С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 8 ное 2013, 17:00, 3061 прочитания

Казусът "Бисеров" е повод за преосноваване на системата за контрол

Отворено писмо на Българския институт за правни инициативи (БИПИ ) до институциите и медиите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От известната до момента информация по казуса Христо Бисеров и независимо от неговия изход е ясно, че става дума за вероятно най-високопрофилния корупционен скандал в новата история на България. В момент, когато общественото недоверие в институциите е на критично ниско ниво, а безпрецедентни протести настояват за операция "чисти ръце", въпрос на национална сигурност е да се формулира и приложи адекватен пакет от мерки по системните проблеми, осветени от този скандал.

Значимостта на казуса "Бисеров" далеч не се изчерпва със заеманите от г-н Бисеров постове или дълготрайността на политическата му кариера. Много по-важно е, че всичко, за което по данни на медиите той е проверяван в момента, трябваше да бъде отдавна засечено от специализираните контролни органи, чиято основна функция е ранната превенция на конфликта на интереси и корупцията по високите етажи на властта.


Истинският скандал е в това, че зам.-председателят на Народното събрание е могъл да бъде в ситуация на драматичен конфликт на интереси в продължение на години и това да не бъде регистрирано от компетентните институции. Когато този казус се свърже със скандала Златанов и въпросителните около сериозността на проверките преди даване допуск до класифицирана информация, става ясно, че имаме провал на цялата система за контрол и профилактика на корупцията.

Казусът "Бисеров" трябва да стане повод за пълна инвентаризация и преосноваване на системата за превенция и контрол на корупцията по високите етажи на властта. На първо място в този процес трябва да се отчете и болната тема с назначенията на ръководни държавни длъжности. Огромна част от публичните скандали са свързани именно с тях и това не е случайно.

Обществото си дава сметка, че липсата на реално независими и компетентни регулаторни, контролни и правоохранителни органи се корени в начина на назначаване на техните членове: без проверка за съмнения в корупция, без прозрачност и обществено участие, без доказан професионализъм. Достатъчно е само да споменем скандалите Марковска, Златанов, Пеевски, за да стане ясна както дълбочината на проблема, така и неговият институционален обхват и обществен резонанс.



Погледнати структурно, тези проблеми дават основание да се говори за това, че:
- цялата система за контрол и превенция на корупцията по високите етажи на властта не работи и е създадена и поддържана в състояние на бутафорност;
- важна причина за това е, че тези органи традиционно се оглавяват от политически и персонално зависими лица, благодарение на непрозрачните процедури и липсата на реални проверки за техните качества;
- отсъствието на работеща превенция на корупцията доведе до верижен институционален срив и изригване на обществено недоволство.

БИПИ призовава всички компетентни държавни институции спешно да обсъдят следните важни мерки:

1. Реформа на системата за превенция на конфликта на интереси

Скандалът Бисеров ясно показва, че отсъства реален контрол върху ситуациите на конфликт на интереси и най-вече за съдържанието, пълнотата и вярността на подаваните от лицата на висши държавни длъжности декларации. От своя страна скандалът Златанов показа, че Комисията за предотвратяване и установяване конфликт на интереси (КПУКИ) е изначално създадена и съставът й е бил попълнен по начин, който изключва тя да се превърне в независим, компетентен и ефективен орган. Ето защо, настояваме за:
Пълна ревизия на Закона за предотвратяване и установяване конфликт на интереси и особено в частта му за:
o обхвата и съдържанието на подаваните декларации,
o контролните правомощия на комисията и
o начинът на нейното конституиране;
Оставка и избор на нов състав на КПУКИ по нова процедура, гарантираща нейната независимост и компетентност.

2. Гаранции за прозрачността на депутатските законодателни инициативи и уредба на лобизма

Казусът Бисеров за пореден път илюстрира и факта, че към законодателните инициативи на народните представители не се прилагат дори оскъдните изисквания в Закона за нормативните актове (ЗНА), гарантиращи минимална прозрачност и обществено обсъждане. Крещяща е и нуждата за някаква уредба на лобизма. Ето защо, настояваме за:
Ревизия на ЗНА, така че да се засилят гаранциите за прозрачност на законодателните инициативи и общественото им обсъждане изобщо и в техния обхват да бъдат включени предложенията на народните представители;
Уредба на лобистката дейност в отделен закон.

3. Реформа на системата за допуск до класифицирана информация
Независимо дали г-н Бисеров е имал допуск до класифицирана информация, се натрупаха достатъчно казуси, повдигащи съмнения в сериозността на проверките за допуск. Известно е, че в държавите от НАТО именно тези проверки са реалната преграда от допускане на лица с корупционни и други зависимости до боравене с информация и участие във взимането на решение от значение за националната сигурност. Ето защо, настояваме за :
Независима проверка на процедурите и реалната практика по проверка за даване на допуск до класифицирана информация;
Ако съмненията ни се потвърдят ревизия на нормативната уредба на проверката и контролните правомощия на ДКСИ;
Преуреждане статута на ДКСИ и процедурата за избор на нейни членове, така че да се гарантира реалната независимост на комисията и тя да не зависи само от изпълнителната власт и в частност пряко от министър-председателя.

4. Реформа на процедурите за назначения на висши държавни длъжности

Множество скандали в последните години показват, че има сериозен проблем с процедурите за избор на лица на висши държавни длъжности. Тези скандали демонстрират, че има проблем с изключително широк кръг органи, разположени и назначавани и от трите власти и с участие на президента. Ако бъдат обобщени, проблемите се свеждат до липсата на реални проверки за съмнения в корупция и други зависимости и на гаранции за обществено участие. Ето защо, призоваваме за:
Изработване и приемане на КОНСТИТУЦИОННА ПОПРАВКА, която да закрепи по задължителен за всички държавни власти и институции минимален стандарт за назначенията на висши държавни длъжности, включително:
o Задължение за всеки избиращ или назначаващ орган да извърши своя пълна проверка на всички разумни съмнения в нравствеността и независимостта на номинираните кандидати по стандарта, че нравствеността на кандидата трябва да бъде отвъд всяко разумно съмнение;
o Гаранции за пълна прозрачност на всички етапи от процедурата и за обществено участие, включително възможност на заинтересовани организации, професионални общности и медии да поставят въпроси на кандидатите по време на публичното им изслушване.

Биляна Гяурова-Вегертседер, Български институт за правни инициативи
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Парите за медии в кампанията за евровота у нас вече превишават 3 млн. лв. Парите за медии в кампанията за евровота у нас вече превишават 3 млн. лв.

"Воля" изпревари ГЕРБ по разходи за отразяване, показват данните на Института за развитие на публичната среда

24 май 2019, 794 прочитания

Кога всъщност ще са готови магистралите 2 Кога всъщност ще са готови магистралите

Предизборните обиколки на Бойко Борисов съвпадат със старта на изграждането на магистрали, с откриването им и изтеглят сроковете за изграждането, но дали това е реалистично

23 май 2019, 3647 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Бургаски пейзаж

Защо Бургас е най-добър град за живеене, а жените му раждаха в Сливен

И да паднат, и да бият...

Няколко дни преди края на кампанията за европейските избори победителят не е ясно очертан, но вече са ясни някои от промените, които ще настъпят след това

Подрязаните крила на Huawei

Решението на Google удря по амбициите на китайския гигант да оглави глобалния смартфон сектор

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък