Атака по път и вода срещу предишното управление
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Атака по път и вода срещу предишното управление

Десислава Терзиева

Атака по път и вода срещу предишното управление

Регионалният министър Десислава Терзиева обвини предшествениците си в бездействие във ВиК сектора. Отчете като свои отдавна задвижени проекти

Радостина Маркова
6306 прочитания

Десислава Терзиева

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Некачествено строителство и липса на реформа във водния сектор. С тези обвинения към предшествениците си от ГЕРБ започна отчета си за 100 дни в управлението министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Критиките не подминаха оперативна програма "Регионално развитие", чийто директор Деница Николова бе сменен преди три месеца. За некачествено изпълнение на тунелни облицовки бе атакувана и завършената през 2011 г. магистрала "Люлин".

За изминалите четири месеца във властта министър Терзиева отчете строителни дейности по над 1100 км пътища, подготовката на стратегия за водния сектор, предстоящият строеж на три нови язовира и рехабилитацията на един, както и програми за инвестиции в пътния и водния сектор.

ВиК прочистване

Въпреки че гордостта на ГЕРБ бе строителството на пътища, атаката на новите управляващи започна с ВиК сектора. За изминалите четири години министър Терзиева посочи пълна липса на реформи и инвестиции, довела до влошаване на финансовото състояние на водните дружества. Така, въпреки че цените на водата са нараствали, печалбите в сектора са намалели от 12 млн. лв. през 2009 г. на 5 млн. лв. миналата година. Това министърът даде като пример за лошо управление и мотив за масирани смени на ръководствата на ВиК дружества.

Сред фрапантните случаи посочи ВиК - Габрово, където бившият директор Владимир Василев е бил едновременно и общински съветник в Севлиево в нарушение на закона. Тъй като съсобственици във фирмата са държавата и общината обаче, смяната на Василев е атакувана от кмета на Габрово. Аналогичен е случаят във Варна, докато в Добрич, където държавата е едноличен собственик на ВиК оператора, ръководството е сменено без проблем, отчете Десислава Терзиева. Тя не обяви кои други водни дружества имат нови директори, но посочи, че смени има навсякъде, където финансовите резултати са лоши.

Въпреки критиките към водния сектор Десислава Терзиева защити ресорния си заместник Добромир Симидчиев – единственият, запазил поста си от предния мандат. Според нея той е бил прекалено кратко на тази позиция, за да се справи с натрупаните проблеми. Добромир Симидчиев бе назначен за зам.-министър с ресор водния сектор през октомври 2011 г.

Като заслуги на сегашната власт Десислава Терзиева изброи подготовката на водна стратегия и на програма за 35 млн. лв. инвестиции във водна инфраструктура от бюджета за 2014 г. Предстои и строителство на три язовира - "Пловдивци", "Луда Яна", "Нейковци", както и рехабилитация на язовир "Студена", допълни тя. Пропусна обаче да спомене, че старт на четирите проекта планираше да даде и предшественичката й на поста Лиляна Павлова (ГЕРБ). За строителството има заем от 80 млн. евро от Световната банка, но заради липса на съфинансиране проектите изчакват. Водната стратегия пък се подготвя от няколко години и проектът за нея бе представен още през юни, също с подкрепа на Световната банка.

Ще строим път

Като заслуга на правителството в пътния сектор Десислава Терзиева посочи започването на 42 км магистрали – лот 2 от "Струма" (Дупница - Благоевград) и отсечката от "Хемус" до село Белокопитово. През последните четири месеца са стартирали и ремонтите на трите виадукта по "Тракия" и "Хемус", както и "спасяването" на магистрала "Марица", чието строителство месеци наред бе замразено.

Отчетът на министерство на регионалното развитие е, че към момента в строеж или в ремонт са общо над 1100 км пътна мрежа. Отново обаче бе пропуснато, че много от изброените проекти са договорени или започнати от предното правителство.

На въпрос как ще коментира думите на експремиера Бойко Борисов, че реже ленти на започнати от него отсечки, Десислава Терзиева отговори: "Една магистрала е голям инфраструктурен проект, който се строи от няколко правителства. Бойко Борисов също е започнал да строи при проекти и отчуждителни процедури, подготвени от правителствата преди него."

Като критика към предните управляващи тя посочи лошото изпълнение на пътни ремонти по програма "Регионално развитие". Проверка на министерството е установила дефекти в 80% от случаите – фуги между лентите, слягания и коловози в настилките, изтрита маркировка... Дефектите ще бъдат отстранени за сметка на изпълнителите, тъй като пътищата са още в гаранция, посочи председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Стефан Чайков.

Не така обаче стоят нещата с магистрала "Люлин", където заради лошо инженерно решение се налага пълна подмяна на облицовките в два от тунелите. Това ще струва 260 000 лв. и ще е за сметка на пътната агенция, тъй като гаранционният срок на "Люлин" изтече. Стефан Чайков напомни, че той беше само 12 месеца - според правилата на финансиращата програма ИСПА. Лошото проектно решение обясни с "допълнителни рационализации" в хода на изпълнение.

Като успех от изминалите четири месеца той и Десислава Терзиева отчетоха спасяването на програма "Регионално развитие", която ще приключи без загуба на средства. Според Десислава Терзиева под риск все още е изпълнението на 25 общински проекта по нея. Има готовност обаче парите да бъдат пренасочени към два проекта – Северната скоростна тангента на София (235 млн. лв.) и покупка на противопожарна техника за МВР (98 млн. лв.). Апликационната форма на първия от тях вече е одобрена от управляващия орган, а на втория е в процес на одобрение.

Според Десислава Терзиева предното ръководство на регионалното министерство не е предприело никакви мерки за спасяване на програмата от евентуални загуби. Рискът е отчетен едва от служебното правителство, посочи тя.

На критиките, че прави чистка в министерството, министърът отговори със статистика. По времето на Росен Плевнелиев като регионален министър са уволнени 215 души и назначени 202-ма. При Лиляна Павлова освободените са 150, а назначените – 159. Или средно по 100 души годишно, което значително е влошило експертния потенциал на министерството, обобщи Десислава Терзиева.

По думите й сега за 4 месеца освободените служители бил само 23-ма.

Некачествено строителство и липса на реформа във водния сектор. С тези обвинения към предшествениците си от ГЕРБ започна отчета си за 100 дни в управлението министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Критиките не подминаха оперативна програма "Регионално развитие", чийто директор Деница Николова бе сменен преди три месеца. За некачествено изпълнение на тунелни облицовки бе атакувана и завършената през 2011 г. магистрала "Люлин".

За изминалите четири месеца във властта министър Терзиева отчете строителни дейности по над 1100 км пътища, подготовката на стратегия за водния сектор, предстоящият строеж на три нови язовира и рехабилитацията на един, както и програми за инвестиции в пътния и водния сектор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Куха лейка с цикламено костюмче !

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Магистрала Люлин беше гордостта на Станишев...

  • 3
    jugozombi avatar :-?

    Пореден препредаващ нечии думи текст на "Икономедиа" на инфраструктурна тема, от който не може да се разбере какво от казаното е уместно и какво не.

  • 4
    jugozombi avatar :-?

    П. п. Пример за непосочена неадекватност:

    "През последните четири месеца са стартирали и ремонтите на трите виадукта по "Тракия" и "Хемус", както и "спасяването" на магистрала "Марица", чието строителство месеци наред бе замразено."

    В действителност строителството на лот 1 на "Марица" отново е спряно, а лот 2 напредва много бавно:

    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1227453&page=150

  • 5
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    последно, магистрала Люлин не беше ли открита от Сергишев и онази лелка с прасци като центурион?

    изобщо шумкарите не си научиха урока и те като Бойко започнаха с постоянните оплаквания и хленчове. като не можете да управлявате, оттеглете се. завинаги!

  • 6
    izabell avatar :-P
    izabell

    Много правилно.Заглавието ми допада и е в унисон с настроението ми;)

  • 7
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Поне прическата си оправите г-жо министър.

  • 8
    kam27 avatar :-?
    kam27

    Е какво чакаш от некомпетентна лелка на неподходящ сан.

  • 9
    juliano95 avatar :-P
    Julian Mall

    Като и гледам тъпата физиономия мисля че става само за хигиенистка в министерството което оглавява.

  • 10
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Тази, онази с цикламеното кустюче ли е?!? Безлична е, като политиката на новата тройна коалиция...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK