Автобусните превозвачи искат полагаемите им се компенсации
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автобусните превозвачи искат полагаемите им се компенсации

Превозвачите са задължени да превозват безплатно децата до 7 години, а децата от 7 до 10 години с 50% намаление

Автобусните превозвачи искат полагаемите им се компенсации

Общините не изплащат на превозвачите безплатните билети за деца

Калина Горанова
5179 прочитания

Превозвачите са задължени да превозват безплатно децата до 7 години, а децата от 7 до 10 години с 50% намаление

© Цветелина Белутова


От началото на тази година, след промени в Наредба 2 на Министерство на финансите (предвиждаща намаления за определени групи пътници), автобусните превозвачи са задължени да превозват безплатно децата до 7 години, т.нар. нулев билет, а децата от 7 до 10 години с 50% намаление. В една идеална среда те трябва да получават компенсации от общините, които на свой ред са получили средствата от Министерство на финансите. В една безпарична среда обаче системата не работи точно така. Какво се получава на практика.

Пътниците са запознати с правата си и си искат полагаемите отстъпки. Автобусната компания не може да откаже, тъй като това я прави уязвима пред Комисията за защита на потребителя. С идването на летния сезон пътуванията на деца стават все повече и започват са пътуват цели групи. Всичко това е напълно нормално. Стига обаче автобусните компании да бъдат компенсирани в последствие. Вместо пари, обаче компаниите получават отговори от общините, че средства предвидени за тези пътвания няма да стигнат за и общинските фирми, които извършват тази услуга в града. Така те не смеят да превеждат пари на частните автобусни компании за междуградски превози. Така излиза, че социалната дейност на държавата се извършва изцяло за сметка на автобусната компания.

Всички са шах

"Автобусните превозвачи не получават и стотинка компенсации", коментира Ивайло Константинов, собственик на "Юнион Ивкони". "Никога досега не е имало по-заплетен казус и никога общините не са били в такова патово положение и страх от вземането на някакво решение, но е факт , че не сме чули някой превозвач да е взел и лев от тази Наредба", се казва писмото на сдружението до Министъра на транспорта Данаил Папазов от средата на юли. То е предхождано от разговори на превозвачи с общините. Автобусните превозвачи искат промяна на механизма за разпределяне и предоставяне на полагащите се средства. "Считаме, че следва тези средства да се разпределят на справедлив принцип между превозвачите, въз основа на предоставена на общините справка от компетентните служби за броя на децата в дадена община или населено място, като разпределението се извършва пропорционално между транспортните фирми, опериращи на конкретния пазар.

Последните искания на превозвачите са предхиждани от редица разговори и срещи с институциите. Сдружението подава и сигнали в Столична община за зачестили искания за извършване на превоз по редовни автобусни междуселищни линии на големи групи деца срещу издаване на нулеви билети. Общината на свой ред изпраща писмо до Министерство на транспорта с предложение да се уточни в наредбата безплатните пътуванията на деца да са само индивидуални, а министерството отговаря, че наредбата не предвижда ограничение в бройката.

Неравнопоставеност

Докато тълкуванията текат между институциите и се търси решение на казуса, автобусните компании трупат загуби и се чувстват неравнопоставени спрямо други играчи на пазара. Всяка година "БДЖ - Пътнически превози" получава субсидия от 170 млн. лв. Ние също имаме право на компенсации след като държавата ни е вменила тази социална функция", коментира Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.

Сега превозвачине настояват министърът на транспорта да предприеме мерки за привеждане към съответствие на разпределителния механизъм. "Ако няма пари за компенсации то моля да прекратите изискването да превозваме деца по този начин, за да не сме уязвими пред контролните органи".

От началото на тази година, след промени в Наредба 2 на Министерство на финансите (предвиждаща намаления за определени групи пътници), автобусните превозвачи са задължени да превозват безплатно децата до 7 години, т.нар. нулев билет, а децата от 7 до 10 години с 50% намаление. В една идеална среда те трябва да получават компенсации от общините, които на свой ред са получили средствата от Министерство на финансите. В една безпарична среда обаче системата не работи точно така. Какво се получава на практика.

Пътниците са запознати с правата си и си искат полагаемите отстъпки. Автобусната компания не може да откаже, тъй като това я прави уязвима пред Комисията за защита на потребителя. С идването на летния сезон пътуванията на деца стават все повече и започват са пътуват цели групи. Всичко това е напълно нормално. Стига обаче автобусните компании да бъдат компенсирани в последствие. Вместо пари, обаче компаниите получават отговори от общините, че средства предвидени за тези пътвания няма да стигнат за и общинските фирми, които извършват тази услуга в града. Така те не смеят да превеждат пари на частните автобусни компании за междуградски превози. Така излиза, че социалната дейност на държавата се извършва изцяло за сметка на автобусната компания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Прах в очите на чиновниците. Те автобусните фирми как само печатат билети. Вече водния знак го нямат за нищо. Това е като оня дебелия с цигарите, дето си създава фалшива контрабанда, да прбхвърли вниманието от фалшивите бандероли.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    hasmokar avatar :-|
    hasmokar

    А за нас, дрипльовците , дето изнесохме на гъба си благоденстващия КАПИТАЛИЗЪМ за шепа узаконени КРАДЦИ, величаещи се за честен БИЗНЕС, къде са полагащите ни се СУБСИДИИ ?

  • 3
    bekiarski avatar :-|
    Олег Георгиев

    "Всяка година "БДЖ - Пътнически превози" получава субсидия от 170 млн. лв. Ние също имаме право на компенсации след като държавата ни е вменила тази социална функция", коментира Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България."
    Това е повече от наглост. БДЖ получавали компенсации. Това е така, защото са държавни и социалните функции са логичните мерки в този случай. Защо се натискат частните автобусни превозвачи? Не им ли стига че прилагаха неправомерни действия с разписанията на влаковете, че държавата позволи на този вид превоз да се развие до степен, че пътищата се задръстиха с тирове и автобуси. Не мисля, че Топалова е права, но след като има договор, държавата трябва да го изпълни.

  • 4
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    До коментар [#1] от "Offshore Banking":

    Воден печат или не няма значение. Всеки билет си има уникален номер, който се вписва в специални книги, което прави елементарно да се контролира след това от държавата. А контролът...ааааахххх контролът - много малко са секторите, където с такава ярост държавата да тъпче фирмите и да налага безумни глоби. Малък пример е глобата налагана на фирмите да речем за това, че шофьорът да речем не е сложил стикер на багажа ви - 3000 лв. Хайде представете си няколко варианта - в автобуса има 50-60 пътника и средно 70-80 куфара - възможно ли е в процеса на настаняване чисто технически шофьора да пропусне една раница или някой да я метне в багажното зад гърбът му?.....3000?!?.....на фирмата?!? Първо как ги определят тея глоби и второ защо фирмата трябва да носи отговорност след като е инструктирала шофьора, дала му е стикери, обяснила е защо се налага и т.н. Този пример е за малките глоби, защото има такива, които започват 10000 лв.

  • 5
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    До коментар [#3] от "Олег Георгиев":

    В тази държава и в ЕС и във всяка демократична държава икономиката действа на пазарен принцип, което ще рече, че без значение кой е собственик на дадено дружество следва да има РАВНОПОСТАВЕНОСТ!!!! Докато БДЖ превозва на цени наполовина от пазарните ще точи държавния бюджет и ще продължава да затъва в дългове докато някой изкупи железницата за жълти стотинки, както впрочем се бяха засилили преди няколко месеца....

  • 6
    bekiarski avatar :-|
    Олег Георгиев

    До коментар [#5] от "hinhril":

    Проблемът в България е че висшите ешелони разбират конкуренцията и пазарната икономика като борба за пазар на мафиотски структури, а не борба на цени. Не мисля че в страната ни има пазарна икономика. Но пък и по принцип нищо не се прави за да се развие БДЖ Товарни превози. Субсидиите от ЕС чака, а тук някои фактори се надяваха да фалират изкуствено сектора и да го приватизират, след което да поемат фондовете на съюза.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK