Овладей на всяка цена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Овладей на всяка цена

Овладей на всяка цена

Освен че ни връщат в миналото, реформите в сектора за сигурност са хаотични и целят бързо завладяване на системата

18554 прочитания

"Аз си спомням много добре, че имах среща със Сергей Станишев и с г-н Местан, преди да замина на срещата на президентите от Централна и Източна Европа, която се проведе в Братислава. Буквално тичах към летището, където имах среща с тях, на която ние говорихме именно за това, че това е първият закон и че този закон е заявка за нов тип политика, която те смятат да водят, демократичност, дебати, прозрачност." Ето в тази обстановка президентът Росен Плевнелиев (по собствените му думи пред БНР) подписва указа за обнародването на промените в Закона за ДАНС – първата законодателна инициатива на новото мнозинство, направила възможен опита за назначаването на Делян Пеевски за председател на ДАНС. Два месеца и половина по-късно държавният глава признава грешката си: "Сега вече си отговарям много повече на въпросите, които тогава е трябвало да си задам."

Именно така започнаха реформите в сектора за сигурност - накрак, със скрити мотиви и цели. Три месеца след скоростното закриване на ГДБОП и прехвърлянето му в ДАНС, изваждането на звеното, което се занимава с подслушване и следене от МВР в отделна държавна агенция, назначаването на Делян Пеевски и последвалия предизвестен избор на Владимир Писанчев те продължават със същия стил - противоречиви законодателни инициативи, свързани с МВР и спорни назначения. Обяснението за това е просто - целта на тези ходове явно не е реформиране на системата, а бързото й овладяване. 

Мегаструктури, мегапроблеми

Служители на МВР разказаха, че на практика автоматичното (в закона не беше предвиден срок за влизането му в сила и така промените се изпълняваха в движение) закриване на ГДБОП е породило редица проблеми. Стотици служители не са знаели къде ще работят, а тези, които са решили да се явят на конкурс за работа в ДАНС, трябва да чакат поне три месеца, за да разберат дали ще бъдат одобрени. Процесът включва изпити по математика и българска граматика, а в подбора е участвала и частна фирма.

Проблемът обаче е, че работата по делата на ГДБОП (която се занимаваше освен с организирана престъпност и с борба с корупцията) на практика е била блокирана, защото от деня, в който законът влезе в сила, служителите на дирекцията губят компетентност да работят по тези казуси. Служители на "любимата" дирекция на Цветан Цветанов дори се шегували, че дори някой да изсипе един тон наркотик пред сградата, те не могат да направят абсолютно нищо.

В крайна сметка беше решено делата да минат първо през прокуратурата, после през столичното следствие, а в крайна сметка се върнаха обратно в полицията, където беше обособена нова структура. В ДАНС са останали само някои от най-важните дела, където "разследващи агенти" тепърва ще трябва да се запознават с тях.

Съвсем друг проблем е, че закриването на ГДБОП е свързано с промени на над 50 различни нормативни акта. "Реформата" е затруднила и международното оперативно сътрудничество. От осем пункта, свързани със сътрудничество с партньорски служби, пет са били в ГДБОП. Дипломати коментираха пред "Капитал", че в момента това сътрудничество е насочено към Главна дирекция "Национална полиция", чието закриване се предвижда с новия закон.

"Тук имаше много опасения от изваждането на ГДБОП и пращането й в ДАНС", коментира вътрешният министър Цветелин Йовчев пред "Капитал" и допълва: "Мисля, че някои от тези опасения вече бяха опровергани. Първата е, че министерството ще загуби потенциала си и няма да води борба с престъпността ефективно. Последните наши операции ги опровергаха, включително и по контрабандата, и смея да твърдя, че ние не само не сме свалили темпото без ГДБОП, но и сме го вдигнали като резултатност.

Държавна агенция "Подслушване"

Втората по важност стъпка от реформата в сектора за сигурност, която управляващите инициираха, беше "изваждането" на Специализираната дирекция "Оперативни и технически операции" (СДОТО) от МВР и обособяването й в държавна агенция, която ще подлежи на контрол чрез специално създадено национално бюро. (Между другото под този контрол не влиза службата за следене на ДАНС, която не беше изведена от МВР.) Високопоставен служител на вътрешното министерство, пожелал анонимност, коментира, че принципът за контрол, който би следвало да се заложи в този случай, е заявителят на подслушването и следенето (оперативни или разследващи служби) да са равно отдалечени от службата, която ги прилага. Или ако използваме метафората на главния прокурор Сотир Цацаров – този, който държи тоягата, да не държи слушалката. Това може и да важи за МВР (след създаването на агенцията), но в никакъв случай не се отнася за ДАНС, която след реформите се намери с три тояги - полицейски, разследващи и контраразузнавателни служби, и две слушалки - собствената служба за подслушване и следене (с много по-модерна апаратура) и новосъздаденото ДАТО.

Това оборудване на ДАНС със свръхправомощия става на фона на противоречивата й ефективност. От създаването й службата ражда повече скандали, отколкото резултати. Вместо реформа агенцията получава повече правомощия.

В същото време под шапката на вицепремиера Йовчев ще влязат (освен културното и физкултурното министерство) и ДАНС, и МВР, и ДАТО. За последното вътрешният министър отговаря: "Ако си мислите, че вицепремиерът може да влияе върху министерствата, които са му дадени да отговаря за тях, грешите. Той не може да влияе. И не бива. Неговите функции са сведени до това, тъй като има дейности, които са свързани с няколко министерства едновременно. И тогава трябва да има някой, който да коригира, за да има координация, да обобщи информацията и да се проведе даденото действие. Това е функцията на вицепремиера. Но той не може да се бърка нито в кадровата работа, нито в работата на министерствата. По същия начин е и със сектор "Сигурност". Като вицепремиер аз нямам никакво намерение да се бъркам в дейността на ДАНС. Но като вицепремиер трябва да се грижа реформата в сектор "Сигурност" да върви напред."

Кадрови маратон

Превърналата се в традиционна практика масова чистка в системата след смяната на властта се случи и този път. За последните два месеца вътрешният министър Цветлин Йовчев смени над 20 различни директори както на регионално, така и на централно ниво. Назначенията на полицейски началници са  най-силният лост, чрез който политическото ръководство може да контролира министерството. В началото на мандата си Цветлин Йовчев първо заяви, че ще направи анализ на ефективността на тези началници, преди да вземе решение дали ще ги смени. Това обаче така и не се случи - или поне обществото не разбра защо един началник остава, а друг – не.

В крайна сметка бяха освободени 13 директори на областни дирекции на МВР – София-град, София-област, Пловдив, Варна, Видин, Кюстендил, Монтана, Плевен, Търговище, Велико Търново, Габрово, Перник, Стара Загора, Силистра. На централно ниво Йовчев смени ръководителите на "Координация и информационно-аналитична дейност", "Управление на собствеността и социални дейности", "Човешки ресурси", "Институт по психология", "Специализираната куриерска служба", "Инспекторат".

Пред "Капитал" Йовчев коментира тези промени така: "Там, където има надежда, че нещата се получават, има срок. Там, където нямам илюзии, смяната я правя веднага. За разлика отпреди ще видите, че много малко са хората, които ще бъдат сменени. И то някои се пенсионираха, а други ги преназначихме. Не искам да съсипваме потенциал, в който държавата е инвестирала. Дори да не е толкова добре подготвен, той е по-добре подготвен от човек, който е външен за системата."

Именно назначенията на началници са най-силният лост, чрез който политическото ръководство на министерството "контролира" системата. Старшият експерт от Центъра за изследване на демокрацията и бивш служебен зам.-министър на вътрешните работи Филип Гунев коментира тази практика така: "Традиционната масова политическа чистка, която всяко ново ръководство прави през последните 20 години, е пагубна за МВР. Тя не стимулира желанието за професионален растеж и обезкървява МВР от опитни професионалисти. Тази практика ще продължи да доминира, докато принципът на "личното доверие", който е в основата на управлението на МВР, не бъде заменен с инструменти на модерно управление на администрацията и полицията в развитите демокрации."

Сред сменените беше и шефът на "Вътрешна сигурност" (службата която разследва служителите на министерството за корупция) Румен Ганев, който ръководеше звеното по времето на Цветанов въпреки публичното признание на последния, че председателят на парламента Михаил Миков и Румен Ганев са близки приятели. Източници на "Капитал" от МВР коментираха, че причината за смяната на Ганев е конфликт, в който той е влязъл с директора на кабинета на Цветлин Йовчев – Георги Великов. Последният е поискал информация по досъдебни производства, а Ганев е отказал с мотив, че това може да направи само наблюдаващият прокурор.

"Ами нямах му доверие. И взех човек, на когото имам вяра, защото смятам, че това е една много важна област. За да може да се направи нещо, трябва да има екип. Но ще видите, че на много други хора аз се доверявам, в МВР работят много качествени и почтени хора, аз съм работил с тях" коментира Йовчев пред "Капитал". Самият Румен Ганев отказа коментар.

Част от назначените от Цветлин Йовчев началници са "внесени" от ДАНС. За целта беше измислена процедурна хватка – беше разширен щатът на оперативните помощници на главния секретар на министерството. По времето на предишния главен секретар – Калин Георгиев, имаше един такъв помощник, а от назначаването на Светлозар Лазаров вече е обявен осми такъв конкурс. Целта на упражнението е по този начин да се назначат външни на системата кадри, които да получат ранг, който да им позволи да станат ръководители на дирекция в МВР. Такъв е случаят с новия шеф на дирекцията за подслушване и следене СДОТО Цветан Китов, който е основният фаворит и за ръководител на новосъздадената Държавната агенция "Технически операции" (ДАТО).

Самият Йовчев не крие, че в случая става дума за заобикаляне на закона: "В момента моделът е такъв, че той не позволявя да назначим хора, които идват отвън. Има много бивши колеги, които по един или друг начин са били притиснати и са напуснали системата. Искаме да отворим врата, с която да ги върнем тези колеги и да използваме възможностите им. И като променим закона, това ще се регулира."

С дъх на ДС

В началото на мандата си Цветлин Йовчев диагностицира системата така: "Основните инструменти на специалните служби и на полицейските структури са секретните сътрудници, специалните разузнавателни средства, които могат да прилагат, и делата от оперативен отчет и разследвания, които те провеждат. В момента състоянието е тежко. В момента към всеки оперативен работник в МВР имало регистрирани "по-малко от 1.5 сътрудници" и "по-малко от 1.5 дела."

Позицията на Йовчев силно напомня на лексиката на едни по-мрачни времена. В отчетен доклад на VI управление на ДС за 1977 г. четем: "Недостатъчен е броят на делата на оперативен отчет по някои линии и обекти на обслужване. Недостатъчен е и наличният агентурен апарат."

Предложението на новото ръководство е да се наложи принципът 4х4. А именно всеки оперативен работник да има четирима информатори, четири оперативни дела, четири разработки и четири реализации. Този подход също е известен от времето на тоталитарните служби и резултатът от него е печално известен – симулация на дейност – формалното образуване на дела и вербуване на сътрудници, за да се отговори на нормите. Така например в отчетен доклад пак на VI управление за 1985 г. четем: "Продължава кампанийността във вербовъчния процес - около 40% от вербовките са извършени през последното тримесечие на годината."

Служители на МВР коментираха пред "Капитал", че "бройкаджийството" - независимо дали става дума за брой "разкрити" престъпления (по смисъла на МВР – когато има предаден на прокуратурата обвиняем, а не осъден) или за брой сътрудници, никога не е било уместен подход, защото вкарва в конкуренция полицейските началници, които от своя страна натискат подчинените си да работят не толкова за качество, а за бройка.

Позитивно и публично

Сред позитивните идеи (които все още не са реализирани) заявени от Цветлин Йовчев са въвеждането на GPS проследяване на патрулните автомобили, създаването на интерактивна карта на престъпността (публикувана само веднъж), закриването на охранителната фирма на МВР (с евентуалната опасност от негативен ефект от прибързаните решения от това и потенциалния конфликт на интереси – тъстът на главния секретар на МВР Светлозар Лазаров – бившият зам. вътрешен минситър Камен Петков, е собственик на една от най-големите охранителни фирми в България), както и ликвидацията на търговските дружества (работна група тепърва ще преценява как ще се случи реформата)..

По почина на бившия вътрешен министър Цветан Цветанов, новият главен секретар Светлозар Лазаров се отдаде на публични акции, като дори лично ходи да разкопава заровени от групата на "Килърите 3" трупове, а медиите снимаха изцапаните му с кал обувки. Явно това е и единствената надежда на ръководството да създаде впечатление за увереност. Какъв е резултатът от подобни кампании  обществото много добре знае.

Като вицепремиер Цветлин Йовчев ще отговаря едновременно за МВР, ДАНС и ДАТО
Фотограф: Надежда Чипева
Източник: Капитал

"Аз си спомням много добре, че имах среща със Сергей Станишев и с г-н Местан, преди да замина на срещата на президентите от Централна и Източна Европа, която се проведе в Братислава. Буквално тичах към летището, където имах среща с тях, на която ние говорихме именно за това, че това е първият закон и че този закон е заявка за нов тип политика, която те смятат да водят, демократичност, дебати, прозрачност." Ето в тази обстановка президентът Росен Плевнелиев (по собствените му думи пред БНР) подписва указа за обнародването на промените в Закона за ДАНС – първата законодателна инициатива на новото мнозинство, направила възможен опита за назначаването на Делян Пеевски за председател на ДАНС. Два месеца и половина по-късно държавният глава признава грешката си: "Сега вече си отговарям много повече на въпросите, които тогава е трябвало да си задам."

Именно така започнаха реформите в сектора за сигурност - накрак, със скрити мотиви и цели. Три месеца след скоростното закриване на ГДБОП и прехвърлянето му в ДАНС, изваждането на звеното, което се занимава с подслушване и следене от МВР в отделна държавна агенция, назначаването на Делян Пеевски и последвалия предизвестен избор на Владимир Писанчев те продължават със същия стил - противоречиви законодателни инициативи, свързани с МВР и спорни назначения. Обяснението за това е просто - целта на тези ходове явно не е реформиране на системата, а бързото й овладяване. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

66 коментара
  • 1
    the_core avatar :-|
    The Core
    • -31
    • +219

    Внимавай какво си пожелаваш, защото може и да се сбъдне!

    (За всички, които дружно плюха Б. Борисов и правителството на ГЕРБ!)

    Апропо, освен самият Борисов, до сега никой друг не се е оказало, че е подслушван, което моментално навежда на мисълта, че някой друг е подслушвал и много селективно е "пускал" информация на медийките!!!

    Наслушахме се на бомбастики от типа "100 милиона за подслушване", 16 милиона подслушани разговора и т.н.. Но нищо!

    Ами да са ви честити новите тогава!
    Нали са по-добри, а? Заслужихте си ги!

  • 2
    dimko avatar :-|
    dimko

    Случващото се в МВР при "новите", е в пряка връзка с общият процес на "новите" промени в системата на общият ни живот.
    Към днешна дата у нас и в този сектор, не тече Реформа, а само фарс на Реставрация/Обсебване на властта, при "пазене" на вече познатите ни рамки на системата и доднешният й Модел, сиреч на статуквото...
    Това е по-страшното, защото щурата експлоатация на андрешковиадата, която изпълва низините на националната ни "социалност", от страна на политическите котерии , ще блокира трайно Прехода, а това си е, всякак връщане назад . Нека не забравяме, че "преходът" е приключил, но само в главите на АРайчев и сие...

  • 3
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon
    • -10
    • +111

    Ние сме държавата на белите автобуси. Тези които возят феодалите и тези които возят необразованата рая на контра-митинги докато останалите хора биват извозвани.

  • 4
    rage_against avatar :-|
    Rage Against
    • -13
    • +149

    До коментар [#1] от "The Core":

    коет пък мен ме навежда на мисълта, че всичките мръсотии с подслушванията са организирани от Алексей Петров, разни ченгета около него и около Сергишев и Доган.

    как пък от 4 години подслушване не излезе един компромат срещу Сергишев, Доган, Местан, Пеевски?!? само срещу хора от правителството на Борисов...

  • 6
    xzk39309305 avatar :-|
    Иван55

    В края на предния си мандат тройната коалиция си гласува амнистия с което прекрати, ако не се лъжа, около 800 незавършени преписки в прокуратурата. В началото на този мандат първата и работа беше да сложи ръка на разработките в ГДБОП и най-вероятно да ги пресее. Гузен негонен бяга.

    "В крайна сметка беше решено делата да минат първо през прокуратурата, после през столичното следствие, а в крайна сметка се върнаха обратно в полицията, където беше обособена нова структура. В ДАНС са останали само някои от най-важните дела, където "разследващи агенти" тепърва ще трябва да се запознават с тях."

  • 7
    demos20002000 avatar :-|
    demos20002000

    Е то е ясно кои са хората контролиращи полицията. Само вижте сегашния министър на вътрешните работи каква кариерна трансформация претърпя :-). А пък за принципността му и последователността му дума да няма. Добре би било да се запитаме как пък нито един компромат не излезе за хора на ДПС и БСП. За мен лично отговорът е ясен и се надявам ,че наивниците ще стават все по-малко.

  • 8
    kam27 avatar :-?
    kam27

    И Йовчев ви чете ...

  • 9
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    [quote#0:"К-л"]Мегаструктури, мегапроблеми[/quote]

    Също и мегаинтереси на мегагрупировки в територията на мегалумпенизираната тълпа, люшкана между сини, червени, жълти, герББерастки и "реформаторски" лозУнги.

  • 10
    info111 avatar :-|
    info111

    Мисля на всички е пределно ясно, че има няколко изключително важни, бих казал критично жизнени за всяко едно правителство институции (структури) в страната. Поради характера на формата на управление в България - олигархо-монополистична по съдържание, но с демократична фасада, ролята и мястото на прокуратурата, МВР и службите са от огромно значение за властта. С две думи, в страна, в която мафията си има държава, фигурите на главния прокурор, министъра на МВР и шефовете на службите, и най-вече мега-службата ДАНС (която бе създадена от Тройната коалиция и в която очевидно сега се концентрира огромна власт) са от огромно значение. И това - ако някой си спомня, аз неколкократно съм изтъквал още преди месеци.
    Преди да коментирам обаче статията, и по-точно темата, която визира, аз смятам, че е редно да се запознаем с личността на министъра на МВР Цветелин Йовчев (за онези, които естествено не го познават добре). Той направи едно изказване, в което правилно казва:

    "Цветлин Йовчев: По действията ще познаете чий човек съм (видео) - 29 май".

    очевидно визирайки бъдещите си действия. Обаче аз смятам, че и миналите му такива също могат да дадат някаква представа и затова предлагам една статия от Дневник:



    Кой е Цветлин Йовчев - предложен за вътрешен министър


    Бивш директор на ДАНС, бивш съветник по сигурността в кабинета на Бойко Борисов, бивш шеф на кабинета на президента Росен Плевниелиев. Това са длъжностите, които предложеният за министър на вътрешните работи Цветлин Йовчев е заемал през последните четири години. Затова и номинацията му от Пламен Орешарски се подреди сред изненадите. За този пост до последно нямаше яснота и се знаеше, че е един от най-силно затруднилите екипа, който готвеше състава на правителството, заради вътрешните интереси в БСП.

    Името му беше сред най-коментираните от социалистите веднага след обявяването му. За мнозина от тях той е "човек на Борисов и Цветанов" и те недоумяват защо е бил предпочетен за възловия пост.

    Йовчев напусна президентството в края на миналия месец. Тогава той мотивира решението си с "лични причини" и участие в нов проект, който не може да съвместява с длъжността в президентската администрация. Йовчев не пожела да даде повече подробности, но уточни, че не е свързан с политиката и се очакваше появата му в частния сектор.

    Разузнавач

    Цветлин Йовчев е роден през 1964 г. в Плевен, завършва Висшето военноморско училище "Никола Вапцаров" – Варна. Има магистърска степен по икономика от Софийския университет "Св. Климент Охридски".

    Започва кариерата си в контраразузнаването - работи в Националната служба "Сигурност" от януари 1993 г. В края на 90-те години СТАВА НАЧАЛНИК НАСЪЗДАДЕНИЯ ПО ТОВА ВРЕМЕ КЛЮЧОВ СЕКТОР "Русия" в НСС. От началото на 2007 г. е зам.-началник на службата. Той е един от офицерите, подготвили доклада на НСС през 2000 г., в резултат на който Иван Костов извърши рокади в правителството си и освободи няколко министри.

    В създадената през януари 2008 г. ДАНС оглавява един от най-важните сектори - генерална дирекция "Контраразузнаване". НАПУСКА ПО СВОЕ ЖЕЛАНИЕ ПРЕЗ ОКТОМВРИ 2008 г. СЛЕД СКАНДАЛА С УВОЛНЕНИЕТО НА ЗАМ.-ДИРЕКТОРА И БИВШ ДИРЕКТОР НА НСС Иван Драшков - ЗАРАДИ РАЗРАБОТКАТА "Галерия", ПО КОЯТО СА ПОДСЛУШВАНИ ПОЛИТИЦИ И ЖУРНАЛИСТИ.

    Година по-късно - през август 2009 г., Йовчев пое от Петко Сертов ръководството на ДАНС. ПРИ ПЪРВИЯ СЕРИОЗЕН ТРУС В СПЕЦСЛУЖБАТА ТОЙ ПОДАДЕ ОСТАВКА НА 16 февруари 2011 г. -В РАЗГАРА НА СКАНДАЛА "Ало, Ваньо" И ТЕЧА НА СРС от ДАНС.

    Сред мотивите за оставката си пред премиера Бойко Борисов тогава Йовчев изтъкна "неколкократно изразеното недоверие към мен като председател на ДАНС и неоправдаване на очакванията на премиера по отношение на това кои трябва да са приоритетите и какво трябва да върши агенцията съгласно действащия в момента Закон за ДАНС".

    Борисов прие оставката му, като обяви, че цени качествата му като експерт, като полицай, като агент на ДАНС, но за да "бъдеш и началник, ти трябват още няколко качества, тоест да контролираш подчинените си".

    Съветник

    Малко след това Йовчев пое ролята на съветник по сигурността към бившия премиер Бойко Борисов. След като Росен Плевнелиев стана президент през 2011 г.,бившият директор на ДАНС стана началник на кабинета му.

    Йовчев Е БЛИЗЪК ДО БИВШИЯ ЗАМ.-ДИРЕКТОР НА ДАНС, А ПРЕДИ ТОВА РЪКОВОДИТЕЛ НА НСС Иван Драшков. В края на 2008 г. той основава фирмата "Регулус Консулт", чиито управител е именно Драшков. От документите в Търговския регистър става ясно, ЧЕ ДРУЖЕСТВОТО ПОЛЗВА УСЛУГИТЕ НА Корпоративна търговска банка. През август 2009 г. Йовчев прехвърля дяловете си от фирмата на Драшков, а през ноември същата година Драшков продава фирмата на столичният адвокат Иглика Мишева-Брусева, чието име се появи покрай конкурса за приватизация на БДЖ. Тогава адвокат Брусева беше купила тръжни документи. Според информация на "Капитал" тя е представлявала руски инвеститор. През юни 2011 г. фирмата е прехвърлена на столичния одитор Росица Тричкова, а точно след година 2012 г. "Регулус" се влива в друго търговско дружество - "Глобал Консултинг".


    http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2013/05/27/2069418_koi_e_cvetlin_iovchev_-_predlojen_za_vutreshen_ministur/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK