Бюджет 2014 - колебливо вляво
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бюджет 2014 - колебливо вляво

Бюджет 2014 - колебливо вляво

Стремежът на управляващите да изглеждат "социални" е по-силен от плахите реформистки намерения

Вера Денизова, Калина Чернева
9832 прочитания

© Георги Кожухаров


Бюджет, който да се хареса на всички – и на протестиращите за повече социални помощи, и на протестиращите за по-малко корумпирана държава, и на бизнеса. На пръв поглед с финансовата рамка на държавата за следващата година правителството се е опитало да постигне точно това: да увеличи социалните плащания, като едновременно с това маркира някакви намерения за реформи в администрацията, образованието и здравеопазването. Заявката на финансовия министър Петър Чобанов е още по-смела – за рестарт на икономиката и ясна посока на политиките.

Когато се опитваш да решиш проблемите на всички, в условия на сериозно недоверие, с ограничен ресурс и без единодушно приета стратегия къде какво да промениш обаче, фокусът започва да се губи. Особено ако към тази картина се насложат и все по-осезателните вмешателства на партийните централи в работата на правителството.

В крайна сметка на чакащите повече пари от държавата бюджетът им се видя постен, а на либерално мислещите – недостатъчно оптимизиран откъм ефективност на разходите. Така, вместо всички да се доволни, всички са малко недоволни. Бюджетът за щастие опроверга най-сериозните опасения за бясно харчене, но в него могат да се видят и всички проблеми на сегашното управление. Изключително ниското доверие към кабинета се отразява в опита да се купи симпатия с увеличаване на разходите в социалната сфера. Партийният контрол върху правителството е смачкал макар и плахите експертни идеи за реформи, като например тази в администрацията. Изключителното внимание да няма нито една сериозно ощетена група хора пък показва страха от предсрочни избори.

Истината е, че като структура бюджет 2014 няма да е много по-различен от миналогодишния (виж графиката). Приходната част отново е пренапрегната, а освен постоянните искания на БСП за повече разходи основната заплаха за държавните финанси отново остава неясната икономическа обстановка. Макар и с малко, догодина дефицитът се предвижда да се свие - до 1.8% от БВП. Преразпределителната роля на държавата пък е близо до тавана по закон – 39.7% от БВП. Има и положителни промени, но те са по-скоро в начина на представяне на държавните финанси. Дали това ще ги направи по-ефективни и по-прозрачни обаче ще стане ясно малко по-късно. Все пак проектобюджетът, публикуван на страницата на финансовото ведомство, не е напълно завършен. Тази година той се изготвя по нови правила и докладът към него (в който има допълнителна информация за разходите по функции и подробни разбивки за бюджетите на министерствата) ще бъде публикуван чак след като проектът бъде гласуван в Министерския съвет. А и дотогава най-вероятно ще продължат и политическите пазарлъци и сметки от кой да се отреже и на кой да се даде повече.

Амбициозните 1.8

Основният въпрос при подготовката на бюджета всяка година, особено след като започна кризата, е ще има ли растеж. Причината е, че държавните финанси до голяма степен зависят от това как и с колко се увеличава БВП. Дебатът сега не е по-различен. От финансовото министерство залагат на 1.8% ръст на икономиката през 2014 г., движен от износ и вътрешно потребление. Толкова ще е и инфлацията. В мотивите към проектодокумента за 2014 г. обаче е посочено, че "в средносрочен план най-същественият риск за бюджета продължава да бъде евентуално значително отклонение от очакванията за растеж на икономиката". Все още има голяма доза неизвестност и за развитието на Европа, а за там е предназначен почти две трети от българския износ.

В същото време през следващата година държавата планира да събере 1.5 млрд. лв. повече данъчни приходи. Този ефект трябва да дойде най-вече от косвените данъци (допълнително 600 млн. лв. от ДДС и 250 млн. лв. от акцизи). Ако не се сбъднат очакванията за изсветляване на икономиката или по-висока събираемост, задачата може да се окаже с повишена трудност. "Приходите са напрегнати, но благодарение на промените в данъчните закони и усилията на приходната администрация ще бъдат изпълнени", заяви финансовият министър.

От въвежданото на обратно начисляване на ДДС за сделките със зърно например през 2014 г. се очаква 400 млн. лв. положителен ефект, а от засиления фискален контрол върху високорискови стоки – още около 220 млн. лв., но според финансисти тези сметки са надценени.

"С почти 100% сигурност бюджетът ще бъде прекрояван догодина, след като се види, че заложените в него цели са нереалистични", коментира икономист. Според него рисковете за изпълнение на приходите са съществени, тъй като реално не се прилагат никакви мерки за подобряване на събираемостта.

Все пак в бюджета има и буфери. От следващата година отново се въвежда правилото за задържане на част от разходите и трансферите от републиканския бюджет. Става въпрос за 5%, които ще се отпускат в края на годината, при условие че изпълнението на бюджета е според плана. Подобно ограничение имаше преди няколко години, но тогава то беше за 10% от разходите на ведомствата и общините.

Печеливши и губещи

Въпреки че бюджетът догодина отново ще е на дефицит, разходите растат по-малко от приходите с около 100 млн. лв. Логично, за да се даде повече на някого, друг е получил по-малко. Ако се сравнят разходите по функции и като процент от БВП, най-голям ръст има при парите за образование, здравеопазване, социално подпомагане. Увеличението по последното перо е и най-голямо – близо 400 млн. лв. (виж карето как се разпределят). Така за пръв път бюджетът на социалното министерство надхвърля прага от 1 млрд. лв. Най-едрото парче от социалните плащания обаче е за пенсии. Ръстът се дължи най-вече на връщането на швейцарското правило за увеличението им от юли (средно с 3%) и за това ще са необходими 120 млн. лв. Всъщност пенсиите са и най-едрият разход на държавата от години, като през 2014 г. натам ще се насочи една трета от бюджета, или 10% от БВП.

Общините също получават малко отгоре - 81.5 млн. лв. Те ще могат да разчитат и на допълнителен ресурс от новосъздадения с бюджет от 500 млн. лв. фонд "Растеж и устойчиво развитие на регионите" (повече за него тук). Около 100 млн. лв. допълнително са заделени за образование, все още не е ясно колко точно е допълнителният ресурс за здраве.

На пръв поглед има леко орязване на парите за силовите ведомства, но то е незначително. Бюджетът на МВР например се предлага да е под един милиард, но най-вероятно една част от парите са пренасочени към ДАНС и към новата агенция за подслушване "Технически операции".

Оптимизацията на парите за издръжка на администрацията е по-скоро символична, като текущите разходи нарастват с около 460 млн. лв. спрямо миналата година, а разходите за заплати са по-малко с едва 20 млн. лв., което е 0.5%. Очевидно поне засега идеята на финансовия министър за административна реформа, която да започне още през следващата година, няма да се случи. Желанието на Чобанов беше министерствата да бюджетират разходите си за заплати при 10% съкращение на числеността на персонала от началото на годината. Впоследствие управляващото мнозинство даде на заден.

В мотивите към проектобюджета е посочено, че съкращенията в администрацията не бива да се извършват автоматично и 10% праг не може да бъде еднакъв за всички. "Процесът на оптимизация ще се проведе на база на преглед и анализ на функциите, дейностите, организационните процеси, регулаторните режими. От този процес се очаква не само съкращения и намаляване на разходите за персонала, а преструктуриране на неефективни звена в системите на бюджетните организации, елиминиране на дублиращи се функции, децентрализация и аутсорсинг", е записано в доклада.

Все пак има структури, които догодина ще получат по-малко от държавата. По-малко средства ще има за администрацията на президента (с половин милион лева надолу до 5.6 млн. лв.), както и за омбудсмана (минус 300 хил. лв.). Наполовина е намалял бюджетът на Авиоотряд 28. По-малко са и субсидиите за БНТ и СЕМ. Средното намаление на парите по бюджетите на администрацията е около 10%.

"С бюджет 2014 се прекратява наложилата се практика всяка година да се добавя малко ресурс на всички ведомства, без да се видят резултатите от работата им", обясни финансовият министър. Всъщност от следващата година всички министерства са задължени да представят бюджетите си и в програмен формат - т.е с обяснение за какви програми и проекти ще харчат парите, както и какви резултати се очаква да се постигне с тях. "Изискването е разписано в новия закон за публичните финанси. Но не очаквам качеството на представяне на разходите на администрацията да се промени още от догодина, защото се изисква време и обучение на администрацията. Въпросът е започнатото да продължи да се надгражда, иначе програмното бюджетиране ще остане проформа", е мнението на финансист.

Заявка без покритие

За да получаваме по-добри обществени услуги срещу данъците, които плащаме, държавата трябва да харчи парите ни ефективно. Това обаче не става само с разместване на парите между отделните ведомства, а с промяна на начина, по който функционират публичните системи. С проектобюджета за догодина управляващите дават заявка за реформа в образованието, здравеопазването и администрацията. Въпросът е, че зад иначе добре звучащите изрази като по-качествено образование, разбиване на монопола на здравната каса и ефективна администрация няма разписани конкретни мерки и стъпки.

"Приветствам заявките за реформа. Въпросът е, че всичко е разписано много общо. Например не е ясно какво точно мислят да правят в здравеопазването. Подобна реформа се предприема, след като е изготвен анализ на слабостите на системата", казва Любомир Дацов, бивш зам. финансов министър.

Правителството планира да промени системата на делегираните бюджети в основното образование, като въведе критерий "качество на обучението". Идеята е повече пари да получат училищата с високи резултати, както и да се преодолеят разликите между големите и малките училища. В момента единствен критерий е броят ученици, заради което училищата в по-малко населените райони в страната се справят по-трудно.

Дацов обаче обръща внимание, че подобна промяна може да опорочи идеята на делегираните бюджети в средното образование. "Ако целта е да се съхранят неефективните училища и детски градини, по-добре това да се направи през отделна национална програма за качество на образованието. Досега парите следваха ученика, а ми се струва, че се готви промяна на този модел. Ако това е реформата, по-добре да я няма", допълва той.

Подобен механизъм е предвиден и във висшето образование, като критерии ще бъдат реализацията на студентите на пазара на труда и приоритетните за страната специалности. В същото време обаче се увеличава субсидията за УНСС и се намалява тази за Техническия университет в София, което противоречи със заявения приоритет за съобразяване с потребностите на пазара на труда.

Според проекта правителството е осигурило средства за нови учебници и учебни помагала, както и за целодневно обучение на учениците от 1 до 4 клас. Друг акцент е професионалното образование, за което са предвидени средства за обучение на специалисти, които са важни за икономиката на съответния регион, както и за стипендии. Предвидени са допълнителни средства и за БАН, но без план да се разпределят на проектен принцип.

Така отново всичко опира до конкретиката как точно ще бъдат направени реформите. Ако изобщо има политическа воля за това. Защото половинчатите промени понякога се оказват по-опасни. Справка – състоянието на здравния сектор в момента.

Леко надолу

След като тази година правителството увеличи дефицита до максимално позволените по закон 2% от БВП, през следващата планира той да се свие леко до 1.8%. Процесът на затваряне на дупката между приходите и разходите в държавните финанси обаче ще продължи и след 2016 г., когато дефицитът се очаква да е 1.1% от БВП. За сравнение, предишната цел беше с 0.2 пункта по-ниска. Увеличава и още един показател за състоянието на държавните финанси - средносрочната цел за структурен дефицит (виж карето).

"Основната цел на бюджета за 2014 г. е да рестартираме икономиката и да ускорим икономическият растеж, като чрез бюджета искаме да променим наложения през последните години модел за провеждане на фискална политика, която задържа растежа", обясни министърът на финансите.

Според прогнозите на финансист обаче дефицитът може да достигне и 2% догодина, особено ако правителството залитне в посока твърде много социални разходи. В проектобюджета са отбелязани още два риска - процесът на усвояване на средства от европейските фондове предвид застъпването на два програмни периода, както и квазифискалните дефицити, натрупвани от държавните предприятия, или генерирането на дефицити по сметките на общините.

"Бюджетът е добре изготвен, но остава големият въпрос - за неговото изпълнение. По времето на ГЕРБ всичко беше текущи разходи за сметка на тези, които създават растеж. Същото може да се случи и сега", казва Дацов. Той пояснява, че в проектобюджета се "чете" едно нормално Министерство на финансите и силно непроменен капацитет на останалите ведомства да реализират заявените намерения.

Поддържането на дефицити при ниско ниво на фискалния резерв и липсата на допълнителни приходоизточници (за следващата година той отново не трябва да пада под 4.5 млрд. лв.) при равни други условия означава повече дълг. Догодина държавата ще набере до 4.4 млрд. лв. От тази сума 3 млрд. лв. ще отидат за плащане по падежиращ дълг (1.7 млрд. лв. по глобалните облигации, които трябва да се платят през януари 2015 г., и 1.3 млрд. лв. за падежиращ дълг на вътрешния пазар). Останалите 1.4 млрд. лв. са за покриване на дефицита, като по всичко личи, че не е предвидено поемане на дълг за други цели извън тези. Това оставя малко място за лавиране за непредвидени разходи и също поставя риск да се наложи актуализация. Лимитът за дълга, който може да се набере от международните пазари, е 3.9 млрд. лв.

Според Георги Ганев от Центъра за либерални стратегии, който е и член на икономическата група към гражданския съвет на Реформаторския блок обаче, в средносрочна перспектива не се вижда намаление на тавана на дълга. През 2014 г. ще има извънредно набиране на средства, за да се платят падежиращите глобални облигации през януари 2015 г. Затова и дългът ще се увеличи до 18 млрд. лв. След това управляващите не са поели ангажимент този таван да падне и през 2015 г. той ще е на същото ниво. Въпросът е защо.

Най-големият проблем пред бюджета обаче ще е поведението на правителството. Ако то се вкопчи в мисията за спечелване на общественото одобрение от всички на всяка цена, вредата за публичните финанси ще е голяма. Като индикатор дали се върви в тази посока например може да послужи увеличаване на пенсиите още през април, както настояват от БСП. Жестът към възрастните хора ще е голям, но с цената на стабилността.

 

За хората

- Пенсиите ще се увеличат с 3% от юли догодина по швейцарското правило (ръст според осигурителния доход и инфлацията от предходната година). Средният ръст ще бъде с 14 лв.

- Максималната пенсия става 840 лв. и ще нараства с по 70 лв. годишно, като през 2016 г. ще достигне 980 лв.

- Детските надбавки също се увеличават, но само тези за второ дете - по 50 лв. месечно. За първото и всяко, следващо след второто, надбавките ще са 35 лв. месечно.

- Майчинските за втората година се увеличават до 340 лв., като така отново това плащане се изравнява с минималната работна заплата (МРЗ), както беше преди. Майчинските вече бяха увеличени веднъж през юли тази година от 240 на 310 лв.

- Минималната работна заплата се увеличава с 30 лв. до 340 лв. От проекта на бюджет 2014 г. става ясно, че управляващите вече са разчели как ще се вдига МРЗ през следващите 3 години - до 380 лв. през 2015 г. и 420 лв. година по-късно.

- Самоосигуряващите се лица ще могат да заявят кои осигуровки за държавното обществено осигуряване да погасяват, когато имат няколко публични задължения с изтекли срокове. Това ще става само със заявяване пред НАП, като за тези задължения също няма да се прилага редът на единната сметка.

 

За бизнеса

- Бизнесът ще има повече разходи за труд. Освен минималната работна заплата (виж другото каре) ще нарасне и максималният осигурителен доход. Той се увеличава с 200 лв. до 2400 лв. Според проектобюджета горният праг на доходите, върху който се плащат данъци, ще се увеличава с по-още 200 лв. годишно, докато достигне 2800 лв. през 2016 г. Минималните осигурителни доходи също се увеличават - средно с 2.6%.

- Държавата ще преотстъпва корпоративен данък на производители в общините с висока безработица (поне 25% над средната за страната). Те обаче трябва да създават поне 10 работни места. Половината от тях трябва да са заети пряко в производството, а 30% - да имат постоянен адрес в общината.

- Реверанс получават и земеделските производители. Догодина те ще могат да ползват намалена акцизна ставка за газьол за производство на селскостопанска продукция. Държавната помощ ще се дава под формата на ваучери на обща стойност 84 млн. лв.

- Малките фирми (с годишен оборот до 500 хил. евро) ще могат да отчитат задълженията си за ДДС към бюджета на касова основа, т.е. едва след като получат плащане от своите контрагенти.

- Фирмите (и гражданите) във временно финансово затруднение ще могат да погасяват първо главниците за данъци и осигуровки с изтекъл срок за плащане, а след това лихвите.

Автор: Капитал

Бюджет, който да се хареса на всички – и на протестиращите за повече социални помощи, и на протестиращите за по-малко корумпирана държава, и на бизнеса. На пръв поглед с финансовата рамка на държавата за следващата година правителството се е опитало да постигне точно това: да увеличи социалните плащания, като едновременно с това маркира някакви намерения за реформи в администрацията, образованието и здравеопазването. Заявката на финансовия министър Петър Чобанов е още по-смела – за рестарт на икономиката и ясна посока на политиките.

Когато се опитваш да решиш проблемите на всички, в условия на сериозно недоверие, с ограничен ресурс и без единодушно приета стратегия къде какво да промениш обаче, фокусът започва да се губи. Особено ако към тази картина се насложат и все по-осезателните вмешателства на партийните централи в работата на правителството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Да цитираме Маргарет Татчер "ако искаш да угодиш на всеки, рискуваш да не угодиш на никой и нищо да не свършиш".

    То може по-социално, ако чрез реформи се оптимизираха харчовете. А така много скъпите и неефективни здравеопазване, енергетика и пенсии си остават. МВР и МНО ще си получат огромните и незаслужени дялове от бюджета. И т.н. и т.н.

    Какво е социалното? Да създаде измислени и платени от бюджета работни места за да си купим народна любов. Купена, забележете, с пари взети назаем.

  • 2
    matera avatar :-|
    matera

    "купената народна любов" се връща като бумеранг върху онези,които не се продават за жълти стотинки,но винаги плащат безплатните обяди на по-горните - даващи и получаващи.

  • 3
    superbg avatar :-|
    superbg

    Бюджет 2014 = твърдо все по-надолу в блатото на социалистическата утопия.

    БСП и ДПС са сбирщина от престъпници, мафиоти и национални предатели.

    През 2014 г. ще ни натресат нови 3-4 милиарда заеми заедно с лихвите по тях.

  • 4
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    Този бюджет пак ще се "актуализира" , то се е видяло.

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Бюджет 2014 ще върне България 2-3 века назад и ще я натика в помийната яма на социализЪма. Но с тези престъпници на власт - толкова.

  • 6
    interrobang avatar :-|
    Питанка

    Ще стабилизират ръста на икономическия спад. ;)

  • 7
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#3] от "superbg":

    +++++

    Но матрияла ще вика "Да живей" щото по цял ден ще лежи, нищо няма да пправи и ще капят кинти на готово в техните ръчички от твоя и моя джоб.

  • 8
    izabell avatar :-|
    izabell

    Браво на поддръжниците на Орешарски.Както винаги викат задружно:Дръжте крадеца.За да ръчкат матряла да го защитава.Но не на нас тея мними орешарчета-без мене.

  • 9
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov

    Добрата новина е, че апокалиптичните сценарии за българската икономика, които се чертаеха преди няколко седмици в общественото пространство под псевдонима – Виденова зима, са силно преувеличени и са по-скоро политически инструмент за привличане на внимание, от колкото реални предупредителни сигнали. Лошата е, че те допълнително оказват натиск върху вътрешното потребление, тъй като правят потребителите не само по-предпазливи в своите разходи, но и част от тях предпочитат да отложат покупките си и да се насочат към спестяване на средствата. http://cfo.cio.bg/528

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    Който разбира от музика - комар да му бръмне край ухото, си съставя мелодията....Който не разбира, тъпан да му бият....Ако няма реформи първите 2 години, няма да има и преди изборите.....Освен разбира се ако се няма предвид, изборите да са м. май догодина. Всеки ден с това управление е загубено време. Всяка година загубено време е равностойно на още няколко десетки хиляди с еднопосочен билет.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK