С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 4 ное 2013, 11:32, 5868 прочитания

Дигиталният склад

Софтуерите за управление могат да спестят време, нерви и липси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Австрийски фонд придоби LLP Dynamics

След сделката българското поделение на софтуерната компания става част от New Frontier Group

14 яну 2014
Статията е част от специалното издание на "Капитал Daily" "Транспорт, логистика и спедиция".

Всички статии от него може да видите тук
Складовете не са просто големи и просторни сгради, в които се оставя стоката на съхранение. Както за компаниите от логистиката и спедицията, така и за тези от сферата на дистрибуцията и специализирания мениджмънт на складове, те са по-скоро центрове за разпределение към следващата брънка от търговската верига. И колкото по-бързооборотни са продуктите, толкова по-сложно е управлението на цялата екосистема. Колкото по-голям и разнороден пък става потокът, толкова по-трудно мениджърите могат да проследяват в детайли какво се случва. Затова и използването на традиционните методи за книжно отчитане отдавна е по-скоро занимание на счетоводните отдели. А оперативното управление се опира на специализирания софтуер. От правилния му подбор и употреба всъщност до голяма степен зависи дали складът е място, в което неизбежно се губят пари, или отлично работещ център на един бизнес процес. Системите за управление не са нищо повече от софтуер, позволяващ да се отчита всичко, което влиза и излиза, да се проследява къде се съхранява всеки продукт и къде трябва да бъде разпределен. Разходите за покупката и поддръжката му обаче със сигурност се възвръщат.

От малки до големи


По принцип решенията за автоматизиране на дейността в склада могат да бъдат най-разнообразни – само от интегрирането на специализиран софтуер, през добавянето на баркод системи и четци или осведомителна система за товаро-разтоварителна дейност, до пълна автоматизация на стелажните клетки и разпределение на стоката. Независимо от това колко комплексна е една система и каква степен на автоматизация предлага тя, в центъра й се намира софтуерът за управление на склад – Warehouse Management System, или WMS. Поради факта, че всяка фирма има различни изисквания към софтуера, повечето разработчици подхождат към варианта да направят модулна програма. Тя се състои от една базова част, която покрива най-основните функции, нужни за управлението на един склад, и допълнителни възможности, които се добавят под формата на отделни модули, които могат да бъдат поръчани от клиента. Повечето WMS системи лесно могат да бъдат интегрирани към други софтуери за управление на дейността на предприятието, като ERP (Enterprise Resource Planning) например. По този начин може да се свърже софтуерът, който обслужва даден склад, с централизираната програма на предприятието. Това е особено важно при по-големите компании, които разполагат със значителна инфраструктурна база и повече от един склад.

Оттук всъщност може да разграничим софтуерите за управление на два типа – разширения към самите ERP и отделни програми. Разширенията обикновено се предлагат от разработчиците на ERP софтуер като SAP, Oracle, Microsoft и др. Докато самостоятелните решения се разработват от специализирани софтуерни компании или фирми, които се занимават с производството на техника, която обслужва складове. В България могат да се намерят и двата типа софтуер, като в повечето случаи се разпространяват от оторизирани дистрибутори. Такива са "Сторакт лог", които предлагат Logistic Vision, "Баркод системи" – Accellos WMS, "Логсис" – KiSoft WMS, и др.

Не е задължително да управлявате огромен логистичен или спедиторски център, за да може да използвате подобна система. Базовият вариант на WMS може да се свърже към един или няколко настолни компютъра и да се управляват процесите в малък склад. Не е наложително и да имате инсталиран ERP, за да използвате решенията на големите софтуерни компании. IT гигантите имат олекотени и отделни версии, които да се ползват от малкия и средния бизнес. Такъв например е пакетът за бързо внедряване на SAP EWM (Extended Warehouse Management – WMS системата на компанията), който предлага фиксиран срок на лиценза и цена на внедряване.

Предимствата да си в мрежата


Чрез WMS се осъществява управлението и движението на стоките от получаването до експедирането им, както и други процеси като комисиониране, ревизия и др. Основната цел на софтуера е да организира и подреди дейността на склада, което води до намаляване на логистичните разходи и се постига увеличаване на продуктивността на обекта. "Значително подобряване нивото на обслужване и в същото време намаляване на складовите и дистрибуционните разходи са най-приоритетните цели на системите за управление", коментират от "Сторакт лог", които предоставят софтуера за подобни решения Logistic Vision в България.



Дигиталното отчитане обикновено се осъществява посредством баркодове и безконтактни четци (по технологията RFID). Лесното отпечатване на баркод етикети, което може да се прави на място в самия склад, позволява да се приемат неочаквани пратки. Този подход позволява пълно проследяване на стоките, автоматично отчитане на състоянието в склада, както и дори предложение къде е оптималното място за поставяне на дадена пратка.

"Софтуерът дава не само обща информация за общото количество на стоките в склада, но и за тяхното точно местонахождение в определен момент", коментира Кирил Киров, мениджър Value Prototyping services в SAP Labs България. И добавя: "WMS позволява да се оптимизира използването на различните клетки/контейнери за съхранение и движението на стоките - може да съхранявате стоки от няколко завода в различни складове например. В допълнение на това осигурява и интеграция с RFID устройства." Това води до по-добро обслужване на клиенти, по-ефективно използване на складовото пространство.

Повечето WMS са интернет базирани, което позволява да се прави дистанционна проверка за наличности, липси или за точния статус на стоката – дали е предадена, накъде пътува. Също така улеснява работата с повече от един обекти.

Цената на удоволствието


Поради голямото разнообразие от видове бизнес, които биха го ползвали, складове и специфики, цената на WMS софтуера варира в широки граници. Доста често, особено при големите компании, системите се включват в цялостни решения за оборудването на логистични центрове. Освен това цената зависи и от нужните модули, които изисква всеки бизнес, а да не забравяме и нуждата от техническа поддръжка. Всяка една подобна добавка качва цената, но понякога е от ключово значение за правилното функциониране на цялата система.

"Цените за инсталиране и поддръжка се определят от обема и размера на проекта и целите, които клиентът е решил да постигне с това внедряване", коментира Кирил Киров от SAP.
Но дори и модулният подход невинаги може да покрие всички изисквания. Тогава някои разработчици предлагат решения, които могат допълнително да се доработват за конкретни специфични нужди. Проблемът е, че колкото повече модули и допълнителни пакети се качват, толкова по-скъпа и трудна става поддръжката на софтуера.  

Системите за управление на склад са задължителни инструменти за големите в сферата на логистиката, дистрибуцията и транспорта. Но те могат да бъдат внедрени и в по-малки обекти и компании, което да повиши тяхната ефективност. Защото вече повечето софтуерни разработчици предлагат подобни решения и за малкия и средния бизнес.
Съвети при избор на WMS

1. Стремете се максимално да покриете нуждите си със системата, без да са нужни допълнителни модули. Това е доста трудно, защото функциите на стандартните WMS включват най-добрите практики на индустрията и въпреки това покриват 80% от изискванията. Останалите 20% трябва да се настроят спрямо уникалните работни процеси на конкретната фирма.

2. Прекомерното надграждане с модули и индивидуални решения може да утежни поддръжката и тестването на програмата.

3. Ако все пак се налага да използвате допълнителни функции, изберете система, която да се надгражда лесно и евтино във времето. Всяка промяна обикновено се таксува солено от разработчиците.

4. След като сте се спрели на решение, поискайте доставчикът да го тества в реална обстановка и да покаже дали лесно се правят надгражданията. 

5. Поискайте пълна оценка колко ще струва системата, нейната експлоатация и поддръжка за даден период от време (примерно пет години).

6. Не инсталирайте продукт с прекалено много функции, които не ви трябват. Доста от програмите включват възможности, които се опитват да обхванат колкото може по-широк кръг от индустрии. По-добре намерете система, която разполага с конкретните за вашия бизнес нужди. 

7. Не скачайте директно на облачни решения. Особено ако бизнесът е по-малък и имате малко обекти. Ако складът и офиса са на едно място, по-добрият вариант е локално инсталиране вместо интернет базирани системи.

8. Купувайте системи, базирани на една платформа. Тоест да използвате във времето един WMS, а не да инсталирате продукт А, да преминете на продукт Б след две години, а софтуерният доставчик да ви каже, че за да добавите някои допълнителни функции, ще трябва да инсталирате и продукт В.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: И Каракачанов в битка срещу поскъпването на хляба, Франция сваля данъци от 2019 г Вечерни новини: И Каракачанов в битка срещу поскъпването на хляба, Франция сваля данъци от 2019 г

И още: Красимир Влахов ще е парламентарната кандидатура за Конституционния съд; Борисов в ООН; Основателите на Instagram напускат Facebook

25 сеп 2018, 957 прочитания

CEZ има намерение да завърши сделката с "Инерком" CEZ има намерение да завърши сделката с "Инерком"

От чешката компания твърдят, че обмислят ново арбитражно дело срещу България и жалба до Европейската комисия

25 сеп 2018, 1357 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Бивш съдружник на Васил Божков стана зам.-министър на околната среда

Атанас Костадинов е заемал същия пост в МОСВ и при тройната коалиция

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

Този филм е заснет с част от вашите данъци

Кино индустрията почти сигурно ще получи исканите от години финансови стимули от държавата

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: И Каракачанов в битка срещу поскъпването на хляба, Франция сваля данъци от 2019 г

Емисия

DAILY @7PM // 25.09.2018 Прочетете