// К1: Средата / Политика
Автобусните превозвачи искат полагаемите им се компенсации
Общините не изплащат на превозвачите безплатните билети за деца
Пътниците са запознати с правата си и си искат полагаемите отстъпки. Автобусната компания не може да откаже, тъй като това я прави уязвима пред Комисията за защита на потребителя. С идването на летния сезон пътуванията на деца стават все повече и започват са пътуват цели групи. Всичко това е напълно нормално. Стига обаче автобусните компании да бъдат компенсирани в последствие. Вместо пари, обаче компаниите получават отговори от общините, че средства предвидени за тези пътвания няма да стигнат за и общинските фирми, които извършват тази услуга в града. Така те не смеят да превеждат пари на частните автобусни компании за междуградски превози. Така излиза, че социалната дейност на държавата се извършва изцяло за сметка на автобусната компания.
"Автобусните превозвачи не получават и стотинка компенсации", коментира Ивайло Константинов, собственик на "Юнион Ивкони". "Никога досега не е имало по-заплетен казус и никога общините не са били в такова патово положение и страх от вземането на някакво решение, но е факт , че не сме чули някой превозвач да е взел и лев от тази Наредба", се казва писмото на сдружението до Министъра на транспорта Данаил Папазов от средата на юли. То е предхождано от разговори на превозвачи с общините. Автобусните превозвачи искат промяна на механизма за разпределяне и предоставяне на полагащите се средства. "Считаме, че следва тези средства да се разпределят на справедлив принцип между превозвачите, въз основа на предоставена на общините справка от компетентните служби за броя на децата в дадена община или населено място, като разпределението се извършва пропорционално между транспортните фирми, опериращи на конкретния пазар.
Последните искания на превозвачите са предхиждани от редица разговори и срещи с институциите. Сдружението подава и сигнали в Столична община за зачестили искания за извършване на превоз по редовни автобусни междуселищни линии на големи групи деца срещу издаване на нулеви билети. Общината на свой ред изпраща писмо до Министерство на транспорта с предложение да се уточни в наредбата безплатните пътуванията на деца да са само индивидуални, а министерството отговаря, че наредбата не предвижда ограничение в бройката.
Неравнопоставеност
Докато тълкуванията текат между институциите и се търси решение на казуса, автобусните компании трупат загуби и се чувстват неравнопоставени спрямо други играчи на пазара. Всяка година "БДЖ - Пътнически превози" получава субсидия от 170 млн. лв. Ние също имаме право на компенсации след като държавата ни е вменила тази социална функция", коментира Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.
Сега превозвачине настояват министърът на транспорта да предприеме мерки за привеждане към съответствие на разпределителния механизъм. "Ако няма пари за компенсации то моля да прекратите изискването да превозваме деца по този начин, за да не сме уязвими пред контролните органи".
Още по темата
Те ги посочват, ние ги уволняваме
Подопечните агенции на Ивайло Московски се тресат от скандали, но той остава незасегнат
20 май 2016Блокада на границата с Гърция ще има от 29 април до 2 май (обновена)
Товарните превозвачи блокират границата, автобусните фирми ще правят протестно шествие
20 апр 2016"Юнион Ивкони" пътува към продажба
Най-големият автобусен превозвач в България е с нов мажоритарен акционер, а след месеци може да има и друг собственик
5 сеп 2014Високите цени на автогарите монополисти винаги са били проблем за автобусните компании. Решението обаче е задача с повишена трудност
20 юни 2014Цял сектор в транспорта обяви стачка
Автобусните компании заплашиха, че спират превозите от 1 февруари
13 яну 2014Как се заобикаля неработещ закон
Или защо от 2014 г. в София изчезват билетите за градския транспорт
27 дек 2013Поредно ръководство на БДЖ ще се опитва да подобри резултатите
В края на тази година билетите вероятно ще поскъпнат, но ще можем да си ги купуваме електронно чак през втората половина на 2014 г.
4 сеп 2013Какви са ефектите от скъпите горива
Ако цените се задържат високи, ще има спад на потреблението, свиване на печалби и възможни фалити
21 авг 2012Транспортът на пътници - в безпътица
Автобусните превозвачи компенсират липсата на печалба от вътрешните курсове с международните. Засега
29 юни 2012Промените в закона за автомобилните превози ще намалят конкуренцията и алтернативите за пътниците
10 сеп 2010
И още: ЕК разреши помощ от 3.2 млрд. евро за 7 държави за развитие на батериите за коли; президентите на Русия и Украйна започват разговори за решения на конфликта в Украйна
9 дек 2019, 564 прочитания

Радев обсъди проблемите на проведените избори с институции и експерти и призова за по-тежки наказания
9 дек 2019, 486 прочитания
9 дек 2019, 3485 прочитания
9 дек 2019, 3211 прочитания
9 дек 2019, 2352 прочитания
9 дек 2019, 2011 прочитания
9 дек 2019, 1214 прочитания
Валентин Вълчев, председател на Федерацията на независимите синдикати на миньорите - КНСБ, пред "Капитал Daily"