Общините получават част от плоския данък през 2015 г.

В замяна местните власти ще бъдат натоварени с нови отговорности

Един от проблемните моменти е, че мярката няма да разпредели равномерно средствата между отделните населени места.
Един от проблемните моменти е, че мярката няма да разпредели равномерно средствата между отделните населени места.
Един от проблемните моменти е, че мярката няма да разпредели равномерно средствата между отделните населени места.    ©  Юлия Лазарова
Един от проблемните моменти е, че мярката няма да разпредели равномерно средствата между отделните населени места.    ©  Юлия Лазарова

Преотстъпване на част от данъка върху доходите на физически лица може да получат общините от 2015 г. Мярката се обсъжда активно от представители на правителството и Националното сдружение на общините в България (НСОРБ), като споровете са какви допълнителни отговорности да се прехвърлят на местните власти заедно с допълнителното финансиране.

"Поискахме от премиера Пламен Орешарски до 30% от приходите, които осигурява плоският данък на бюджета, да се отстъпят на общините, където живеят лицата, които го плащат. Министър-председателят прие аргументите ни и сега работим по цялостната реформа във финансирането на общините", каза Емил Савов, заместник-председател на НСОРБ. По думите му сегашният модел за определяне на изравнителна субсидия, с която републиканският бюджет покрива дефицитите в бюджетите на общините, ще се промени напълно.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fve avatar :-|
    Федор Езерский
    • + 1

    Мхммм, няма лошо. Представям си в момента Община "Козлодуй" как потриват ръчички :-)

    Нередност?
  • 2
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    Г-н Антонов, незнам дали е коректен цитата от Емил Савов, но може би трябва да се поуточни, че става дума за ЗДДФЛ - "данък общ доход". Защото и ЗКПО е от "плоският данък", а там не пипат :-)
    А предложенията им наистина са интересни :-)
    http://www.namrb.org/doc13/mrr-decentralization.pdf

    Нередност?
  • 3
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77
    • - 2
    • + 4

    Мисля, че в това отношение е по-добре да се смъкне данъка от 10 на 7% и да има един общински данък, който да се администрира от НАП(поне в началото). По този начин ще се даде свобода на местните власти да влияят по-силно върху процесите в общината, примерно, София може да сложи данък 10%, с което да ограничи миграция към нея, а Враца, да го намали до 1-2, с което да привлича работна рака и инвеститори, за които е важна стойността на труда. Единственият проблем, е че в тази ситуация, държавата трябва да има много стриктни правила как ще подпомага обшините, нещо което е необходимо и сега, но просто го няма.

    Нередност?
  • 4
    fve avatar :-|
    Федор Езерский
    • + 7

    До коментар [#3] от "ivanko77":

    Предполагам си наясно, че данък общ доход се плаща не по местоживеенето на работниците, а по адреса на регистрация на фирмата :-)))))
    Или, да го кажа по друг начин - фирма с адрес на управление - квартал Дъбника, може да има 3 цеха за бланширане на картофи в Младост, Люлин и Орландовци, пък да си плаща данъка в ТД на НАП Велико Търново, офис Враца, а от там да ги превеждат кинтите към общинския бюджет.
    На практика, ако се въведе това, ще падне борбата между общините коя повече "данъчни субекти" да събере на нейна територия, нищо че офиса им може да е произволна адвокатска кантора или пощенска кутия

    Нередност?
  • 5
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77
    • + 3

    До коментар [#4] от "Федор Венедиктович Езерский":

    Не претендирам за изчерпателност, просто казвам, че трябва да се даде известна свобода на общини по отношение на данъчната политика, за да може да се извършва някаква политика на местно ниво(не смятам, че сегашното влияние на МДТ е кой знае какво).

    Нередност?
  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell
    • + 1

    Ако може да се обвърже и с работните места и заетостта,която осигурява съответната община получаваща тези проценти.

    Нередност?
  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 3

    [quote#4:"Федор Венедиктович Езерский"]На практика, ако се въведе това, ще падне борбата между общините коя повече "данъчни субекти" да събере на нейна територия, нищо че офиса им може да е произволна адвокатска кантора или пощенска кутия[/quote]Което ще е хубаво нещо. Сега много общини не им пука за данъчните субекти. Разкарват за глупости инвеститорите и ги правят на маймуни. Сега вече ще имат стимул да започнат да ги ценят и да им помагат.

    Нередност?
  • 8
    l.popov avatar :-|
    Любомир Попов
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#1] от "Федор Венедиктович Езерский":


    До коментар [#3] от "ivanko77":


    До коментар [#6] от "xalikarans":


    До коментар [#7] от "Nikolay UK":


    Предложението с преотстъпването на данък е абсурдно. Този филм се игра до 2008 година, а не както неправилно е написано в статията, че е отменено през 2011 година. Орешарски точно премахна тази неразбория. През 2010 имаше напъни това отново да се върне, през актуализираната Стратегия за децентрализация и Програма за изпълнението на Стратегията за децентрализация 2010-2013 г., но без успех. И правилно. Тогава Владислав Горанов отстоя на натиска. Козлодуй и преди са потривали ръце, но в крайна сметка получаваха толкова, колкото им се полагаше за делегираните от държавата дейности, а тяхната горница, заедно с тази на София и още 20 общини(ако не ме лъже паметта за бройката) се разпределяше върху останалите. През годината се правеха "изравнения", а след края на годната се додаваше преизпълнение, ако има. Беше пълна боза. Никой не можеше да си планира точно разходите, като не си знае приходите. като се премахна порочната система се въведоха стандартите за делегираните от държавата дейности и така общината знае във всеки един момент на какви пари може да разчита. В крайна сметка общините имат своите данъци и такси. Ако искат да стимулират бизнеса, да му намалят местните данъци и такси. Ако искат да се върнат хората в по-малките населени места да им намалят данъците и таксите. Един от стимулите за бизнеса може да е да плаща по-малко такса смет. Отделен е въпросът, че стандартите не покриват изцяло делегираните от държавата дейности и се налага общините да ги дофинансират. Ако се мисли в някоя посока, то това трябва да е в посока стандартите да са реални, за да не са налага дофинансиране. Относно изравнителната субсидия също има в каква посока да се мисли и може би една от тях е да се определи определен пакет местни дейности (който да се остойности), като в случай, че общината няма достатъчно капацитет, да бъдат осигурени чрез тази субсидия. Това според мен е по-правилното в контекста на децентрализацията, която се надявам в скоро време отново да се задвижи, след 3 годишно прекъсване.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал