С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
62 6 авг 2013, 17:46, 6255 прочитания

Кабинетът с последен опит да избегне вето за бюджета

Ден преди решението на президента властта излезе с куп оспорими доводи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ден след като стана ясно, че и след срещата с финансовия министър Петър Чобанов президентът все още мисли за вето върху актуализацията на бюджета, от Министерството на финансите отвърнаха със свое становище. Превантивно. В него се изброяват осем негативни последици от евентуално връщане на промените в закона. От изброените аргументи по всеобщо мнение най-разумно и смислено звучи един – този за емитиране на нов дълг при нужда. Останалите са спорни и до голяма степен зависят от това дали депутатите ще си прекъснат ваканцията, за да изгласуват евентуално вето по-бързо. Председателят на парламента Михаил Миков обаче вече обяви, че няма намерение да свика извънредно заседание по време на лятната отпуска.

Актуализацията предвижда дефицитът тази година да се увеличи с 500 млн. лв. до 2% от БВП, а лимитът за новоемитиран дълг - с 1 млрд. лв. Окончателното решение на президента Росен Плевнелиев се очаква в сряда и поне засега изглежда, че вето ще има. Междувременно по въпроса се изказаха и лидерът на БСП Сергей Станишев, като внушението на управляващите е, че ако държавният глава наложи вето над промените в бюджета, то ще е политическо. В същото време обаче актуализацията бе гласувана точно в атмосфера на силно обществено недоверие към правителството и недостатъчна аргументация за нуждата от нея.


За правото на президента

В становището на финансовото министерство се посочва, че при наложено вето президентската институция ще отговаря за посрещането на "спешни социални нужди и редовно плащане към бизнеса". С това изказване практически се прави опит върху държавния глава да бъде прехвърлена  отговорността за това, че изпълнява конституционните си права -  да налага вето, когато счита, че някой закон не е в интересите на държавата.

"Странно звучи и аргументът, че евентуално вето на президента ще стане причина бизнесът да не получи разплащанията, които са му дължими. Трябва да е ясно, че приетите от Народното събрание промени на бюджета не водят автоматично до разплащане на тези задължения. Необходимите средства не са разписани конкретно по бюджетите на задължените органи. С приетия закон се увеличава резервът за непредвидени и неотложни разходи и се дава възможност с предвидените средства да се разпорежда Министерският съвет без санкция на Народното събрание. Единствено това!", се посочва в изявление на държавния глава, което беше разпространено от неговия прессекретариат още в понеделник след срещата на Плевнелиев с финансовия министър.



Най-смисленият аргумент

Част от доводите в изявлението на президента обаче също са оспорими. "С промените в бюджета са предвидени допълнителни 40 млн. лева за тези уязвими групи, които държавният глава също подкрепя. Важно е да се има предвид, че тези средства са 4% от предвидения нов дълг. Логично е да се постави въпросът за останалите 96%, за какво са те?", се казва в съобщението.

Дори и бюджетът да не се актуализира като приходи, разходи и салдо, правителството ще трябва да заеме 300 млн. лв. повече от позволеното в сегашния бюджет, за да изпълни законовото изискване в края на годината да има фискален резерв от минимум 4.5 млрд. лв. Това всъщност е и седмият и най-безспорен аргумент на Министерството на финансите за актуализация на бюджета - през първите месеци на 2014 г. ще възникнат ликвидни затруднения, свързани с погашения по дълга в размер на около 450 млн. лв. и авансовите плащания по директните плащания в размер на над 1 млрд. лв. Причината е, че държавата има ограничени възможности за привличане на нов дълг през тази година. Затова се налага  да бъде увеличен лимитът - както заради очаквания през тази година дефицит, така и за да няма ликвиден натиск през първото тримесечие на 2014 г.

"При запазване на текущия лимит за нов дълг оценката на МФ е равнището на фискалния резерв в края на годината да бъде 3.9 млрд. лв., а през първото тримесечие на 2014 г. да бъде в интервала 1.6-3.5 млрд. лв., което ще наложи търсенето на спешно финансиране през 2014 г. с цел запазване на средства от автономни фондове във фискалния резерв - например Сребърния фонд. От своя страна това ще доведе до увеличаване на разходите за обслужване на дълга, емитиран при по-високи лихви", посочват от Министерството на финансите.

"Актуализацията можеше да се направи само в частта на дълга, без да се променят другите показатели", твърди финансист от ГЕРБ, работил по изготвянето на бюджет 2013. Същото мнение изрази и бившият зам.-министър на финансите Любомир Дацов. "Сметката е техническа и показва, че или държавата трябва да свие дефицита, или да увеличи дълга с около 280 млн. лв., за да има 4.5 млрд. лв. във фискалния резерв в края на годината. И тази сметка се отнася спрямо неактуализирания бюджет на ГЕРБ", обясни той.

Останалите доводи

Министерството на финансите изброява какви ще са негативните последици от евентуално вето в още седем точки. На първо място се споменава неизпълнението на социалните ангажименти – подпомагане на хора с увреждания, увеличението на месечната добавка за отглеждане на деца с увреждания и увеличението на квотата за ваучери за храна. Посочва се, че под въпрос ще бъде поставена и политиката за осигуряване на субсидирана заетост, след като се блокира увеличението на средствата за такива програми с 8 млн. лв. На практика обаче тези плащания не се блокират напълно, а ще могат да се направят през четвъртото тримесечие, ако правителството получи подкрепа на "Атака" и партията на Волен Сидеров гласува с БСП и ДПС против ветото на президента през септември.

Отделно от финансите изтъкват затруднения да се разплатят просрочените задължения към бизнеса, ако актуализацията се спре, както държавата да започне нормално възстановяване на ДДС. От министерството твърдят, че то е в размер на 320 млн. лв., но това ниво е сравнително ниско - счита се за нормално то да се движи около 250 - 300 млн. лв.

"Говори се за неотложността на корекцията на бюджета поради явно тотално незабавна, на секундата, нужда от погасяване на просрочени задължения, извършване на социални плащания и намаляване на тежестта за крайните потребители на ток от субсидиите за определени типове възобновяеми източници. Дали са до секунда неотложни, не е ясно, не е обяснено защо е така. Няма конкретен и изчерпателен списък на тези просрочени задължения - от кой бюджетен разпоредител са просрочени, по какви точно договори са просрочени, защо са просрочени, към кого са просрочени, размерът на всяко едно от тях, кога е възникнало просрочието и, разбира се, ясен списък на коя дата кое точно просрочие МФ смята да бъде погасено", посочва Георги Ганев от Центъра за либерални стратегии.

Той оспорва и другия, последен довод на финансово ведомство - че има опасност Брюксел да не възстанови част от авансово направените от националния бюджет разходи за европроекти. "Единственото, което може да се каже по въпроса, е, че в тази става въпрос за октомври или ноември. А президентът може да отложи закона за бюджета от август за август. Този, от който зависи дали актуализацията ще влезе в сила през август или в по-късен месец, е не президентът, а парламентът!", допълва икономистът.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Сделката за F-16 увеличи бюджетния дефицит, китайската икономика с най-слаб ръст Вечерни новини: Сделката за F-16 увеличи бюджетния дефицит, китайската икономика с най-слаб ръст

И още: Рекорден теч на лични данни от НАП, Ще има ли Европейската комисия нов председател още утре; Нови данъци за имотите в Гърция

15 юли 2019, 858 прочитания

От НАП са изтекли лични данни на милиони български граждани и фирми 31 От НАП са изтекли лични данни на милиони български граждани и фирми

Линк към масива от близо 11 GB беше разпратен от анонимен мейл до различни медии

15 юли 2019, 65845 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Топли връзки край "Ораново"

Макар официално мината да се държи от Красимир Михайлов, отношенията с Христо Ковачки изглеждат доста близки

Министърът и златната каса

Кирил Ананиев е готов с втори проект за здравна реформа, който предвижда конкуренция между държавната и частни здравни каси

Защо се срина морският туризъм

Сезонът се движи с намаление от 20%, а туристическото министерство закъснява с мерките за следващото лято

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

Да снимаш Пабло

"Пикасо – погледът на фотографа" в Барселона разказва чрез снимки личния живот и творческия процес на Пабло Пикасо