С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
125 22 авг 2013, 9:06, 22712 прочитания

За Умберто Еко и трите кита прасета на войната срещу протеста

Как управляващите пробват да спечелят тази медийна война и защо няма да успеят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Защо бягаме от политиката

Хората са отвратени от политиката, но само чрез нея могат да намерят решението на общите проблеми

16 авг 2013

С кого "преговаря" властта

Бисер Миланов-Петното, човек с дълга криминална биография, се оказа достоен партньор в "диалога" на премиера с гражданите

13 авг 2013

План "За всеки по малко"

Мерките в програмата на кабинета за до края на годината са повече отговори на искания, отколкото визия за започване на реформи.

4 авг 2013

Обръчът на ДПС

Хората в Рибново са разделени наполовина "за" и "против" движението

4 авг 2013

Повратна точка

Сблъсъците пред парламента показаха, че тактиката на управляващите да игнорират протестите води само до ескалация на напрежението

26 юли 2013

Защо не протестираме

Шест причини, заради които хората не са на площадите

20 юли 2013

Чуйте другите

Победата на протестите няма да е само в свалянето на правителството, а в това да чуят, разберат и спечелят на своя страна скептичните

19 юли 2013
За будните хора в България не е тайна - в страната се води война. Слава богу, тя е само  информационна и засега в нея падат жертви единствено тиражите на някои проправителствени медии и няколко журналистически съвести. От успеха или неуспеха в тази война зависи обаче много повече от бъдещето на едно правителство, едно партийно ръководство с големи амбиции и една медийна група с неясни спонсори. От изхода й всъщност зависи бъдещето на гражданското общество, което показа първи признаци на истинско събуждане от десетилетия насам.

Още от втората седмица на тези уникални за България протести - без политическо лице и с чисто принципни искания - стана ясен начинът, по който управляващите смятат да спечелят този непознат досега тип война. В началото стратегията беше проста - скриваме символите на провала (Пеевски, Сидеров) и продължаваме напред с активен натиск по всички фронтове срещу инакомислещите. Сега, два месеца след началото, управляващите видимо имат нов подход. Дисекцията на тази нова медийна стратегия е важна не само заради това, което се случва в момента. За все повече политици и кандидат-политици става ясно, че политическия живот - и в частност постигането и налагането на политически тези - отсега нататък няма да е същият. В този смисъл това, което се случва по улиците, е трупане на жизненоважен "боен" опит.

Като всяка стратегия и тази се крепи на фундаменти, за които литературата използва метафората "китове", но аз от уважение към тези защитени видове избирам други бозайници - прасетата.

Малко изчистване на термините: фундаментите на тази нелицеприятна стратегия са различни от нейните методи, а именно класическият черен и розов ПР, омесването на полуистини с откровени лъжи, псевдоразследвания и откровени манипулации. Не влиза и директния натиск през през плащанията по оперативните програми на ЕС за медиите. Не влиза дори и пълното медийно игнориране на протеста (в момента запазено само за медии с над 80% тираж в провинцията) или неговият по-рафиниран вариант да се обявят за протести "срещу политическия модел" (последното е сложно, иска много анализи и дискусии, експертни групи и комисии - абе две-три години тежък бюрократичен труд).

Основният принцип на този втори етап от информационната война е създаването на медийна шумотевица, която да размие посланията и да подейства като димна завеса върху протеста. А както казва Умберто Еко, посветил една цяла лекция на тези шумотевици, тя е своеобразен и много ефективен вид цензура. "Защото само в тишината може да се чуе най-убедителния и доверен канал за комуникация - този от човек на човек".



Това, последното, управляващите и техните медийни стратези го знаят и без да са чели лекциите на автора на "Името на розата". Защото в страната на розите те имат на разположение прекалено много медии, за да си мълчат. И те не мълчат.

Основните съставки на шумотевицата, която трябва да приспи провинцията и да разколебае протестиращите в София, са три:

Произвеждане на медийни псевдосъбития

Изкарайте министър да говори на каквато и да е тема и няма сериозна медия, която да не прати репортер, а при телевизиите - цял екип. Вкарайте всички министри в такъв режим и новинарската емисия е пълна, а времето (при вестниците - мястото) за вътрешните новини си остава фиксирано. Вкарайте Орешарски на отчет в НС и отразяването е гарантирано, без да каже думичка нещо ново. Самото изказване не е важно, освен да е така запълнено с популистки ключови думички, че ако беше уеб страница, търсачките като Google сигурно щяха да я накажат за това. Правителствен спам? Да.

Много медии се оказаха неподготовени (засега) за такава атака, чието отбиване не е сложно, ако се задава класическия новинарски въпрос "и какво от това?". По-сложното е отбиването на евентуалните атаки от управляващите с обвинения за пристрастност. А това никой не иска - виж методите по-горе.

Имитиране на контра- и псевдопротести

Нека заявя нещо ясно - в София има един единствен спонтанен протест и това е този срещу правителството на Пламен Орешарски надвечер на пл. "Независимост" от 14 юни насам. Как го разпознавам ли? Спонтанният и автентичен протест е шарен, многолик, доста хаотичен и трудно управляем. В него присъства нехомогенна маса от хора - през стари седесари и зеленеещи активисти до обикновените зяпачи и симпатични (и невинаги съвсем трезви) градски луди. Такива не са нито "контрапротестиращите" пред НДК, нито тези пред президентството, нито футболистите пред централата на ГЕРБ. Не бяха такива и докараните на 16 август автобуси за проправителствената демонстрация край НС.

Псевдопротестът цели не само психологическа атака срещу опонента. Основната му цел е допълнителен шум и запълване на нови секунди от информационните емисии. Така медиите, включително основните телевизии, се оказват отново жертва на нещо между спам и измама - дори когато контрапротестът е съвсем видимо скалъпен, той отново получава несъразмерно високо отразяване (дори няма нужда да изчисляваме човекопротестоминути спрямо медийното време). Ако медиите накрая характеризират деня с нещо от типа "пореден ден на протести и контрапротести", целта е постигната, а знамената и плакатите - прибрани за следващия ден.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Продължава абонирането за новия правен бюлетин на "Капитал" Продължава абонирането за новия правен бюлетин на "Капитал"

В бюлетина показваме най-важното в света на правото през изминалата седмица

25 сеп 2018, 4777 прочитания

Събираемостта на ДДС в България се подобрява Събираемостта на ДДС в България се подобрява

Разликата между теоретично дължимия и събрания косвен данък намалява с една трета до 693 млн. евро през 2016 г. според ЕК

25 сеп 2018, 478 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Бюджетът на здравната каса вероятно ще бъде актуализиран

Според ръководството очакваният дефицит до края на годината е 108 млн. лв.

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

В какво се превърна КРИБ

Най-голямата организация на бизнеса стана казионна проправителствена структура, която работи за интересите на властта, председателя си и избрана част от членовете си

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест в САЩ за пране на 400 млн. долара от OneCoin, шведската Stillfront купува "Империя онлайн" за 10 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 25.09.2018 Прочетете