Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
125 22 авг 2013, 9:06, 23399 прочитания

За Умберто Еко и трите кита прасета на войната срещу протеста

Как управляващите пробват да спечелят тази медийна война и защо няма да успеят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За будните хора в България не е тайна - в страната се води война. Слава богу, тя е само  информационна и засега в нея падат жертви единствено тиражите на някои проправителствени медии и няколко журналистически съвести. От успеха или неуспеха в тази война зависи обаче много повече от бъдещето на едно правителство, едно партийно ръководство с големи амбиции и една медийна група с неясни спонсори. От изхода й всъщност зависи бъдещето на гражданското общество, което показа първи признаци на истинско събуждане от десетилетия насам.

Още от втората седмица на тези уникални за България протести - без политическо лице и с чисто принципни искания - стана ясен начинът, по който управляващите смятат да спечелят този непознат досега тип война. В началото стратегията беше проста - скриваме символите на провала (Пеевски, Сидеров) и продължаваме напред с активен натиск по всички фронтове срещу инакомислещите. Сега, два месеца след началото, управляващите видимо имат нов подход. Дисекцията на тази нова медийна стратегия е важна не само заради това, което се случва в момента. За все повече политици и кандидат-политици става ясно, че политическия живот - и в частност постигането и налагането на политически тези - отсега нататък няма да е същият. В този смисъл това, което се случва по улиците, е трупане на жизненоважен "боен" опит.


Като всяка стратегия и тази се крепи на фундаменти, за които литературата използва метафората "китове", но аз от уважение към тези защитени видове избирам други бозайници - прасетата.

Малко изчистване на термините: фундаментите на тази нелицеприятна стратегия са различни от нейните методи, а именно класическият черен и розов ПР, омесването на полуистини с откровени лъжи, псевдоразследвания и откровени манипулации. Не влиза и директния натиск през през плащанията по оперативните програми на ЕС за медиите. Не влиза дори и пълното медийно игнориране на протеста (в момента запазено само за медии с над 80% тираж в провинцията) или неговият по-рафиниран вариант да се обявят за протести "срещу политическия модел" (последното е сложно, иска много анализи и дискусии, експертни групи и комисии - абе две-три години тежък бюрократичен труд).

Основният принцип на този втори етап от информационната война е създаването на медийна шумотевица, която да размие посланията и да подейства като димна завеса върху протеста. А както казва Умберто Еко, посветил една цяла лекция на тези шумотевици, тя е своеобразен и много ефективен вид цензура. "Защото само в тишината може да се чуе най-убедителния и доверен канал за комуникация - този от човек на човек".



Това, последното, управляващите и техните медийни стратези го знаят и без да са чели лекциите на автора на "Името на розата". Защото в страната на розите те имат на разположение прекалено много медии, за да си мълчат. И те не мълчат.

Основните съставки на шумотевицата, която трябва да приспи провинцията и да разколебае протестиращите в София, са три:

Произвеждане на медийни псевдосъбития

Изкарайте министър да говори на каквато и да е тема и няма сериозна медия, която да не прати репортер, а при телевизиите - цял екип. Вкарайте всички министри в такъв режим и новинарската емисия е пълна, а времето (при вестниците - мястото) за вътрешните новини си остава фиксирано. Вкарайте Орешарски на отчет в НС и отразяването е гарантирано, без да каже думичка нещо ново. Самото изказване не е важно, освен да е така запълнено с популистки ключови думички, че ако беше уеб страница, търсачките като Google сигурно щяха да я накажат за това. Правителствен спам? Да.

Много медии се оказаха неподготовени (засега) за такава атака, чието отбиване не е сложно, ако се задава класическия новинарски въпрос "и какво от това?". По-сложното е отбиването на евентуалните атаки от управляващите с обвинения за пристрастност. А това никой не иска - виж методите по-горе.

Имитиране на контра- и псевдопротести

Нека заявя нещо ясно - в София има един единствен спонтанен протест и това е този срещу правителството на Пламен Орешарски надвечер на пл. "Независимост" от 14 юни насам. Как го разпознавам ли? Спонтанният и автентичен протест е шарен, многолик, доста хаотичен и трудно управляем. В него присъства нехомогенна маса от хора - през стари седесари и зеленеещи активисти до обикновените зяпачи и симпатични (и невинаги съвсем трезви) градски луди. Такива не са нито "контрапротестиращите" пред НДК, нито тези пред президентството, нито футболистите пред централата на ГЕРБ. Не бяха такива и докараните на 16 август автобуси за проправителствената демонстрация край НС.

Псевдопротестът цели не само психологическа атака срещу опонента. Основната му цел е допълнителен шум и запълване на нови секунди от информационните емисии. Така медиите, включително основните телевизии, се оказват отново жертва на нещо между спам и измама - дори когато контрапротестът е съвсем видимо скалъпен, той отново получава несъразмерно високо отразяване (дори няма нужда да изчисляваме човекопротестоминути спрямо медийното време). Ако медиите накрая характеризират деня с нещо от типа "пореден ден на протести и контрапротести", целта е постигната, а знамената и плакатите - прибрани за следващия ден.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска 2 Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска

И още: Петролът продължава да се срива, срокът за чакалнята на еврозоната за България се изтегля за следващата година, а кабинетът обсъжда актуализация на бюджета

30 мар 2020, 796 прочитания

Утре изтича срокът за становища по общия устройствен план на Царево Утре изтича срокът за становища по общия устройствен план на Царево

Той предвижда застрояване на нови 835 декара в парк "Странджа", от които 678 декара са по крайбрежието

30 мар 2020, 459 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бюджетът на здравната каса вероятно ще бъде актуализиран

Според ръководството очакваният дефицит до края на годината е 108 млн. лв.

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10