С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
90 15 сеп 2013, 19:36, 22357 прочитания

Архитекти срещу Столичната община заради проекта "Лъвов мост"

Опасенията са, че мащабният проект за кръгово кръстовище на три етажа ще обезличи историческата среда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
22.26 млн. лв. струва изграждането на триетажното кръстовище.
За консултанти, които да анализират пътната ситуация в София и да открият начин за справяне с тапите в града, в последните години Столичната община отдели милиони от бюджета си. И макар повечето от тези харчове да са със спорен ефект, една от видимите тенденции от съветите на консултантските компании е зачестилото изграждане на кръстовища на две нива, кръгови кръстовища, естакади и тунели - според местната управа именно това са мерките, които облекчават ежедневните задръствания.

Един от големите проекти за елиминиране на конфликтните точки, които общината е на път да осъществи, е триетажно кръстовище на Лъвов мост на стойност 22.26 млн. лв. За негов изпълнител е избрано обединението "Лъвов мост", в което влизат "Главболгарстрой", "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Стройинжект", "Старт инженеринг"  и "Пътпроект 2000". Те спечелиха обявената от Столичната община през лятото на 2011 г. обществена поръчка.
Въпреки че идеята за транспортния възел е от 2009 г. (тогава е възложен проект за изработка), сега около концепцията му отново набъбва скандал. Седмици преди началото на строителството група архитекти и неправителствени организации се обявиха против изграждането на кръговото кръстовище с няколко нива, каквото предвижда проектът, като се заканиха да поискат оставката на кмета Йорданка Фандъкова и да сезират прокуратурата за действията на общинското ръководство.

Град "на парче"

"Това е поредният проект, който се прави "на парче", казват представители на сдружение "Трансформатори". По техни думи мащабният проект за Лъвов мост (виж визуализацията) може да бъде приложен на места като околовръстния път, докато в историческите части на столицата подобна идея би разрушила напълно пространството. Освен това сложността на проекта ще затруднява излишно пешеходното и велосипедното движение. "То ще бъде прекъснато в посока Централна гара по бул. "Мария Луиза", като същевременно се създава опасно кръстовище, а зелените площи са недостъпни за гражданите", допълват от "Трансформатори".


Според тях през последните години общината действа без ясна и последователна политика за качеството на градската среда, а липсата на актуални проучвания и нежеланието да се организират конкурси за публичните пространства влошава допълнително ситуацията. "Трудният достъп до информация по текущи проекти на Столичната община създават усещане за липса на всякакво желание за сътрудничество с професионалните среди, както и абсолютно неглижиране на общественото мнение по важни въпроси, засягащи бъдещето на София", казват от сдружението.
Към тяхното становище се присъединяват и от "Велоеволюция", които смятат, че преди да бъде изградено трасето, са нужни актуални прогнозни данни за транспортните потоци и обществено обсъждане - дали е възможно бул. "М.Луиза" от Лъвов мост до пл. "Св. Неделя" да се превърне в място само за пешеходци и велосипедисти.

Илюстрация


Алтернативен проект

Проектът "Лъвов мост" бе атакуван и от архитектите от "Група Град". Според тях той обезценява търговския потенциал на зоната и ограничава възможностите за бъдещо строителство в района. "Обезценява се и значимостта на Лъвов мост като паметник на културата, а пешеходците са принудени да заобикалят кръговото кръстовище", казват от организацията. Според архитектите зелената композиция "във форма на паун" е кичозна и не съответства на историческите ценности на мястото.
Представителите на "Група Град" са разработили алтернативен проект, който са готови безплатно да предоставят на Столичната община (виж визуализацията). Той включва широки пешеходни мостове, които да бъдат атрактивно място за туризъм, изкуство и обществени прояви. Около транспортния възел са предвидени четири малки площада със зелени площи, паметници и културни пунктове, а прилежащите сгради ще имат възможност да развиват търговия. "Нашето решение ще свързва, а няма да разделя района", казват от "Група Град".
 
"Все пак е нужно"

Според главния архитект на София Петър Диков първоначалният замисъл е бил трасето да се строи паралелно с метрото, но заради тежката администрация и "заради липсата на желание и пари" това не се е случило. "Не подкрепям напълно проекта, като например "зелената паунова опашка", но заради развитието на автомобилния и градския транспорт това кръстовище е нужно на София", каза Диков. По думите му бул. "Сливница" поема сериозен автомобилен трафик и чрез кръстовището ще бъде облекчено движението в зоната, което от своя страна ще намали натоварването в центъра. Дори да бъде изградена липсващата връзка между Централна гара и бул. "Сливница", където се води дълга финансова и юридическа сага около отчуждаването на имоти, трафикът през Лъвов мост пак ще е интензивен, смята Диков. 
Той бе категоричен, че в следващите дни ще издаде строително разрешително и подготвителните работи ще започнат. А през това време ще бъде дадена възможност на групата от архитекти да обсъдят и променят някои естетически решения по кръстовището "в движение".
 
В кръг с трафика
Проектът  "Лъвов мост" ще се съчетават три вида транспорт – автомобилен, трамвай и метро. Предвижда се около съществуващия мост да бъде обособено кръгово движение, което да поеме автомобилния трафик. Това ще стане с изграждането на два нови дъгообразни моста, симетрично разположени от двете страни на съществуващия, които ще се влеят в бул. "Мария Луиза". Самият Лъвов мост ще се запази, но ще се използва само от трамваите. За пътуващите директното по бул. "Сливница" ще бъдат прокарани два двулентови тунела. Третото ниво на съоръжението е тунелът на метрото и пешеходният подлез, които са изградени и не са част от обществената поръчка за кръстовището, а от проекта за втори метродиаметър. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Битката за общественото радио Битката за общественото радио

Най-важното е медиата да прави качествена и безпристрастна журналистика

27 юни 2019, 586 прочитания

Разнобой сред управляващите за ремонта на Су-25 7 Разнобой сред управляващите за ремонта на Су-25

Според председателя на парламента Караянчева това ще става в Русия, според военното министерство – в Беларус

26 юни 2019, 2838 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Икономическият министър видя проблем за 390 млн. лв. в енергетиката

Прокуратурата ще проверява дали ЕСО е купувал студен резерв неправомерно през 2012 г.

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

Възкръсналата империя на Ковачки

Един човек владее целия цикъл в енергетиката: копае, транспортира, продава и изгаря. Христо Ковачки вече e най-големият търговец на ток и има империя за 1.5 млрд. лв.

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Ние, писателите

Сборникът "Интервюта" ни дава възможност да надникнем по-дълбоко в личността и философията на Йордан Радичков