Столичната община се готви да инвестира близо 98 млн. лв. в подобряване на автопарка в градския транспорт, което може да даде началото на цялостно обновяване на амортизираните превозни средства и по-добро обслужване на пътуващите. В момента голяма част от обществения превоз се извършва с автобуси на по 15 - 20 години, някои от които втора употреба. Ето защо с обществена поръчка за нови 170 автобуса общината кандидатства за финансиране по оперативна програма "Околна среда" . Търгът за доставката им беше обявен преди дни, като срокът за подмяна на средствата за градския транспорт е една година след подписване на договора.
Без осигурено финансиране
Важно условие на поръчката е, че тя ще бъде финализирана "след осигуряване на финансиране". По думите на общинския съветник Зафир Зарков процедурата е предварителна, което позволява общината да е в готовност при предоставяне на средствата. "В момента Министерството на околната среда и водите (МОСВ) извършва изчисления за допълнителни средства по оперативна програма "Околна среда" и при тяхното осигуряване Столична община ще има възможност веднага да реагира", каза за Капитал Daily Зарков. Общината от своя страна също ще участва във финансирането на доставката, но още не ясно с какъв процент от общата стойност.
Първоначално средства за подобни проекти по оперативна програма "Околна среда" нямаше. През миналата година обаче стана ясно, че по две от направленията й - "Води" и "Опазване и възстановяване на биоразнообразието", съществуваше реална опасност България да загуби пари заради ниска усвояемост. Ето защо, за да спаси заплашените близо 600 млн. лв., МОСВ започна "спасителна" акция, която предвиждаше пренасочване на парите към изпълними дейности. Такива се оказаха именно закупуване на екологични коли за градския транспорт и хеликоптери за пожарната. След като Комитетът за наблюдение на оперативната програма одобри сумата за пренасочване, екоминистерството започна процедурите. Така София стана една от общините, определени за бенефициенти, с които да обнови част от градския автопарк – вече са избрани доставчиците на 20 трамвая, 50 тролейбуса, 10 метровлака и 126 автобуса на метан.
Надпревара за големи
В подобни търгове с висока индикативна стойност и европейски средства изискванията към кандидатите са големи. И тук условията не са по-различни. Право на участие имат компании, доказали специализиран оборот от доставени нови, нископодови, дизелови и съчленени газови автобуси за последните три години за минимум 84 млн. лв. Това изискване значително стеснява участниците, тъй като подобни поръчки в България не са правени, което означава, че достъп до търга се дава основно на чуждестранни кандидати. Освен това всяка компания трябва да предостави документи за оторизиран от производителя сервиз, където ще бъде осъществявано гаранционното поддържане на новите автобуси.
Според условията до шест месеца след подписване на договора трябва да бъдат доставени първите 20 превозни средства, а до още 6 месеца да пристигнат останалите 150. Доставчикът ще има задължение да осигури оборудването за поддръжката им, както и да обучи поне 6 шофьори и 20 механици за работа с тях. Според критериите за избор на изпълнител цената е с тежест 60%, а разходите за гориво, мощност и гаранционни срокове – 40%.
В допълнение 126 автобуса на метан
След четири удължавания на срокове, обжалване и близо година от обявяването на обществената поръчка за покупката на 126 нисковъглеродни автобуса за градския транспорт на София избраният изпълнител вече е факт. Германската MAN Truck&Bus предложи 79.2 млн. лв. при прогнозна стойност от 97.2 млн. лв. и събра 31.25 т. от максимален брой 40 по технически показатели. Тя спечели търга пред другия кандидат - китайския производител Zhen Gzhon Jotong Bus, който даде по-висока оферта от 91.2 млн. лв. и получи и по-ниска оценка по останалите изисквания. Финансирането на новите градски коли е осигурено също по оперативна програма "Околна среда".Столичната община се готви да инвестира близо 98 млн. лв. в подобряване на автопарка в градския транспорт, което може да даде началото на цялостно обновяване на амортизираните превозни средства и по-добро обслужване на пътуващите. В момента голяма част от обществения превоз се извършва с автобуси на по 15 - 20 години, някои от които втора употреба. Ето защо с обществена поръчка за нови 170 автобуса общината кандидатства за финансиране по оперативна програма "Околна среда" . Търгът за доставката им беше обявен преди дни, като срокът за подмяна на средствата за градския транспорт е една година след подписване на договора.
4 коментара
Още от сега мога да позная, че ще купят китайските а не Германските. :-)
Пак се уредихме(някои от нас)!?
да намалят кражбите и парите ще се намерят !
До коментар [#1] от "Танас":
Те вече купиха немските...мунчо!