С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 23 авг 2013, 18:04, 8120 прочитания

...и куп добри намерения

Реформата в МВР изглежда хаотична, неясна и политически мотивирана

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Народната милиция охранява обществения ред, защищава правата и законните интереси на гражданите и социалистическите организации, участвува активно в борбата срещу престъпността и съдействува за утвърждаване на социалистическата законност" - така започва приетият в края на далечната 1976 г. Закон за народната милиция. Той действа повече от 25 години – дори и след 10 ноември 1989 г., като чак през 1991 думите "народната милиция" са заменени с "националната полиция". През следващите 20 години различните правителства три пъти ще приемат изцяло нови закони за МВР - 1991, 1997 и 2006, и още толкова пъти ще проведат мащабни реформи.

Нормативният акт, който разписва устройството на вътрешното министерство, неговите цели, както и правомощията и задълженията на служителите, е променян средно по три пъти годишно. Така се стига до парадокса най-често реформираното (през Държавен вестник) министерство в съвременната история на България да е в действителност най-нереформираното. България е от страните, които отделят най-голяма част от БВП за сигурност, но продуктът, който получава, продължава да е със съмнително качество. Изцяло в духа на досегашната практика всяко правителство да си носи реформата, вицепремиерът и вътрешен министър Цветлин Йовчев се ангажира до три месеца да внесе в парламента изцяло нов закон за МВР.


Противно на първоначалните заявки, че реформата на МВР ще продължи с разтоварването му от несвойствени функции, проектът реално отговаря на някои политически нужди (ограничаване правомощията на президента) на сегашното правителство и връща модела на МВР от 2008 г., който не беше известен с особени успехи. В същото време внася редица неясноти за бъдещата структура и функции на министерството и не на последно място предвижданото мащабно преструктуриране ще внесе за пореден път напрежение сред служителите. И всичко това – облечено с добри намерения.

Идеите на Йовчев

Вътрешният министър Цветелин Йовчев коментира пред "Капитал", че законът има четири цели. "Първата е да бъде направено ясно разграничение между политическото и професионалното ръководство на министерството. Според сегашния закон министърът на вътрешните работи има прекалено много концентрация на власт, което не необходимо. На него са му дадени правото и възможността да управлява еднолично МВР." Вицепремиерът продължава: "Втората цел, която преследваме, е възможността да се създаде една много по-ефективна структура на министерството и по-добра организация на работните процеси. В настоящия закон абсолютно необосновано структурата на МВР в голямата си част е изписана в закона, т.е. смяната дори на наименованието на една дирекция иска промяна на закона. Изключително тежка процедура. Третата цел е кариерното развитие. И на четвърто място, искаме смяната на някои явни дефекти, които се виждат в закона, като например, че директорът на ГДБОП е и заместник главен секретар, или пък, че са записани задачите на МВР, тъй като те са функция от стратегията. Тя зависи от средата за сигурност, собствените ресурси и организацията на процесите."



От представения пред експерти проект с който "Капитал" разполага, виждаме, че се предвижда възстановяване на структурата на МВР, която беше наложена по времето, когато вътрешен министър беше Михаил Миков – с няколко "големи" дирекции – "Пожарна", "Охранителна полиция" (униформените полицаи на улицата, КАТ, жандармерия) и "Криминална полиция" (която разкрива и разследва престъпления). Този модел обаче се провали - нито донесе кой знае какви успехи в борбата срещу тежката и организирана престъпност, нито подобри превенцията.

Именно с този мотив по време на своето управление ГЕРБ направи реформа, като "вкара" тези дирекции под една обща "шапка" - Главна дирекция "Национална полиция", мотивирайки се, че по този начин ще се подобри координацията.

Според Филип Гунев, бивш зам.-министър на вътрешните работи и старши експерт в Центъра за изследване на демокрацията, разделянето на няколко дирекции противоречи на заявката, че ще бъде намалена администрацията - най-малкото защото всяка нова главна дирекция ще има собствени счетоводство и човешки ресурси. Отделно от това разделението не изчиства въпроса как ще се случи ангажирането на служители от охранителна полиция в превенцията на престъпността (борбата с която остава в другата главна дирекция).

Встрани от тези аргументи, полицаи, с които "Капитал" разговаря, коментираха, че поредното генерално преструктуриране на полицията ще внесе допълнителен стрес и професионална несигурност.

Бившият зам. вътрешен министър, а сега депутат от ГЕРБ, Веселин Вучков също не е съгласен със закриването на Главна дирекция "Национална полиция", защото тя е методическата шапка, която координира дейността в двете направления – криминално и охранително. Той акцентира върху факта, че с промените ще се получи структурна тавтология и така например в Главна дирекция "Криминална полиция" ще има... дирекция "Криминална полиция". Тази теза застъпва и бившият директор на НСБОП и НСО Румен Миланов, който смята, че отделянето на двете направления ще навреди на работата на полицията.

"Според мен тези опасения нямат почва", индиректно отговаря Йовчев и обяснява, че на местно ниво полицейските началници ръководят и криминална и охранителна полиция: "Въпросът е отгоре шапката дали да е една и съща? Ако е необходимо да се получи взаимодействие само на методическите звена, това е нещото, което може да възникне като проблем, но това го решава главният секретар."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус" Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

11 дек 2019, 1188 прочитания

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти 1 Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.

11 дек 2019, 12801 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Секторът на полусенките

Рамка за радикална реформа в сферата на сигурността

Още от Капитал
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10