Моделът "учи и работи" може да заработи най-рано през 2015 г.

Компании вече опитват да приложат в страната модел на т.нар. дуалната система

В най-добрия случай т.нар. дуална система, която предвижда учениците да прекарват 80% от обучението си в практически занимания, за да могат да усвоят професията и да натрупат стаж, преди да са завършили, може да бъде въведена от по-следващата учебна година. Това стана ясно по време на дебат по темата с представители на работодателски и браншови организации, иницииран от евродепутата Ивайло Калфин миналата седмица.

По думите на Калфин до края на годината трябва да бъдат готови предложенията за законови промени, за да може да се въведе моделът "учи и работи" и в България. Към момента той получава широка подкрепа, тъй като се очаква да помогне за решаването на проблема с липсата на обучени кадри. В същото време младите хора ще могат много по-лесно да си намерят работа. Системата дава положителни резултати в държави като Германия, Австрия и Швейцария, където младежката безработица към средата на 2013 г. е под 10%. За сравнение, в България тя е 25% при средно 23.4% в ЕС.

Стъпка по стъпка

Бизнесът не трябва да чака законодателните промени, а да бъде активен и сам да ги предлага, смята Калфин. Някои от компаниите дори отбелязаха, че е добре да се работи и по пилотни проекти, докато чакат системата да се реформира, което така или иначе ще стане бавно. Към момента системата "учи и работи" получава силна подкрепа от сектори като машиностроене, електротехника, информационни технологии, текстилна промишленост и дори от областта на услугите и туризма. Някои компании, основно свързани с държавите, където системата е доказала своята ефективност, вече дори частично я прилагат и в страната.

Първите добри практики

От 2009 г. швейцарската компания Liebherr например е създала учебен център, който работи по подобие на дуалната система. "Обучаваме 12 човека на година, при това и от други фирми", коментира Герхард Грубер, управител "Производство" в компанията. В центъра до момента са инвестирани близо 100 000 евро.

"На година ние имаме нужда от петима механици и двама продавачи и не ни е изгодно да инвестираме в собствен център за обучение. Това е проблем, пред който са изправени и малките и средните предприятия", коментира пък Манфред Мулц, управител на "Балкан стар". От компанията се опитват да привлекат най-добре подготвените ученици, които идват при тях за задължителния за професионалните гимназии стаж, за да им предложат работа, но на практика те тепърва започват да се обучават, признава мениджърът. Частично решение на проблема с липсата на квалифицирани кадри е намерено в тясното сътрудничество със софийската гимназия по транспорт и енергетика "Хенри Форд". В началото на годината с подкрепата на "Балкан стар" там бе открита учебна лаборатория за автомобилна електроника.

От веригата фризьорски салони "Арлет" споделят, че са изградили собствен център за професионална подготовка и сами опитват да обучат кадрите си. "Близо 80% от служителите са били наши курсисти", коментира управителят Невена Згурова. Те са и по-лоялни към компанията, а и текучеството е по-малко, добавя тя.

В "Пирин-текс" пък са развили собствено училище за шивашкото производство. Учениците на възраст 14-16 години учат теория ден и половина, а се занимават с практика три дни и половина. В момента се обучава трети випуск, но все още няма такъв, който да е завършил. Учениците получават и стипендия в размер на 200 лв. на месец. Инвестицията за обучението на един ученик е към 20-30 хил. лв., коментира Николай Узунов, който отговаря за международното сътрудничество в компанията.

Ползите в числа

66% от учениците в Германия се обучават по дуалната система.

60 до 80% от заплатата на квалифициран работник получават учениците в държавите, прилагащи този модел.

40% от най-успешните предприемачи в Австрия са завършили този тип професионално образование.

348 са професиите, по които има дуално обучение в Германия, а в Австрия са 220.