Прибързана идея за по-частна здравна система
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Прибързана идея за по-частна здравна система

Според министър Таня Андреева частни осигурители или застрахователи ще получават част от здравните осигуровки и ще отсяват с кои болници да се работи

Прибързана идея за по-частна здравна система

Целта e да се прелеят пари към фондове, които да разчистят огромния брой болници

Десислава Николова
8769 прочитания

Според министър Таня Андреева частни осигурители или застрахователи ще получават част от здравните осигуровки и ще отсяват с кои болници да се работи

© Красимир Юскеселиев


Принципно добрата идея да се премахне монополът на здравната каса, оповестена от ресорния министър Таня Андреева, се оказа без ясна концепция, анализ и подредба. На теория, ако има повече фондове, които да управляват парите за здраве, ще има по-голяма конкуренция, прозрачност и по-качествена здравна услуга. На практика обаче се оказва, че целта е друга - управляващите се готвят да прехвърлят на частни компании оптимизацията на огромния брой болници. И то бързо и без ясен принцип кои частници ще допусне в новата схема и за кои дейности.

Хвърлена дума

Преди дни здравният министър заяви, че са водени разговори с премиера и екип от експерти за въвеждане на втори стълб на здравно осигуряване. По думите й става въпрос за частни осигурители или застрахователи, които ще получават част от здравните осигуровки. Сега всички постъпления по това перо са концентрирани само в здравната каса. Фондовете ще бъдат движещата сила в сключването на договори за работа на здравната каса с лечебните заведения, а НЗОК най-вероятно ще бъде в ролята на надзор и само ще доплаща частта, която здравните фондове не са платили за лечение. Андреева отбеляза, че моделът ще влезе в сила най-късно през септември 2014 г.

Впоследствие се оказа, че в момента се разглеждат поне три различни варианта за демонополизация на касата и управляващите още не са се спрели на нито един от тях. Промяната в режима няма как да стане и толкова бързо. Парламентът ще има нужда от обществена дискусия и поне три до шест месеца за подготовка и приемане на законодателството, което вероятно няма да се получи до следващата година, стана ясно от думите на председателя на парламентарната здравна комисия д-р Нигяр Джафер. Тя обяви в петък вечерта, че ДПС винаги е била за пълна демонополизация на здравната каса и че повече конкуриращи се помежду си фондове ще доведат до повече прозрачност и по-добра услуга, вследствие на което би могло да се стигне до по-добър контрол. "ДПС винаги е смятала, че една-единствена здравна каса в момента е вредна за здравеопазването", отбеляза Джафер.

Моделът на министъра

Според застрахователи най-обсъжданият вариант в момента преповтаря думите на Таня Андреева. По прилагането му обаче има много въпросителни. Идеята му според неофициална информация от сектора е частните фондове, независимо дали са застрахователи или осигурители, да получат една четвърт от средствата, които се отделят за болнична помощ. Става въпрос за част от годишните плащания от 1.2 млрд. лв. за лечение по клинични пътеки.

Фондовете ще започнат да сключват договори с болниците за 400 млн. лв. Тези лечебни заведения, които не бъдат избрани от фонд, няма да са партньори и на здравната каса. След това част от вноските на здравноосигурените ще бъдат насочвани в доброволно посочен от тях фонд. Когато се лекуват в болница, фондът ще реши дали лечението е извършено по правилата и дали да плати или не. Ако фондът плати 25% от цената, здравната каса ще счита, че този разход е одобрен, и ще доплати останалите 75%.

По този начин държавата, която на практика лицензира всички частни, държавни и общински клиники, ще се освободи от тежестта да пише правила, по които здравната каса да не сключва договори с всички. Към момента лицензираните действащи болници са 400. И може да продължават да се увеличават, защото държавата няма механизъм по отношение на качество, екип или медицинска апаратура, с който да откаже на ново частно лечебно заведение договор.

Другите варианти

Председателят на парламентарната здравна комисия д-р Джафер отбеляза, че най-крайният вариант на промяна на модела е пълна демонополизация на касата и конкуренция между много частни фондове, в които всеки да има индивидуална сметка за здраве.

Друг вариант, който се обсъжда, беше лансиран още през 2008 г. В края на управлението на тройната коалиция сегашният председател на парламентарната бюджетна комисия Йордан Цонев и Антония Първанова (НДСВ) предложиха увеличение на здравната вноска от 6 на 8%, като постъпленията от 2 процентни пункта в повече се трупаха в резерва на здравната каса. Идеята беше набраният ресурс да послужи за начална работа на частните здравни осигурители. Те от своя страна да надградят пакета от здравни услуги, които здравната каса плаща. Съответно всеки осигурен да си избере фонд, който покрива най-широк пакет от прегледи и терапия. Моделът не проработи, тъй като БСП като част от тогавашната тройна коалиция реши, че ще разпилее и без това недостатъчния ресурс. В допълнение само фондове, близки до ДПС, бяха готови със свои структури.

Според застрахователите се обсъжда и още един вариант на реформа. Здравната каса превежда 1 процентен пункт от общо 8% здравна вноска (т.е. 1/8 от събраните 2.6 млрд. лв. от здравни вноски) на частните фондове, които се конкурират помежду си за доплащане на целия пакет здравни услуги – извънболнична, болнична, стоматологична помощ и лекарства.

"Уверена съм, че ще бъде избран такъв здравен модел, който няма да доведе до сътресения и ще направи така, че пациентите да имат по-добър достъп до здравеопазване. Какъв да бъде здравноосигуртелният модел предстои да бъде дискутирано и да бъде намерен консенсус", каза д-р Джафер.

Нерешени проблеми

Който и модел да се избере, преди да се пристъпи към неговото реализиране, управляващите ще трябва да решат няколко проблема в сектора. Иначе реформата ще е прибързана и вместо да подобри здравеопазването, ще забърка още по-голяма каша в сектора.

Първата недомислица е, че при управлението на ГЕРБ доброволните здравноосигурителни фондове престанаха да бъдат част от социалната система и бяха принудени да се прелицензират като застрахователи. От 7 август тази година всички те са компании, които предлагат здравни застраховки в рамките на общото или животозастраховането. Да бъдат принудени да се прелицензират отново - защото няма как застраховател да получава здравни вноски.

Не би било правилно и те да поемат отговорността на държавата да отсее клиниките на пазара и да преструктурира собствените си дружества. Болниците и в момента имат задължения към доставчици, като някои от тях са в практически фалит. Общо неплатените разходи на държавните и общински здравни заведения са за половин милиард лева. Задлъжнялостта им обаче ще се увеличи още, тъй като здравната каса е с дефицит от 130 млн. лв. и планира до края на годината да плаща само 65% от стойността на извършените операции в клиниките. Останалото ще се впише на отделен ред в следващия бюджет на НЗОК.

Има и още един проблем - държавата все още не е преструктурирала държавните и общинските клиники, на които е собственик. А не е тайна, че много от тях се управляват зле. Няма концепция и какво се случва, ако частните здравни фондове откажат да сключат договор с някои общински и държавни лечебни заведения в населени места, в които няма достатъчно пациенти. Или, какво става, ако фондовете работят на загуба и изведнъж всички се откажат. Или пък фалират. Все пак говорим за бизнес за стотици милиони, докато всички здравни застрахователи сега оперират с в пъти по-малки суми.

Не на последно място - съществува вероятност част от осигурените в частния сектор да изберат няколко големи фонда, а останалите да се окажат с множество пенсионери и деца, при които щетимостта е много голяма. От друга страна, държавата плаща твърда сума за осигуряваните от нея 4.5 млн. души и последните години тя е 941 млн. лв. На практика децата и възрастните, които ползват най-много здравни услуги, са осигурени с ½ от вноската, която е на база минимална работна заплата.

Разбира се, всички тези варианти ще бъдат разисквани и представени тепърва. Бързането и недостатъчното обяснение от здравния министър са притеснителни. И оставят поле за спекулации, че цялото упражнение се прави заради няколко предварително подготвени застрахователя, близки до управляващите.

Принципно добрата идея да се премахне монополът на здравната каса, оповестена от ресорния министър Таня Андреева, се оказа без ясна концепция, анализ и подредба. На теория, ако има повече фондове, които да управляват парите за здраве, ще има по-голяма конкуренция, прозрачност и по-качествена здравна услуга. На практика обаче се оказва, че целта е друга - управляващите се готвят да прехвърлят на частни компании оптимизацията на огромния брой болници. И то бързо и без ясен принцип кои частници ще допусне в новата схема и за кои дейности.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

65 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Щом пуснете частни фондове в здравеопазването кражбата на средства ще стане уникална.... кажи речи като си пенсионните фондове.... ще си поиграят на "фондове" 5-6 години и накрая ще са пред разбитото корито...

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Подобен опит вече беше направен с т.н. втори стълб на пенсионното осигуряване. Родените след 1959 г. отчисляват 5% от плащанията си по фонд Пенсии в избран частен фонд - ДЗПО. Преди година, когато дойде време пенсионери от първа категория (миньори, пожарникари, полицаи) да започнат да получават втората си пенсия от частните фондове, се оказа, че парите ги няма...
    Защо си мисля, че така ще стане и с втория стълб в здравеопазването? А и 1/4 от средствата в НЗОК да отиват само към болничната помощ е доста несериозно: а профилактиката, а доболничната?
    Болниците са мястото за големите далавери.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Наистина частните медицински фондове отдавна загряват на тъч-линията и усилено си говорят, че рано или късно техните хора ще си кажат тежката дума. За да се разсеят тези съмнения, трябва малките разходи като пломби, снимки на зъб, очни прегледи и пр. да се изкарат от осигурителната система. Те не са толкова големи, че да имат осигурителен характер. Така че който иска да си плаща 6% здравна вноска, а тези 2% да си ги пази и да покрива дребните разходи в брой.

    Иначе посоката е правила. От държавата - само лечението на тежки случаи. За другото: фонд или плащане в брой, по избор. Здравната вноска: 6% и надолу

  • 4
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Добре де, а как ще стане преразпределянето? Да предположим че има частни каси. И осигурените отиват там. Какво правим с пенсионерите, държавните тикви, циганта и вся остальная неоплачиваящая сволоч? А и кой ще иска да осигурява тежко болни и стари хора? Къде по дяволите отива принципа на солидарността? Чест и почитания за "лявата" партия :-) А че парите ще изтекат за кайени и ламборгинита, е ясно, предвид хроничната неспособност на държавата да контролира каквото и да било и да озапти крадците от БКП! Тази стъпка, сега и тук, би била катастрофална. Въпреки десните си убеждения, съм убеден в това.

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "boby1945":


    [quote#1:"boby1945"]Щом пуснете частни фондове в здравеопазването кражбата на средства ще стане уникална....[/quote]

    Веднъж да съм съгласен с Боби. Чудеса!

  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "boby1945":


    [quote#1:"boby1945"]ще си поиграят на "фондове" 5-6 години и накрая ще са пред разбитото корито[/quote]

    Само да отбележа Боби, че десния Костов направи единна, държавна и солидарна каса. Като в лошите Франция, Германия и Италия. А "левите" БКП ще правят частни каси, предполагам в по-лош от американския вариант. :-) Ще си избият електората от клептомания. Ама ти си гласувай, нема се плашиш, общините плащат за ковчези на социално слаби :-) А това се очертава като топ услуга :-) Да се готви средното образование.

  • 7
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Явно е дошъл момента да започна да се осигурявам в Австрия, мисля че е към 80 евро. (Моля някой да даде актуални данни за самоосигуряващ се) Тук няма да остане тухла върху тухла, щом обръчите прилапат ЗО. Особено като се сетя кои ще са фондовете и как ще бъдат "контролирани" на маси с бели покривки. А Прасчо ще е в играта, 100%.

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#3] от "cinik":


    [quote#3:"cinik"]Иначе посоката е правила.[/quote]

    Въобще не е правилна. Логиката на сектори като средно образование, елементарно здравеопазване, пенсионно и подобни, е че младите, здрави и богати плащат за бедните, болни, глупави или под руга причина изпаднали. Екзистенц минимум. Т.е базата за т.нар. вертикална мобилност. Защото ако един болен и беден не се излекува или образова, няма никакъв шанс да "захлеби" и ще остане завинаги в тинята, от което страдаме в крайна сметка всички. Къде по-лесно е да ги избием, ако това е целта. Вървим към общество разделено на олигарси, сол таша..в (партията на държавната администрация) и един огромен цигански катун с африкански стил и начин на живот и с адекватно за Африка ниско образование и здравеопазване. И много тънка средна класа, която в крайна сметка ще се изнесе от табора. Да не забравяме че канализацията на Монреал е изградена частно, с пари на фабриките, защото много им измирали работниците от тиф, дезинетрия и подобни. Ма това в Канда, тук ще ги избием като пилета за два кайена и кило силикон. Пеевщина отвсякъде. Против социалната държава съм, но това е прекалено и в страна като БГ ще е чисто самоубийство.

  • 9
    misho73 avatar :-|
    misho73

    И един много принципен въпрос - и сега ЗЗО има вид и характер на данък. Сега става ясно, че този данък всъщност ще се събира не в хазната, а в частни фондове. Хубаво, да приемем и това, но защо тогава да е задължително? Хайде, щом са частни фондовете, да си събират вноски на доброволно осигуряващи се. Ама няма да има ... Ми няма, много ясно! Ставаме свидетели на това как БКП на практика е на път да приватизира държавния бюджет. Рано или късно ще влезем в учебниците. Вместо да приватизират БДЖ, което губи милиони (защото се краде на партийна квота и поради липса на нужда от този вид превоз, поне не в този мащаб), ченгетата тръгнали да приватизират НЗОК. Нямам думи. Те не само че не са леви, не са и десни, те са африкански скакалци. К'во толкова им пречи тази държава - не знам? Хайде, за ДПС разбирам, ама за БКП не мога да го проумея.

  • 10
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#2] от "D-r D":

    [quote#2:"D-r D"]Преди година, когато дойде време пенсионери от първа категория (миньори, пожарникари, полицаи) да започнат да получават втората си пенсия от частните фондове, се оказа, че парите ги няма...
    Защо си мисля, че така ще стане и с втория стълб в здравеопазването[/quote]

    Това е малко вероятно. Принципа на работа на пенсионните дружества и здравноосигурителните такива е различен. При пенсионните се натрупват едни парим които си ги взимаш, не се знае кога. При здравното може и след втория месец да ти се наложи да ползваш многократно по-голяма сума от внесената. Там няма "спестовния" елемент, като при пенсионното.


    До коментар [#3] от "cinik":

    [quote#3:"cinik"]Иначе посоката е правила. От държавата - само лечението на тежки случаи. [/quote]

    Съвсем правилно, колега. Още през 2006-2007 г имаше такава идея, но тогавашните управници бяха сътворили едни чудеса по самата реформа, добре, че дойде един доклад от чужбината та ги озапти.
    Правилното решение е всички социално слаби, малолетни, пенсионери, тежки заболявания, транспланатции и спешна помощ да останат в НЗОК, останалите да си изберем фонд, да може да се сменя два пъти годишно, както джипито. Тогава и злоупотребите на фондовете, спрямо осигурените лица ще се сведат до минимум. Фондовете много по удачно контролират болниците и лечебните заведения, много, много не си поплюват и ги режат като плащания, а лечебните заведения и гък не казват.
    Трябва много точно и коректно да се знае какво ще се покрива и къде.
    Фондовете се облизват от години за тази реформа. Само не знам, сега като станаха застрахователи / по изискване на ЕС/ , как ще се случи.
    Макар че, някой си запазиха в името "Здравноосигурителен фонд" , може би поради тази причина. Между другото, поне три фонда от сега съществуващите са свързани с политически партии...
    Та чакането май си е струвало...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK