С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 25 окт 2013, 17:07, 9582 прочитания

Бюджет 2014 - колебливо вляво

Стремежът на управляващите да изглеждат "социални" е по-силен от плахите реформистки намерения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Леко надолу

След като тази година правителството увеличи дефицита до максимално позволените по закон 2% от БВП, през следващата планира той да се свие леко до 1.8%. Процесът на затваряне на дупката между приходите и разходите в държавните финанси обаче ще продължи и след 2016 г., когато дефицитът се очаква да е 1.1% от БВП. За сравнение, предишната цел беше с 0.2 пункта по-ниска. Увеличава и още един показател за състоянието на държавните финанси - средносрочната цел за структурен дефицит (виж карето).

"Основната цел на бюджета за 2014 г. е да рестартираме икономиката и да ускорим икономическият растеж, като чрез бюджета искаме да променим наложения през последните години модел за провеждане на фискална политика, която задържа растежа", обясни министърът на финансите.


Според прогнозите на финансист обаче дефицитът може да достигне и 2% догодина, особено ако правителството залитне в посока твърде много социални разходи. В проектобюджета са отбелязани още два риска - процесът на усвояване на средства от европейските фондове предвид застъпването на два програмни периода, както и квазифискалните дефицити, натрупвани от държавните предприятия, или генерирането на дефицити по сметките на общините.

"Бюджетът е добре изготвен, но остава големият въпрос - за неговото изпълнение. По времето на ГЕРБ всичко беше текущи разходи за сметка на тези, които създават растеж. Същото може да се случи и сега", казва Дацов. Той пояснява, че в проектобюджета се "чете" едно нормално Министерство на финансите и силно непроменен капацитет на останалите ведомства да реализират заявените намерения.

Поддържането на дефицити при ниско ниво на фискалния резерв и липсата на допълнителни приходоизточници (за следващата година той отново не трябва да пада под 4.5 млрд. лв.) при равни други условия означава повече дълг. Догодина държавата ще набере до 4.4 млрд. лв. От тази сума 3 млрд. лв. ще отидат за плащане по падежиращ дълг (1.7 млрд. лв. по глобалните облигации, които трябва да се платят през януари 2015 г., и 1.3 млрд. лв. за падежиращ дълг на вътрешния пазар). Останалите 1.4 млрд. лв. са за покриване на дефицита, като по всичко личи, че не е предвидено поемане на дълг за други цели извън тези. Това оставя малко място за лавиране за непредвидени разходи и също поставя риск да се наложи актуализация. Лимитът за дълга, който може да се набере от международните пазари, е 3.9 млрд. лв.



Според Георги Ганев от Центъра за либерални стратегии, който е и член на икономическата група към гражданския съвет на Реформаторския блок обаче, в средносрочна перспектива не се вижда намаление на тавана на дълга. През 2014 г. ще има извънредно набиране на средства, за да се платят падежиращите глобални облигации през януари 2015 г. Затова и дългът ще се увеличи до 18 млрд. лв. След това управляващите не са поели ангажимент този таван да падне и през 2015 г. той ще е на същото ниво. Въпросът е защо.

Най-големият проблем пред бюджета обаче ще е поведението на правителството. Ако то се вкопчи в мисията за спечелване на общественото одобрение от всички на всяка цена, вредата за публичните финанси ще е голяма. Като индикатор дали се върви в тази посока например може да послужи увеличаване на пенсиите още през април, както настояват от БСП. Жестът към възрастните хора ще е голям, но с цената на стабилността.
 
За хората

- Пенсиите ще се увеличат с 3% от юли догодина по швейцарското правило (ръст според осигурителния доход и инфлацията от предходната година). Средният ръст ще бъде с 14 лв.
- Максималната пенсия става 840 лв. и ще нараства с по 70 лв. годишно, като през 2016 г. ще достигне 980 лв.
- Детските надбавки също се увеличават, но само тези за второ дете - по 50 лв. месечно. За първото и всяко, следващо след второто, надбавките ще са 35 лв. месечно.
- Майчинските за втората година се увеличават до 340 лв., като така отново това плащане се изравнява с минималната работна заплата (МРЗ), както беше преди. Майчинските вече бяха увеличени веднъж през юли тази година от 240 на 310 лв.
- Минималната работна заплата се увеличава с 30 лв. до 340 лв. От проекта на бюджет 2014 г. става ясно, че управляващите вече са разчели как ще се вдига МРЗ през следващите 3 години - до 380 лв. през 2015 г. и 420 лв. година по-късно.
- Самоосигуряващите се лица ще могат да заявят кои осигуровки за държавното обществено осигуряване да погасяват, когато имат няколко публични задължения с изтекли срокове. Това ще става само със заявяване пред НАП, като за тези задължения също няма да се прилага редът на единната сметка.
 
За бизнеса

- Бизнесът ще има повече разходи за труд. Освен минималната работна заплата (виж другото каре) ще нарасне и максималният осигурителен доход. Той се увеличава с 200 лв. до 2400 лв. Според проектобюджета горният праг на доходите, върху който се плащат данъци, ще се увеличава с по-още 200 лв. годишно, докато достигне 2800 лв. през 2016 г. Минималните осигурителни доходи също се увеличават - средно с 2.6%.
- Държавата ще преотстъпва корпоративен данък на производители в общините с висока безработица (поне 25% над средната за страната). Те обаче трябва да създават поне 10 работни места. Половината от тях трябва да са заети пряко в производството, а 30% - да имат постоянен адрес в общината.
- Реверанс получават и земеделските производители. Догодина те ще могат да ползват намалена акцизна ставка за газьол за производство на селскостопанска продукция. Държавната помощ ще се дава под формата на ваучери на обща стойност 84 млн. лв.
- Малките фирми (с годишен оборот до 500 хил. евро) ще могат да отчитат задълженията си за ДДС към бюджета на касова основа, т.е. едва след като получат плащане от своите контрагенти.
- Фирмите (и гражданите) във временно финансово затруднение ще могат да погасяват първо главниците за данъци и осигуровки с изтекъл срок за плащане, а след това лихвите.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Две важни събития за тази седмица - избор на нов главен прокурор и мониторинговият доклад на ЕК; Веселин Марешки оправдан на първа инстанция по делото за изнудване; Казусът "Полфрийман продължава да провокира конфликти

21 окт 2019, 339 прочитания

Връзката на "Турски поток" с българската мрежа вече е готова Връзката на "Турски поток" с българската мрежа вече е готова

В 11-километровата отсечка, изградена от "Главболгарстрой", са инвестирани 75 млн. лв. от собствените средства на "Булгартрансгаз"

21 окт 2019, 531 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Планът България

Кои трябва да са приоритетите на страната

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10