Срокът за магистрала "Марица" е удължен до 2014 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Срокът за магистрала "Марица" е удължен до 2014 г.

Двете отсечки трябваше да са готови този август, но завършването се отложи заради открита археология и заради форсмажорни обстоятелства.

Срокът за магистрала "Марица" е удължен до 2014 г.

Отсечката от Оризово до Димитровград ще е готова следващия юни, а до Харманли - през февруари

Радостина Маркова
7717 прочитания

Двете отсечки трябваше да са готови този август, но завършването се отложи заради открита археология и заради форсмажорни обстоятелства.

© Надежда Чипева


Графикът за завършване на оставащите две големи отсечки от магистрала "Марица" - лот 1 (Оризово - Димитровград) и лот 2 (Димитровград - Харманли), е удължен до 2014 г. Това стана ясно след проверка на строителството от министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева и Лазар Лазаров от управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в петък.

Строителството на двете отсечки започна през лятото на 2011 г. и трябваше да приключи през август тази година. Завършването обаче бе отложено заради открита археология и заради форсмажорни обстоятелства. Така участъкът до Димитровград трябва да бъде готов с близо година по-късно от планираното – до юни 2014 г., а този до Харманли – през февруари.

Разни пречки

Работата по "Марица" между Димитровград и Харманли спря миналата есен. Причината бе, че основният изпълнител – "ПСТ холдинг" (част от обединение "Марица хайуей" заедно с австрийската Porr Bau), пренасочи техниката към завършването на магистрала "Тракия" между Ямбол и Карнобат. С месеци не бяха разплащани и задълженията към ангажираните фирми и работници.

С въвеждането в експлоатация на последната отсечка от магистрала "Тракия" през юли и осигуряването на финансиране бе подновена и работата по "Марица", но забавянето направи невъзможно спазването на първоначалните срокове. За това обаче обединение "Марица хайуей" не дължи неустойки, защото вече са признати форсмажорни обстоятелства. Лазар Лазаров от управата на пътната агенция потвърди, че има издаден сертификат заради зимните условия тази година, които са предизвикали преовлажняване на трасето и свличане на откоси по пътя. На тази база е одобрено 5-месечно удължаване на срока за магистралата между Димитровград и Харманли (лот 2). Финансовите параметри на договора няма да бъдат променяни.

По другата отсечка – от село Оризово до Димитровград (лот 1), също не се работеше в продължение на месеци, но заради открита археология. Докато траеха проучванията, от пътната агенция бе издаден Акт 10 (за спиране на строителните работи). Изпълнител на 31-километровата отсечка е италианската компания "Кооператива Муратори&Чементисти" (CMC di Ravenna), но реално трасето се строи от български компании.

Финансиране

Двете отсечки от "Марица" се строят със средства по оперативна програма "Транспорт" и съфинансиране от бюджета. След проверката министър Десислава Терзиева заяви, че няма опасност да бъдат загубени европейските пари по проекта, защото договорът за безвъзмездната финансова помощ е до май 2015 г. Според нея през последните два месеца по магистралата е свършено много, но проверките ще продължат. Следващата ще е още този месец.

Средствата за завършването на лот 1 са 159.8 млн. лв. с ДДС, а за лот 2 – 146.6 млн. лв. Магистралата е част от транспортен коридор №4 и от трансевропейската автомагистрала север-юг. Тя ще свързва "Тракия" с ГКПП Капитан Андреево на турската граница.

Графикът за завършване на оставащите две големи отсечки от магистрала "Марица" - лот 1 (Оризово - Димитровград) и лот 2 (Димитровград - Харманли), е удължен до 2014 г. Това стана ясно след проверка на строителството от министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева и Лазар Лазаров от управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в петък.

Строителството на двете отсечки започна през лятото на 2011 г. и трябваше да приключи през август тази година. Завършването обаче бе отложено заради открита археология и заради форсмажорни обстоятелства. Така участъкът до Димитровград трябва да бъде готов с близо година по-късно от планираното – до юни 2014 г., а този до Харманли – през февруари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Айде да се стягат, да направят магистралката ..... И Бат Бам да се стяга да стане министър председник, та да резне лентичката..... :-)

  • 2
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Ненормалници. И тези, и предишните. Държавата оправдава нередовността на изпълнителите, вместо да им смъкне кожите от неустойки. Усвояването на гаранциите за лошо качество на работата е съвсем друга тема...
    Какво обяснение за забавянето може да бъде "пренасочване на техника" от лот-2 на "Марица" към лот-4 на"Тракия"?! Фирмата-строител е отговорна да намери достатъчно техника, с която да си свърши работата в срок и качествено на обектите, които е поела. Или неплащането - кой трябва да осигури оборотния капитал, не е ли пак фирмата-строител? Или преовлажняването е извънредно събитие? Те не са ли виждали проучванията на терените по трасето?! Само че за да се строи бързо и евтино, май са спестили определена група дейности. От всичко написано, единствено "откритата археология" е някакво нормално обстоятелство. Там пък обратното - претупва се проучването, за да не се задържа строителството, а артефактите се похабяват безвъзвратно.

  • 3
    boby1945 avatar :-|
    boby1945


    [quote#2:"тимирут'"]Какво обяснение за забавянето може да бъде "пренасочване на техника" от лот-2 на "Марица" към лот-4 на"Тракия"?! Фирмата-строител е отговорна да намери достатъчно техника, с която да си свърши работата в срок и качествено на обектите, които е поела.[/quote]
    Е бате, много серт го даваш!
    То и в армията се прегрупират силите и средствата по важните направления според обстановката, ти за една магистралка го правиш на въпрос!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK