Околовръстно за един
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Околовръстно за един

Първият етап от строителството на западната дъга вече е в ход

Околовръстно за един

В пътната агенция отвориха само ценовата оферта на "Трейс" от осем кандидати за западната дъга на обиколното шосе

Радостина Маркова
13829 прочитания

Първият етап от строителството на западната дъга вече е в ход

© Мария Съботинова


В почти безпрецедентна тръжна процедура "Трейс груп холд" остана единствен кандидат и на практика печели втория етап от разширението на западната дъга на софийското околовръстно шосе. От общо осем участници само компанията на Николай Михайлов бе допусната до отваряне на ценова оферта в конкурса на Агенция "Пътна инфраструктура". Останалите фирми и обединения бяха отстранени заради пропуски в документите им.

Тръжната процедура е за разширение и рехабилитация на участък от 5.5 километра, който започва малко след бул. "Сливница" при река Какач и стига до началото на бъдещата Северна скоростна тангента. В момента "Трейс" заедно с други компании изпълнява предния участък от западната дъга – 3-километрова отсечка, която тръгва от връзката с магистрала "Люлин".

Близко до очакваното

Офертата на "Трейс груп холд" е малко под индикативната стойност на отсечката. Компанията предлага да изгради 5.5-те километра за 89.9 млн. лв., докато в обявата на пътната агенция бе посочена очаквана цена от 92.7 млн. лв. без ДДС.
Поръчката включва изграждане на градска магистрала с проектна скорост 80 км/час, три ленти за движение във всяко посока плюс тротоари и локални платна при първия километър. Предвидено е и строителство на три пътни възела – при бъдещия бул. "Стефансон", който ще бъде преминат с надлез, при бул. "Ломско шосе" и при началото на Северна скоростна тангента след село Мрамор, където ще бъде изградена връзка тип "детелина". Още в началото си трасето на пътя пресича и две жп линии. Поради факта, че ценовите предложения на останалите участници в процедурата не бяха отворени, формално няма яснота дали е имало и по-ниски оферти за този етап от западната дъга. Участник в процедурата, пожелал анонимност, обаче потвърди, че е предложил по-евтино решение. Сред самите кандидати явно имаше съмнения за манипулации, тъй като при отварянето на ценовите предложения представителят на "Щрабаг" поиска да се увери дали пликът с офертата на компанията е с ненарушена цялост. Все още не се знае дали някоя от декласираните компании ще обжалва поръчката. Повече яснота ще има, след като мениджърите се запознаят с мотивите на пътната агенция.
Ако няма обжалване, още тази есен може да бъде подписан договор с "Трейс груп холд" и да започне строителство. Офертата на компанията предвижда отсечката да бъде завършена за 15 месеца при посочен от пътната агенция краен срок от 18 месеца. Дружеството получи и максималните 35 точки за техническо предложение.

По правилата на процедурата критерият за оценка на кандидатите е "икономически най-изгодна оферта", като най-голяма тежест – 50 точки, има цената. При сегашното развитие обаче офертата на "Трейс" на практика е без конкуренция.

Позната практика

Процедурата за втория етап от западната дъга на околовръстния път напомня тази за строителството на Националния музеен комплекс (т.нар. български Лувър) миналата година, при която заради пропуски в документите също бяха отстранени почти всички участници без един. Тогава комисията към Министерството на културата допусна до отваряне на ценово предложение само "Главболгарстрой" от общо девет кандидати и в крайна сметка възложи поръчката на строителната компания.
Масовото декласиране на участници в тръжни процедури буди съмнения. Най-малкото защото повечето конкуренти имат достатъчно богат опит в кандидатстването по обществени поръчки и знаят как да подготвят офертите си. Конкуренцията за западната дъга на Околовръстното също беше изострена, тъй като това практически е последната поръчка с финансиране по програма "Транспорт" в рамките на сегашния програмен период. Другият проект, чието изпълнение все още не е възложено – Северната скоростна тангента, бе прехвърлен към програма "Регионално развитие" заради липса на достатъчно средства. Първоначално той трябваше да се изпълнява от италианското обединение "Салини-Импреджило", но след жалби до Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд бе постановено да се проведе ново класиране с указания изпълнението да бъде възложено на консорциум ХПВС - ССТ, което включва варненската "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", близката до банкера Цветан Василев "Водстрой 98",  "Пътстрой Бургас" и още две фирми. И двете споменати отсечки са части от големи европейски транспортни коридори и след завършването им трябва да поемат значителен трафик. Западната дъга на околовръстното шосе е част от коридор IV, който на територията на България свързва Видин с ГКПП Кулата при гръцката граница. Тя е продължение на магистрала "Люлин", като в западна посока поема трафика и от бъдещата магистрала София - Калотина (коридор X).

Северната тангента също е част от коридор IV, като осъществява връзката между три магистрали - "Хемус", София - Калотина и "Люлин" през западната дъга. Отсечката е с дължина 16.5 км, срокът за завършването й е 18 месеца, а най-ниската цена е 150 млн. лв. без ДДС.

Кандидатите за отсечката от западната дъга

Консорциум "Витоша 2013" ("Инжстройинженеринг", "Автомагистрали Хемус", "Трансстрой – Варна") Консорциум "ПБПТ-СОП ЗАПАД" ("Пътстрой Бургас" и "Пътинженерингстрой-Т")

"ПСТ холдинг"

"Трейс груп холд"

Консорциум "Запад" ("Пътстрой 92", "ГБС Инфраструктурно строителство")

Консорциум "Страбаг" (Strabag и "Щрабаг")

Обединение "Западна дъга ДВ" (Lena Engenharia e Construcoes и"СК-13 Пътстрой")

ДЗЗД "СОП 2013".

В почти безпрецедентна тръжна процедура "Трейс груп холд" остана единствен кандидат и на практика печели втория етап от разширението на западната дъга на софийското околовръстно шосе. От общо осем участници само компанията на Николай Михайлов бе допусната до отваряне на ценова оферта в конкурса на Агенция "Пътна инфраструктура". Останалите фирми и обединения бяха отстранени заради пропуски в документите им.

Тръжната процедура е за разширение и рехабилитация на участък от 5.5 километра, който започва малко след бул. "Сливница" при река Какач и стига до началото на бъдещата Северна скоростна тангента. В момента "Трейс" заедно с други компании изпълнява предния участък от западната дъга – 3-километрова отсечка, която тръгва от връзката с магистрала "Люлин".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    xmm avatar :-?
    xmm

    Как останалите са отстранени "заради пропуски в документите",след като не са отваряни офертите?

  • 2
    etkata avatar :-|
    Десен екстремист

    "Останалите фирми и обединения бяха отстранени заради пропуски в документите им."
    Пропуските се отстраняват по ДОПК

  • 3
    etkata avatar :-|
    Десен екстремист

    Доста са парите, без жалване, няма да мине

  • 4
    ceco avatar :-|
    Цецо

    До коментар [#1] от "xmm":

    Не са отваряни ценовите оферти. Като изключим корупцията сериозен проблем е и закона. Офертата е в три части. Първата е обща. Данни за фирмата, дали има съответни сертификати, доказателства за възможности (персонал, техника, изпълнявани подобни поръчки и т.н.). Ако има пропуски законът позволява тяхното отстраняване по време на процедурата. Друг е въпросът какъв срок ще се даде.
    Втората част е самата техническа оферта. Тук и най-малкия пропуск води до декласиране. Което е тъпо и дефакто противоречи на целта на ЗОП.
    Последната част са самите ценови предложения. Отварят се само допуснатите. А би трябвало на първото отваряне на документите (то е публично) да се отварят и четат ценовите предложения на всички. Па после ходи обяснявай що си отстрелял най-изгодната.

  • 5
    tax_man avatar :-|
    tax_man

    Брях, какъв ли ще да е тоз път, дето ще минава сред равнО пОле и струва по 16 000 000 лв. на километър? Явно ще е част от пистата за Ф1 при доброславци, няма друг начин...
    Ех, мила родино, ти си земен рай...

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Щрабаг не трябва да бъдат пускани да летят над България, камо ли да строят нещо, пък било то и общински клозет (с течаща вода) в Горно Нанадолнище !!!!

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#5] от "tax_man":
    Гепи се, и го построй по евтино!!!

  • 8
    tax_man avatar :-|
    tax_man

    До коментар [#7] от "boby1945":
    Ами сигурно няма да мога, ако трябва да намажа толкоз ръчички, колкото Трейс, за да остана "сам юнак на коня"... Но при едно честно състезание - кой знае, може и да може...

  • 9
    irechekov avatar :-|
    Иван Иванов

    До коментар [#1] от "xmm":

    Прочети закона за обществените поръчки ако си грамотен и ще разбереш.

  • 10
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Значи към 2020-та година може и да имаме една почти европейска столица, със сравнително добри (обходни) пътища... А дано!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK