяха възстановени от Брюксел.

По време на дебата за актуалзиацията в парламента председателят на бюджетната комисия Йордан Цонев обяви, че не е изключено България да влезе в рецесия до края на годината. В същото време финансовият министър Петър Чобанов обяви, че с актуализацията се цели да се насърчи икономическият растеж. Поставени едно до друго, двете изказвания изглеждат леко противоречащи си.

Това хаотично и на моменти откровено манипулативно говорене на политиците, съчетано с недостатъчно голяма прозрачност за какво се правят новите разходи, остави впечатлението, че прекрояването на бюджета е излишно. Много хора останаха с подозрението, че една част от парите ще потънат в големия търбух на задкулисната олигархия. 

В допълнение дебатът по актуализацията се случи в момент, когато обществото е особено чувствително към всяко действие на кабинета. И ако предишното управление можеше да си позволи лукса да се оправдава с лошото наследство, това по-скоро допълнително раздразни хората с такъв тип изказвания – просто защото, без да иска, се вкара в определението "и тези са като предишните".

Действията на правителството във финансовата сфера получиха жълт картон и от пазарите. Преди десетина дни Министерството на финансите отмени аукциона за ДЦК, на който държавата предложи 10-годишни дългови инструменти за 50 млн. лв. Формалният повод бе технически затруднения, но се видя, че постигнатата средна  доходност по приетите поръчки е 4.01%, т.е. най-високата, постигана по тази емисия от началото на годината досега. Интересът също е бил слаб - презаписването е едва 1.17 пъти. Инвеститорите обясниха предпазливостта си с политическата несигурност и готвената актуализация на бюджета, която предвижда емитирането на нов дълг в размер на 1 млрд. лв.

А ако президентът наложи вето?

Росен Плевнелиев вече заяви, че обмисля дали да върне закона за актуализация на бюджета за ново обсъждане в парламента. Ако той го направи (като в случая има два сценария - да върне целия закон или само някои текстове от него), управляващите ще са изправени пред сравнително нова ситуация. За да го прегласуват, те ще имат нужда от 50% + 1 глас от всички народни представители. Това ще означава, че за да приемат закона, БСП и ДПС ще трябва да разчитат на явна подкрепа от "Атака". По-малко вероятно е мнозинството да се сглоби с някой депутат от ГЕРБ. Откритата помощ от "Атака" не е изгодна на нито една от партиите в коалицията, защото би била явно доказателство за подкрепата, която Волен Сидеров дава за това мнозинство.

Има различни тълкувания и за това дали ветото на президента би прекъснало ваканцията на депутатите. Принципно законът трябва да бъде прегласуван в двуседмичен срок, но според някои тълкувания той започва да тече от началото на есенната сесия на Народното събрание. Вероятно обаче решението дали да се свика извънредно парламентът ще бъде взето в зависимост от това кои текстове ще бъдат върнати за ново разглеждане.

Въпреки негативния обществен отзвук управляващото мнозинство прие окончателно актуализацията на бюджета за тази година. Дебатът около промяната се нажежи като жълтите павета пред парламента по време на протести. В него има от всичко - от спекулации, през разумни аргументи до куп въпроси без отговор. Всички сюжети около приемането на актуализацията показват и колко трудно ще работи правителството при толкова ниско доверие към него и управляващото мнозинство. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

50 коментара
  • 1
    qik23308261 avatar :-|
    Elena_Trajanova

    нормално е този който иска парите на кредит сам първо да се обоснове ясно и детайлно за какво ще харчи парите, а не ние които плащаме да търсим информацията в последствие.

    затова, докато управляващите си ползват парите от бюджета и държавните фирми на тъмно и на собствена воля, и чакат ние да разберем сами с търсене и питане защо го правят, съм твърдо, твърдо против актуализация на дефицита и нов дълг! НЕДОПУСТИМО Е!

    за съжаление вече ни натресоха сметката за плащане, дано има вето

    (само за сведение 800 безумна емисия за земеделските субсидии не променя нивата на държавен дълг, и на фискален резерв, тъй като парите би трябвало вече да са покрити от ЕС, а падежът на емисията е през август)

  • 2
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29

    Сърбите поне по-креативни ще излезнат от нас. Ще ги консултира Строс Кан, а наще се самовдъхновяват от това да крадат и нищо да не оставят срещу управилението си. Вероятно са си взели комисионната от тегленето на новия дълг. Интересно кой ще го плаща? Циганите ли дето прогресивно нарастват с 22% на година и в 95% са неграмотни? Застаряващото население ли, които заслепено живеят с мантрата "БСП! БСП!" Или българите, които си плюха на петите и овреме се изнесоха от държавата?!

  • 3
    non_party avatar :-|
    СОРОСОИДЕН ИЛЮМИНАТ

    Президентът да налага вето ! Тогава прегласуването на закона за бюджета ще трябва да стане и с гласове от "Атака" /пиша гласове, а не глас, защото практиката показва, че рядко в пленарната зала влизат всички депутати от всяка парламентарна група/ Тогава ще стане ясно дори и за избирателите на "Атака", в чиито нормални умствени възможности сериозно се съмнявам, че "националистите" и "турската партия" има чудесна и взаимно изгодна симбиоза !
    Що се отнася до техническата част - и актуализацията на бюджета, и провъзгласените вчера мерки срещу данъчните измами в прав текст показват едно - това правителство нито има намерение да облекчи бизнеса, нито пък има намерение да пресече контрабандата. Единствената му цел е да отклони паричните потоци от нея от касата на ГЕРБ и да ги пренасочи към партийните каси на Столетницата и ДПС. С което за пореден път показва, че по нищо не се различава от предшествениците си !

  • 4
    mazhlekov avatar :-|
    Виктор Мъжлеков

    Егати Шуробаджанащината !!!

  • 5
    han.asparuh avatar :-|
    han.asparuh

    Всеки нормален човек знае, че като ти намалят приходите (продажби или заплата), първото нещо което правиш е да намалиш разходите, а не да ги увеличиш!!! Ако намаляването не е достатъчно – търсиш заеми. Но не взимаш заеми за да увеличиш разходите, когато приходите спадат!!!

    Гледайте Гърция и се учете, че следващата там е България! Малко къса памет имат в БСП: 1996 не е чак толкова е миналото за да не си спомнят какво стана!

  • 6
    web_2.0_vs._dc avatar :-|
    web_2.0_vs._dc

    Оплитане в лъжи и никакви аргументи от тройната ламя за заема от 1 млрд. Оставка нагли и безочливи престъпници.

  • 7
    forumer avatar :-|
    forumer

    Актуализацията ни връща към нормална ситуация

  • 8
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Тия си заслужиха още един път паветата през септември.
    Абе къде е доганоглу?
    Една кратка блокада на пътчето пред сараите ще му се отрази добре.
    Лого на протеста - свобода за Ахмед Емин.

  • 9
    krastitel avatar :-(
    krastitel

    не е въпрос, а е брадва за 1 милиард!

    за нас, които плащаме

  • 10
    mentor avatar :-|
    Ментор

    тая актуализация е абсурдна както от финансова, така и най-вече от морална гледна точка.
    Дори за миг да допуснем абсурдното - че нищо от заема няма да се открадне - пак хората които ще го връщат (т.е. тези които внасят в бюджета много повече, от колкото получават от него) са същите, които са против правителството и в частност против актуализацията.
    Това е все едно аз да сключа заем от името на съседа, да го опоскам, и да го оставя да се оправя както намери с връщането на парите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK