132 млн. евро за пътища са под риск
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

132 млн. евро за пътища са под риск

Отсечката от западната дъга на софийския околовръстен път е с дължина малко над 3 км и струва 44.8 млн. лв.

132 млн. евро за пътища са под риск

България може да загуби европейско финансиране за обхода на Габрово и западната дъга на София заради забавени жп проекти

Радостина Маркова
6283 прочитания

Отсечката от западната дъга на софийския околовръстен път е с дължина малко над 3 км и струва 44.8 млн. лв.

© Мария Съботинова


Европейско финансиране на стойност 131.6 млн. евро за изпълнението на две пътни отсечки може да бъде загубено заради недостиг на средства за железопътни проекти. Това стана ясно на брифинг на бившия министър на европейските фондове и настоящ депутат от ГЕРБ Томислав Дончев.

Няколко часа по-късно новината бе потвърдена и от публикувано на страницата на министерството на транспорта писмо на Европейската комисия от началото на октомври. В него се посочва, че комисията не е приела за разглеждане апликационните форми на обходния път на Габрово и на западната дъга на софийския околовръстен път, които трябва да се строят с пари по програма "Транспорт".

Причината е забавянето на правителството да осигури 75 млн. евро за дофинансиране на жп отсечките Септември - Пловдив и Първомай - Свиленград чрез ново заемно споразумение с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Неговото подписване е условието за повторно внасяне за одобрение на апликационните форми на двата пътни проекта, с което на практика ще се гарантират европейските пари за тях.

Ултиматомът на ЕК

Писмото на Европейската комисия не е изненада и не е първото с предупреждение към правителството. Още през май Брюксел сигнализира за недостиг на 56 млн. евро за подготовката на жп проекти за новия програмен период, както и на още 81 млн. евро за финансиране на изпълняваните към момента. Вариантите за осигуряване на средствата бяха пренасочване на средства от оста за пътища по програма "Транспорт" или заем от Европейската инвестиционна банка. Предупреждението още тогава беше, че докато правителството не осигури нужното финансиране, няма да бъдат приемани за разглеждане нови проекти по програма "Транспорт".

Същото условие е поставено и в писмото на ЕК от 4 октомври, адресирано до зам.-министъра по транспорта Петър Киров, и това обяснява отхвърлянето на апликационните форми за обхода на Габрово и за западната дъга на София. В новото писмо обаче разглеждането на документите за двете пътни отсечки директно е обвързано със заемно споразумение с ЕИБ.

Едно писмо - два прочита

Предупреждението на комисията предизвика противоречиви реакции сред бившите и сегашните управляващи. Томислав Дончев предупреди за риск от спиране на двата пътни проекта и загуба на европейските пари за тях, въпреки че по тях вече тече строителство. В момента то се финансира с бюджетни средства и едва след одобрението на апликационните форми сертифицираните разходи по изпълнението им ще бъдат възстановени от европейските фондове.

"Ако въпросът (с апликационните форми - бел. ред.) не бъде уреден в следващите месеци, двата пътни проекта ще трябва да бъдат платени с бюджетни пари", каза Томислав Дончев. Според него още по-сложна е ситуацията с тунела под връх Шипка и обхода на Габрово, защото това е единственият инфраструктурен проект, включен в договора за присъединяване на България към ЕС с краен срок за изграждане 2014 г.

За риска от загуба на европейски средства предупреди и бившият министър на регионалното развитие Лиляна Павлова. По думите й правителството разполага с по-малко от три месеца, до края на годината, за да подпише ново заемно споразумение с ЕИБ, да внесе повторно и да получи одобрение на апликационните форми на западната дъга на софийския околовръстен път и на обхода на Габрово. Ако това не се случи, губим европейското финансиране за двата проекта.

"Има възможност правителството да се вмести в тези срокове, но трябва сериозна мобилизация. Затова алармираме за проблема", заяви Лиляна Павлова. Тя допълни, че в тази ситуация не може да си обясни спокойствието на управляващия орган по програма "Транспорт", още повече че дължи обяснение и за забавените жп проекти.

В отговор до медиите от транспортното министерство заявиха, че проблемът с недостига на средства е заради наддоговаряне по оста за жп проекти по програма "Транспорт" и той датира още от 2011 г. На 29 август правителството е взело решение дофинансирането да стане със заем от ЕИБ и месец по-късно Министерството на финансите е задвижило процедурата, като е пратило искане за необходимите средства от банката.

От министерството уточниха, че на практика Европейската комисия не отказва финансова помощ по двата пътни проекта и техните документи могат да бъдат внесени за разглеждане веднага след като въпросът с наддоговорените средства за жп проекти бъде решен. Не става ясно обаче колко време се очаква да отнемат споменатите процедури.

Застрашените проекти

Западната дъга на софийския околовръстен път и обходът на Габрово са сред пътните отсечки, които трябва да бъдат завършени в рамките на сегашния програмен период. Договорът за строителство на габровското шосе бе подписан през май тази година и вече е завършен първият етап от проекта – рехабилитацията на 7.7 км между кръстовището за Велико Търново и пътен възел "Поповци". Според системата за наблюдение на европейските програми ИСУН до момента са разплатени 9.3 млн. лв. Общата стойност на обхода на Габрово според договора за безвъзмездна финансова помощ е 108.8 млн. лв. с ДДС, от които за самото строителство са предвидени 92.9 млн. лв.

От есента на 2012 г. тече срокът за изпълнение на западната дъга на околовръстното шосе в частта между бул. "Царица Йоана" в жк "Люлин" и река Какач, малко след бул. "Сливница". Отсечката е с дължина малко над 3 км и е първият етап от проекта. Строителството на следващата част - между река Какач и началото на бъдещата северна скоростна тангента на София, не може да започне, защото тръжната процедура бе отменена. Общият бюджет на западната дъга на околовръстния път е малко над 250 млн. лв. с ДДС, като за изпълнението на строящите се в момента 3 км са предвидени 44.8 млн. лв.

И двата проекта първоначално бяха сред резервните по програма "Транспорт", но спестените средства от тръжните процедури по нея направиха възможна реализацията им. Това изтъкнаха от редиците на бившите управляващи в отговор на изказване на вицепремиера Зинаида Златанова, която обвини ГЕРБ в политически спекулации по темата.

Според Златанова пари за западната дъга на София и за обхода на Габрово е нямало от самото начало и това се е знаело още при управлението на ГЕРБ. От думите й обаче не стана ясно как при това положение са били подписани договорите за безвъзмездна финансова помощ за двата проекта, което е нямало как да стане, ако не са били предвидени пари за изпълнението им по програма "Транспорт".

"Ако въпросът (с апликационните форми - бел. ред.) не бъде уреден в следващите месеци, двата пътни проекта ще трябва да бъдат платени с бюджетни пари", твърди Томислав Дончев, бивш министър на европейските фондове и настоящ депутат от ГЕРБ.
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Европейско финансиране на стойност 131.6 млн. евро за изпълнението на две пътни отсечки може да бъде загубено заради недостиг на средства за железопътни проекти. Това стана ясно на брифинг на бившия министър на европейските фондове и настоящ депутат от ГЕРБ Томислав Дончев.

Няколко часа по-късно новината бе потвърдена и от публикувано на страницата на министерството на транспорта писмо на Европейската комисия от началото на октомври. В него се посочва, че комисията не е приела за разглеждане апликационните форми на обходния път на Габрово и на западната дъга на софийския околовръстен път, които трябва да се строят с пари по програма "Транспорт".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • TPOTOAP

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  • 2
    rage_against avatar :-P
    Rage Against

    "Ултиматомът на ЕК"

    ултиматом? или олтиматом? или олтиматум?

    ядрото на ултиматома :)

  • 3
    plf avatar :-|
    plf
  • 4
    yotata avatar :-P
    йотата

    Domine????

  • 5
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    склонен съм да му вярвам !

  • 6
    today avatar :-|
    today

    Е, то не е за пръв път ДПС+БСП да са на власт, и да ни спират парите от Европа. Преди време предложиха магистрала Тракия да се строи изцяло с пари на ЕС, но поставиха условие те да провеждат търговете, да определят изпълнителите и да контролират изпълнението. Тогава Станишев отказа с мотива, че сме можели и сами да се оправим. Явно не му хареса идеята някой друг да определя кой и колко пари ще вземе. Пък и от какъв зор да спести едни стотици милиони на българските данъкоплатци? Той какво хваща от тая работа?

  • 7
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Какви жп проекти, стройте пътища за новите коли, хората трябва да бъдат независими, стига соц.транспортен реализъм.

  • 8
    pag avatar :-P
    pag

    Както казваше троглодита Петър Димитров "асфалт не се яде".
    И е прав - за кво са им на червените гласоподаватели пътища?
    Циганите джиткат с каруци, пенциите ходят пеш.........

  • 9
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    От комунисти и олигарски друго не може да се очаква....

  • 10
    xmurf avatar :-|
    xmurf

    До коментар [#7] от "Consumer":

    Пътищата са хубаво нещо, ама за обикновените хора. За бизнеса си трябва добър ЖП транспорт. Всички икономически силни държави имат добре развит ЖП транспорт.

    А за да може хората да се радват на тия пътища и да са въобще в състояние да ги ползват, трябва да е добре бизнесът, да плаща добри заплати и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK