С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
72 8 ное 2013, 17:25, 17112 прочитания

Бизнесът с омразата

Как радикалните партии капитализират кризата с бежанците и кой им го позволява

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Изминали са три дни от нападението на 20-годишната Виктория Христова, симпатизант на ВМРО, ранена с нож при въоръжен грабеж в района на Женския пазар. Тя е добре и се възстановява в "Пирогов". Полицията е по следите на нападателя - младеж от марокански произход. Обществото е настръхнало във враждебна поза. Нивата на медийна истерия удрят в тавана.

Един от главните герои в акциите след нападението над Виктория, зам.-председателят на ВМРО Ангел Джамбазки, е много внимателен. Спокоен в тона и в подбора на думите си. По-политически коректен, отколкото някога сте го чували: "Има неписмени хора, които не правят разлика между бежанци и нелегални имигранти. Ние през цялото време я правим. Всеки човек, който бяга от война, за да спаси живота си, му се дължи хуманно и човешко отношение." Джамбазки също така държи да отбележи, че собственият му род е изцяло бежански. Шест от единадесетте деца на прабаба му са починали от бежански неволи. Тоест разбира добре през какво минават бягащите от конфликта сирийци. 


Само два дни по-рано той, както и цялото ВМРО, участват в протестно шествие, в което хора в черни дрехи с изпънати във въздуха ръце крещят: "България на българите. Бежанците вън." А ден по-рано прокуратурата е повдигнала обвинение срещу него по сигнал на правозащитната организация "Български хелзинкски комитет" за "подбуждане към насилие и омраза, основани на раса, народност или етническа принадлежност". Причина е публикация на страницата на ВМРО, в която той (освен всичко друго) е цитиран и да казва: "Ние знаем, че властимащите няма нищо да направят. Затова призовавам всички: почнете да се организирате и въоръжавате. Няма друг начин." Днес публикацията е редактирана, но Google пази кеша на страницата с оригиналния текст.

Джамбазки е категоричен, че репликите, които му се приписват, не са негови. "Аз съм правоспособен юрист и не съм безумец. Имам инстинкт за самосъхранение да не говоря щуротии, които на всичкото отгоре не бих и казал." Той полага доста усилия да ни убеди, че в публичните си изяви ВМРО не напада бежанците. А настоява нелегалните имигранти с криминални прояви да бъдат експулсирани в страната си на произход. Начинанието му обаче се проваля, когато забелязваме противоречие между думите му и първата страница на партийния вестник на ВМРО "България", който лежи на масата. От първа страница грее заглавие "Бежанците - неканени гости". Джамбазки е видимо смутен, дори изненадан и се чуди как на редакционния екип му е хрумнало подобно заглавие. То дори не отговаря на текста вътре според него. После провежда нервен телефонен разговор с някого с акцент върху "ама как може...".

Да предположим, че Ангел Джамбазки и искрен в разбирането си, че има и следва публично да се прави разлика между тези, които търсят закрила, и икономическите мигранти. В желанието си да се хареса на повече хора обаче ВМРО очевидно си позволяват да смесват двете понятия. И далеч не са единствените. 



Случката е показателна за това как националистическите формации (зло)употребяват с обществените страхове, за да печелят подкрепа. Когато има ясен враг, те са във възход. А бежанците са просто твърде удобен и силен коз, за да не бъдат използвани в навечерието на очертаващата се като ожесточена предизборна кампания. Конкуренцията в сектора на националистите се изостря и това се измерва в радикалността на говоренето, в произведеният медиен шум, в мегафонното громене на врага. (виж тук)

Според социолозите потенциалът на националистическия вот при кризи може да достигне половин милион гласа. Засега най-добре го капитализира "Атака", която за месец - от  септември до октомври, вдигна одобрението си от 1.5% на 3% (според последното изследване на "Алфа рисърч"). Тоест то расте правопропорционално на обществените страхове от увеличаващия се брой на влизащите в България чужденци. Както обяснява управляващият партньор на "Алфа рисърч" Боряна Димитрова националистическият вот се състои от две компоненти. Първата е рационалната подкрепа на идеологията. Тук са обичайните избиратели на "Атака", ВМРО и НФСБ (партията на СКАТ), които са константна величина. Втората компонента обаче е социално-емоционалната, която се увеличава при ситуативни кризи. Подвластна е на силни колебания, на сривове и спадове. "На нея именно се дължат амплитудите в националистическия вот", отбелязва Боряна Димитрова. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1543 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 1272 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Сивото отстрани Сивия кардинал

Прокуратурата започна разследване на Христо Бисеров за пране на пари

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма