Архитекти срещу Столичната община заради проекта "Лъвов мост"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Архитекти срещу Столичната община заради проекта "Лъвов мост"

Настоящият проект предвижда триетажно кръстовище с кръгово движение за автомобили. Самият Лъвов мост ще се запази, но ще се използва само от трамваите

Архитекти срещу Столичната община заради проекта "Лъвов мост"

Опасенията са, че мащабният проект за кръгово кръстовище на три етажа ще обезличи историческата среда

Кристина Климентиевна
23536 прочитания

Настоящият проект предвижда триетажно кръстовище с кръгово движение за автомобили. Самият Лъвов мост ще се запази, но ще се използва само от трамваите

© Капитал


22.26 млн. лв. струва изграждането на триетажното кръстовище.

За консултанти, които да анализират пътната ситуация в София и да открият начин за справяне с тапите в града, в последните години Столичната община отдели милиони от бюджета си. И макар повечето от тези харчове да са със спорен ефект, една от видимите тенденции от съветите на консултантските компании е зачестилото изграждане на кръстовища на две нива, кръгови кръстовища, естакади и тунели - според местната управа именно това са мерките, които облекчават ежедневните задръствания.

Един от големите проекти за елиминиране на конфликтните точки, които общината е на път да осъществи, е триетажно кръстовище на Лъвов мост на стойност 22.26 млн. лв. За негов изпълнител е избрано обединението "Лъвов мост", в което влизат "Главболгарстрой", "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Стройинжект", "Старт инженеринг"  и "Пътпроект 2000". Те спечелиха обявената от Столичната община през лятото на 2011 г. обществена поръчка.

Въпреки че идеята за транспортния възел е от 2009 г. (тогава е възложен проект за изработка), сега около концепцията му отново набъбва скандал. Седмици преди началото на строителството група архитекти и неправителствени организации се обявиха против изграждането на кръговото кръстовище с няколко нива, каквото предвижда проектът, като се заканиха да поискат оставката на кмета Йорданка Фандъкова и да сезират прокуратурата за действията на общинското ръководство.

Град "на парче"

"Това е поредният проект, който се прави "на парче", казват представители на сдружение "Трансформатори". По техни думи мащабният проект за Лъвов мост (виж визуализацията) може да бъде приложен на места като околовръстния път, докато в историческите части на столицата подобна идея би разрушила напълно пространството. Освен това сложността на проекта ще затруднява излишно пешеходното и велосипедното движение. "То ще бъде прекъснато в посока Централна гара по бул. "Мария Луиза", като същевременно се създава опасно кръстовище, а зелените площи са недостъпни за гражданите", допълват от "Трансформатори".

Според тях през последните години общината действа без ясна и последователна политика за качеството на градската среда, а липсата на актуални проучвания и нежеланието да се организират конкурси за публичните пространства влошава допълнително ситуацията. "Трудният достъп до информация по текущи проекти на Столичната община създават усещане за липса на всякакво желание за сътрудничество с професионалните среди, както и абсолютно неглижиране на общественото мнение по важни въпроси, засягащи бъдещето на София", казват от сдружението.

Към тяхното становище се присъединяват и от "Велоеволюция", които смятат, че преди да бъде изградено трасето, са нужни актуални прогнозни данни за транспортните потоци и обществено обсъждане - дали е възможно бул. "М.Луиза" от Лъвов мост до пл. "Св. Неделя" да се превърне в място само за пешеходци и велосипедисти.

Алтернативния проект на "Група Град" предлага съоръжение на две нива с четири малки площада със зелени площи, паметници и културни пунктове, а прилежащите сгради ще имат възможност за развитие на търговия.
Автор: Капитал

Проектът "Лъвов мост" бе атакуван и от архитектите от "Група Град". Според тях той обезценява търговския потенциал на зоната и ограничава възможностите за бъдещо строителство в района. "Обезценява се и значимостта на Лъвов мост като паметник на културата, а пешеходците са принудени да заобикалят кръговото кръстовище", казват от организацията. Според архитектите зелената композиция "във форма на паун" е кичозна и не съответства на историческите ценности на мястото.

Представителите на "Група Град" са разработили алтернативен проект, който са готови безплатно да предоставят на Столичната община (виж визуализацията). Той включва широки пешеходни мостове, които да бъдат атрактивно място за туризъм, изкуство и обществени прояви. Около транспортния възел са предвидени четири малки площада със зелени площи, паметници и културни пунктове, а прилежащите сгради ще имат възможност да развиват търговия. "Нашето решение ще свързва, а няма да разделя района", казват от "Група Град".

"Все пак е нужно"

Според главния архитект на София Петър Диков първоначалният замисъл е бил трасето да се строи паралелно с метрото, но заради тежката администрация и "заради липсата на желание и пари" това не се е случило. "Не подкрепям напълно проекта, като например "зелената паунова опашка", но заради развитието на автомобилния и градския транспорт това кръстовище е нужно на София", каза Диков. По думите му бул. "Сливница" поема сериозен автомобилен трафик и чрез кръстовището ще бъде облекчено движението в зоната, което от своя страна ще намали натоварването в центъра. Дори да бъде изградена липсващата връзка между Централна гара и бул. "Сливница", където се води дълга финансова и юридическа сага около отчуждаването на имоти, трафикът през Лъвов мост пак ще е интензивен, смята Диков. 

Той бе категоричен, че в следващите дни ще издаде строително разрешително и подготвителните работи ще започнат. А през това време ще бъде дадена възможност на групата от архитекти да обсъдят и променят някои естетически решения по кръстовището "в движение".
 

В кръг с трафика

Проектът  "Лъвов мост" ще се съчетават три вида транспорт – автомобилен, трамвай и метро. Предвижда се около съществуващия мост да бъде обособено кръгово движение, което да поеме автомобилния трафик. Това ще стане с изграждането на два нови дъгообразни моста, симетрично разположени от двете страни на съществуващия, които ще се влеят в бул. "Мария Луиза". Самият Лъвов мост ще се запази, но ще се използва само от трамваите. За пътуващите директното по бул. "Сливница" ще бъдат прокарани два двулентови тунела. Третото ниво на съоръжението е тунелът на метрото и пешеходният подлез, които са изградени и не са част от обществената поръчка за кръстовището, а от проекта за втори метродиаметър. 

90 коментара
  • 1
    izabell avatar :-P
    izabell

    И къде са каскадите,питаме ние:)

  • 2
    davidov09 avatar :-P
    Starec
    • -144
    • +60

    Показаният "алтернативен проект" не предлага нищо ново, освен градинките. Не, че те са лоши, но проблемът на сегашния Лъвов мост не е липсата на градинки, а е огромният транспортен поток по "Сливница". Той забавя движението, замърсява въздуха, загрозява дори тази част от Стара София.
    Проектът на общината премахва именно това - вкарва този поток ниско до реката и освобождава площада за всичко, което може да се поиска, вкл. и за идеите на "алтернативния": "място за туризъм, изкуство и обществени прояви, площади със зелени площи, паметници и културни пунктове, а прилежащите сгради ще имат възможност да развиват търговия".
    Така че - браво на общината и успех на проекта и - ще му се радваме.

  • 3
    aek46312746 avatar :-|
    aek46312746

    и 2-та проекта не предлагат нищо по-различно от сега съществуващото !? аз Нива не виждам...

  • 4
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    До коментар [#2] от "Starec":

    Личи си, че хал хабер си нямате от градоустройство.

  • 5
    tanturka avatar :-|
    tanturka

    Аз пък съм за алтернативния вариант - по-човешко и по-разумно. Отгоре - който ще завива, другите през тунела. И какво толкова се тюхкаме за трафика - при този отрицателен прираст, и трайните му перспективи, трафикът ще затихва. Оптимистично, нали?!

  • 6
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Не знам защо, но алтернативните проекти излизат все в последния момент. Или чак след като дадена инфраструктура е построена. След дъжд качулка.

  • 7
    axo avatar :-|
    axo

    До коментар [#2] от "Starec":


    До коментар [#3] от "aek46312746":

    Потресаващо невежи коментари... Не виждали нива... Божееее...
    След като не сте в състояние да възприемете предложения графичен материал не се изказвайте бе господа! Отидете на страницата на Група Град и вижте целия проект - той е цялостна концепция за четирите кръстовища - от "Христо Ботев" до Сточна гара. Целият транзитен поток е вкаран под земята, до речното корито и като се слезе в единия край се излиза чак от другия - без светофари, без задръствания, с висока скорост и тихо, защото си в нещо като траншея - кое не е ясно? Когато транзитното движение отпадне от теренното ниво, останалият горе по кръстовищата трафик ще е много по-малко, а ако се направи и пробивът "Данаил Николаев", то "Лъвов мост" ще се превърне в едно спокойно, почти квартално кръстовище, където автомобилите няма да смущават хората. Така се решават проблемите в един голям град - със стратегия и последователност, а не с изхвърляния на произволни места. Само че комисионните вече са договорени, парите са взети и всички намесени ще драпат със зъби и нокти, за да се запази тихомълком набутания проект.
    На никого ли не прави впечатление, че цитираните стойности за тези проекти - както вече изпълнените, така и предстоящите, са космически???
    А безумието, което циркулира като предложение за "България" и "Гешов"? Как може да се предвиждат 25 МИЛИОНА (?!?) за да се направи някаква мегаструктура, която в нито една посока няма да позволява безконфликтно преминаване???
    Този материал е много закъснял, защото простотиите на общината и главния архитект вече започват да смърдят!!! Браво на архитектите от Група Град за заетата позиция и за смелостта да се повдигне този въпрос, който е от изключително значение! Жалко е, че в обществото ни се шири некомпетентност, игнорантност и войнстваща простащина, както е видно от коментарите по-горе.

  • 8
    kikoni avatar :-|
    kikoni

    Това е пълна дивотия. Измислено е да се усвояват пари и архитекта да съзерцева дивотията си.

    Да вземат да отидат в Брюксел и да видят как се правят кръстовища на две нива. Пример за кръговото на две нива е площад Монтгомери. В средата на площада има фонтан, тук една огромна дупка. Да намерят половин час и обиколят пеша площада, подлезите, трамвайните и автобусни линии. Има и спирка на метро. С метрото нивата стават три. И дано схванат какво е различно и защо го предпочитам и аз и община Брюксел и тамошните строители и проектанти и членовете Експертните съвети по устройство на територията.

  • 9
    ukigonhi avatar :-@
    Milton Banana

    на Лъвов мост няма нужда от кръгово - потокът от централна гара трябва да се отбие през "пробива" на Данаил Николаев направо към Сточна гара

    Впрочем, Петър Диков не е ли време да бъде изгонен ???

  • 10
    keepwalking avatar :-|
    keepwalking

    Тея дето говорят ,че се строй на парче просто не са взели поръчката те.....
    Е примерно до телевизионната кула като направиха кръстовището ,се запуши до семинарията...но то няма как да се направи всичко на веднъж.......така ,че


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK