С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 16 окт 2013, 16:27, 4325 прочитания

Европейският съюз не бива да капитулира

Неефективността на механизма за наблюдение на България и Румъния не е аргумент за отпадането му. Той трябва да стане реално работещ.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Последните решения на върха в правораздавателната система, Конституционния съд, са поредно свидетелство, че у нас "върховенство на правото" е куха фраза и че правната система у нас има за основен приоритет да бъде любезна към силните на деня. Това е свидетелство, колкото за дълбочината на проблемите в тази система, толкова и за провала на Механизма за сътрудничество и проверка, който трябваше да е инструмент на ЕК за подпомагане на реформите, вдъхващи живот на върховенството на правото. Не бива да се примиряваме нито с правната неефективност у нас, нито с безпомощността на ЕК пред проблемите в България и Румъния. Още повече, че от достоверен източник научихме, че на челни позиции в дневния ред на ЕК стои обсъждане на въпроса за отмяната на Механизма за сътрудничество и проверка (МСП) за България и Румъния. Ако тази идея получи реализация, тя ще има дългосрочни деструктивни последици за цялостното развитие на ЕС.

Следприсъединително хулиганство


Механизмът за сътрудничество и проверка беше въведен, за да подпомогне България и Румъния да се справят с безпрецедентна по своя мащаб и сложност задача: фундаментална реформа за утвърждаване на върховенство на правото в защита на интересите на гражданите. Става дума за задача от изключителна важност за целия Европейски съюз. Конкурентната пазарна икономика, представителната демокрация и защитата на гражданските права не биха били възможни, ако в рамките на Съюза съществуват "сиви зони", в които действат паралелни правила; ако корупцията е културна норма, а политическата отговорност няма истински смисъл. Но седем години след въвеждането на Механизма целите му далеч не са постигнати, което даде основание на известния български учен, Венелин Ганев, преподавател в Университета Маями, Охайо, да оцени случващото се като развихряне на "следприсъединителното хулиганство на България и Румъния". Тази безрезултатност на МСП дава увереност на неговите влиятелни политически противници, че са прави в настояванията си за неговата отмяна.

В същото време запазването на Механизма в сегашния му вид за какъвто и да е период напред, не би постигнало друго освен ескалация на разочарованието от неговата импотентност. Няма обаче и надежда, че с премахването на МСП ще премахнем и проблемите, чието решаване МСП трябва да разпознава и подпомага. Именно затова е изключително важно не да се търсят аргументи за отпадане на МСП, а да се намерят пътища за качествено повишаване на ефективността му. На карта е заложено не просто качеството на живота на 30 милиона европейски граждани в двете южноевропейски страни, а перспективите за устойчиво развитие на целия Европейски съюз.

Политически примитивизъм би било да се мисли само в категориите да приемане или отхвърляне; изборът не е само между запазване на МСП в сегашния му вид или окончателното му отпадане. Интелектуалното и политическо предизвикателство е да се намери адекватен начин за радикално повишаване на ефективността на МСП в противовес на все по-отчетливите призиви от страна на заинтересовани, преобладаващо местни политици за премахване на самия механизъм.

Добри намерения




Без съмнение Механизмът за сътрудничество и проверка има редица съществени достойнства.

Първо, той е практически израз на загриженост за пълноценното участие на страните-членки в цялостното функциониране на ЕС, за спазването на ценностите и принципите, върху които се гради качеството на живота на европейските граждани и без които съществуването на Съюза губи смисъл.

Второ, Механизмът показва готовността на европейските институции да предлагат иновативни политически решения, когато процесът на разширяване се натъкне на непредвидени, но съществени проблеми.

Трето, докладите по Механизма позволяват да се разпознаят проблемите пред политиките за реформи, от които се очаква да отведат към изравняване на наблюдаваните страни с останалите страни-членки (ако такова желание да се видят и решават проблемите съществува).

И не на последно място по значимост, с хода на времето докладите по МСП все по-ясно открояват и осветляват необходимостта от "всеобхватна и фундаментална" социално-политическа реформа като условие за реален прогрес в борбата с корупцията и установяване на върховенство на правото в България и Румъния.

Накратко, очевидни са добрата воля, усърдието и усилията, инвестирани от Европейската комисия, без да забравяме и чисто финансовите инвестиции, направени в подкрепа на политиките за реформа в двете наблюдавани страни.

Същевременно постигнатото чрез тези добри намерения, професионална добросъвестност и политическо постоянство от страна на Комисията остава далече от поставените цели. Приложението на Механизма само донякъде е успех, доколкото той не е провален напълно. Той обаче не оправдава очакванията да бъде ефективен инструмент за подкрепа на реформите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Чумата влезе и в голяма свинеферма, внезапна смяна в ръководството на БЕХ Уикенд новини: Чумата влезе и в голяма свинеферма, внезапна смяна в ръководството на БЕХ

И още: Пореден удар по конкуренцията в тол-таксуването, Васил Грудев ще оглави фонд "Земеделие", и КНСБ повдигна темата за необлагаем минимум, Украйна е пред нова политическа революция

21 юли 2019, 2999 прочитания

Парите от емигранти и ЕС достигат 864 млн. евро към май Парите от емигранти и ЕС достигат 864 млн. евро към май

Чуждите инвестиции в България остават почти без промяна спрямо април

21 юли 2019, 1585 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
"Български пощи" продава 200 м² на площад "Руски паметник" в София

Купувач е собственикът на бившата сграда на БТК – турският инвеститор Фуат Гювен

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото