Проектирай центъра на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проектирай центъра на София

Проектирай центъра на София

Общината обяви конкурс за архитектурна промяна на четири зони

Кристина Климентиевна
11799 прочитания

© Мария Съботинова


Общината трябва да даде схема на транспорта, преди архитектите да могат чертаят визиите си.

Ключови улици и зони на центъра ще имат нова визия. Общината обяви архитектурен конкурс за проекти за ново оформление на десетки обекти в идеалната градска част, групирани в четири точки. Идеята е те да се финансират по бъдещата европрограма "Региони в растеж". Според заданието на конкурса на одобрените проекти ще се даде публичност и те ще бъдат показани на столичани за обществено обсъждане. Едва след това ще бъдат сключени договори за детайлно проектиране.

Конкурсът е важен, защото много общински проекти от последните години бяха критикувани от граждани, архитекти и неправителствени организации за липса на публичност, идейност и лошо изпълнение.

Рискът "Победители в чекмедже"

Общината обещава да подпише договор за изработване на технически инвестиционен проект с излъчените победители. Има обаче голямо "но", ако се съди по предишни състезания, в които журито не се произнасяше категорично по проектите, а си оставяше вратичка за изход, като даваше по две втори награди на колективите. Което автоматично дава правото на общината да не сключва договор с определен проектантски екип, а да вземе самостоятелно решение, различно от представените в конкурса, се опасяват от проектантски организации. Така например в надпреварата за нова визия на площад "Света Неделя" бяха дадени две първи награди на архитектите Лозан Лозанов и Дамян Томалевски и на арх. Димитър Младенов, които все още не са потърсени да доразвият идеите си. А при провелия се през 2011 г. конкурс за разработване на идеен проект за метростанция 20 наградите са дадени на българския арх. Александър Шинолов и на екип с ръководител арх. Виктор Хименез от лондонското студио АТА, като междувременно общината и "Метрополитен" изработват друг проект и го възлагат на строителя на отсечката - обединение "Станилов" – "Метропроект".

В условието на сегашния конкурс се споменава още, че ще има "компенсация за разходите по изготвянето на проектите" за участниците, които не сключат договор с общината, но само за тези, класирали се на второ и трето място. Възнаграждението е съответно 10 хил. лв. и 7 хил. лв. В случай че класираният на първо място проектант откаже да сключи договор, получава компенсация от 10 хил. лв. Победителите за четирите зони ще сключат договори с общината за изготвяне на проектите с прогнозна стойност общо 900 хил. лв., като те трябва да получат и права за консултанти при възлагането на инвестиционния проект. Наградените проекти стават собственост на общината, която има право да ги публикува.

Архитекти с предложения

"Съгласни сме с конкурса и начина, по който се процедира в момента", каза за "Капитал Daily" арх. Николай Баровски от Камарата на архитектите в България. По негови думи заданието е променено от първоначалния вариант на общината. От сдружението са настояли проектите да не бъдат насочени единствено към освежаване на градската среда, а да се вземат по-генерални решения за транспортния план на центъра. "От камарата ще следим за публичността на конкурса и ще настояваме за обществени обсъждания", допълни Баровски. От сдружението не изключват възможността обаче общината отново да излъчи двама победители. "Надявам се, че няма да се повтори случката с метростанция 20", каза архитектът.

Според архитектите от "Група град" все още има сериозни пропуски в конкурса. "Въпреки че над 50% от забележките ни по заданието бяха приети и получихме уверение, че те ще бъдат напълно или частично отразени, остава един основен проблем - спрямо взимането на различни транспортни решения в четирите зони", казаха за "Капитал Daily" архитектите. Според тях конкурсът прескача основен етап - транспортен план. Така е невъзможна за решаване главната задача – архитектурата в центъра. "Транспортен план липсваше и при проектирането на бул. "Витоша" и проектантите не успяха да обяснят защо пешеходната улица се пресича от автомобили. А при конкурса за "Св. Неделя" архитектите трябваше да гадаят - маха ли се трамваят или не", допълват от организацията. Според "Група град", така поставено, заданието предполага допускане на сериозни грешки и общината трябва да представи транспортна схема предварително.

В писмо от арх. Диков до "Група град" пише, че "примерът с организиране на конкурса за метростанция 20 е показателен, че участието на външни специалисти в процеса на изготвяне на задания и конкурсна програма и популяризирането му е добра практика, но заради проточването му във времето резултатът от него стана неактуален за обекта, за който беше организиран. По думите на Диков настоящият конкурс се организира, защото градът не може да се развива по мнението на главния архитект.

Детайлите на състезанието

Планираната реконструкция ще обхване четири зони (виж илюстрацията) в идеалния център на София, като първата включва бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" и зелени площи покрай река Перловска, както и пл. "Орлов мост". Друга зона за обновяване са централните улици "Граф Игнатиев", "Солунска", "6-ти септември", "Цар Шишман" и пл. "П. Р. Славейков". Градинките пред храмовете "Св. Седмочисленици" и "Александър Невски", Руската църква, както и градинката на "Кристал" също ще бъдат обновени.

Една от задачите на проектантите е да възстановят или да предвидят нови зони за обществен отдих – зелени и водни площи, детски площадки, кошчета за боклук, пейки, чешми, фонтани, обществени тоалетни, тъй като по-голямата част от посочените места са зони, които привличат голям поток от хора, включително и туристи. Те трябва да предложат и енергоспестяващо осветление и ефективно използване на водните ресурси. Същевременно проектите трябва да съдържат решения за съвместно управление на градския, автомобилния и велосипедния транспорт, които да се вписват в средата.

Oценката на участниците ще бъде определена от това доколко проектът отговаря на изискванията на заданието. Други критерии са техническо представяне и планът лесен ли е за реализиране. Срокът за подаване на документи е до 29 ноември.

Зони, обявни на конкурс
Източник: Капитал
Общината трябва да даде схема на транспорта, преди архитектите да могат чертаят визиите си.

Ключови улици и зони на центъра ще имат нова визия. Общината обяви архитектурен конкурс за проекти за ново оформление на десетки обекти в идеалната градска част, групирани в четири точки. Идеята е те да се финансират по бъдещата европрограма "Региони в растеж". Според заданието на конкурса на одобрените проекти ще се даде публичност и те ще бъдат показани на столичани за обществено обсъждане. Едва след това ще бъдат сключени договори за детайлно проектиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Когато скокът е от нулата, каквото и да се направи, освен ако не е някаква очевидна налудност, ще бъде в пъти по-добро от сегашното. Затова най-важното за процедурата е да не се забие в обжалвания по 8 години, както стана с български лувър.

  • 2
    superstar avatar :-|
    superstar

    Чудесно!Не може да се решават нещата на парче и ИНЖЕНЕРИНГ!
    Но все пак околното пространство не е само..."зелени и водни площи, детски площадки, кошчета за боклук, пейки, чешми, фонтани, обществени тоалетни.." , а ПАРКИНГИ????

  • 3
    convince avatar :-|
    convince

    ПАМЕТНИЦИТЕ НА ЛЪЖАТА пред НДК и за Благодарноста на Червената Армия на Орлов мост, трябва да отидат достойно в миналото и да заемат място в някой музей.

    Тогава всички ще повярват, че може би комунизмът като енигматичен символ го няма!

  • 4
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    Добро начинание. Особено ако Диков не е замесен.

  • 5
    rmiroslavov avatar :-|
    rmiroslavov

    Схемата която сте публикували не е вярна, дали сте гледали изобщо заданието?

  • 6
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    ако може без Диков

  • 7
    sorilea avatar :-|
    Sorilea

    Хайде сега ще ги видим група град какви архитекти са и за какво стават :) За проектиране или да си чешят езиците. Харесва ми срока , не се протака много във времето , така че всичко ще е прясно , прясно.

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "superstar":

    Паркингите и пътната инфраструктура ще ги мислят после, като застроят и нацвъкат рази рабошки, тогава ще се сетят за паркингите....

  • 9
    sib avatar :-|
    sib

    Доколкото разбирам, иде реч за това как Едни хора си направиха пиар акция, за да се намърдат в разпеделянето на едни очаквани пари.

    Нали никой не си въобразява, че им пука за София и софиянци?

  • 10
    wizzard avatar :-?
    wizzard

    Защо само проектите на победителите ще са публични? Защо проектите на всички участници да не са публични?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK