Гражданинът с колелото

Столичната община има програма за велоалеи, но противоречивите политики и грешките на администрацията продължават да я спират

Карането  на велосипед може да стане реална алтернатива, когато е интегрирано в цялостната транспортна схема на града
Карането на велосипед може да стане реална алтернатива, когато е интегрирано в цялостната транспортна схема на града    ©  Надежда Чипева
Карането  на велосипед може да стане реална алтернатива, когато е интегрирано в цялостната транспортна схема на града
Карането на велосипед може да стане реална алтернатива, когато е интегрирано в цялостната транспортна схема на града    ©  Надежда Чипева

"Извинявам се, че закъснях. Попаднах в ужасно задръстване и после 20 минути търсих къде да паркирам", казва Херманд* ван Гууден, заключвайки колелото си за витрината на магазин в центъра на Грьонинген. Херманд е студент в холандското градче с население от под 200 хил. души, в което според официалната статистика има над 300 хил. велосипеда. В Грьонинген всеки ден над 59% от жителите се придвижват с колело, а градът неофициално е обявен за световната столица на велосипедите. Това обаче си има и своите недостатъци. Въпреки изгражданата в повече от 40 години повсеместна мрежа от велоалеи, включваща специални светофари и ленти за движение, днес задръстванията от велосипедисти на ключови кръстовища са ежедневие, а проблемът с паркоместата и честите кражби на колела са вечна тема в малкия северен град.

Проблемите на Грьонинген звучат като фантастика, погледнати от позицията, в която се намира София днес по отношение на велотранспорта. Още през 2010 г. кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че до края на 2013 г. ще има 100 км велоалеи. Сега те са сумарно 35 км, без да имат връзка помежду си и с недостатъчна ширина. Нерядко трасета завършват в опасни кръстовища без решения за преминаване на велосипедисти. В началото велоалеите просто се рисуваха с жълта боя, заобикаляйки паркирали автомобили, и дори минаваха през стълби. Днес се експериментира повече с настилката, но тя нерядко дава дефекти. Местата за паркиране са несигурни. Или единствената прилика с холандското градче може да бъде търсена само по линия на кражбите. Като резултат пътуванията с велосипед са 1% от всички, любителите на този вид транспорт са възприемани като екстремисти с притъпени инстинкти за самосъхранение, а за "каране на колело" няма дори и жаргонна дума.  


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


33 коментара
  • 1
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Тия от общината са закостенели. Правят много за София, но нямат диалог с вело-колоездачите. Трябва да направят Столичен омбуцман, който да пие бира в Борисовата с колоездачите, както в Полша и кметицата да има Емайл, на който да отговаря.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    pruch avatar :-|
    pruch

    Да си с колело в Лондон,Берлин,Виена и много други го разбирам но в София с автопарк от коли средно на по 15-20 години ,малко ми убягва основната идея на колелото-здравето ти .

  • 3
    antonvalkov avatar :-|
    Anton Valkov

    Поздравления на Капитал за интереса към темата! Особено ме развесели това: "любителите на този вид транспорт са възприемани като екстремисти с притъпени инстинкти за самосъхранение"

    Иначе към pruch - с нарастването на броя на велосипедистите ще намалеят колите и съответно лошия въздух. Интересно е, че в статията пише "От това имат полза и самите общини, като големите градове са задължени от Брюксел да следват планове за намаляване на замърсяването на въздуха" - дали на общината не би трябвало това да и е първостепенна цел, а не някакво изискване от ЕС...

    Аз карам колело почти всеки ден до работа (когато го позволява времето) и не бих казал, че е толкова страшно стига да спазваш елементарни правила за безопасност. Плюсовете са повече - повече движение и тонус!

  • 4
    arax avatar :-|
    arax

    Истината е, че Бургас вече е с 10 години пред София.

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Все пак при този засилен трафик в София първо водачите на МПС трябва да слезат от колите и после като се качат на велосипеди нещата ще станат по-лесни за уреждане.

  • 6
    kyuubi avatar :-|
    Puf-Paf

    Конкретно в централната част на София, където няма велоалеи се минава през паркове и си е ок откъм безопасност. Въздухът също не е толкова зле... А дори да се кара по улици и булеварди ми прави впечатление, че колите се съобразяват и са много ОК, не е толкова опасно изобщо. Но и колоездачите трябва да карат с мисъл, за съжаление много не го правят, най-вероятно от незнание, защото не всички са шофьори и мислят като шофьори.

    В София никога не е имало толкова клоездачи, стават все повече, цели семейства си цъкат небрежно и с кеф по велоалеите. Нека да не се ядат тея велоалеи, но определено повишават качеството на живот!

  • 7
    Trayan avatar :-|
    Trayan

    Преди години Петър Диков беше казал, че велоалеите ще служат само за развлечение и ще са около парковете, защото климатът в София не позволява с велосипед да се ходи на работа. Та това е архаичното разбиране на чиновниците! Хора назад и встрани от реалността и тенденциите.
    Тук ще добавя и това, че в София вече се премахват велоалеи. Например тази по бул. Витоша. Например тази около НДК, на която вече не ѝ личи боята, а на пешеходния мост общината отдава площи върху бившата велоалея. Дори само заради това целият екип на Фандъкова трябва да си отиде! ОСТАВКА!
    Някои от новите велоалеи пък са с неподходящи настилки, лошо изпълнение и неудачни трасета. Вижте колко се използва например велоалеята по Мария Луиза. Почти николко. Докато по други трасета велосипедистите масово карат по улиците между автомобилите.
    Нека сравним с един малък град като Разград, където преди години се построи 5.5 км. извънградска велоалея. Тази дължина е повече, отколкото дължината на самия град. Няма ден с хубаво време, в който по велоалеята да не се движат велосипедисти и да тичат хора. Със строежа на велоалеята се стимулира спорта и придвижването с велосипед.

  • 8
    blackfrogg avatar :-?
    blackfrogg

    В Пловдив велоалеите се множат със всеки изминал ден. В парковете по пешеходните алеи се удря една маркировка вдясно за велосипедисти и кмета реже лентата, изградени били поредните километри велоинфраструктура. Реалността - преасфалтираха единствената велоалея на бул. "България", която съществува от татово време, друга няма.

  • 9
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Като станат много, ще започнат и да пречат. Но пък не зависят от петрол и газ. И полезно за здравето.

  • 10
    toshkata avatar :-|
    toshkata

    [quote#5:"Нефертити"]Все пак при този засилен трафик в София първо водачите на МПС трябва да слезат от колите и после като се качат на велосипеди нещата ще станат по-лесни за уреждане.[/quote]

    Да бе "ще сляза аз от БМВ-то си, за да се кача на тая двуколка"... Съзнанието определя битието. Не си спомням да има случай, или поне да е публикуван или документиран, че някой наш съгражданин е оставил МПС-то си за сметка на колелото. Повечето велосипедисти или нямат кола, или са млади и мисленето им е в крак с времето. Това да слезеш от колата и да покараш колело в парка - не се брои.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход