Пак гневни превозвачи на турската граница
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пак гневни превозвачи на турската граница

Обикновено блокадите на границата се правят от български превозвачи, недоволни от турските ограничения <br>

Пак гневни превозвачи на турската граница

Този път недоволството идва от турските транспортни компании

Калина Горанова
3511 прочитания

Обикновено блокадите на границата се правят от български превозвачи, недоволни от турските ограничения <br>

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Граничният пункт Капитан Андреево отново е блокиран, но този път от турска страна. "Информацията, която имаме, е, че вчера е имало проблем със системата, която е на пункта", коментираха от българското транспортно министерство. По информация на представители на българските транспортни фирми от мястото на събитието обаче, причината за дългите опашки от близо 13-14 километра са проверките на българска територия от страна на "Автомобилна администрация", започнали на 7 октомври.   

Това е поредният случай, при който турската граница е блокирана от камиони. До този момент обаче недоволството идваше от българските превозвачи, които от много месеци виждат зад рестрикциите от страна на турските гранични власти, многобройните проверки и спорните санкции опит да се запази обслужването на силния турски пазар основно за местните превозвачи. Сега ситуацията е обратната.

Още по-рутинни проверки

Причина за турското недоволството са засилените проверки от страна на "Автомобилна администрация" на товарни автомобили и автобуси. От министерството коментират, че става въпрос за планирана акция в рамките на приет план от оперативната група на TISPOl (European Traffic Police Network) за провеждане на полицейски операции за периода от 7 до 13 октомври на територията на всички държави членки. Провеждат се и проверки по спазването на изискванията за извършване на международни автомобилни превози, като няма подбор по отношение на националността на превозното средство, проверените МПС са 354, а съставените актове 48. Тоест според българското транспортно ведомство турските превозвачи неправилно възприемат засиления контрол като опит да се отвърне на удара.

И още по-взаимна "обич"

По-големият проблем според българското транспортно министерство са зачестилите сигнали от страна на български превозвачи за задържане на камионите им на граничните пунктове с южната съседка и събирането на наказателна такса от 3000 евро, за да могат да преминат. Таксата беше въведена от турската страна с комюнике от лятото и влезе в сила от 1 септември. Тя се плаща при "несъответствие" на документите на чуждите превозвачи.

Точно тук изникват проблемите - поради различното тълкуване на международните документи (в случая тези за СЕМТ разрешителните) от турска страна. Най-честите случаи на неправомерно задържани автомобили и събиране на такса от по 3000 евро са при превозите от, до или през Турция, когато в транспортните или митническите документи е посочен адрес на получател, различен от адреса на разтоварване на стоката, обясняват от министерството, като посочват и пример. "Български превозвач договаря да превози стока от Турция за Германия със СЕМТ разрешително. Тъй като тази стока, след като бъде разтоварена в Германия, може да бъде изпратена от получателя до адрес в друга държава, например Испания, това се посочва в експортната декларация. Въпреки че ангажиментът на българския превозвач приключва с доставянето на стоката до Германия, турските власти събират такса от 3000 евро, считайки, че разрешителното не е подходящо за този превоз, защото е посочен друг адрес, различен от Германия."

От министерството коментираха, че са изпратили писмо до турската страна, като въпросът с наказателната такса е и основна тема на работните разговорите между двете страни. Другото, на което се надява българската страна, е да бъде прецизирано времето, за което един камион може да направи превоз от и до Турция, тъй като сега фиксираното време за курс не позволява дадена компания да се възползва от по-голямата си ефективност.

Граничният пункт Капитан Андреево отново е блокиран, но този път от турска страна. "Информацията, която имаме, е, че вчера е имало проблем със системата, която е на пункта", коментираха от българското транспортно министерство. По информация на представители на българските транспортни фирми от мястото на събитието обаче, причината за дългите опашки от близо 13-14 километра са проверките на българска територия от страна на "Автомобилна администрация", започнали на 7 октомври.   

Това е поредният случай, при който турската граница е блокирана от камиони. До този момент обаче недоволството идваше от българските превозвачи, които от много месеци виждат зад рестрикциите от страна на турските гранични власти, многобройните проверки и спорните санкции опит да се запази обслужването на силния турски пазар основно за местните превозвачи. Сега ситуацията е обратната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • Булаир

    Мила родна картинка ... От 7 до 13-ти Октомври проверки, а преди и след това - шлюпене на семки !

  • 2
    svoboden avatar :-|
    svoboden

    Този път голямо браво на българските власти за позицията!

  • 3
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Да затварят границата и ще видим за кого са по-големи загубите - за България или Турция?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK