Повече инфраструктурни проекти с по-голямо държавно финансиране

Причината са намалените европейски средства за новия програмен период

В сферата на пътищата абсолютен приоритет е отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле
В сферата на пътищата абсолютен приоритет е отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле
В сферата на пътищата абсолютен приоритет е отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
В сферата на пътищата абсолютен приоритет е отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Транспортното и регионалното министерство ще поискат двойно по-голямо съфинансиране от държавата за транспортните проекти през новия програмния период, съобщи министър Данаил Папазов по време на конференцията "Приоритети в транспорта за следващия програмен период 2014 – 2020 г.". Той и регионалния министър Десислава Терзиева ще внесат документи с искането си в Министерския съвет следващата седмица. "Желанието ни e съфинансирането да достигне 50%, но това ще стане ясно след дебатите по бюджета за следващата година", каза министърът. Той уточни, че такова е и мнението на Европейската комисия, но последна дума дали да се придържаме към задължителните минимални проценти държавно участие има Министерството на финансите.

Причина за искането е дългият списък от проекти в сферата на жп, автомобилния и водния транспорт и намалените средства за следващия програмен период. Европейското финансиране ще е около 1.2 млрд. евро (без парите по линия на механизма "Свързана Европа" - 350 млн. евро), докато за педиода 2007 - 2013 г. бе 1.6 млрд. лв. С национално съфинансиране от 25% (или 300 млн. евро) сумата за следващия период ще достигне 1.5 млрд. евро, но ако то бъде увеличено до 50%, държавата ще трябва да отдели общо 600 млн. евро за идните седем години.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    web_2.0_vs._dc avatar :-|
    web_2.0_vs._dc
    • - 3
    • + 18

    Скоро ще дойде времето, в което ще си спомняме с носталгия за рязането на лентички, което до скоро комуноидите истерично се опитваха да сатанизират.

    Нередност?
  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА
    • - 1
    • + 4

    а защо ни отряза Европа ?

    Нередност?
  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • - 4
    • + 2

    До коментар [#1] от "web_2.0_vs._dc": и като се събуди какво? ръцете в щепсела и коментарите налудничави :-)


    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА": Промяна в политиката на ЕС - пари се дават за железопътен транспорт, не за шосеен! Четете бре, не нашите лафове по жълтите павета, а страницата на европейската комисия. Хората са взели и публикували всичко, ама кой да чете. Тук все писатели.

    Нередност?
  • 4
    telqk avatar :-|
    telqk
    • - 1
    • + 3

    Като нямаляват парите за проекти ще намаляват ли парите за вноски?
    Някой знае ли колко е вноската на България за ЕС?

    Нередност?
  • 5
    jugozombi avatar :-?

    Според мен подходът на правителството е изначално сбъркан. Каквито и да са установените към момента изисквания на европейските институции, при наличие на сериозни аргументи те подлежат на предефиниране и предоговаряне, съобразено с местните проблеми и нужди. Все пак целта не е да се изливат пари за абстрактни идеи и неефективни проекти, а да се подобрява конкретната икономическа и социална ситуация. Тъй като европейските средства от следващия финансов период няма да са достатъчни за паралелно модернизиране на основните трасета на автомобилната и железопътната инфраструктура, един от тези два вида транспорт ще трябва да бъде избран като приоритетен и системата му да бъде завършена до 2020 година. У нас по-близо до завършване и по-натоварена е автотранспортната система, поради което средствата отново следва да се дадат за магистрали и скоростни пътища. Допълнителни доводи против приоритизирането на железопътния транспорт са тежкото състояние на БДЖ, липсата на средства за нови локомотиви и вагони, които могат да се възползват от характеристиките на модернизираните линии, и хаотичните идеи на правителството за насочване на средства към неголеми и пространствено разпокъсани жп отсечки, някои от които с второстепенно значение и ниска натовареност, които в съвкупност няма да дадат завършена жп система на съвременно ниво.

    Нередност?
  • 6
    musashii avatar :-|
    musashii
    • + 3

    За съжаление големите държави в ЕС са си построили пътищата и магистралите и хич не им дреме,че България има нужда от магистрали и скоростни пътища.Явно в бъдеще ще се набляга на ж.п транспорта,който в държави като Франция и Германия е много развит-не само товарните превози,но дори и пътнически.Ясно е ,че нашият жп транспорт в момента е в колапс-и товарните и пътническите превози са на загуба.Специално пътническите дори и да ги закрият напълно няма да е никаква загуба-не виждам никаква логика да се поддържат линии от рода на теснолинейката Септември-Добринище.Що се отнася до товарните превози там има шанс за развитие поради предстоящото откриване на тунел под Босфора.Но както и в предният пост е написано нашето правителство трябваше да се пребори за еврофондове за автомобилен транспорт.Не знам дали е било възможно изобщо,но аз лично не съм чул и някой отговорен фактор публично да е обяснил защо няма да има пари от ЕС за магистрали.

    Нередност?
Нов коментар