С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
33 29 сеп 2013, 10:30, 18531 прочитания

Гражданинът с колелото

Столичната община има програма за велоалеи, но противоречивите политики и грешките на администрацията продължават да я спират

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Велоидея и велореалност

Увеличаване



"Извинявам се, че закъснях. Попаднах в ужасно задръстване и после 20 минути търсих къде да паркирам", казва Херманд* ван Гууден, заключвайки колелото си за витрината на магазин в центъра на Грьонинген. Херманд е студент в холандското градче с население от под 200 хил. души, в което според официалната статистика има над 300 хил. велосипеда. В Грьонинген всеки ден над 59% от жителите се придвижват с колело, а градът неофициално е обявен за световната столица на велосипедите. Това обаче си има и своите недостатъци. Въпреки изгражданата в повече от 40 години повсеместна мрежа от велоалеи, включваща специални светофари и ленти за движение, днес задръстванията от велосипедисти на ключови кръстовища са ежедневие, а проблемът с паркоместата и честите кражби на колела са вечна тема в малкия северен град.

Проблемите на Грьонинген звучат като фантастика, погледнати от позицията, в която се намира София днес по отношение на велотранспорта. Още през 2010 г. кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че до края на 2013 г. ще има 100 км велоалеи. Сега те са сумарно 35 км, без да имат връзка помежду си и с недостатъчна ширина. Нерядко трасета завършват в опасни кръстовища без решения за преминаване на велосипедисти. В началото велоалеите просто се рисуваха с жълта боя, заобикаляйки паркирали автомобили, и дори минаваха през стълби. Днес се експериментира повече с настилката, но тя нерядко дава дефекти. Местата за паркиране са несигурни. Или единствената прилика с холандското градче може да бъде търсена само по линия на кражбите. Като резултат пътуванията с велосипед са 1% от всички, любителите на този вид транспорт са възприемани като екстремисти с притъпени инстинкти за самосъхранение, а за "каране на колело" няма дори и жаргонна дума.  


Да прокараш на инат

Настоящата ситуация е в резултат на дълги години административно неглижиране на велотранспорта. "Има промяна в начина на мислене. В миналото администрацията е изцяло фокусирана върху автомобилния трафик. Причината е, че София изостава по показателите за наситеност на пътната мрежа. Смятам обаче, че вече сме го изживели този период", коментира Зафир Зарков, общински съветник в Столичната община от ГЕРБ, председател на работната група, изготвила Програмата за развитие на велосипедния транспорт на територията на Столичната община за периода 2012 - 2015 г. Тя е приета от Столичния общински съвет в края на 2012 г. Работа по изработване на някакъв задължаващ документ за велоразвитието на града започва още през 2009 г. "Приемането поне на една краткосрочна програма беше важно, за да са поставени и разписани ясно целите и да се следи общината за изпълнението им", коментира Петя Петрова, архитект и представител на сдружението "Велоеволюция", което играе основна роля при изработването й. Програмата предвижда конкретни велопроекти, както и срокове за изпълнението им.

"До края на 2015 г. ще бъдат изградени още 77 км велоалеи, като ще бъдат инвестирани около 30 млн. лв. Досега инвестициите във велоалеи се правят с пари от общинския бюджет, но до края на тази година трябва да стартира програмата за рехабилитация на пътища. В интегрирания план за възстановяване и развитие на София също има предвидени велоалеи и общината ще може да кандидатства 2014 г. за финансиране по ОП "Регионално развитие", обяснява Зарков. "На ключовите метростанции вече има охрана и камери на велопаркингите. Искаме да стимулираме ползването на различните видове транспорт, в случая велосипед и метро", продължава с нетипично неподправен за общински съветник ентусиазъм Зарков. Общинската администрация обаче до ден днешен излъчва противоречиви послания по темата. Грешките от миналото не изглежда да са осмислени напълно. Или транспортните решения може да си останат посредствени (и дори опасни), а това в крайна сметка да провали в зародиш популяризирането на този вариант на придвижване.   



Обещания в километри

От този септември България участва в кампанията за устойчива градска мобилност на Европейската комисия Do The Right Mix. Тя има за цел да обясни на пътуващите колко е полезно за тях и за околната среда да слизат от време на време от автомобилите си и да ползват градски транспорт, велосипед или да повървят пеша. Анализите обаче показват, че именно инфраструктурата е сред решаващите фактори при избора на колелото като транспорт. Опасността на пътя възпира 52% от запитаните в анкетите на "Велоеволюция". Страхът от кражби е другият основен проблем – 35%. "Карането на велосипед може да стане популярно и реална алтернатива на автомобилния транспорт единствено когато е напълно интегрирано в цялостната транспортна политика на града", смятат от "Велоеволюция". От това имат полза и самите общини, като големите градове са задължени от Брюксел да следват планове за намаляване на замърсяването на въздуха, като една от мерките е редуцирането на трафика посредством велотранспорта.

Активността на общините по темата обаче е различна. Шест от седемте големи града София, Пловдив, Бургас, Варна, Русе, Стара Загора и Плевен включват в проектите си за "Интегриран градски транспорт" финансиране по оперативна програма "Регионално развитие" за изграждането на велоалеи. Варна планира около 18 км велоалеи, а Стара Загора – 10 км. Около 5 млн. евро от проекта на Пловдив ще отиват за 18 велолъча из града. Единственият град, който не предвижда велоалеи по програмата, е София.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов очаква атака тип "Костинброд" 4 Борисов очаква атака тип "Костинброд"

Премиерът призова активистите на ГЕРБ да помолят избирателите "да ни извинят за слабостите" и да гласуват

19 май 2019, 1317 прочитания

Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица 1 Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Предсрочни избори в Австрия; Борисов очаква провокации преди евровота; Слаб интерес към държавната туристическа кампания; КПКОНПИ заведе дело срещу Емилиян Гебрев

19 май 2019, 1430 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Да припомним...

Във връзка със зачестилите "прогнози" за необходимостта и изгодността на АЕЦ "Белене"

Game-Changer* на газовия пазар

Междусистемната връзка с Гърция е първият реален проект за намаляване на газовата зависимост от Русия

Да летиш в облака

Стефан Бумов, съосновател и главен оперативен директор на HeleCloud

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света