Евросубсидии за луксозни коли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Евросубсидии за луксозни коли

Капитал Daily

Евросубсидии за луксозни коли

Над 200 фирми кандидатстват за покупки на автомобили, яхти и дори хеликоптер, често маскирани като селски туризъм

Деница Ватева, Мара Георгиева
19848 прочитания

Капитал Daily

© Капитал Daily


Ако проектът е свързан със селски туризъм, получава повече точки. Затова кандидатите за нов автопарк вероятно ще са сред първите в класирането и ще получат евросубсидия до 200 хил. евро.
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Когато чуете селски туризъм, вероятно си представяте уединена почивка в къща за гости на някое красиво място в провинцията. Някои предприемачи, кандидатстващи за еврофинансиране, обаче имат по-различна идея.

В момента по европейската Програма за развитие на селските райони са подадени над 1200 проекта от фирми и земеделски стопани, които искат да задвижат свои неземеделски дейности в по-малки селища.

Впечатляващото е, че над 200 от тях включват единствено и само покупката на автомобили. В много от случаите инвестицията в транспортни средства е описана като предоставяне на услуга за селски туризъм - за посещения на забележителности, излети в природата и други, като става дума за покупка на луксозни коли, яхти и дори хеликоптер.

Освен че е неясно дали може да се извършва контрол, гарантиращ, че колите, яхтите и хеликоптерите ще се ползват за превоз на туристи, а не за лични нужди например, твърде спорно е дали предоставянето на такава услуга може да се причисли към "интегриран селски туризъм", какъвто е заложеният приоритет в програмата. Тъкмо заради този приоритет проекти от такъв характер обаче получават бонуси и е твърде вероятно да изпреварят други по-ефективни начинания и да получат европейски субсидии.

Джипове в полето

През месец май със заповед на тогавашния директор на фонд "Земеделие" Румен Порожанов е обявен прием на проекти по мерките 311 и 312 -  "Разнообразяване към неземеделски дейности" и "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от програмата за селските райони.

И по двете схеми проекти могат да подават физически лица и фирми, които искат да развиват на територията на селата бизнес извън селското стопанство. В единия случай кандидатите могат да бъдат земеделски производители, търсещи начин да разнообразят дейностите си, а в другия - компании от всички други икономически отрасли.

По мерките по данни на фонд "Земеделие" са подадени над 1200 проекта. Впечатляващото е, че една забележима част от тях включват покупката единствено на превозни средства - общо 208 проекта, или всеки шести. В повечето случаи става въпрос за автомобили с цел превоз на туристи.

"Според наша информация има над 100 проекта за закупуване на луксозни автомобили като BMW X5, BMW X6, Toyota Land Cruiser, яхти и дори хеликоптер", коментира Ивайло Янков, съучредител на Българската асоциация на бенефциентите по европейски програми (БАБЕП). Според източници на "Капитал Daily" във фонд "Земеделие" повечето проекти са от еднолични търговци и наистина включват покупката на един или два луксозни автомобила.

Кандидатите масово представляват бизнес планове по приоритетната за схемата възможност за развитие на интегриран селски туризъм. Най-честият мотив е, че одобрените ще предоставят туристически услуги в селата - например трансфер на гости, разходки до забележителности или пък организиране на излети и др. Проектите не включват никаква друга туристическа дейност освен превоза на решилите да отидат на почивка на село туристи.

<#text>

Битката за финансиране

Според критериите за оценки, заложени от фонд "Земеделие", туристическите проекти за развитие на неземеделски дейности са приоритетни. В критериите е записано, че максимален брой точки - 20, получават тези, които искат да развиват дейност в община, където е седалището им, или имат регистриран клон на фирмата си. Практиката досега показва, че това условие се покрива от почти всички кандидати за европроекти и съответно тези точки се получават масово. Според критериите пък други 15 точки в класирането може да получат проекти за "интегриран селски туризъм", за "енергия от възобновяеми източници" (каквито проекти са изключени при настоящия прием), както и проекти на територия на общини извън агломерационните ареали (засягащи 178 селски общини). Така, ако фонд "Земеделие" разглежда бизнес плановете за покупка на скъпи автомобили като "интегриран селски туризъм", е твърде вероятно голяма част от тях да получат субсидии. Но без гаранция, че тези автомобили няма да бъдат използвани само за целите на притежателя им, каквито съмнения имат от асоциацията на бенефициентите по европейски програми.

Според Ивайло Янков по този начин от класирането ще бъдат изтласкани стойностни проекти, които ще генерират работни места. Затова сдружението вече е подало сигнали по казуса до различни ведомства - фонд "Земеделие", министерството на земеделието, Министерския съвет.

Допустими инвестиции

Инвестицията в автомобили с цел отдаване под наем или организиране на туристически пътувания е допустима според наредбите на земеделското министерство. Затова проблемът не е в това, че някой някъде е подсказал на консултантски компании или директно на потенциални кандидати (с това се обяснява изведнъж бликналият интерес към подобни проекти), че има начин да се получат безвъзмездно до 200 000 евро за покупка на автомобил. Проблемът идва от това, че единственото, което се изисква от кандидатите като доказателство, че ще развиват "интегриран селски туризъм", е отметка в заявлението за кандидатстване, че ще използват тези автомобили за организиране на туристически атракции, се твърди в писмо на Българската асоциация на бенефциентите по европейски програми. Според Ивайло Янков приоритетното толериране на такива проекти опорочава целите на програмата.

От асоциацията твърдят, че от няколко месеца поставят за обсъждане казуса в различни институции, но засега няма разрешение. "Капитал Daily" научи, че въпросът е бил поставен пред икономическото министерство, което отговаря за сектор "туризъм". От ведомството са изготвили становище, според което, ако купуването на автомобил е единствената туристическа услуга, заложена в подадения проект, това не трябва да може да се определи като "интегриран селски туризъм". Очевидно обаче това не е взето под внимание, тъй като проектите за автомобили участват в класирането.

В официален отговор до вестника от фонд "Земеделие" съобщават, че "участието на тези проекти в класирането е на общо основание за допустимост, както при всички останали проекти". "Този тип инвестиции сами по себе си не са свързани просто със закупуване на МПС, а с извършване на конкретна допустима дейност по мерките. При това положение и за целите на изпълнението на инвестициите те се явяват необходима предпоставка за осъществяването на конкретни инвестиционни дейности", пише още в становището на ведомството. Оттам съобщават, че "закупуването на автомобил не може да бъде разглеждано самостоятелно, а като част от общ проект, който съдържа много други взаимосвързани дейности и разходи за тях", макар че неофициалните данни и на вестника, и на асоциацията показват, че в голяма част от случаите са подадени проекти с предвидени разходи само за покупка на автомобили. 

"Капитал Daily" потърси за становище и вицепремиера Даниела Бобева, която наблюдава работата на фонд "Земеделие", но до редакционното приключване на броя не беше получен отговор на поставените въпроси.

Ако проектът е свързан със селски туризъм, получава повече точки. Затова кандидатите за нов автопарк вероятно ще са сред първите в класирането и ще получат евросубсидия до 200 хил. евро.
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Когато чуете селски туризъм, вероятно си представяте уединена почивка в къща за гости на някое красиво място в провинцията. Някои предприемачи, кандидатстващи за еврофинансиране, обаче имат по-различна идея.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

40 коментара
  • 1
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Каруцаря си е каруцар и мечтата му е нова каруца.

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити

    Луксозни коли, яхти и хеликоптер за селски туризъм? Че кой пък има вярва ...

  • 3
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    До коментар [#1] от "misho73":

    Прав си :)

  • 4
    guda123 avatar :-P
    guda123

    Я каква съдържателна асоциация имало ;-)

    "Българската асоциация на бенефциентите по европейски програми"

  • 5
    dimdim avatar :-P
    Дим Дим

    Машаллааа на тези инвеститори и отпускащи субсидии.

    Разбира се, че ще се ползват за туризъм бмв-тата. Всички бизнесменчета, които ги получат, ще ходят по морето, в Банско или в Гърция.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Това с колите е малката далавера. Ако такова е всяко 6-то искане, то от останалите поне всяко 3-то, ако не и всяко 2-ро е за "къща за селски туризъм с механа и плувен басейн", под която формулировка следва построяването на личната вила на заявителя. Това се говори по масите по всяко "знаково заведение" от гледна точка на "оперативно интересни лица" в София. Паралелно с акълите за слънчевите централки, преди да се разпърди работата.

  • 7
    bi_u avatar :-|
    Sofia Markarian

    Май някое лоби е успяло да се наложи в ЕС.

  • 8
    izabell avatar :-|
    izabell

    Браво слския туризъм се оскъпява чрез разходи за транспорт.Сега може да се помисли и за борсата.

  • 9
    pen4o avatar :-|
    Daniel Ivanov

    До коментар [#6] от "cinik":

    Въпрос на деня:
    Колко тикви могат да се поберат в Х6?
    Отговор:
    Четирима отпред и един готов за закопаване по къра отзад в багажника.

  • 10
    sulio_parvi avatar :-(
    sulio_parvi

    На бас че от тази "асоциация" не са пипнали кинтите и сега си умират от яд, че други, а не те ще се облажат. И веднага са припнали да се жалят на Капитал известен с това, че дава думата на незнайни асоцияции и измислени хора,стига да му наливат вода в мелницата, за която разградския баровец плаща. Е, ако вървят така Капиталци никой скоро няма да им вярва и ще ги четат за развлечение,което малко ще опропасти целите на сингапурския изгнанник, но то всяко нещо има начало и край....де е Капитал от 90-те......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK