🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Строежът на завода за боклук в София ще започне през пролетта

Съоръжението на стойност 213 млн. лв. трябва да бъде готово в средата на 2015 година

Заводът ще се изгради в местността Садината до Гара Яна, където се намира вече готовото депо за неопасни отпадъци.
Заводът ще се изгради в местността Садината до Гара Яна, където се намира вече готовото депо за неопасни отпадъци.
Заводът ще се изгради в местността Садината до Гара Яна, където се намира вече готовото депо за неопасни отпадъци.    ©  Мария Съботинова
Заводът ще се изгради в местността Садината до Гара Яна, където се намира вече готовото депо за неопасни отпадъци.    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

До края на ноември Столичната община ще подпише договора с "Актор-Хелектор", а през декември ще започне проектирането.

След като Върховният административен съд (ВАС) миналата седмица сложи окончателно точка на административния спор около избрания строител на софийския завод за боклук и реши, че това ще е гръцкото обединение "Актор-Хелектор", пред плановете на Столична община вече няма пречки. "Това е последният етап, който ни позволява да сключим договор с изпълнителите и дългоочакваното строителство да започне през пролетта на 2014 г.", каза в понеделник кметът на София Йорданка Фандъкова. По нейни думи до края на следващия месец общината ще подпише споразумение с гръцкото обединение, а през декември ще започне проектирането. То по план ще отнеме 9 месеца, а изграждането на съоръжението - 10 месеца, като е предвидена още една година заводът да бъде тестван за дефекти. Така целият период за изпълнение на проекта е 31 месеца след сключването на договора и ако всичко е наред, заводът трябва да е факт през юни 2015 г.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    • - 3
    • + 33

    Станишев ще си изяде цайсите от мъка. За него е по-добре нещата да не стават за да има по какво да плюе. И пречи колкото може.

    Нередност?
  • 2
    jugozombi avatar :-?

    Дано червената мафия отблокира и строителството на Северната скоростна тангента на София.

    Нередност?
  • 3
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin
    • + 17

    В обществото ни има едно загнездено чувство, че полезните и успешни инициативи и проекти в България не се случват, благодарение на комунистическата крадлива клика.Дано този проект се случи без премеждия, без ограбване и без познатите ни червени схеми и далавери, защото наистина е важен.

    Нередност?
  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 1
    • + 11

    Червените боклуци няма да съдействат за построяване на завод за боклук.

    Нередност?
  • 5
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА
    • + 6

    Това да го видя в завършен и действащ вид, няма да повярвам, че е реалност. От толкова десетки години е проблем.

    Нередност?
  • 6
    xqv31309910 avatar :-|
    Just Бахур
    • - 13
    • + 3

    И той като Дунав мост 2 - 4 месеца след рязането на лентичката ще трябва да му правят основен ремонт...

    Нередност?
  • 7
    2.5 avatar :-P
    2.5
    • - 3

    "След пускането в експлоатация се очаква обектът да произвежда повече електроенергия, отколкото употребява, така че останалата енергия ще се продава"

    На какви цени?
    :-)

    Нередност?
  • 8
    ugi avatar :-|
    ugi
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#4] от "Нефертити":

    То добре, че работата се свърши преди тяхното идване на власт. Сега остава само да се строи, а финансирането е договорено. За съжаление, това не значи, че няма да пречат по всякакъв начин за реалното изпълнение на проекта.

    Нередност?
  • 9
    daks avatar :-(
    ДАКС
    • + 4

    Аве точно за този завод слушам май повече от 5 години, да не кажа 10. Ако при всяко споменаване на този завод в публичното пространство споменаващия бе слагал по една тухла, или давал по 1 лев, то отдавна да имаме работещ завод. Не мога да я разбера тази държава. С едни бездомни помияри не може да се оправи и един завод не може да си построи, но иначе постоянно чуваме от управниците, как сме щели да догоним европейския стандарт. Нищо и никого няма да догоним, щом единственото което гоним е опашката ни.

    Нередност?
  • 10
    ecolog avatar :-|
    Еколог
    • + 3

    Пълна каша по отношение на терминология, технология и избор на методи за третиране.

    1. Процесът компостиране е аеробен процес, т. е. при наличие на въздух. При него биоразградимите отпадъци отделят въглероден двуокис и се минерализират. Продукта компост произлиза от отпадъци и има строги ограничения за ползването му. За компостирането е необходимо внасяне на допълнителна енергия.

    2. Производството на ел. енергия от отпадъци е вследствие на анаеробен процес (при отсъствие на въздух) или т. нар. метанова ферментация. При нея се отделя метан, който се изгаря в когенератор и произвежда енергия (ел. и топлинна). Този процес произвежда повече енергия, отколкото е внесена.

    3. Защо е необходимо произвеждането на RDF (Refuse Derived Fuel)?

    4. Колко ще струва изграждането на съоръжението за изгаряне на RDF?

    5. Защо никой не споменава, че RDF също е отпадък с код 19 12 10 и при изгарянето му следва да се спазват ЗУО и Наредба № 4/2013???

    И last, but not least - и технологично, и финансово щеше да е в пъти по-изгодно да се направи една инсталация за директно изгаряне на софийските отпадъци:

    - изграждане само на едно съоръжение;
    - по-къси маршрути за транспортиране - сега отпадъците трябва да се карат до Богров, а след това да се връщат до ТЕЦ Дружба, за да се изгарят, след това пепелта и шлаката да се возят обратно до Богров, за да се депонират.

    Тази схема е предлагана от специалисти (мисля от Енергопроект) още през 80-те години, след това около 2003 - 2006 многократно, но без реакция от общината поради страх от думата "изгаряне". Сега се предлага точно изгаряне, но завоалирано. А през 2003 или 2004 един общински съветник измисли формулировката "третиране на базата на биоразградимата компонента".

    и много други неща, които могат да са обект на цяло едно журналистическо разследване.

    Нередност?
Нов коментар