Акцизът върху метана може и да не се вдигне, ако ЕК разреши
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Акцизът върху метана може и да не се вдигне, ако ЕК разреши

Таксиметровите автомобили се зареждат основно с метан, но от бранша твърдят, че едва ли ще увеличат тарифите си, дори и ставката да се вдигне.

Акцизът върху метана може и да не се вдигне, ако ЕК разреши

Намалението на акциза за земеделски производители ще струва 70 млн. лв. на бюджета

Стефан Антонов
4419 прочитания

Таксиметровите автомобили се зареждат основно с метан, но от бранша твърдят, че едва ли ще увеличат тарифите си, дори и ставката да се вдигне.

© Анелия Николова


Акцизът върху природния газ, който се използва като моторно гориво, може и да не се повиши, ако Европейската комисия уважи искането на България увеличението му да се отложи. Това съобщи заместник-министърът на финансите Людмила Петкова на разяснителна пресконференция за промените в законите за ДДС и за акцизите за следващата година.

В момента метанът се облага с акциз от 0.85 лв. за гигаджаул, което добавя 0.04 лв. към цената му за килограм. Ако ЕК отхвърли искането на правителството да се отложи повишаването на косвения данък, то само акцизният компонент ще добави към цената на горивото 0.25 лв. (увеличение с 21 ст.) на килограм. В крайната цена обаче има и ДДС, което се начислява и върху акциза, т.е. крайното оскъпяване ще е по-голямо.

Сравнение на пазарните цени показва, че най-изгодното гориво откъм цена при равни други условия ще продължи да бъде метанът, дори и цената му да се покачи заради по-високия акциз. Ако например един автомобил консумира по 6 литра дизелово гориво или бензин на сто километра пробег, то собственикът му ще трябва да плати съответно 15.96 лв. и 15.66 лв. по цени на бензиностанциите от 17 септември.

Метанът е единственото моторно гориво, което се продава на килограм, и при него актуалната цена е около от 1.7 лв. Така изминаването на 100 километра от автомобил среден клас ще изисква 6 килограма и цената е около 10.2 лв. При евентуално повишаване на акциза за изминаване на тази дистанция ще са нужни 12 лв.

Без по-скъпи таксита

Едни от най-засегнатите поради повишения акциз се очаква да бъдат таксиметровите превозвачи, защото близо 70% от автомобилите в сектора са на природен газ. Представители на сектора прогнозираха, че едва ли ще увеличат тарифата си за километър пробег, по-скоро ще намалее маржът, с който работят.

"Повишението на акцизите няма да се отрази в крайната цена на километър. Причината е, че има свръхпредлагане на услугата, конкуренцията в сектора е голяма и едва ли някоя от фирмите би си позволила пазарна реакция", коментира Ромео Ценков, собственик на "Алфа Ромео".

Отстъпка за 70 млн. лв.

От приходи в размер на 70 млн. лв. ще се откаже държавата през 2014 г., след като въведе схема за отстъпки за акцизите върху дизеловото гориво, което се ползва от земеделски производители. Облекчението ще се ползва по специален метод, който предвижда производителите на зърнени култури, плодове и зеленчуци и животновъдите да получат ваучери и с тях да купуват дизеловото гориво при намалена цена заради по-ниския акциз.

Производителите ще трябва да попълват декларация, в която обявяват какви площи земя ще обработват и какви мероприятия планират, след което ще се изчислява и необходимостта им от гориво. С тази декларация те ще получат ваучери за 60% от планираното потребление на гориво за дейността си, а на по-късен етап вече ще отчитат реално извършената дейност и производството, за да получат и останалите 40%.

Издател на ваучерите ще бъде фонд "Земеделие", който разполага с информация за притежаваните и наетите земи от всеки земеделски производител и така ще може да съпоставя данните в декларациите с информацията, която има за същите земеделци, когато кандидатстват за европейските плащания на единица площ.

Схемата обаче представлява форма на държавна помощ и затова трябва да бъде позволена от Европейската комисия. Заместник-министърът на финансите Людмила Петкова коментира, че експертите в Брюксел са наясно с бюджетните процедури в България и поради това очаква комисията да се произнесе преди края на годината. В случай че това не стане в срок, облекчението ще се въведе, когато получи зелена светлина. Схемата ще действа едва до края на 2014 г., когато в сила ще влязат правилата на новия бюджетен период на ЕС.

Семейно подоходно облагане ще има

Правителството ще предложи още важни промени в данъчните закони, които да бъдат гласувани тази есен и да влязат в сила от следващата година, каза заместник-министърът на финансите Людмила Петкова. Тя поясни, че промени ще се направят в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и в Закона за данъци върху доходите на физическите лица. Все още не е ясно дали и какви ще са промените в Закона за местните данъци и такси и за корпоративното подоходно облагане. Заместник-министърът заяви, че се подготвят промени, които да позволят на семействата да намалят данъчните си задължения, ако имат деца. Тя обаче отказа да предостави повече информация, докато законопроектът не бъде завършен, и обеща веднага да се обяви публично през сайта на министерството. 

Вече предложените изменения пък целят по-ефективна борба с ДДС измамите и облекчаване на процедурите за малкия бизнес и коректните фирми.  Те включват обратното начисляване на ДДС при сделките със зърнени и технически култури, засиления фискален контрол при сделки с рискови стоки и касовата отчетност по ДДС, която позволява на дребния бизнес да не внася ДДС в бюджета, докато клиентите му не заплатят реално продадената стока. Фирмата доставчик и нейният клиент пък няма да имат право да си приспадат данъчен кредит по сделки, за които плащанията не са приключени.

Акцизът върху природния газ, който се използва като моторно гориво, може и да не се повиши, ако Европейската комисия уважи искането на България увеличението му да се отложи. Това съобщи заместник-министърът на финансите Людмила Петкова на разяснителна пресконференция за промените в законите за ДДС и за акцизите за следващата година.

В момента метанът се облага с акциз от 0.85 лв. за гигаджаул, което добавя 0.04 лв. към цената му за килограм. Ако ЕК отхвърли искането на правителството да се отложи повишаването на косвения данък, то само акцизният компонент ще добави към цената на горивото 0.25 лв. (увеличение с 21 ст.) на килограм. В крайната цена обаче има и ДДС, което се начислява и върху акциза, т.е. крайното оскъпяване ще е по-голямо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ivan_petrov avatar :-|
    Иван Петров

    Нелогично е да се облага с акциз най-екологичното гориво в момента.
    От ауспуха излиза само вода и въглероден двуокис - храна за растенията, които от своя страна произвеждат кислород и биомаса.
    С това ни дават възможност да живеем.
    Нека не облагаме това с акциз!

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Нелогично е да се облага едно от най-екологичните горива, но брюкселските зелки са на друго мнение.......!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.