С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
30 4 авг 2013, 19:11, 6991 прочитания

План "За всеки по малко"

Мерките в програмата на кабинета за до края на годината са повече отговори на искания, отколкото визия за започване на реформи.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Правителството на Пламен Орешарски е на път да се окаже поредното, което предпочита да гаси неотложните пожари, но избягва да провежда истински реформи с дългосрочен ефект. Това става ясно от втория внесен в парламента от премиера план за действие, който съдържа ангажименти за мерки, които да се изпълнят до края на годината и да подобрят бизнес средата.

Първият явен проблем с плана е краткият му срок на годност - той ще бъде обсъждан чак през септември след края на депутатската ваканция, което му оставя едва малко над тримесечие за реализиране на мерките. От друга страна обаче, ангажирането с ясни срокове е плюс, доколкото действа дисциплиниращо и лесно може да се отчита къде има изоставане. Друг проблем е леката некохерентност. Програмата на кабинета още от първите й варианти малко след изборите приличаше по-скоро на сложна комбинация от мерки в отговор на улични искания и настоявания на различни браншови организации и синдикати. При това положение логично трудно могат да се изведат няколко приоритета, което обикновено води до разпиляване на ресурса. Всъщност широкоспектърният план, включващ и много мерки с минимален ефект, някак противоречи на основната теза, с която бе съставено правителството - че икономиката и държавата са в тотален колапс и трябват спешни мерки за изправянето им на крака.


Без големите реформи  

По-съществен недостатък е липсата на заявка да се постави поне някакво начало за преодоляване на структурните проблеми в публичния сектор. Така например не се посочва и едно изречение за реформа в пенсионната система. В сферата на образованието се говори за нови закони за професионалното и за стратегия за развитие на висшето образование. Единственото сигурно за момента е, че ще се промени механизмът за финансиране на училищата.

Приоритет до края на годината е да се подобри качеството на спешната помощ, като ще се оцени необходимостта от персонал и техника според населените места и демографската им структура. Същите планове се правят и за общинските болници, при които ще се промени и моделът на субсидирането им, а в по-дългосрочен план ще се мисли за промяна на модела, по който се плащат лекарствата в публичните лечебни заведения, и тези, които се купуват от физически лица, но се плащат от здравната каса. И там обаче не се посочва как може да се решат проблемите с мотивацията и заплащането на персонала и пациентите да правят единствено официални плащания на болничните заведения.



В програмата се открояват и някои нови инициативи, за които не се говореше по време на предишното правителство. За справяне с битовата престъпност управляващите ще възстановят системата от извънщатни сътрудници не като информатори, а като "граждански патрули". Те ще помагат с охраната в отдалечени и слабонаселени райони, като правата им ще са гарантирани със закон. Предвижда се изцяло нов закон за спорта и  програма за развитие на физическото възпитание, с което ще се цели развитие на масовия и младежкия спорт.

Защита на потребителите и конкуренцията

Първите две глави от плана съдържат мерки за защита на конкуренцията и потребителите, вероятно с цел да се удовлетворят исканията от февруарските протести. До края на годината трябва да се приеме ново антимонополно законодателство, което да засили контрола върху естествените монополи. Предвижда се също преразглеждане на законите, които в последните години бяха приети въпреки обвиненията, че защитават интересите само на определени лобита. Капацитетът на Комисията за защита на конкуренцията също ще бъде подобрен.

Мерките за защита на потребителите предвиждат създаване на четири извънсъдебни помирителни комисии, които да решават спорове между потребителите, когато считат, че са жертва на банки, телекоми, доставчици на комунални услуги и транспортни компании. В нов закон за защита на потребителите трябва да се заложат мерки за защитата при организирането на групови пътувания.

Закон за личния фалит обаче едва ли ще бъде прокаран преди края на годината, като до края на октомври се предвижда само да се проведе публично обсъждане възможно ли е да бъде подготвена такава нормативна уредба.

Отново АЕЦ "Белене"

Управляващите планират да изготвят нова стратегия за развитие на енергетиката до края на годината и след това да бъде представена за обществено обсъждане. Също до края на декември ще се анализират техническите и икономическите характеристики на проекта за изграждане на АЕЦ "Белене" и финансовата му структура. Успоредно с това обаче ще започнат разговори с "Росатом", за да се решат спорните моменти със задълженията между българската и руската страна.

За държавните фирми и активи

До края на октомври държавата ще трябва да е направила пълен анализ на състоянието на държавните предприятия и на тази база до края на годината да се реши как ще бъдат преструктурирани и оздравявани. Още е рано да се каже какво ще предприеме правителството на база на този анализ, но първите стъпки досега показват тревожна склонност да се кърпят дупки в проблемни дружества с пари от финансово здрави - нещо, което трудно може да мине за устойчиво. Правителството вече наля 27 млн. лв. във ВМЗ от събраните в Държавната консолидационна компания пари от приватизация. Аналогично се действа и в БДЖ, където процедурата за приватизация на дружеството за товарни превози бе спряна и последната идея (залегнала и в плана) е да се набавят средства, като се прехвърлят активи на "Национална компания железопътна инфраструктура".

Предвижда се и по-отговорна защита на държавния интерес при концесионните отношения.
Правителството си поставя за цел да насърчава износа, като разкрие посолства в бързо растящите азиатски икономики и така да помага на компаниите да откриват възможности за бизнес и партньори. Планира се и създаването на стратегии за насърчаване на инвестициите и иновациите, като ще се оценят сега действащите стимули за инвестициите.

Относно финансовия сектор


Правителството вече се ангажира да въведе европейски регулации в областта на ипотечното кредитиране, а не както досега се обявяваше, че длъжници с отнети жилища ще могат да се освобождават от дълговете си, ако продажбата на техния дом не е била достатъчна, за да се покрият всичките им задължения към банката кредитор.

До края на октомври трябва и Българската банка за развитие да заработи по нов начин, като се променят приоритетите й. Занапред институцията ще финансира основно експортно ориентирани компании, малки и средни предприятия, както и нови фирми. Тя ще е кредитор и на компании, които се нуждаят от средства в хода на изпълнение на европейски проекти.

Повече еврофондове

Заради риска проекти, финансирани с европейски средства, да не се изпълнят и държавата да загуби отделеното й финансиране още до края на август кабинетът ще набележи алтернативни проекти, по които с голяма степен на сигурност ще сключи договори и с изпълнението им да не се загуби еврофинансирането. Това ще означава, че държавата ще опита да усвои всичките планирани за тази година фондове, които са прогнозирани да бъдат в широкия диапазон от 3 до 6 млрд. лв. Ако усилията се окажат успешни, държавата няма да спести част от панираните средства за съфинансиране (за тази година те са около 700 млн. лв.), както стана през миналата година, и така бюджетният дефицит да се намали заради икономисани плащания.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

София купува 52 нови електроавтобуса и 5 дизелови втора ръка 3 София купува 52 нови електроавтобуса и 5 дизелови втора ръка

Това лято общински транспортни дружества обявиха търгове за 200 млн. лв., но без осигурено финансиране

14 сеп 2019, 2195 прочитания

Силвия Великова е върната в ефира на БНР, случаят стигна до Брюксел 8 Силвия Великова е върната в ефира на БНР, случаят стигна до Брюксел

Борисов не можел да схване "кой го прави", а по думите му кафявият сайт ПИК бил като другите медии

13 сеп 2019, 14587 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Миков: Вето на актуализацията на бюджета би било опит за блокиране на политиката на изпълнителната власт

Председателят на парламента все пак не смята да свиква извънредно депутатите, ако президентът върне корекциите в закона

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език