Клиентите няма да плащат сметки при некачествена доставка на ток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Клиентите няма да плащат сметки при некачествена доставка на ток

Сред предлаганите изменения в закона е и отпадане на таксите, които доставчиците начисляват за повторно включване на електроенергия или природен газ

Клиентите няма да плащат сметки при некачествена доставка на ток

Промени в Закона за енергетиката предвиждат повече права за потребителите на комунални услуги

Мария Иванова
4830 прочитания

Сред предлаганите изменения в закона е и отпадане на таксите, които доставчиците начисляват за повторно включване на електроенергия или природен газ

© Красимир Юскеселиев


Предложенията ще бъдат внесени от Явор Куюмджиев в парламента до края на следващата седмица.

Потребителите няма да са длъжни да плащат сметките си при некачествена доставка на ток и ще бъдат уведомявани лично при предстоящи прекъсвания на електроенергията или природния газ. Уведомяването ще става със SMS съобщение, потвърждение за получен e-mail или факс, препоръчано писмо с обратна разписка или друг "подходящ начин", избран от клиента, който да гарантира, че той е бил уведомен за предстоящото спиране. Това предвиждат част от предложенията за промени в Закона за енергетиката, изготвени по инициатива на заместник-председателя на ресорната комисия в парламента Явор Куюмджиев след съгласуване с идеи на потребителски организации.

Проектът е насочен към подобряване на защитата на потребителите срещу злоупотреби от страна на естествените монополи при предоставяне на комунални услуги. "Има нещо дълбоко нередно в отношенията между естествените монополи и потребителите", посочи по време на организираната в сряда втора поред обществена дискусия по темата Куюмджиев, като допълни, че целта на промените е "да доведат до нормалност" в тези отношения.

Без наказателни такси

Сред предлаганите изменения в законодателството е също и отпадането на таксите, които доставчиците на електроенергия и природен газ начисляват за повторно включване на предоставяните от тях услуги. Става въпрос за случаите, в които снабдяването е било прекъснато след неплащане на задълженията от страна на клиентите. Доставчиците ще бъдат задължени още да възстановят предлагането на услугата в срок до осем часа след заплащането на дължимите суми. Според сега действащите правила това става в срок до 72 часа, като за т.нар. експресно възстановяване клиентите са принудени да заплащат по-висока цена.

Освен това новите разпоредби предвиждат възможност за потребителите да не заплащат сметките си за ток или природен газ за определен месец, ако за над 10 дни в рамките на този месец качеството на услугата не е отговаряло на стандартите. В тези случаи доставчикът ще бъде задължен и да покрие разходите за евентуални претърпени от потребителя имуществени щети в резултат на заниженото качество. За целта се предвижда сроковете за претендиране на обезщетения в тези случаи да бъдат удължени от настоящите три дни до три години след датата на настъпването на събитието.

Защита при високи сметки

Клиентите ще имат правото да не заплащат сметките си и в случаите, когато за даден отчетен период те надхвърлят с 30% обичайното за аналогичен период потребление и клиентът е подал възражение срещу размера им по съответния ред. В тази хипотеза потребителите ще могат да не плащат оспорваната сметка, докато възражението им не бъде разгледано или докато съдът не се произнесе по казуса при съдебно оспорване. Новите правила предвиждат още в подобни случаи доказването на начисленото потребление да бъде задължение на съответния доставчик на услугата. Отделно от това, ако клиентът поиска проверка на електромера си, разходите за това да бъдат за сметка на доставчика на услугата. Потребителят ще има право и да посочи независим орган, който да извърши проверката.

Идеята е окончателните предложения да бъдат внесени в деловодството на парламента до края на следващата седмица, така че обсъждането им от депутатите да може да започне още от първите дни след връщането им на работа от 4 септември.

Предложенията ще бъдат внесени от Явор Куюмджиев в парламента до края на следващата седмица.

Потребителите няма да са длъжни да плащат сметките си при некачествена доставка на ток и ще бъдат уведомявани лично при предстоящи прекъсвания на електроенергията или природния газ. Уведомяването ще става със SMS съобщение, потвърждение за получен e-mail или факс, препоръчано писмо с обратна разписка или друг "подходящ начин", избран от клиента, който да гарантира, че той е бил уведомен за предстоящото спиране. Това предвиждат част от предложенията за промени в Закона за енергетиката, изготвени по инициатива на заместник-председателя на ресорната комисия в парламента Явор Куюмджиев след съгласуване с идеи на потребителски организации.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    [quote#0:"К-л"]потребителите да не заплащат сметките си за ток или природен газ за определен месец, ако за над 10 дни в рамките на този месец качеството на услугата не е отговаряло на стандартите.[/quote]

    И к'во, Олигарски ще прати ДОТ и ОФ активисти до всяка селска къща да удостоверят, че токът е на 150 волта? С подобни кьорфишеци куманезите по-скоро се подготвят за следващите избори.

  • 2
    yoankata avatar :-|
    yoankata

    До коментар [#1] от "КЛЮЧАРЪ":

    Няма да ги спасят тия кьорфишеци като дойдат сметките тази зима. Тогава и красивите и грозните заедно ще обесят камуняците заедно....

  • 3
    yoankata avatar :-|
    yoankata

    Това между другото е трети кьорфишек на камуняците на тема ток - първо беше 'свалянето' на цената с 5=45% и после махане на макса включване.

  • 4
    omniam avatar :-|
    omniam

    Това звучи много примамливо. А опция неплащане на данъци, ако не си доволен от управлението на държавата?

  • 5
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    След като прочетох какви ще бъдат предприетите мерки за нормализирането на отношенията между потребителите и монополистите разбрах, че досега съм живял във робовладелския или най-много във феодаления строй. То бива тъпкане и безправие на тоя народ, ама чак пък толкова...

  • 6
    demos20002000 avatar :-|
    demos20002000

    Айде откога чакаме подобни мерки. Макар ,че е съмнително точно тези да приемат такива промени. Явно ще идват скоро избори и ще казват на овцете,че времето не им стигнало да ги приемат,но ако ги изберат отново ще се случи :-)

  • 7
    stanislav84_84 avatar :-|
    stanislav84_84

    "Клиентите няма да плащат сметки при некачествена доставка на ток"

    Много ми е интересно как ще стане това!

  • 8
    bzy43315590 avatar :-|
    bzy43315590

    никак няма да стане кьор фишеци До коментар [#7] от "stanislav84_84":

  • 9
    gari avatar :-|
    gari

    "ами това - ако клиентът поиска проверка на електромера си, разходите за това да бъдат за сметка на доставчика на услугата. Потребителят ще има право и да посочи независим орган, който да извърши проверката."

    Веднага щом го гласуват това, ще си направя фирма за проверка на електромери и ще искам да ми се проверява електромера всеки ден от моята фирма. Щом е за сметка на ЕРП-то...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK