"Балкан експрес" тръгва на шестдневна обиколка из България

Парни локомотиви на БДЖ ще теглят луксозните ретро вагони в страната

Един от реставрираните парни локомотиви на БДЖ в действие
Един от реставрираните парни локомотиви на БДЖ в действие    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Един от реставрираните парни локомотиви на БДЖ в действие
Един от реставрираните парни локомотиви на БДЖ в действие    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Двата ретро локомотива "загряват" сред облаци пара и въглищен дим. Пещите вече работят, лицата на машинистите са почернели от сажди. Приличат на картичка от миналото, но пътниците с модерни фотоапарати разсейват илюзията.

Мястото е софийската гара, денят – понеделник, а събитието – началото на българската част от обиколката на луксозния ретро влак "Балкан експрес".

Шестдневното пътуване е първото с такъв мащаб в България. Включва 170 туристи от Германия, Австрия, Швейцария, Дания, Централна Европа и дори от Япония. Любопитен факт е, че по време на прехода в нашата страна шестте вагона от композицията ще бъдат теглени само от български парни локомотиви. Машините са собственост на БДЖ, произведени са през първата половина на XX век, а преди 10 години са реставрирани и отново са в движение.

Част от обиколката

Пътниците в "Балкан експрес" са почитатели на ретро пътуванията, а в този случай – и на парните локомотиви, разказва Армин Гьотц, директор на германската компания IGE Bahntouristik. Фирмата от 7 години включва България във влаковите си обиколки и сега заедно с туроператора "Тандем травел" и "Болкан рейлуейс" е организатор на пътуването. Композицията е тръгнала на 3 октомври от Германия и вече е минала през Австрия, Унгария и Сърбия.

Управителят на "Тандем травел" Даниела Стоева допълва, че най-много дни пътниците ще прекарат в България, отчасти и благодарение на големия брой налични парни локомотиви. Към момента БДЖ поддържа четири такива машини, които са и едновременно музейни експонати. Бройка, с която не може да се похвали никоя от съседните държави. Освен за ретро пътувания те се използват и във филмови продукции, като например за сериала "Недадените" на БНТ.

Самата композиция на "Балкан експрес" включва четири пътнически вагона и два вагон-ресторанта. Всички са първа класа, произведени са през 60-те години в Германия и са част от някогашни експресни влакове. Във всяка държава от обиколката те се прикачват към местни парни локомотиви. На софийската гара ги чакат две парни машини, тъй като тежката композиция и преобладаващо планинския терен изискват повече тяга. Според един от машинистите - Христо Иванов, двата парни локомотива могат да развият скорост съответно от 120 и 90 км/час. За това време при пълна мощност всяка от машините изразходва по 2 тона въглища. Организаторите обаче уточняват, че средната скорост, с която ще се движат по време на обиколката, е 60-80 км/час. Така пътниците могат да се насладят на гледките през прозореца, да правят снимки и да оценят природата на страната.

Пътуване във времето

"Това е нещо, което не можеш да пробваш всеки ден, нещо от миналото. С тези влакове имаш уникална възможност да обикаляш и да опознаваш хората и различните страни", описва Армин Гьотц. Определя го като "пътуване във времето", но в луксозна обстановка.

Обиколките с ретро влакове са форма на културен туризъм и спадат към т.нар. атракционни пътувания. Вписват се в най-високата категория туристически продукти. За 12-дневно пътуване като сегашното цената е от порядъка на 2000 евро на човек. Почитатели на този тип обиколки са основно хора на средна възраст с добри доходи, също и много пенсионери, които разполагат със свободно време. Специфична категория са любителите на парни локомотиви, които в страни като Германия и Англия членуват в специални клубове и обикалят света за подобни пътешествия, обяснява Даниела Стоева.

Според председателя на българското бюро по конгресен туризъм Хенинг Крипендорф включването на България в подобни турове е шанс да се подобри имиджът на страната и да се разнообрази туристическия продукт извън формулата "море и ски".

Този тип туризъм очевидно става все по-привлекателен, както сочат и наблюденията на БДЖ. От началото на годината са реализирани 14 групови атракционни пътувания с парни локомотиви и ретро вагони основно за английски, американски, германски и австрийски туристи. За разлика от пътуването на "Балкан експрес" в останалите случаи са ползвани вагоните от композициите "Корона експрес" (от времето на цар Борис III) и "Витоша експрес" (от времето на Тодор Живков).

Маршрутът

Българската част от пътуването на "Балкан експрес" минава през едни от най-живописните гари в страната. От София маршрутът следва Лъкатник, Черепиш, Червен бяг, Плевен, Левски и Велико Търново. Вторият ден е посветен на Трявна, Плачковци, Кръстец, Дъбово, Стара Загора и Пловдив. Оттам се продължава по линията на теснолинейката Септември – Велинград, като задължително се минава и през най-високата гара на Балканите – Аврамово. Следващата спирка е в Банско, където е предвидена и нощувка. Следва връщане към София през Пловдив, Карлово, Клисура, Копривщица и Мирково. Цялото пътуване ще бъде заснето от екип на предаването Eisenbahn Romantik на немската телевизия SWR и ще се излъчи в няколко предавания. Очакванията на организаторите са това да бъде добра реклама на България като дестинация.