С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 4 окт 2013, 16:29, 11147 прочитания

Монополът на тетрадката

Какво пречи на училищата да разчупят преподаването и програмата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


На хартиен носител, аудио- или видеокасета. Това в момента (2013 г.) са вариантите държавните образователни органи да признаят ново учебно помагало. Не, че си измислят. Просто такъв е законът. В него електронната учебна форма е нещо толкова непознато, колкото са интегралите за отегчен от математиката дванайсетокласник. Комбинацията от сложни административни процедури, стриктно разписани учебни часове и програма, намръщени държавни експерти и липса на достатъчно техника в училище може да откаже и иначе отворени към новото учители да разнообразят преподаването си. Стига се дотам директорите да имат ресурси за онлайн платформа например, но да не я използват, "защото не е разрешена". Или учител да прояви сам инициатива да изпитва учениците си онлайн и две седмици по-късно да го проверяват от инспектората. Липсата на ясна политика в сферата на образованието и воля за промяна пък спъва всякакви по-съществени реформи. Така по-голямата част от училищата застиват на мястото, на което са били преди години, а в много случаи и понижават резултатите си. А една малка група новатори, които осъзнават новите изисквания на средата, се бори за промяна, но често удря на камък. Какво пречи?

1. Администрацията


Сферата на образованието е толкова тромава и централизирана, че на практика всяко решение на директорите и учителите трябва да е съгласувано, разрешено, разписано от държавните контролни органи. Като започнем от учебниците, които се одобряват по сложна процедура първо от министерството, а после от учителите. Преподавателите имат право да посочат не повече и не по-малко от три учебника по съответния предмет, всеки от които получава по една точка. Накрая държавата класира тези, събрали най-много точки. Не става ясно защо учителите не могат да изберат сами в кой клас по кой учебник да преподават според характеристиките на учениците си. "В момента учебникът трябва хем да бъде добър за детето от английската гимназия, хем за това от ломското село", дава пример Цветан Цветански от Центъра за образователни инициативи. И най-важното - да бъде на хартия. Освен това министерството определя и имената на темите за учебниците по някои предмети, като история например, както и изискванията кое понятие кога се учи. "Авторите след това отнасят критика, че натоварват учениците, но ако не го направиш, учебникът няма да бъде одобрен, защото се гледа присъствието на тези текстове, а не на присъствието на методиката на обяснение", допълва Цветански, който е автор на учебници по история.

Силната централизация пречи и на директорите да управляват свободно училищата. Въпреки че разполагат с делегирани бюджети, те трябва да се вписват в точно определени рамки и механично да го разпределят. Целта е средствата да стигнат или в най-добрия случай да се спестят за следващата зима например. А не да се увеличат и инвестират в развитие на училището и педагогическия състав.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Патриотични игри в Столичния общински съвет Патриотични игри в Столичния общински съвет

Общински съветник от "Атака" се присъедини към ВМРО и така "помогна" за сформирането на групата "Патриоти за София"

15 ное 2019, 745 прочитания

Ще получат ли районните кметове повече власт Ще получат ли районните кметове повече власт

След балотажите за столичните райони децентрализацията на управлението им излезе на дневен ред

15 ное 2019, 699 прочитания

24 часа 7 дни

15 ное 2019, 1850 прочитания

15 ное 2019, 1465 прочитания

15 ное 2019, 1296 прочитания

15 ное 2019, 1016 прочитания

15 ное 2019, 938 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Властта започва труден танц с банките

Идеите на управляващите да премахнат едностранната промяна на лихвите и повечето видове такси вещаят остър сблъсък с банките и БНБ

Още от Капитал
Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10