С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
7 23 авг 2013, 18:04, 8087 прочитания

...и куп добри намерения

Реформата в МВР изглежда хаотична, неясна и политически мотивирана

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Народната милиция охранява обществения ред, защищава правата и законните интереси на гражданите и социалистическите организации, участвува активно в борбата срещу престъпността и съдействува за утвърждаване на социалистическата законност" - така започва приетият в края на далечната 1976 г. Закон за народната милиция. Той действа повече от 25 години – дори и след 10 ноември 1989 г., като чак през 1991 думите "народната милиция" са заменени с "националната полиция". През следващите 20 години различните правителства три пъти ще приемат изцяло нови закони за МВР - 1991, 1997 и 2006, и още толкова пъти ще проведат мащабни реформи.

Нормативният акт, който разписва устройството на вътрешното министерство, неговите цели, както и правомощията и задълженията на служителите, е променян средно по три пъти годишно. Така се стига до парадокса най-често реформираното (през Държавен вестник) министерство в съвременната история на България да е в действителност най-нереформираното. България е от страните, които отделят най-голяма част от БВП за сигурност, но продуктът, който получава, продължава да е със съмнително качество. Изцяло в духа на досегашната практика всяко правителство да си носи реформата, вицепремиерът и вътрешен министър Цветлин Йовчев се ангажира до три месеца да внесе в парламента изцяло нов закон за МВР.


Противно на първоначалните заявки, че реформата на МВР ще продължи с разтоварването му от несвойствени функции, проектът реално отговаря на някои политически нужди (ограничаване правомощията на президента) на сегашното правителство и връща модела на МВР от 2008 г., който не беше известен с особени успехи. В същото време внася редица неясноти за бъдещата структура и функции на министерството и не на последно място предвижданото мащабно преструктуриране ще внесе за пореден път напрежение сред служителите. И всичко това – облечено с добри намерения.

Идеите на Йовчев

Вътрешният министър Цветелин Йовчев коментира пред "Капитал", че законът има четири цели. "Първата е да бъде направено ясно разграничение между политическото и професионалното ръководство на министерството. Според сегашния закон министърът на вътрешните работи има прекалено много концентрация на власт, което не необходимо. На него са му дадени правото и възможността да управлява еднолично МВР." Вицепремиерът продължава: "Втората цел, която преследваме, е възможността да се създаде една много по-ефективна структура на министерството и по-добра организация на работните процеси. В настоящия закон абсолютно необосновано структурата на МВР в голямата си част е изписана в закона, т.е. смяната дори на наименованието на една дирекция иска промяна на закона. Изключително тежка процедура. Третата цел е кариерното развитие. И на четвърто място, искаме смяната на някои явни дефекти, които се виждат в закона, като например, че директорът на ГДБОП е и заместник главен секретар, или пък, че са записани задачите на МВР, тъй като те са функция от стратегията. Тя зависи от средата за сигурност, собствените ресурси и организацията на процесите."



От представения пред експерти проект с който "Капитал" разполага, виждаме, че се предвижда възстановяване на структурата на МВР, която беше наложена по времето, когато вътрешен министър беше Михаил Миков – с няколко "големи" дирекции – "Пожарна", "Охранителна полиция" (униформените полицаи на улицата, КАТ, жандармерия) и "Криминална полиция" (която разкрива и разследва престъпления). Този модел обаче се провали - нито донесе кой знае какви успехи в борбата срещу тежката и организирана престъпност, нито подобри превенцията.

Именно с този мотив по време на своето управление ГЕРБ направи реформа, като "вкара" тези дирекции под една обща "шапка" - Главна дирекция "Национална полиция", мотивирайки се, че по този начин ще се подобри координацията.

Според Филип Гунев, бивш зам.-министър на вътрешните работи и старши експерт в Центъра за изследване на демокрацията, разделянето на няколко дирекции противоречи на заявката, че ще бъде намалена администрацията - най-малкото защото всяка нова главна дирекция ще има собствени счетоводство и човешки ресурси. Отделно от това разделението не изчиства въпроса как ще се случи ангажирането на служители от охранителна полиция в превенцията на престъпността (борбата с която остава в другата главна дирекция).

Встрани от тези аргументи, полицаи, с които "Капитал" разговаря, коментираха, че поредното генерално преструктуриране на полицията ще внесе допълнителен стрес и професионална несигурност.

Бившият зам. вътрешен министър, а сега депутат от ГЕРБ, Веселин Вучков също не е съгласен със закриването на Главна дирекция "Национална полиция", защото тя е методическата шапка, която координира дейността в двете направления – криминално и охранително. Той акцентира върху факта, че с промените ще се получи структурна тавтология и така например в Главна дирекция "Криминална полиция" ще има... дирекция "Криминална полиция". Тази теза застъпва и бившият директор на НСБОП и НСО Румен Миланов, който смята, че отделянето на двете направления ще навреди на работата на полицията.

"Според мен тези опасения нямат почва", индиректно отговаря Йовчев и обяснява, че на местно ниво полицейските началници ръководят и криминална и охранителна полиция: "Въпросът е отгоре шапката дали да е една и съща? Ако е необходимо да се получи взаимодействие само на методическите звена, това е нещото, което може да възникне като проблем, но това го решава главният секретар."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка след натиск от Борисов 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка след натиск от Борисов

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 535 прочитания

Расизмът и Борисов свалиха Бoрислав Михайлов 4 Расизмът и Борисов свалиха Бoрислав Михайлов

Скандалът от мача с Англия е резултат и от дългогодишното бездействие на БФС и държавата спрямо футболното хулиганство

15 окт 2019, 1454 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Секторът на полусенките

Рамка за радикална реформа в сферата на сигурността

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие