Бюджет 2014: Повече социални разходи, по-нисък дефицит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бюджет 2014: Повече социални разходи, по-нисък дефицит

През август депутатите трябваше да прекъснат ваканцията си, за да отхвърлят ветото на президента върху актуализацията на бюджета заради непрозрачно разписани разходи в него.

Бюджет 2014: Повече социални разходи, по-нисък дефицит

Проектът вече е качен на сайта на финансовото министерство

Николай Стоянов
7332 прочитания

През август депутатите трябваше да прекъснат ваканцията си, за да отхвърлят ветото на президента върху актуализацията на бюджета заради непрозрачно разписани разходи в него.

© Красимир Юскеселиев


След като през последните няколко седмици отделни параметри на бюджета за 2014 г. излизаха на парче, самият проектозакон и мотивите към него вече са факт и са качени на сайта на финансовото министерство. Като цяло в голямата картина няма изненади от дадените заявки, а очакванията са проектът да бъде внесен в парламента до края на месеца, 

Макрорамка

показател2013201420152016
БВП (млн. лв)78 93281 58285 72890 516
растеж (%)0.61.82.93.4
Хармонизирана инфлация (%)0.61.82.12.2
Текуща сметка (млн. евро)234-76-261-541
 - в % от БВП0.6-0.2-0.6-1.2
ПЧИ (млн. евро)1 5481 7021 7881 931
 - в % от БВП3.84.14.14.2

Повечето от показателите като предвиденото магическо число (1.8% за растеж, инфлация и дефицит) бяха вече известни. 

Приходи

За 2014 г. се залага малък ръст на приходите по консолидираната фискална програма от 500 млн. лв. до 30.89 млрд. лв. Това са под 1.7% или заложеният ръст е под прогнозираната инфлация. Той трябва да дойде основно от данъчни приходи, за които се предвижда да нарастнат с близо 1.5 млрд. лв., като в голямата си част този ефект трябва да дойде от косвените данъци (+600 млн. лв. от ДДС и +250 млн. лв. от акцизи).

Разходи

Разходите се увеличават с близо 400 млн. лв. до 31.45 млрд. лв. С 250 млн. лв. до се покачват предвидените средства за пенсии до 8.12 млрд. лв. като общо социалните разходи скачат с над 400 млн. лв. Капиталовите разходи се свиват, но това е в голяма степен заради обособяването на Резерв за икономически растеж и държавност от 640 млн. лв., по който министерства и общини ще могат да кандидатстват с конкретни проекти. Нов акцент е, че този своеобразен фонд се предвижда да расте с 200 млн. лв. през 2015 г. и с още 300 млн. лв. през 2016 г. за да достигне 1.14 млрд. лв.

Дефицитът

Планира се той да се свие с малко над 100 млн. лв. до 1.47 млрд. лв., което е 1.8% от очаквания БВП.

Дълг

Заложено е да се поеме до 4.4 млрд. лв. дълг. От тази сума се предвижда 3 млрд. лв. да отидат за плащане по падежиращ дълг (1.7 млрд. лв. по глобалните облигации, които трябва да се платят през януари 2015 г. и 1.3 млрд. лв. за падежиращ дълг на вътрешния пазар). Останалите 1.4 млрд. лв. са за покриване на дефицита, като по всичко личи че не е предвидено поемане дълг за други цели извън тези. До 3.9 млрд. лв. могат да бъдат изтеглени от международните пазари. Максимумът на дълга се качва до 18 млрд. лв., а минимумът на фискалния резерв остава на 4.5 млрд. лв.

Приватизация

Предвиждат се 151.2 млн. лв. приходи от приватизация, които трябва дойдат основно от продажбата на миноритарния дял в Параходство БМФ и мажоритарния в "Слънчев бряг". Очакваните приходи от дивиденти са 113.5 млн. лв. като се предвижда държавните дружества да разпределят по 70% от печалбата си. При управлението на ГЕРБ този процент беше 80, като от БСП критикуваха, че така са обезкървени дружествата, особено енергийните.Очакват се и 111 млн. лв. от концесии, които обаче ако не се промени трябва да влязат в Сребърния фонд. Това трябва да се случва и с 90% от постъпленията от приватизация, но в последните години държавата заобикаля това чрез Държавната консолидационна компания, която формално продава участията и разпределя дивидент на държавата.

Интересни допускания

През следващите три години изглежда няма идеи за мащабни данъчни промени. Прави впечатление, че освен очакваното покачване на минималната работна заплата от началото на 2014 г. на 340 млн. лв. са разписани и увеличения до 380 през 2015 г. и 420 лв, през 2016 г. Аналогично се предвижда и освен настоящето вдигане на максималния осигурителен доход на 2400 лв., то да продължи и през слдващите години с по 200 лв. до достигане на 2800 лв. А съответно и вдигане на максималния размер на пенсиите - 840 лв. за 2014 г., 910 лв. за 2015 г. и 980 лв. за 2016 г.

Очаквайте повече подробности в Капитал Daily.

След като през последните няколко седмици отделни параметри на бюджета за 2014 г. излизаха на парче, самият проектозакон и мотивите към него вече са факт и са качени на сайта на финансовото министерство. Като цяло в голямата картина няма изненади от дадените заявки, а очакванията са проектът да бъде внесен в парламента до края на месеца, 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    moloko_ avatar :-|
    moloko_

    Таблицата ви е уникална,трябва да гадая за какво става въпрос.Нищо изненадващо няма в този бюджет,повече разходи основно за социални плащания и никакви реформи.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Доколкото чух от радиото, с по 100 млн. се намалява бюджетът на армия и милиция. Ще чакаме потвърждение, че направо не е за вярване...

  • 3
    blaster avatar :-|
    Blaster _

    Аз пак нещо не разбирам. Как, след като се тегли дълг от 3,4 млрд. за рефинансиране на стария (т.е. за изплащането му + някакви лихви) общия дълг ще се увеличи от 14,6 на 18 млрд. лева, т.е. точно с 3,4 млрд.?

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "Blaster _":

    Падежът на $ облигации е м. януари 2015, но заемът трябва да се набави от по-рано.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#1:"moloko_"],повече разходи основно за социални плащания и никакви реформи.[/quote]

    Можеха поне да изравнят облагането на ЕТ-тата с физическите лица и фирмите, но и за това им се е доскъндзило. Нищо, ще бъде компенсирано с многочасови лакардии и гостувания по телевизионни предавания, в които ще тръбят уникалния набор от мерки в защита на дребния бизнес, които ще станат факт идните 20 години....

  • 6
    head_hunter avatar :-|
    head_hunter

    Макрорамката изглежда добре, дано е истина.

  • 7
    zogorsone avatar :-?
    zogorsone

    Засега само цифри.

  • 8
    fec32306340 avatar :-|
    fec32306340

    До коментар [#3] от "Blaster _": Това просто е максимумът на дълга, не самият дълг.

  • 9
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#2] от "cinik": Факт е. И то още за следващата година. А по прогноза - намаляването е за всяка от следващите години. Тоест - 300 милиона за 3 години по-малко! 70 % от намалението е за полицията.

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#9:"kardinalat"]70 % от намалението е за полицията. [/quote]

    Не се и съмнявам. Като го гледаш Ангел Найденов как говори само за социални пакети, санаториуми, ранно пенсиониране и добродушно си признава, чене стигали парите за техически прегледи, накладки за спирачки, нафта и патрони.....То просто се досещаш, че няма да е той е човекът със 70-те %.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK