Сега на нас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сега на нас

ББР към момента има слаб капацитет, смятат в ЕК, но може да се научи през този програмен период

Сега на нас

Правителството поиска Банката за равитие да поеме повече пари по програма "Конкурентноспособност", но Брюксел се притеснява от резултатите

Огнян Георгиев
9803 прочитания

ББР към момента има слаб капацитет, смятат в ЕК, но може да се научи през този програмен период

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


В политиката да уцелиш момента е много важно. Ето защо на зам.-министъра на икономиката Юнал Тасим и на неговите подопечни ще им е сложно, когато опитат да обяснят в Брюксел защо държавната Българска банка за развитие трябва да поеме 100 млн. евро от програма "Конкурентоспособност" през следващия период. Тасим заяви тази седмица, че това е намерението на правителството за периода 2014 - 2020 г., защото финансовият инженеринг (както се наричат схемите, различни от директното финансиране) не бива да се извършва "от Европейския инвестиционен фонд и недотам успешни и убедителни формации". За негово нещастие само седмица по-рано правителството обяви, че същата ББР ще даде заем от 22 млн. лв. на де факто фалиралото държавно предприятие "Напоителни системи".

Сега се поставете на мястото на хората, които наблюдават програмата в Брюксел. От една страна, имате ЕИФ, който само през 2012 г. е отделил 1.3 млрд. евро за 63 инвестиционна фонда, в които е мобилизирал допълнителен ресурс от 7 млрд. евро; който ръководи 14 програми за финансов инженеринг в ЕС и който успя за кратко време да основе и развие инвестиционна инфраструктура в България от стартъп финансиране до нисколихвени кредити и гаранционни схеми. От другата страна имате банка, която има не особено сполучлив опит с работата с европейските програми - гаранционният й фонд по Програмата за развитие на селските райони не върви добре. И още по-лошо - очевидно се влияе от политически мотиви на управляващите при взимането на финансови решения.

Както сами се досещате, това ще е един от основните препъникамъни в преговорите с Европейската комисия по новата програма, наследник на "Конкурентоспособност". Програмата е готова като проект и трябва да отиде в комисията за съгласуване до края на месеца.

ББРррр...

Сигналите за рязък завой в методите за управление на средствата по програма "Конкурентоспособност" идват вече от няколко месеца. Едно от обясненията е, че ББР е любима на БСП, които си представят, че през нея могат да извършват по-гъвкави действия по управлението на европейските средства. Министерството на финансите, което няма собствен инструмент за пряко използване на фондовете от ЕС, също подкрепя идеята. Всъщност още през 2007 г., когато Пламен Орешарски бе финансов министър, е имало идеи банката да поеме управлението на JERЕMIE - схемите за финансов инженеринг. Тогава ЕК е отказала и най-иновативната форма за управление на европейските пари влезе с четиригодишно закъснение у нас.

"Не мога да кажа на този етап", вдига ръце Ели Милушева, ръководител на управителния орган на "Конкурентоспособност", на въпроса дали е взето окончателно решение за ББР. "Говори се, черно на бяло няма никакви споразумения. Има политика да се подпомага ББР, да се изгради там капацитет и парите да минават през българска банка." Тя казва, че е въпрос на "политическо решение". ЕИФ е скъпо удоволствие заради по-високите й такси, но въпросът е каква ще е цената на граденето на капацитет в ББР и дали това трябва да се случи внезапно и за сметка на целия инвестиционен ресурс в новата програма.

Не е ясно какво е имал предвид Юнал Тасим, когато е говорил за "недотам успешни формации", но към момента, признава самата Ели Милушева, "всички схеми по JEREMIE работят, те са може би най-успешните в Европа". Гаранционната схема е раздала 3900 кредита на стойност 236 млн. евро., нисколихвената е раздала 110 млн. евро, а фондовете за стартиращи компании са инвестирали 4.5 млн. евро и са привлекли още толкова частен капитал. Към септември вече има 353 млн. евро, влезли реално в икономиката през инструментите, управлявани от JEREMIE, при предоставен ресурс от 349 млн. До края на 2015 г. от ЕИФ очакват портфейлът да стигне до над 840 млн. евро.

За сравнение - гаранционният фонд, който ББР създаде по ПРСР, тази година върна 100 млн. лв. от общо 330 млн. лв., които ще останат неусвоени, поради бавния темп на реализиране. Одобрените гаранции досега са 147 на стойност 52 млн. лв. Това, разбира се, не зависи изцяло от ББР, но е очевидно, че тя има още доста да учи и би било добре да го прави в партньорство с институция като ЕИФ, ако искаме парите следващия период да стигат до крайните потребители. От ББР не отговориха на изпратените въпроси.

Друго възможно обяснение, разбира се, че евросредствата винаги се управляват "по-удобно" от банка, подчинена директно на правителството, отколкото от европейска институция. Банкер, който работи с програмите на ЕИФ, обяснява деликатно, че европейската схема ограничава до минимум политическата намеса в процеса на отпускането на средствата: "Банките не са изложени на никакви договорки, на конюнктурни условия, на българската политическа среда. При наличието на посредник в процеса не би могъл да се избегне рискът от индивидуален подход, от дискриминация." Тъй като повечето дългови и капиталови продукти изискват 8-10 години, за да са максимално ефективни и полезни за икономиката, това значи поне две-три правителства, които да следват стабилна линия и да не рушат наследеното - лукс, с който България рядко е разполагала досега. Затова е лесно разбираемо защо Европейската банка за развитие и Черноморската банка например искат правителството да подпише споразумение, че ЕИФ ще участва в следващите 10 години в новия мецанин фонд (вид инвестиционен фонд, който дава и заем, и капитал), за да се съгласят да го финансират.

По-важният въпрос

Финансист от международна институция, запознат със ситуацията, обяснява, че заместването на ЕИФ с ББР  ще доведе и до други проблеми. Например българската банка има доста по-нисък кредитен рейтинг спрямо първокласния рейтинг на ЕИФ. Банките неизбежно ще трябва да увеличат лихвите си, за да посрещнат риска от това, че техните преференциални кредити ще бъдат гарантирани от институция, която има по-малка вероятност да покрие евентуални загуби. На второ място ББР тепърва ще трябва да трупа опит и останалите предимства на ЕИФ: по-висок кредитен рейтинг, топ професионалисти в сферата на дълговите и капиталовите продукти и не на последно място - сертифицирана от ЕК организация, която може да взима пари от програмата и те да се смятат за усвоени (т.е. няма нужда да се харчат до 2 години след договарянето).

Всичко това не значи, че ББР не може да има роля в следващия период, най-малкото защото България е в правото си да иска по-голямо участие на банката. Източник от комисията казва, че има възможност ББР да ръководи гаранционни и нисколихвени схеми, но след като подобри капацитета си, тъй като понастоящем той е доста слаб. За останалите инструменти като фондовете за дялово финансиране "ББР няма да може да се справи в следващите 3-4 години и ЕИФ трябва да продължи", казва той.

Тъй като инженерингът през 2014 - 2020 г. ще е на повече места, а не само в "Конкурентоспособност", място очевидно ще има за всички. Но откъде ще минават парите е въпрос, който има значение само ако върви в комплект с по-важния, а именно дали ще стигат бързо и лесно дотам, за където са предназначени, и това да не значи нечий джоб. Фирмите чакаха седем години управляващите да се научат да отпускат пари по тази програма. Надали им се чака още седем.

по темата работиха

Татаня Пунчева

Валентина Илиева

В политиката да уцелиш момента е много важно. Ето защо на зам.-министъра на икономиката Юнал Тасим и на неговите подопечни ще им е сложно, когато опитат да обяснят в Брюксел защо държавната Българска банка за развитие трябва да поеме 100 млн. евро от програма "Конкурентоспособност" през следващия период. Тасим заяви тази седмица, че това е намерението на правителството за периода 2014 - 2020 г., защото финансовият инженеринг (както се наричат схемите, различни от директното финансиране) не бива да се извършва "от Европейския инвестиционен фонд и недотам успешни и убедителни формации". За негово нещастие само седмица по-рано правителството обяви, че същата ББР ще даде заем от 22 млн. лв. на де факто фалиралото държавно предприятие "Напоителни системи".

Сега се поставете на мястото на хората, които наблюдават програмата в Брюксел. От една страна, имате ЕИФ, който само през 2012 г. е отделил 1.3 млрд. евро за 63 инвестиционна фонда, в които е мобилизирал допълнителен ресурс от 7 млрд. евро; който ръководи 14 програми за финансов инженеринг в ЕС и който успя за кратко време да основе и развие инвестиционна инфраструктура в България от стартъп финансиране до нисколихвени кредити и гаранционни схеми. От другата страна имате банка, която има не особено сполучлив опит с работата с европейските програми - гаранционният й фонд по Програмата за развитие на селските райони не върви добре. И още по-лошо - очевидно се влияе от политически мотиви на управляващите при взимането на финансови решения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    strongest avatar :-|
    strongest

    Определено трябва парите от еврофондовете да се разпределят бързо и без административни спънки, за да се усвояват, а не връщат!

  • 2
    strongest avatar :-|
    strongest

    Програма Джереми работи добре и сега с няколко àстни банки, които отпускат кредитите.

  • 3
    goblenka avatar :-|
    goblenka

    Как да ни се довери Брюксел и да ни отпусне още пари, като ние сами не вярваме на управляващите? Като сме се нагледали на неправомерно усвояване на пари от свои хора и фирми, а резултат - нула!

  • 4
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    Цялата идея на БСП/ДПС е да вземе комисионни от раздаването на парите по непрозрачен начин чрез ББР.
    За това смениха и ръководството.
    http://www.capital.bg/biznes/finansi/2013/09/22/2146159_novoto_rukovodstvo_na_bbr_veche_e_v_kreditnata/

    Сега вместо частни институции по прозрачен начин да рапределят пари, държавния чиновник ще взема тези рещения БЪРЗО СРЕЩУ СЪОТВЕТНИЯ ПРОЦЕНТ, който новото ръководство ще отвежда в партиината касичка и от там ще се ползва за купуване на гласове на малцинствата и с автобуси от пришълци на предстоящите избори.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    В днешния сръбски в-к "Данас" има статия за техния еквивалент на ББР. Там е наричан Фонд за развитие, но по същество отпуска кредити. Заглавието на статията е повече от красноречиво:

    "Най-много сме развивали олигарси и фирми във фалит!".

    Естествено, можем да оспорим на сърбите авторството на идеята, защото и при нас имахме ДФРР с фронтмен Румен Гечев, който фонд след като опука парите си по Химко, Плама и сръбско жито на бартер с Нефтохим, скоро фалира и се самозакри. Е, сега пък сърбите ще контрират, че още Тито прибра от немските пенсионни каси пенсионните партиди на югославските граждани с мотива, че с тях ще развива Югославия, срещу което им даде някакви акции от съответния "фонд за развитие". Съответно, вместо тези гастарбайтери да вземат до ден днешен пенсии по 1200 евро, имат по няколко акции без стойност в раклата със семейни реликви. Нищо чудно нашите и сръбските социалисти редовно да си правят семинари, конгреси и симпозиуми на тема "Успешни практики в дрането на раята!", на които си го мерят кой по-добре се е справил със своите "7-8 милиона миризливи цървула". А ето и самата статия:

    http://www.danas.rs/danasrs/ekonomija/najvise_razvijali_tajkune_i_firme_u_stecaju.4.html?news_id=269496

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Едно от обясненията е, че ББР е любима на БСП, които си представят, че през нея могат да извършват по-гъвкави действия по управлението на европейските средства. "

    >>> по-гъвкави....хи-хи...Това по-горе все едно излиза от усата на Тончо Токмакчиев....

  • 7
    pa_pa avatar :-|
    pa_pa

    Все пак да не забравяме, че именно Дянков уволни Франсис Карпетнтър (за незнаещите бившия управител на ЕИФ) и назначи световно "известния" експерт Доротея Намкояси в надзорния съвет на ББР. С това силно помогна да се "увеличи" капацитета на банката в управлението на такъв тип програми като Джереми - той Карпентър не беше сложен там да лапа мухи......ама на някой май не им оттърва в разни вестници да пишат за това или?!

  • 8
    stdmv avatar :-|
    stdmv

    ББР - държавната, непазарна перачница на пари...

  • 9
    venika avatar :-|
    Veseto

    Честно казано и Европейския инвестиционен фонд не показва добри резултати - няма прозрачност и публикувани отчети колко точно са сумит, субсидиите, какви кредити са отпуснати, на кой, от кой и при какви "пазарни" условия. Не е речено да е ББР заместник на ЕИФ, но е редно, която и да е институцията, управляваща взаимоотношенията с банков сектор да води прозрачна и ясна политика за насърчаване и развитие на нашите предриятия - а не тези от Македония, Полша, Сърбия и сие, каквито са едни от крайните бенефициенти на споменатите по-горе фондове Eleven и LAUHCHub. Все пак парите са за българските фирми и трябва до тях да стигнат. А и слуховете, които се носят как точно представителите на ЕИФ управляват въпросните милиони, не водят до изводите, че има добавена полза за българския бизнес от подобно високоразходно управление.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.