Даренията са нараснали с една трета през 2012 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Даренията са нараснали с една трета през 2012 г.

Заради наводнението в село Бисер, както и заради земетресението в Перник, през миналата година значително са нараснали даренията от хора чрез SMS

Даренията са нараснали с една трета през 2012 г.

Компаниите подпомагат най-много социални инициативи

2747 прочитания

Заради наводнението в село Бисер, както и заради земетресението в Перник, през миналата година значително са нараснали даренията от хора чрез SMS


Дарителството в България продължава да набира скорост и става все по-популярно. През 2012 г. са дарени 137.5 млн. лв., което е с близо 32% повече, отколкото предходната година, като тенденцията за увеличаване на даренията от 2010-2011 осезаемо се засилва, става ясно от седмия годишен анализ на Българския дарителски форум (БДФ). Според авторите на документа има поле за развитие, тъй като дарената сума е 0.1% от БВП, докато например в САЩ и Великобритания делът на даренията е съответно 2 и 0.8% от БВП.

Най-големият благодетел

Компаниите остават най-големият благодетел с близо половината от всички дарения през 2012 г. След тях се нареждат фондациите, а физическите лица са предоставили около 4% от общата сума. Най-малък е делът на едноличните търговци. В това разпределение като цяло не се наблюдават сериозни промени в сравнение с 2011 г.

Най-предпочитаната сфера за дарителство за бизнеса остава социалната. Според изпълнителния директор на фондация "Работилница за граждански инициативи" Илиана Николова това не е изненадващо, тъй като натискът в социалната област е най-голям. В същото време през миналата година областта "Екология и околна среда" е успяла да измести "Култура и изкуство" и "Здравеопазване" (с равни стойности през 2011 г.) от третото място на сферите, в които компаниите даряват най-много. "Причината е, че миналата година отпадна финансовият лимит за лечение на деца и затова фокусът върху този проблем беше по-малък", уточни директорът на БДФ Красимира Величкова. На второ място като предпочитана сфера остават образованието и науката, а най-малко средства компаниите даряват за човешки права и развитие на гражданското общество.

Значителен ръст

Най-голям ръст на даренията през миналата година (около 86%) има при фондациите. Това се дължи както на привличането на допълнително финансиране по програми и от кампании, така и на появата на нови организации в страната. За първи път откакто се прави анализът, инвестициите в култура са изместили социалните дейности в топ 3 на дарителските приоритети. Най-много обаче фондациите продължават да инвестират в сферата на образованието и науката, следвана от човешките права.

Физическите лица са дарили 13% повече средства през миналата година, като ръстът се дължи основно на по-големия брой дарения с SMS за хуманитарните кампании след наводнението в с. Бисер и земетресението в Перник. По думите на Илиана Николова това е и основната тенденция през 2012 г. - обръщането към индивидуалния дарител и създаването на различни форми за привличането му.

За общините

За първи път тази година анализът на БДФ разглежда и дарителството за общините. Участвалите в проучването 146 общини или техни общински предприятия през 2012 г. са получили общо 14.4 млн. лв. дарения главно от компании. Основният извод от анализа обаче е, че общините не са прозрачни за даренията, които получават. Само 10% от тях имат отчети към дарителите и обществото как са използвани даренията и какъв е ефектът от тях. Столичната община е сред малкото с добре работещ публичен регистър на даренията.

Дарителството в България продължава да набира скорост и става все по-популярно. През 2012 г. са дарени 137.5 млн. лв., което е с близо 32% повече, отколкото предходната година, като тенденцията за увеличаване на даренията от 2010-2011 осезаемо се засилва, става ясно от седмия годишен анализ на Българския дарителски форум (БДФ). Според авторите на документа има поле за развитие, тъй като дарената сума е 0.1% от БВП, докато например в САЩ и Великобритания делът на даренията е съответно 2 и 0.8% от БВП.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Все повече компании търсят иновативни форми на дарение: например сайта "Биволъ", който има натрапващ се линк призоваващ да се дари, или агресивната фейсбук реклама на "Фонд сектор Б".

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    "Компаниите остават най-големият благодетел с близо половината от всички дарения през 2012 г." - Дайте иментата поне на няколко водещи такива дарители за да ги поздравим публично.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK