Първа копка за пристанището в Сарафово
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първа копка за пристанището в Сарафово

По проект ще се изгради пристан за общо 104 малки и големи кораби

Първа копка за пристанището в Сарафово

Срещу 12 млн. лв. Бургаският залив ще се сдобие с нов рибарски център

Кристина Климентиевна
11109 прочитания

По проект ще се изгради пристан за общо 104 малки и големи кораби

© Община Бургас


Първа копка на рибарското пристанище Сарафово в северната част на Бургаския залив ще бъде направена утре. Портът трябва да запази и развие риболовната индустрия в региона. В края на август 2012 г. Министерският съвет учреди безвъзмездно право на общината за строеж върху морското дъно и така даде зелена светлина за финансиране на проекта с европейски средства.

Това е първият одобрен договор за България по оперативната програма за развитие на сектор "Рибарство" (виж карето) на стойност 10 млн. лв., като община Бургас дофинансира строителството с 2 млн. лв. Срокът за изпълнение на строителните дейности е 9 месеца, но при тежки зимни условия може да бъде удължен с няколко седмици.

Модернизация на рибарския сектор

Проектант на пристанището в Сарафово е консорциум "Урбанико", а изпълнението на поръчката е възложено на консорциум "Стройинжект-БКС", което включва "Евро Алианс Геотехника" и БКС.

Проектът предвижда изграждане на вълнолом, пристан за малки и големи кораби, място за ремонт на плавателните съдове, рибна борса, паркинг, обслужващи сгради и пътища. Пристанището ще бъде с капацитет от 104 плавателни съдове до 8 м и 6 места за кораби до 20 м. В западния му край ще бъде разположен хелинг (релса за приплъзване на плавателни съдове на сушата), където е проектирана открита площадка за ремонти. Зоната предвижда и място за разтоварване и сортиране на улова от малки кораби, заедно с обслужваща сграда за риболовни пособия.

В допълнение ще бъде построена и рибна борса с 20 маси. Целта е да се даде възможност на рибарите за директна продажба на улова и потребителите да закупуват риба без участието на прекупвачи. Административна сграда и паркинг с над 100 места пък ще обслужват посетителите, като входът в пристанището ще бъде контролиран от охрана и видеонаблюдение.

Източник: Община Бургас

Етапи на изграждане

Строителството на обекта ще се извършва в два етапа – първо ще се изгради кейовото пространство, хелинга и зоните за докуване на рибарските лодки и кораби. Ще бъдат оформени и площадките за ремонт на плавателните съдове, местата за разтоварване и сортиране на улова, както и довеждащата инфраструктура – пътна връзка, водоснабдяване, канализация и електроснабдяване. Вторият етап включва строителството на главната пристанищна сграда, порталът и паркинга.  Докато текат строителните дейности в зоната ще бъде обособен временен кей за рибарите.

Черноморец и Поморие пред стартова позиция

Още два проекта финансирани по оперативна програма "Рибарство и аквакултури" в област Бургас, се очаква да бъдат реализирани. След близо две години Черноморец трябва да се сдобие с ново пристанище и рибна борса с обща площ от 40 хил. кв.м. В момента тече процедура за избор на изпълнител, като прогнозната стойност на поръчката е 9.5 млн. лв. Крайният срок за завършване на инвестиционния проект е 2 години след подписване на договора.

Проектът за рибарски център на стойност 9.8 млн. лв. в Поморие обаче все още очаква одобрение от регионалното министерство. По план строителството на пристанището с рибна борса и халета за ремонт на плавателни съдове трябва да започне през март.

Проблемна програма

Най-малката европейска оперативна програма - по рибарство и аквакултури, тръгна с огромно закъснение от три години и се изпълнява най-бавно. През тази година е твърде възможно да бъдат изгубени европейски пари, както и в следващите две, които са последни за разплащане на средства. Освен трите общински проекти за пристанища създадената в мандата на ГЕРБ държавна фирма "Риба и рибни ресурси" също подготвя проекти за три рибарски пристанища - в Балчик, Созопол и Варна, но все още не е подала документите.

В следващия програмен период до 2020 г. също ще има отделен ресурс за модернизиране на рибарски пристанища. Предвижда се да се запазят досегашните възможности за кандидатстване, както и да бъде допустимо финансирането на закрити лодкостоянки по Дунав.

Първа копка на рибарското пристанище Сарафово в северната част на Бургаския залив ще бъде направена утре. Портът трябва да запази и развие риболовната индустрия в региона. В края на август 2012 г. Министерският съвет учреди безвъзмездно право на общината за строеж върху морското дъно и така даде зелена светлина за финансиране на проекта с европейски средства.

Това е първият одобрен договор за България по оперативната програма за развитие на сектор "Рибарство" (виж карето) на стойност 10 млн. лв., като община Бургас дофинансира строителството с 2 млн. лв. Срокът за изпълнение на строителните дейности е 9 месеца, но при тежки зимни условия може да бъде удължен с няколко седмици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    simeonov_ avatar :-|
    simeonov_

    Избраха си Бургас кадърен кмет и всички виждаме с какви темпове се променя града.

  • 2
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    До коментар [#1] от "simeonov_":
    Наистина трябва да им остане кмет доживот. Олицетворението на човек, който се грижи за града си.

  • 3
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#1] от "simeonov_":

    Наобратно Варна си направиха ритуално харакири, а Киро им остави за спомен дупката на центъра, разбитите улици, променада с бараки, един стадион по-малко и няколко групировки изсмукващи и подтискащи всякаква конкуренция и развитие.

  • 4
    arax avatar :-|
    arax

    то Бургас вече е по-добре от София - а ти сравняваш с Варна....

  • 5
    balkantourist avatar :-|
    balkantourist

    Скоро започва модернизацията и на жп гарата в града.

  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell

    Браво сега ще заобикалят с.Влас,тузарите с яхтите:)

  • 7
    lalleen avatar :-|
    lalleen

    Като жител на Варна /истински, а не преселник/ мога само да кажа, че Бургас става новата морска столица, а нашият град е прецакан от всякъде. Браво на хората, че се грижат за града си - така на практика те се грижат за себе си.

  • 8
    bulgartapak avatar :-|
    ь

    Дано са помислили и за широк път за достъп. Надявам се и хелинга да е проектиран така, че да позволява лесно пускане на вода на малки лодки и катери от колесар!
    [quote#6:"xalikarans"]Браво сега ще заобикалят с.Влас,тузарите с яхтите:)[/quote]
    Марина Св.Влас е много хубава и няма за какво да се "заобикаля" , а е добре да се посети. Скъпичко е, но консумацията не е задължителна, а ако си с яхта, това не би трябвало да е проблем, след като имаш такава :) Та пристанището в Сарафово ще е основно рибарско, а не яхтено такова :) Дано и таксите да са "човешки", за да е достъпно за собствениците на по-малки яхти, обичащи морето!

  • 9
    anastas_kar avatar :-|
    anastas_kar

    Поздравления за проекта ! Ние варненци ще си купуваме риба в Бургас директно от производителя , а не риба стояла месеци във фризерите !

  • 10
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Прави са колегите по-горе. Някои в деня на размисъл мислят, други хрупат тревица. Странно, къде са хората дето сочат Европа с пръст и ги клеймат като колонизатори. Видях в Синдел (гара Синдел), училище и детска градина ремонтирани пак по тези „омразни“ програми, дето ни ги пробутват колонизаторите, които на всяко училище ще му прави чест да изглежда така. Така че, колеги, това ни е избора, за съжаление и в двата случая избираме между колонизатори - едните европейски, другите азиатски и както обикновено, избора е пак наш.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK