Казусът "Бисеров" е повод за преосноваване на системата за контрол

Отворено писмо на Българския институт за правни инициативи (БИПИ ) до институциите и медиите

   ©  Анелия Николова
   ©  Анелия Николова

От известната до момента информация по казуса Христо Бисеров и независимо от неговия изход е ясно, че става дума за вероятно най-високопрофилния корупционен скандал в новата история на България. В момент, когато общественото недоверие в институциите е на критично ниско ниво, а безпрецедентни протести настояват за операция "чисти ръце", въпрос на национална сигурност е да се формулира и приложи адекватен пакет от мерки по системните проблеми, осветени от този скандал.

Значимостта на казуса "Бисеров" далеч не се изчерпва със заеманите от г-н Бисеров постове или дълготрайността на политическата му кариера. Много по-важно е, че всичко, за което по данни на медиите той е проверяван в момента, трябваше да бъде отдавна засечено от специализираните контролни органи, чиято основна функция е ранната превенция на конфликта на интереси и корупцията по високите етажи на властта.

Истинският скандал е в това, че зам.-председателят на Народното събрание е могъл да бъде в ситуация на драматичен конфликт на интереси в продължение на години и това да не бъде регистрирано от компетентните институции. Когато този казус се свърже със скандала Златанов и въпросителните около сериозността на проверките преди даване допуск до класифицирана информация, става ясно, че имаме провал на цялата система за контрол и профилактика на корупцията.

Казусът "Бисеров" трябва да стане повод за пълна инвентаризация и преосноваване на системата за превенция и контрол на корупцията по високите етажи на властта. На първо място в този процес трябва да се отчете и болната тема с назначенията на ръководни държавни длъжности. Огромна част от публичните скандали са свързани именно с тях и това не е случайно.

Обществото си дава сметка, че липсата на реално независими и компетентни регулаторни, контролни и правоохранителни органи се корени в начина на назначаване на техните членове: без проверка за съмнения в корупция, без прозрачност и обществено участие, без доказан професионализъм. Достатъчно е само да споменем скандалите Марковска, Златанов, Пеевски, за да стане ясна както дълбочината на проблема, така и неговият институционален обхват и обществен резонанс.

Погледнати структурно, тези проблеми дават основание да се говори за това, че:

- цялата система за контрол и превенция на корупцията по високите етажи на властта не работи и е създадена и поддържана в състояние на бутафорност; - важна причина за това е, че тези органи традиционно се оглавяват от политически и персонално зависими лица, благодарение на непрозрачните процедури и липсата на реални проверки за техните качества;

- отсъствието на работеща превенция на корупцията доведе до верижен институционален срив и изригване на обществено недоволство.

БИПИ призовава всички компетентни държавни институции спешно да обсъдят следните важни мерки:

1. Реформа на системата за превенция на конфликта на интереси

Скандалът Бисеров ясно показва, че отсъства реален контрол върху ситуациите на конфликт на интереси и най-вече за съдържанието, пълнотата и вярността на подаваните от лицата на висши държавни длъжности декларации. От своя страна скандалът Златанов показа, че Комисията за предотвратяване и установяване конфликт на интереси (КПУКИ) е изначално създадена и съставът й е бил попълнен по начин, който изключва тя да се превърне в независим, компетентен и ефективен орган. Ето защо, настояваме за: Пълна ревизия на Закона за предотвратяване и установяване конфликт на интереси и особено в частта му за:
o обхвата и съдържанието на подаваните декларации, o контролните правомощия на комисията и o начинът на нейното конституиране;

Оставка и избор на нов състав на КПУКИ по нова процедура, гарантираща нейната независимост и компетентност.

2. Гаранции за прозрачността на депутатските законодателни инициативи и уредба на лобизма

Казусът Бисеров за пореден път илюстрира и факта, че към законодателните инициативи на народните представители не се прилагат дори оскъдните изисквания в Закона за нормативните актове (ЗНА), гарантиращи минимална прозрачност и обществено обсъждане. Крещяща е и нуждата за някаква уредба на лобизма. Ето защо, настояваме за: Ревизия на ЗНА, така че да се засилят гаранциите за прозрачност на законодателните инициативи и общественото им обсъждане изобщо и в техния обхват да бъдат включени предложенията на народните представители;

Уредба на лобистката дейност в отделен закон.

3. Реформа на системата за допуск до класифицирана информация

Независимо дали г-н Бисеров е имал допуск до класифицирана информация, се натрупаха достатъчно казуси, повдигащи съмнения в сериозността на проверките за допуск. Известно е, че в държавите от НАТО именно тези проверки са реалната преграда от допускане на лица с корупционни и други зависимости до боравене с информация и участие във взимането на решение от значение за националната сигурност. Ето защо, настояваме за :
Независима проверка на процедурите и реалната практика по проверка за даване на допуск до класифицирана информация; Ако съмненията ни се потвърдят ревизия на нормативната уредба на проверката и контролните правомощия на ДКСИ;

Преуреждане статута на ДКСИ и процедурата за избор на нейни членове, така че да се гарантира реалната независимост на комисията и тя да не зависи само от изпълнителната власт и в частност пряко от министър-председателя.

4. Реформа на процедурите за назначения на висши държавни длъжности

Множество скандали в последните години показват, че има сериозен проблем с процедурите за избор на лица на висши държавни длъжности. Тези скандали демонстрират, че има проблем с изключително широк кръг органи, разположени и назначавани и от трите власти и с участие на президента. Ако бъдат обобщени, проблемите се свеждат до липсата на реални проверки за съмнения в корупция и други зависимости и на гаранции за обществено участие. Ето защо, призоваваме за:
Изработване и приемане на КОНСТИТУЦИОННА ПОПРАВКА, която да закрепи по задължителен за всички държавни власти и институции минимален стандарт за назначенията на висши държавни длъжности, включително: o Задължение за всеки избиращ или назначаващ орган да извърши своя пълна проверка на всички разумни съмнения в нравствеността и независимостта на номинираните кандидати по стандарта, че нравствеността на кандидата трябва да бъде отвъд всяко разумно съмнение;

o Гаранции за пълна прозрачност на всички етапи от процедурата и за обществено участие, включително възможност на заинтересовани организации, професионални общности и медии да поставят въпроси на кандидатите по време на публичното им изслушване.

Биляна Гяурова-Вегертседер, Български институт за правни инициативи

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    tanas avatar :-|
    Танас

    Подкрепям ++++

  • 2
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    От момента на атентата в Сарафово конака на Доган с всички замесени български политици се следят отвън от чужди разузнавателни централи. ДПС депутата Бисеров е установен като лице към което се движат капитали с финансиране от радикални ислямски терористични фондации и клонове на Ал-Кайда.Станишев отива мин.седмица в Израел начело на делегация на ПЕС и се среща с вътрешния им министър.Късно вечерта миналата сряда той получава ПАПКА от израелците в която Мосад ЦРУ.... описват за ДАНС и МВР в опустошителни детайли схема за финансиране и разпространение на радикален ислямски тероризъм в България и Европа с пари на радикални ислямски терористични фондации и клонове на Ал-Кайда.Парите са получавани от политическият елит у нас на БСП и ДПС те минават от ислямистките фондации към лидера на ДПС и поставените от него лица - Бисеров е установен е човека управлявал трансферите им изпращани за терористична,логистична дейсност и съфинансиране на ислямски тероризъм, атентати и ислямизация у нас и в Европа.Средствата минавали през офшорни зони Документирани са крупни трансфери на радикални ислямиски фондации свързани с АЛКАЙДА.Целта е основно тероризъм,ислямизация и промиване на мозъци у нас.Сметките са управлявани от Сейшелите с името на Христо Бисеров.В БСП и ДПС бързо правят разграничаване от неудобният Бисеров след пробив в ДАНС.Мосад остава да публикуват сега папката,а защо не и другата за прехода ни с всички управлявали от 89г.насам политически крадци поименно с офшорките,сумите и откраднатото от хората.

  • 3
    today avatar :-|
    today

    То хубаво, но кой да я направи тази реформа? БСП+ДПС+АТАКА?
    Това е все едно вълците да поискат по-високи огради около овчарниците

  • 4
    atlantic avatar :-|
    Атлантик

    Срам ме е, че живея в държава и съм част от общество, в които след скандала със заместник-председателя на парламента телевизиите не излъчват черен екран с един-единствен въпрос "КАКВО СТАВА?!?!?", а вестниците не излизат с бели страници с един-единствен въпрос "КАКВО СТАВА?!?!?".
    Освен че ме е срам, ме е и страх, защото "поправянето" на подобна държава и общество, ако изобщо е възможно, вече е възможно само чрез насилие, било то военен режим, или (недай боже) - размирици и/или гражданска (антимафиотска) война. Избори не важат, защото държавата и обществото недвусмислено демонстрират отказ от тази съвременна и модерна форма на уреждане на обществени отношения.
    Не го направихме преди 24 години, но няма да ни се размине, рано или късно. И най-малката цена ще е излизане от ЕС, но ние и така и така реално не сме там. А голямата цена.....Крийте децата си!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход