Бюджет 2014: Ляв оптимизъм и скицирани реформи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бюджет 2014: Ляв оптимизъм и скицирани реформи

По думите на финансовия министър Петър Чобанов новият фонд "Растеж и устойчиво развитие на регионите" няма да бъде еднократна инициатива, а ще продължи и през следващите години.

Бюджет 2014: Ляв оптимизъм и скицирани реформи

Очаквано управляващите наблягат на социалните разходи. Голямата въпросителна за приходите е завишена ли е прогнозата за растеж и инфлация

8008 прочитания

По думите на финансовия министър Петър Чобанов новият фонд "Растеж и устойчиво развитие на регионите" няма да бъде еднократна инициатива, а ще продължи и през следващите години.

© Красимир Юскеселиев


Заявка за старт на отдавна отлагани реформи в здравеопазването и образованието, но засега без ясен фокус как точно ще бъдат реализирани, силен оптимизъм за икономическия растеж и данъчните приходи догодина и очаквано повече социални разходи. Това се чете в проекта на бюджета за догодина, който беше публикуван на интернет страницата на Министерството на финансите в сряда.

Едно от основните притеснения на анализаторите за държавните финанси догодина е именно заложеният ръст от 1.8%, при положение че икономиката стагнира вече трета поредна година. Под въпрос остава и инфлацията, която е сред по-трудните за прогнозиране показатели и затова през нея е лесно да се прокара повече оптимизъм в бюджета. Тя също е заложена на 1.8% догодина. Данните досега обаче показват, че има вероятност 2013 г. дори да завърши с дефлация.

Все пак проектобюджетът не е напълно завършен. Докладът към него не е готов и ще бъде публикуван чак след като проектът бъде гласуван в Министерския съвет, съобщиха за "Капитал Daily" от финансовото ведомство. Това означава, че през идната седмица в него може да се очакват още промени. В момента например не са публикувани подробни разбивки на бюджетите по министерства, където ще се види в каква степен ще се реализират обявените съкращения на персонала в държавните ведомства. По закон финансовият план на страната трябва да бъде внесен за гласуване в парламента до края на този месец.

1.8% по скалата на МФ

Най-голямата земетръсна зона в бюджета за догодина продължава да е прогнозата на експертите от Министерството на финансите (МФ) за ръста на икономиката догодина. Тя е очертана като фискален риск и в мотивите към проектобюджета. Още повече че наскоро Международният валутен фонд ревизира очакванията си за ръста на българската икономика догодина с 0.7 пункта надолу и сега прогнозата им е по-песимистична от тази на българското правителство - 1.6%.

Оттам естествено идват и притеснения за изпълнението на приходната част на бюджета. За 2014 г. се залага малък ръст на постъпленията по консолидираната фискална програма от 500 млн. лв. до 30.89 млрд. лв. Той трябва да дойде основно от данъчни приходи, за които се предвижда да нараснат с близо 1.5 млрд. лв., като в голямата си част този ефект трябва да дойде от косвените данъци (допълнително 600 млн. лв. от ДДС и 250 млн. лв. от акцизи). Общо данъчните и осигурителни приходи трябва да се увеличат с 6.5%, което, ако не се сбъднат очакванията за изсветляване на икономиката (виж карето) или по-висока събираемост, може да се окаже трудно изпълнимо. От въвежданото на обратно начисляване на ДДС например се очаква 400 млн. лв. положителен ефект. "С почти 100% сигурност бюджетът ще бъде прекрояван догодина, след като се види, че заложените в него цели са нереалистични", коментира икономист. "Съществени са рисковете за изпълнение на приходите, тъй като реално не се прилагат никакви мерки за подобряване на събираемостта", допълва той.

Приоритети 2014

В проектобюджета е записано поне на хартия и желанието на управляващите да започнат реформи в два от най-недофинансираните сектори - образованието и здравеопазването. Една от идеите е за демонополизация на здравното осигуряване. Оттам става ясно, че средствата за реформата ще за сметка на здравноосигурителните приходи по бюджета на здравната каса.

За образование пък са предвидени 100 млн. лв. повече. Общо средствата са близо 300 млн. лв, като фокусът е върху равния достъп до качествено образование. Правителството планира да промени системата на делегираните бюджети, като въведе критерий "качество на обучението". Идеята е повече пари да получат училищата с високи резултати, както и да се преодолеят разликите между големите и малките училища. В момента единствен критерий е броят ученици, заради което училищата в по-малко населените райони в страната се справят по-трудно.  Подобен механизъм е предвиден и във висшето образование, като критерии ще бъдат реализацията на студентите на пазара на труда и приоритетните за страната специалности.

От структурата на приходите (виж графиката) наистина се вижда, че разходите в социалната, образователната и здравната сфера са единствените, които нарастват като процент от БВП. Ключът обаче ще е в начина, по който ще се реализират реформите, ако има политическа воля да бъдат започнати.

Нова година, нов фонд

С новия фонд "Растеж и устойчиво развитие на регионите" управляващите смятат да изпълнят обещанието си за повече разходи за развитие на регионите. За него са предвидени 500 млн. лв. за догодина, като идеята му е общини и министерства да кандидатстват за средства от него на конкурентен принцип. За да се осигурят парите, са били орязани бюджетите на ведомствата. "Оптимизирането на разходите на министерства и ведомства, което сме направили, позволява да се насочи финансов ресурс към реализирането на публична инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите в размер на 500 млн. лв.", каза в сряда финансовият министър Петър Чобанов.

Ключът тук обаче ще е да се създадат приоритетни области за инвестиране и механизъм за кандидатстване, който да не позволи средствата в него да се разпределят според политически вместо икономически цели. Въпреки че средствата за фонда са включени в капиталовите разходи на консолидираната фискална програма обаче, сумата, която държавата смята да инвестира догодина, намалява спрямо очакваното за тази година. Спадът е с 380 млн. лв. до малко под 5 млрд. лв. Едно от обясненията е, че през следващата година ще се усвояват средства от сегашния програмен период, който приключва в края на 2013 г. (по правилото n+2). Така предвидените бюджетни средства за съфинансиране са с 576 млн.лв. по-малко.

За сметка на това се увеличават текущите разходи - с 465 млн. лв., като основната част от тях ще отидат за пенсии (виж карето).

По-малък дефицит

Разходите догодина ще се увеличат с по-малко, отколкото приходите - близо 400 млн. лв. до 31.45 млрд. лв. Така дефицитът през 2014 г. ще се свие спрямо заложения в актуализацията на бюджета до 1.8% от БВП, или с малко над 100 млн. лв. до 1.47 млрд. лв. За пръв път бюджетът се изготвя според Закона за публичните финанси, който влиза в сила от началото на следващата година. Затова в него са разписани макрорамката и консолидираната фискална програма за следващите три години. От тях се вижда, че правителството е заложило постепенен спад на дефицита до нивата, които България е обещала на Европейската комисия да достигне - 1.5% през 2015 г. и 1.1% от БВП през 2016 г.

Според прогнозите на финансист обаче дефицитът може да достигне 2.5-3% догодина, особено ако правителството залитне в посока твърде много социални разходи. По думите на Лъчезар Богданов от Industry Watch пък трябва да се внимава със ситуацията на траен дефицит, най-вече заради сигналите, които това дава на инвеститорите.

Догодина е заложено да се поеме до 4.4 млрд. лв. дълг. От тази сума 3 млрд. лв. ще отидат за плащане по падежиращ дълг (1.7 млрд. лв. по глобалните облигации, които трябва да се платят през януари 2015 г. и 1.3 млрд. лв. за падежиращ дълг на вътрешния пазар). Останалите 1.4 млрд. лв. са за покриване на дефицита, като по всичко личи, че не е предвидено поеманена дълг за други цели извън тези. Това оставя малко място за лавиране за непредвидени разходи и също поставя риск да се наложи актуализация. До 3.9 млрд. лв. могат да бъдат изтеглени от международните пазари. Максимумът на дълга се качва до 18 млрд. лв., а минимумът на фискалния резерв остава на 4.5 млрд. лв.

Ляв мигач

Основната част от ръста на разходите за догодина очаквано е за социални политики. Общо за пенсии са предвидени 8.1 млрд. лв. Това е увеличение на разходите с 4.7% спрямо сумата, която реално се очаква да бъде изхарчена през тази година. Ръстът се дължи най-вече на връщането на швейцарското правило за увеличение на пенсиите от юли. Затова ще са необходими 120 млн. лв. Дефицитът на ДОО за 2014 г. ще е рекордно висок, като почти докосва 2 млрд. лв.

За майките също ще има повече пари от бюджет 2014. Обезщетението за отглеждане на малко дете ще стане 340 лв. от догодина, колкото ще бъде и минималната работна заплата. Майчинските за втората година вече бяха увеличени веднъж през юли тази година от 240 на 310 лв. Месечните детски надбавки също се увеличават - от 35 до 50 лв., но само за второ дете. За първото дете те остават 35 лв. на месец.

Освен очакваното покачване на минималната работна заплата от началото на 2014 г. от 310 лв. на 340 млн. лв. в проектобюджета са разписани тя да продължи да расте, съответно до 380 през 2015 г. и до 420 лв през 2016 г. Аналогично се предвижда и освен настоящото вдигане на максималния осигурителен доход на 2400 лв. то да продължи и през следващите години с по 200 лв. до достигане на 2800 лв. Това ще повлияе и на максималния размер на пенсиите, който ще расте до 840 лв. за 2014 г., 910 лв. за 2015 г. и 980 лв. за 2016 г.

Откъде повече разходи



Общият ръст на данъчните приходи, заложени през 2014 г., е почти 1.5 млрд. лв. Част от тях финансовото министерство обяснява с:

- Въвеждане на механизъм за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени и технически култури, който трябва да донесе на бюджета 400 млн. лв. повече според разчетите на управляващите

- Въвеждането на фискален контрол за високорискови стоки ще увеличи постъпленията с 220 млн. лв.

- Повишението на акцизните ставки за горивата от началото на 2014 г. според изискванията на европейското законодателство - 36 млн. лв. (общо от ДДС и акциз)

- В същото време се очаква отрицателният ефект от промяната в данъчното третиране на ДДС по водните проекти на Министерство на околната среда и водите да е в размер на 200 млн. лв.; субсидиите за земеделските производители под формата на ваучери за гориво пък ще струват на бюджета 84 млн. лв.

- Догодина се очакват по-малко неданъчни приходи, защото през тази имаше извънредни плащания по това перо.

Орязани министерства



Част от министерствата и ведомствата ще получат по-малко пари в сравнение с тази година. По-малко средства ще има за администрацията на президента (с половин милион лева надолу до 5.6 млн. лв.), както и за омбудсмана (минус 300 хил. лв.). Наполовина е намалял бюджетът на Авиоотряд 28. Регионалното министерство ще получи с 18% по-малко, но това се дължи на факта, че то се раздели на две. Бюджетите на БНТ и Съвета за електронни медии също ще бъдат намалени, съответно с 5 млн. лв. и 200 хил. лв. Средно намалението на бюджетите на ведомствата е с около 10%.
Автор: Капитал Daily
Автор: Капитал Daily
Автор: Капитал Daily
Автор: Капитал Daily

Заявка за старт на отдавна отлагани реформи в здравеопазването и образованието, но засега без ясен фокус как точно ще бъдат реализирани, силен оптимизъм за икономическия растеж и данъчните приходи догодина и очаквано повече социални разходи. Това се чете в проекта на бюджета за догодина, който беше публикуван на интернет страницата на Министерството на финансите в сряда.

Едно от основните притеснения на анализаторите за държавните финанси догодина е именно заложеният ръст от 1.8%, при положение че икономиката стагнира вече трета поредна година. Под въпрос остава и инфлацията, която е сред по-трудните за прогнозиране показатели и затова през нея е лесно да се прокара повече оптимизъм в бюджета. Тя също е заложена на 1.8% догодина. Данните досега обаче показват, че има вероятност 2013 г. дори да завърши с дефлация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Всеки продал поне едно пакетче дъвки през живота си е наясно, че всички тия глупости за растеж са обикновено представяне на желаното за възможно. Просто ни разиграват една бутафорна сценка. Но пък планираното нарастване с няколко милиарда на държавния дълг е лесно постижимо и се хващам на бас на каса уиски с който иска, че ако тия останат във властта ще натрупат обещания дълг, за да си изпълнят бюджета поне в тази част. Тях ги интересува само това.

  • 2
    daaam avatar :-|
    daam

    Само с оптимизма ще си останат. Неадекватно управление

  • 3
    misha avatar :-|
    Миша

    Как го виждат този ръст от 1,8%? Няма лошо, дори бих казал, че по-добре да е 8,1%. Но все още няма никаква индикация (за 1,85%) това да се случи. Залагането на някакви данъчни и административни подобрения е бутафория. Първо, нашите леви никога не действат умно, второ - няма да устискат за истински помени, а трето - дори да са подходящи промените, трябва време да проработят.
    Допълнителната събираемост от ДДС и акцизи също не я очаквам. Не им дава сърце да кажат на своите хора: Другари, крадете по-малко!
    Ще наблегнат на нови заеми. Само това го могат.

  • 4
    kalliman avatar :-|
    kalliman

    Типично по комунистически. Теглим заеми за да плащаме на социално слабите. После заеми за да покрием първите заеми и т.н. Накрая ще завършим като маляките - много заеми малко икономика. И много социално зависими. Но нали това е най-лесният начин да се контролират избирателите. А това което съвесните пенсионери са с отработили преди време е отдавна окрадено от бащите на тия дето са сега на власт. Сега Сергей&ДПС&Ко, крадът не само нас ами и нашите деца.

    После след 4-ри години и 4-ри милиарда евро заеми, нека пак да се чешим и да ходим за риба вместо да сме на урните. Ама така е като хората не виждат или не искат да видят малко по-далече от носовете си.

  • 5
    kalliman avatar :-|
    kalliman

    А тоя комсомолец Чобанов не мога да го гледам. От къде го извади този оптимизъм. 1.8 Процента ръст? Това от акцизи на цигари ли ще го вземат? Те затова ли разрешиха да се пуши по кръчмите?

  • 6
    kihano avatar :-|
    kihano

    Определено Дянковски бюджет. Тия които си мислят, че властта се е сменила явно съдят само по личните си контакти в министерствата.

  • 7
    gorbachov82 avatar :-|
    Горбачов

    До коментар [#4] от "kalliman"

    Като не ти харесва, явявай се на избори и променяй ситуацията.

    По сегашните закони и конституция тази държава трябва да е социална.

    Социално слабите са социално слаби, не са мързеливи, не са престъпници, а са социално слаби и ти си длъжен да ги подкрепяш.

    Ако не желаеш - терминалите на Летище София те зоват

  • 8
    ala_bala avatar :-|
    ala_bala

    [quote#7:"Горбачов"]Ако не желаеш - терминалите на Летище София те зоват
    [/quote]Големия проблем е, че става обратното. "Терминала" хващат тези дето искат и могат да бачкат. Тук остават хрантутниците.

  • 9
    izabell avatar :-|
    izabell

    Разходите за образование ще надхвърлят заплануваните.Още някои студенти не са се оттърсли от летните политически увлечения.

  • 10
    the_core avatar :-?
    The Core

    Качеството на живота спада, дори деградира, качеството на кадрите деградира, населението намалява, доходите спадат в абсолютно и относително измерение, само икономиката "ще нараства"..
    Някой вярва ли на тези?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK