Неправителствени организации срещу поредното кръгово в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неправителствени организации срещу поредното кръгово в София

Неправителствени организации срещу поредното кръгово в София

Критиката е, че съоръжението на бул. "Акад. Иван Гешов" и бул. "България" не предвижда пешеходни и велоалеи

Кристина Климентиевна
12921 прочитания

"Тревожи ни фактът, че сме свидетели на пореден пример, в който въпросите за удобно преминаване на велосипедисти и пешеходци изникват в краен етап и от нас се очаква едва ли не да "спасяваме" положението"

Сдружение "Велоеволюция"

Неправителствени организации за пореден път влизат в спор със Столичната общината при изграждане на кръгово движение, тъй като в проекта не са предвидени велосипедни и пешеходни алеи. През миналата седмица Столичната община даде зелена светлина за изграждането на кръстовището на две нива при семинарията, сега идва ред и на транспортния възел на бул. "Акад. Иван Гешов" и бул. "България", където отново се предвижда движението да става само от автомобили.

Подобни проблеми имаше при проекта "Лъвов мост", който ще съчетава три вида транспорт – автомобилен, трамвай и метро. Преминаването на велосипедисти беше забравено, като така се прекъсва едно от транзитните трасета по бул. "Мария Луиза" към центъра.

При семинарията - по бул. "Пейо Яворов", ще бъде изграден пешеходен подлез, но сегашният вариант на естакадата е с две платна за движение във всяка посока, по която не се предвижда пешеходно преминаване.

Новият транспортен възел на бул. "Акад. Иван Гешов" и бул. "България", който струва 22.4 млн. лв. без ДДС, е в готовност и до дни строителството може да започне, обяви наскоро заместник-кметът по транспорта Любомир Христов. Изпълнител на поръчката е "Балканстрой", като тя трябва да бъде приключена до 230 дни. Въпреки че идеята за кръстовището не е нова (още през 2009 г. общината даде началото на транспортен план за пет такива обекта на стойност 44.6 млн. евро.), седмици преди началото на строителството архитекти и неправителствени оргазнизации организираха три обществени обсъждания, на които се обявиха против изграждането на съоръжение без пешеходно пространство и велоалеи.

Само за автомобили

"На всички обсъждания граждани и специалисти бяха категорично против този проект", казаха за "Капитал Daily" от организацията "За обществен и релсов транспорт". По техни думи главният архитект на София Петър Диков е обещал преди началото на строителството да се направи архитектурен конкурс за визията на кръстовищетo, въпреки че вече има готов проект и избран изпълнител. "Оказва се, че данните, с които е боравил проектантът, са от 2008 г., когато е обявен и търгът за обекта. Сега сме 2013 г. и за всички е видно, че движението на автомобилите е нараснало", допълват от сдружението. По техни думи общината ясно е заявила, че проектът е за автомобилно преминаване и не се отнася до пешеходци или велосипедисти. "Освен това беше и най-отговорно заявено, че вдигането на естакада във въздуха ще намали шума, но хората в квартала потвърдиха, че при предишни кръствоища на две нива шумът не е намалял", каза Веселин Кирев от гражданската инициатива.

От организацията смятат, че в София все повече се развива тенденцията за увеличаване на автомобилите и насърчаване на трафика с кръстовища, естакади и кръгови движения на две нива. "София е най-прашната европейска столица, за което в началото на годината Европейската комисия изпрати изрично предупреждение за започване на съдебна процедура и сегашната общинска политика не работи за премахването на този сериозен проблем", допълват от организацията.

Предложения за промяна

"Поредното недоглеждане при изготвянето на заданието към проекта, което обуславя влошаването на условията по съществуващата велоалея, а велосипедистите отново ще са принудени да се престорят на пешеходци, като използват съществуващия подлез", казват в становището си, което беше предоставено на "Капитал Daily" от сдружение "Велоеволюция". Според тях изпускането на велосипедното движение като елемент на транспортната система в заданието означава, че още отначало не е имало изискване проектантският екип да се съобрази със съществуващата и бъдещите велоалеи, нито е търсена консултация със специалисти.

По молба на главния архитект на София "Велоеволюция" разработва няколко варианта за намиране на адекватно решение за велосипедното преминаване. Някои от тях предвиждат преливане на велоалеите от тротоарите във велосипедни ленти на пътното платно, което е особено необходимо за главния велосипеден лъч по бул. "България". Така пресичането на велосипедистите може да се съобрази със светофарния план, където могат да бъдат изнесени и стоп линии за велосипеди. Друг вариант, който сдружението обсъжда, е чрез изнасяне на велосипедното преминаване в кръг, свързващ стоп линиите на светофарите. Този тип пресичане изисква повече пространство по ъглите на кръстовището, които в настоящото му състояние и в проектната разработка са изцяло заети от външните стени на подлезите.

"Каквото и да предлагаме, настояваме за нов проект, който да включва всички видове транспорт и удобства за пешеходците", каза за "Капитал Daily" Радостина Петрова от "Велоеволюция"

Движение в кръг

Проектът е разработен на две нива, като горната му част ще бъде във вид на кръгово движение. По думите на директора на фирмата изпълнител Сергей Стойков преминаването през кръстовището в пиков час ще става най-много за две минути. Кръговата конструкция ще бъде заключена между дванайсет стоманени въжета от вътрешната страна на кръга и още четири от външната. Те ще бъдат закачени върху масивна средна колона, които ще държат конструкцията на кръговото движение. При изграждането на това кръстовище ще бъде завършен целият цикъл за връзка между западната и източната част на града. Една от целите на проекта е движението в зоната от бул. "Възкресение" до Южния парк да бъде изцяло без светофари. Движението по горното главно ниво на кръстовището ще е кръгово и в две ленти. На долното ниво ще бъдат забранени левите завои и по този начин преминаването по него ще е възможно в рамките на две минути. Движението на входовете и изходите към кръга също ще е двулентово.

Проект в развитие

Транспортният възел е част от проект за пет кръстовища, който започна да се изпълнява през 2009 г. Той е финансиран със заем от Европейската инвестиционна банка в размер на 44.6 млн. евро. През 2008 г. бяха проведени търгове и избрани изпълнители, като три от кръстовищата - в "Младост", при телевизионната кула и при пресичането на бул. "Акад. Иван Гешов" и ул. "Георги Софийски", вече са готови. Строителството на останалите две – на бул. "Акад. Иван Гешов" и бул. "България" и при семинарията, трябва да бъдат завършени до 2014 г.

"Тревожи ни фактът, че сме свидетели на пореден пример, в който въпросите за удобно преминаване на велосипедисти и пешеходци изникват в краен етап и от нас се очаква едва ли не да "спасяваме" положението"

Сдружение "Велоеволюция"

Неправителствени организации за пореден път влизат в спор със Столичната общината при изграждане на кръгово движение, тъй като в проекта не са предвидени велосипедни и пешеходни алеи. През миналата седмица Столичната община даде зелена светлина за изграждането на кръстовището на две нива при семинарията, сега идва ред и на транспортния възел на бул. "Акад. Иван Гешов" и бул. "България", където отново се предвижда движението да става само от автомобили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

93 коментара
  • 1
    kaizersoze avatar :-|
    kaizersoze

    И не само това, че проектът няма велоалеи, което само по себе си е тъпо.

    Добре е градът да се обновява и развива, но това трябва да става по план, който е цялостен и предвижда развитието на града за 30-50 години. Нещо, което е съставено от специалисти-урбанисти, архитекти, специалисти по транспорт и т.н.

    И пак общинарите и Диков могат да крадат и при съставянето на този план, но поне нека има такъв, за да вървим в правилната посока. А не да се краде по най-лесния начин без явна полза за обществото, просто щото ГБС трябва да усвои едни пари, а тапата от коли да се премести на 400 метра.

  • 2
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    Пише се съорЪжение :(, щом и тук се допускат такива грешки не знам... А в Дневник е още по-зле.

  • 3
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    честито ти диков обектче за усвояване

  • 4
    phill11 avatar :-|
    phill11

    На долно ниво се виждат от снимката тротоари, не би следвало да е проблем да се направят и велоалеи.
    Какво ще търсят пешеходците и велосипедистите на кръговото горе?

  • 5
    jugozombi avatar :-?

    Звучи ми нелепо:

    "От организацията смятат, че в София все повече се развива тенденцията за увеличаване на автомобилите и насърчаване на трафика с кръстовища, естакади и кръгови движения на две нива."

    Броят на автомобилите се увеличаваше и преди да започне строителството на кръстовища на две нива. Те едва ли ще намалеят, ако такива кръстовища не се строят. Само "тапите" ще си останат същите.

  • 6
    fez_deffender avatar :-|
    Фес Deffender

    Никаква фантазия няма екипът на Диков. Защо мамка му правите нещата на парче. Имате цял град. Направете план и го следвайте. Толкова ли е трудно. Диков определено трябва да си ходи.

  • 7
    deinakz avatar :-|
    deinakz

    До коментар [#5] от "Югозомби (цензуриран от "Икономедиа")":

    Нови шосета и инфраструктура не са само естакадите на две, три и повече нива. Градските магистрали, пробивите и новопостроените улици като цяло също са инфраструктура, основно заради и за автомобилите. Нямаме реален анализ при нарастване на пътната мрежа, с какъв темп нарастват разходите и ще покрие ли бюджетът нейната поддръжка, при положение, че и за настоящата се казва, че пари недостигат. В крайна сметка, окаяната настояща пътна мрежа е резултат от същото управление, което сега ни обещава ново светло бъдеще, в инвестиране на заеми в нови пътища. А проблеми с трафика се решават с цялостен план, последователна политика, базирана на постоянни изследвания и анализи. Т.нар. работа на парче е най-характерното за Столична община.

  • 8
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#7] от "deinakz":

    Говорите пределно общи неща. Безсмислено.

  • 9
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#7] от "deinakz":

    П. п. Ако сте от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, моля, изобщо не ми пилейте времето с подобни абсурди:

    http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2013/03/09/2018941_protestirashti_prizovaha_privatizaciiata_na_bdj_da/?ref=miniurl#comment-30

  • 10
    axo avatar :-|
    axo

    Абсолютно безумие е да се наливат такива огромни суми (24 милиона?!?!) и в крайна сметка да няма безконфликтно преминаване в нито една от посоките, т.е. в час пик да имаме задръствания на две нива. Целият трафик в София може значително да се улесни с далеч по-елементарни мерки, но от тях няма да може да се краде в такъв размах.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK