Влакове, асфалт и сълзи

Първата версия на ОП "Транспорт" оставя зад борда големите проекти на Северна България - "Хемус" и Русе - Варна

Влакове ще тръгват на всички страни, ако НКЖИ успее да намери 4 млрд. евро за възстановяване на мрежата в страната. Това няма да е в този период.
Влакове ще тръгват на всички страни, ако НКЖИ успее да намери 4 млрд. евро за възстановяване на мрежата в страната. Това няма да е в този период.
Влакове ще тръгват на всички страни, ако НКЖИ успее да намери 4 млрд. евро за възстановяване на мрежата в страната. Това няма да е в този период.    ©  Надежда Чипева
Влакове ще тръгват на всички страни, ако НКЖИ успее да намери 4 млрд. евро за възстановяване на мрежата в страната. Това няма да е в този период.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Национално предателство. Така президентът Росен Плевнелиев нарече тази седмица изваждането на автомагистрала "Хемус" от финансирането за следващия програмен период на еврофондовете. Пътищата и особено магистралите, може би защото са най-видимата част от фондовете, събуждат винаги яростни спорове и вражди в България, както стана ясно в последните години. Затова и оперативна програма "Транспортна инфраструктура", която публикува миналата седмица индикативната си програма за 2014 - 2020 г., в момента е под прожекторите, тъй като поне привидно има рязък завой от магистрали към жп линии (виж графиката).


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

84 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dreamboxer avatar :-(
    hypercube
    • - 1
    • + 170

    Уж съм млад, а вече се съмнявам дали ще доживея да видя магистрала "Черно Море".

    Нередност?
  • 2
    yotata avatar :-|
    йотата
    • - 24
    • + 24

    Съм прелюбопитен кои точно са критериите, дето правят една или друга отсечка приоритетни.

    Иначе работата е ясна - Сирия да дава 500 милиона евро да не я нападаме и ние, ние прибираме опозиционните на Асад инженери и строителни фирми да работят тука временно за 7 години, и решаваме със замах всички национални и международни проблеми.

    Чиста работа. Печелим-печелят. Отвсякъде.

    Нередност?
  • 3
    blader avatar :-|
    blader
    • - 13
    • + 178

    нека да повторя - щом комунист дойде на власт и всичко се скапва...

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 8
    • + 107

    ЖП отсечките просто се надпреварват, коя от коя е по-безсмислена. Какво е натоварването към момента на Мезра-Видин? Последно се говореше за 1 товарен влак седмично, после "опровергаха", че било всъщност дневно, не седмично. Дневно да е, от мен да мине. 1 товарен влак на ден. ЖП линията Калафат-Крайова не е електрифицирана и по любителските снимки в локомотвиния форум се виждаше, че още е на дървени траверси. Струва ли си да правим линии като самолетни писти за милиарди, които завършват на границата и оттатък нея продължаваме с някакви забележителности от Барон Хиршово време? А когато една линия се използва толкова малко, има съществен риск да бъде разграбена без опасност да те сгази нещо. Това трябва да се обясни в Брюксел, щом искат ЖП линии, преди да му е дошло времето. Същото важи за други ЖП-отсечки от приложената картинка. Например какъв е зорът да се бърза към Радомир, когато следва участък с намаление на скоростта до 30 км до самия Кюстендил? След Кюстендил, на македонски терен има да се завършват 50 км до Куманово, при все че при македонците на опашката за ремонт чакат доста по-натоварени ЖП отсечки в жалко състояние, за които също не им стигат парите. По другото разклонение на чатала - същата работа! Гърците си оставиха линията до Кулата неелектрифицирана и като гледам колко бързат да откриват отдавна построената Маказа, се досещам с какъв ищах ще захванат нещо, за което тепърва ще вадят пари от празния си джоб (било то със солидно доплащане от ЕС).

    "Гранична гара" Гюешево, ремонтирана през 1999 г., още си стои като някакъв замък сред пущинаците. Ако щете този лош пример вземете, защото този път в нейното положение ще изпаднат линии за няколко милиарда, водещи до никъде.

    Нередност?
  • 5
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo
    • - 6
    • + 114

    Тамън да видим светлина в края на тунела и... отново мрак... И докога ще е така, не се знае, щото обедняваме все повече и повече, бюджета за нищо не стига, а и Европа го закъсва. С триста зора завършихме магистрала "Тракия" до Бургас, до Турция участъкът ще се бавим още не знам си колко време (също и до Гърция), а сега комунягите ще довършат започнатото от преди тях, ама друг път - те можеха много неща да направят през последните 23 години, ама не искат, а и не бързат - що да не почакаме още 40 години за някоя и друга магистрала... Мъка, мъка...

    И сега подкараха темата за влаковете, щото са свикнали да возят електората си с вагони, по много (на брой) и без никакъв лукс, на тях пътища не им трябват...

    Нередност?
  • 6
    lordvee avatar :-|
    Др. Портокалов
    • - 7
    • + 24

    [quote#4:"cinik"]какъв е зорът да се бърза към Радомир, когато следва участък с намаление на скоростта до 30 км до самия Кюстендил[/quote]

    като цяло имаш право. има смисъл от модернизиране на железницата само ако се впише в един по-мащабен логистичен план и план за мобилност.

    от друга страна какъвто и да било план няма как да има положителен ефект с инфраструктурата която имаме в момента.

    За много от отсечките не става дума да правим жп отсечки за влакове стрела, а просто да ги приведем в някакъв нормален вид, защото сега са просто в окаяно състояние

    Нередност?
  • 7
    izabell avatar :-|
    izabell
    • - 6
    • + 15

    Ризата шита недошита без един ръкав,по "Дивите лебеди".

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 51

    [quote#6:"Др. Портокалов"]За много от отсечките не става дума да правим жп отсечки за влакове стрела, а просто да ги приведем в някакъв нормален вид, [/quote]

    Поправи ме ако греша, но ОП "Транспорт" нали не финансираше ремонти. Нали опитаха с пари от нея да приведат във вид известните на всички бабуни по АМ "Тракия" м/у Пловдив и Пазарджик, но им отказаха светкавично!

    Каквото се прави с пари по тази програма, още в проекта се залага съгласно най-новите въведени стандарти, все едно се намираш в Германия или Франция. Тоест или го правиш като космодрум, или изобщо не го почваш, или го закърпваш със свои пари....Средно положение няма.

    Нередност?
  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 9
    • + 89

    От комунистите толкова. Те имат други приоритети - да прекарат парите по програмите оттам, откъдето ще ги прилапат по-бързичко.

    Нередност?
  • 10
    sto67nes avatar :-?
    sto67nes
    • - 3
    • + 26

    Истината се върти около буквата "П", Пари няма,политици няма ,а другото го знаете.....:)

    Нередност?
Нов коментар